Stalker (1979)

Sovjet-Unie
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Aleksandr Kajdanovsky, Nikolai Grinko en Anatoli Solonitsyn

Stalker vertelt het verhaal van een schrijver en een wetenschapper die onder leiding van de gids Stalker een Verboden Zone betreden. Voortdurend bedreigd door zichtbare en onzichtbare gevaren proberen de drie mannen een in de zone gelegen mysterieuze kamer te bereiken. Deze kamer kan de innigste wensen en de vurigste verlangens in vervulling doen gaan.

• Vanaf 4 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 114 in de top 250
avatar van kevin_vp
porcupine3 schreef:

Hoe hij ook wordt uitgebracht, hij blijft niet om aan te zien.

Hou je vooral aan die mening vast.

avatar van wihu61
Solyaris beviel me prima, maar dit was voor mij toch te "diepzinnig" en vooral te traag. Er gebeurde te weinig (bijna niets eigenlijk) om mijn aandacht vast te houden. Mooie beelden nu en dan, maar om hier bijna drie uur mee te vullen...
Visueel best interessant dus, maar voor mij was het "arthousegehalte" dit keer te hoog...

avatar van baspls
wihu61 schreef:

Vraag me af wat voor versie je van Solaris hebt gezien dan, want die is volgensmij net zo traag en diepzinnig als Stalker.

avatar van wihu61
De versie van Tarkovsky: ook niet lichtverteerbaar, maar Stalker ligt ronduit zwaar op de maag.

avatar van arno74
Solyaris vond ik ook wel makkelijker te verteren. Stalker is wel zware kost, met name qua (filosofische) inhoud van de dialogen is het heel zwaar beladen, dat valt in Solyaris (voor een Tarkovsky) nog wel mee.

avatar van wihu61
En het uitgangspunt bij Solyaris was duidelijk: een planeet in staat de menselijke geest te manipuleren met alle gevolgen van dien (Star Trek TOS?).
Waar het in Stalker nou om ging is mij niet duidelijk geworden, daar zullen ongetwijfeld meer mensen last van hebben, tenzij ze de DVD gekócht hebben, dat geeft gezien de prijs wellicht motivatie voor een extra inspanning.

avatar van Fisico
Stalker is een erg bevreemdende en bijzondere film geworden van Tarkovsky. Mijn debuutfilm overigens van Tarkovsky en enige research leert me dat deze man wel meerdere kwalitaitef vreemde films heeft gemaakt. Ik ben alvast geprikkeld om de zoektocht verder te zetten. De plotline van Stalker is vrij eenvoudig, maar Tarkovsky maakte er een filosofische dreigende productie van die redelijk zwaar uitvalt. Het een meesterwerk of pareltje noemen gaat me (voorlopig) te ver, daarvoor greep het me te weinig aan of vatte ik niet alles om te begrijpen waar de regisseur naartoe wilde.

Qua personages is het eenvoudig en zijn we rond met een drietal, de vrouw of het kind even buiten beschouwing gelaten. De gids leidt - wellicht tegen een vergoeding om brood op de plank te krijgen - een wetenschapper en een schrijver naar de “verboden zone” waar het opperste verlangen hen toelacht. De film kent een traag tempo, maar wordt ruimschoots gecompenseerd met de dreigende sfeer die hangt over de film. Je wordt zelf getriggerd verder te kijken wat er nog te wachten staat. Ook de erg sfeerrijke, maar troosteloze desolate omgeving van zowel de bossen als het industrieterrein is visueel erg knap. Niet bepaald een vakantiebestemming dat grauwe stadje met verloederde fabrieksgebouwen en verlaten met puin bezaaide straten. Het is in die context dat een kleine dorpsgemeenschap een toekomstloos en uitzichtsloos leven leidt (en lijdt). Ook de zwartwitbeelden alsook het trage tempo en de stiltes versterken de sfeer. De bewakers en de mysterieuze trein deden me op het puntje van mijn zetel zitten.

Ook de bossen waren de moeite en je blijft wel eens stilstaan bij de zwaar milieuverontreinige schuimende rivier waarbij Tarkovsky in volle Koude Oorlogperiode wou stilstaan. Tsernobyl is nog toekomst, maar dergelijke ramp was onvermijdelijk als je weet wat voor rommel de mensheid produceert in functie van de “vooruitgang”. De dialogen zijn scherp en filosofisch, maar boeiden me minder. Ik liet ze gewoon over me heen komen zonder veel aandacht waardoor ik wellicht wat de boodschap/clue van de film miste.

Het einde is wederom bizar en roept nog meer vragen dan er al sowieso waren. Het kind dat paranormale gaven blijkt te hebben, mja, vreemde afsluiter van een intrigerende film, eentje waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet aanvangen. Qua regie, montage, sfeer en decor top, maar qua verhaal bleef ik toch wat op mijn honger zitten.

avatar van TornadoEF5
De reacties op deze film maken me echt bang om hem ooit eens te zien. "Diep filosofische film voor gevorderde kijkers, ja...". Gerenommeerde gebruikers die eerst de film afkraken waar het kwartje dan uiteindelijk toch later valt (gebeurt bij mij al voor veel minder). Ik denk wel dat ik eerst Solyaris ga zien. Ik denk dat als er één film is van Tarkovsky die ik echt goed zou kunnen vinden, het die wel zou kunnen zijn. Dan weet ik ook waaraan ik me kan verwachten. Maar het zal nog niet voor direct zijn.

avatar van KJHKB
Ik denk niet dat het weggezet zou moeten worden als een film voor gevorderde kijkers. Het heeft een specifieke stijl waar niet iedereen genot uit zal kunnen halen. Er kleven bepaalde verwachtingen aan films, die in de Hollywood-film doorgaans worden ingewilligd, maar niet per sé hier. Dat maakt dat mensen de film zien als traag, moeilijk, zwaar. De film is eenvoudig te volgen, en zelfs niet zonder actie. Tarkovsky heeft wel een zekere eigen beeldentaal, een die wat abstracter is dan men misschien gewend is. Probeer alleen vooral niet alles te verklaren of de betekenis erachter te zoeken. Belangrijkst is dat je de rust kan nemen om ervoor te gaan zitten, en het ontvankelijk benaderd.