ad

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Jack Nance, Charlotte Stewart en Allen Joseph

Releasedatum: 3 februari 1978

Over Eraserhead

"Where your nightmares end..."

Henry is een onschuldige jongeman met een zwak voor insecten en vuiligheid. Wanneer hij een meisje zwanger maakt, dwingen haar ouders hem tot een huwelijk. Zijn vrouw krijgt al snel genoeg van de echtelijke plichten en laat haar man en baby, een baarlijk monster, in de steek. Tussen vader en gedrocht groeit een groteske, tegelijk ontroerende en afstotelijke relatie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Pencil Machine Operator

Grandmother

avatar van iPim

iPim

Zojuist eindelijk eens in een bioscoopzaal kunnen zien dankzij de David Lynch-viering van Lab111 (daar vorige week al Inland Empire gezien). Ik kan er kort over zijn: dit is een onbetwistbare klassieker.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19148 berichten

Herziening al denk ik niet dat ik deze film nooit eerder in zijn geheel had gezien. Vooral de scènes voordat Henry zijn schoonouders ontmoet waren mij onbekend. Niet dat daar veel noemenswaardig gebeurt eigenlijk. De hele film verloopt als de nachtmerrie van een man die zijn toekomstige vrouw zwanger heeft gemaakt. Het verloopt allemaal erg traag. Ook de reacties en bewegingen van de personages zijn traag en dat gaat met de monotone soundtrack toch wel vervelend worden. Af en toe wat bizarre scènes die symboliek bevatten. Het is dat het einde nogal fucked up is en ik de stijl van het Duitse expressionisme nog wel kon waarderen (vandaar geen minimumscore), maar echt goed kan ik dit niet noemen.

scorsese

Uitstekende film over een man die met een vrouw moet trouwen nadat hij erachter komt dat ze zwanger is. De film ziet er zeker goed uit en kijkt weg als een nachtmerrie (de baby ziet er ook lekker freaky uit). Ook de soundtrack draagt in grote mate bij aan de bevreemdende sfeer. Dit eigenzinnig debuut van een bijzondere en unieke filmmaker staat open ter interpretatie.

avatar van Shadowed

Shadowed

Een vroege Lynch.

Duurde lang voordat ik hem zag, maar ik kreeg onlangs dan eindelijk de kans om hem te mogen aanschouwen. Ik wist al dat ik hem zou waarderen want als horrorfan zie ik er regelmatig scenes van voorbijkomen, maar echt geweldig vond ik hem helaas ook niet.

Lynch kenmerkt zich wederom in vooral tonen en weinig vertellen. Eraserhead moet het hebben van de grote hoeveelheid weirdness die op de kijker wordt afgevuurd. Veel surrealistische beelden die allemaal in het kader vallen van 1 bepaalde boodschap. Of misschien meerdere, maar het lijkt allemaal wel in de lijnen van 1 groot punt te vallen.

Visueel ziet het er zoals verwacht sfeervol uit. Soms creepy stukjes, maar op het niveau van Lynch's andere thrillers zit het niet. Het is nu vooral aardig apart en daarmee intrigerend. Veel details en veel weirdness, maar enkele scenes hanteren wel een iets te kaal gevoel. Soms valt het dan plots op dat het eigenlijk allemaal maar een film is en kan je je er niet helemaal in verliezen.

Soundtrack is sterk, camerastandpunten ook, maar de editing vertoont toch wat minpunten. Soms zijn er wat trage overgangen die er nooit echt een lekker tempo inkrijgen. De beelden zelf maken veel goed, maar niet alles, waardoor ik nooit volop geboeid zat te kijken. De beste scenes zijn ook de scenes die wat meer in een surrealistisch tintje vallen, het reguliere verhaal erdoorheen kon me wat minder bekoren.

Vreemd acteerwerk verder, zeker van Nance, die met veel gezichtsuitdrukkingen acteert. Echt briljant is het niet, maar het moet haast wel intentioneel zijn want normaal was het absoluut niet. Uiteindelijk begint het ook te wennen en dat doet het hem. Bijrollen zijn ook aardig apart en vreemd, ik kan het eigenlijk wel waarderen, en Lynch verliest zich er nooit te veel in. Elk element krijgt net genoeg focus.

Het jammere was eigenlijk dat het allemaal niet spannend of creepy genoeg was. Apart zeker, maar niet echt eng. Enkel de finale waarbij Nance het kind doodt vond ik echt serieus unsettling. Die sequenties mis ik voor een groot deel tijdens het overige gedeelte van de film. Andere scenes gaan ook net wat te lang door, zoals het hoofd dat door die koter wordt meegenomen.

Aparte film, uniek zeker, maar wat mij betreft niet sfeervol genoeg gedurende de hele film. Dat zegt overigens niet dat deze film enkele waanzinnige stukken kent. Mijn favoriete Lynch zal het niet worden, maar het is aparter en eigenaardiger in vergelijking met andere horrorfilms. Zeg eigenlijk maar gerust dat Lynchfilms een eigen genre hebben. Goede film.