Eraserhead (1977)

3,53

Fantasy / Horror

geregisseerd door David Lynch
met Jack Nance, Charlotte Stewart en Allen Joseph

Henry is een onschuldige jongeman met een zwak voor insecten en vuiligheid. Wanneer hij een meisje zwanger maakt, dwingen haar ouders hem tot een huwelijk. Zijn vrouw krijgt al snel genoeg van de echtelijke plichten en laat haar man en baby, een baarlijk monster, in de steek. Tussen vader en gedrocht groeit een groteske, tegelijk ontroerende en afstotelijke relatie.

• Vanaf 23 november in de bioscoop (re-release)
653 BERICHTEN 65 MENINGEN
avatar van leatherhead
Uit de films van Lynch kun je gewoon halen wat je zelf wilt. Ikzelf ben helemaal niet op zoek naar een bepaalde uitleg of verhaallijn en volgens mij heeft Lynch zelf ook nooit aangegeven dat zijn films daarvoor bedoeld zijn. Snap uiteraard wel dat zijn films niet bij iedereen aanslaan.

avatar van de grunt

soho schreef:
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je hem omarmt.
mulholland drive omarm ik wel, mag dat wel?

de grunt schreef:
mulholland drive omarm ik wel, mag dat wel?

Je kiest natuurlijk zelf wat je omarmt, en Mulholland Drive is wat dat betreft een mooier exemplaar om tegen de borstkas te drukken. Eraserhead is niet mooi, wel heel ongemakkelijk, bevreemdend en vuil op een heel indringende manier.

avatar van de grunt

soho schreef:

Dit heb je mooi verwoord.

avatar van JeroenFR08
Een van de meest rare films die ik ooit gezien heb. Van het verhaal, moet ik eerlijk bekennen, begreep ik geen drol. Echt niet.

De stijl is heel sterk. Niet mooi, maar erg sterk. Wat een ontzettend sfeervolle film zeg.

Denk eigenlijk dat om tot een fatsoenljjk oordeel te komen, ik hem nog een keer moet zien. Pfoeh..

avatar van Richard_Voorhees
Erg aparte en surreële film. Sfeervol en duidelijk geïnspireerd door de industriële revolutie. Interessant om eens gezien te hebben.

Dan eindelijk Eraserhead gezien. Lekker maf filmpje, al had ik het op basis van de reacties in dit topic nog wel een tandje erger verwacht. Er zijn nog wel wat maffere films die ik gezien heb (met stip op 1 Noisy Requiem, maar ook de films van Wojciech Has scoren hoog op de absurditeitsmeter).

Mooie sfeervolle zwart/wit beelden in deze film. Soms deed het qua sfeer wat denken aan Vampyr van Dreyer.

Ik snap dit inderdaad een film is die je meerdere keren moet bekijken. Ik parkeer 'm voor nu op 3,5 ster, maar vlak niet uit dat bij herziening hier nog wel eens een hoger cijfer uit kan rollen. Film blijft in ieder geval nog aardig nagalmen. In heaven...

11/12 op 35mm in Filmhuis Cavia, Amsterdam.

avatar van Basto
Is dat wel een nieuwe print? Zag m ooit in Delft op 35mm en die print was zo slecht dat die ook nog 3 keer brak.

ja nieuwe print van Eye.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film heeft een sterke symboliek maar een erg trage pace. En wat een irritant, fluitend geluid. Jup, ik wou deze film verschillende keren afzetten, maar ik bleef verder kijken enkel en alleen omdat het een cult klassieker is. Het grote geheel is me wel duidelijk: een ongewenste "koeienfoetus"-baby die verwekt is door een koppel dat elkaar niet eens graag ziet. Hij is waarschijnlijk zo lelijk om extra te accentueren hoe ongewenst hij wel niet is. Ze worden gedwongen om te trouwen met onder andere de awkward situatie waarin Henry uitgenodigd wordt bij de ouders van Mary. Vervolgens zie je hoe ze beiden niet klaar zijn voor het vader-en moederschap. Mary die het gehuil van de baby niet langer aankan. Henry die verschillende keren de deur wilt uitgaan waarop de baby luid begint te huilen. Henry die ook droomt van zijn sexy buurvrouw waarop ze samen in elkaar verdrinken in bed. Het is dus duidelijk dat Henry en Mary elkaar niet graag zien. Henry krijgt dan ook een nachtmerrie waarin zijn kop eraf valt. Hij wordt dus onthoofd en de straf wordt uitgesproken door zijn premature baby omdat Henry schuldig is aan het slecht verzorgen van de baby. Zijn hoofd belandt dan uiteindelijk in een potlodenfabriek waarbij zijn hersenen gebruikt worden voor de gom op het potlood. Dat wou dan betekenen dat Henry zijn herinneringen wou uitgommen. Hij wilt een leven zonder die abominabele baby. De realiteit is echter anders, want de baby ligt nog steeds in zijn kamer. Uiteindelijk doodt Henry zijn eigen baby en de negatieve vibe raast door de kamer wetende dat hij net zijn eigen kind heeft vermoord.

Er zijn wel dingen die ik niet direct begrijp, het begin en einde van de film met die vreemde man aan het raam bijvoorbeeld. Aangezien ik eigenlijk weinig plezier heb beleefd bij het kijken van deze film en mij redelijk geërgerd heb aan het geluid af en toe, kan ik niet anders dan deze film een slechte score geven. Dat de symboliek en boodschap goed zijn bestaat weinig twijfel over, maar dat zijn bijzaken. Een film dient te vermaken en dat deed deze niet tijdens mijn eerste kijkbeurt.

Briljante, intrigerende duistere surrealistische film (in de stijl van Duits expressionisme). De industriële noise op de achtergrond, de zwart/witbeelden en de hypnotiserende scenes zuigen je een duistere wereld c.q. nachtmerrie in waar alles is besmet/overgenomen door vuil, viezigheid, ziekte, zonde, angst, waanzin zonder dat er al veel betekenis in valt te ontdekken omdat het verhaal vooral een stroom van het onderbewuste blootlegt.

De film is zelfs voor Lynch’s begrippen bizar en ontoegankelijk, maar toch ook typisch Lynch en mogelijk daarna niet meer door hem geëvenaard omdat de film Lynch’s kunst zo puur brengt (dus zonder enig knieval voor de commercie).

avatar van SmackItUp

Vanavond naar Eraserhead in O42. Geweldig dat dit een re-release heeft gekregen.

avatar van Cikx
Ik ga hem hoogstwaarschijnlijk morgen ook meepakken. Hopelijk wordt het een totaal andere ervaring dan thuis op de bank.

avatar van SmackItUp

Cikx schreef:

Waarschijnlijk wel. Toevallig ook O42 of dat niet? Ik heb gisteren moeten cancelen en ga ook nu vanavond.

avatar van Cikx
SmackItUp schreef:

Nope, de Lumière in Maastricht

avatar van Basto
Net gezien in Cinerama 1 in Rotterdam. Geweldig om m op het grote doek te zien. Helaas stond het geluid wat zacht. Verder bijzonder om te zien dat de hele symboliek van de laatste Twin Peaks serie hier al z’n oorsprong vond.

avatar van niethie
Ik ook Basto, gister, al had ik hem enkele jaren geleden al eens op groot scherm gezien. Is op de langer termijn de beste Lynch gebleken, en misschien wel de beste film aller tijden? Al wou ik dat ik hem altijd op het grote scherm kon zien...

avatar van Drulko Vlaschjan
Een gezellig dagje uit naar Eye in Amsterdam, waar ik toch al snel vijftien minuten voor op de fiets moet zitten en drie op de pont. Het was mij de lange reis meer dan waard. Ik kende het gros van Lynch' latere werk en had eigenlijk geen idee dat Eraserhead zoveel ontoegankelijker was. Een plot is er nauwelijks, het is allemaal uitermate duister en goor en erg zintuiglijk. Soms iets te vaag voor mijn commerciële inborst, maar op die industriële soundtrack was het dan weer lekker heupwiegen.

avatar van GoodOldJack
Matig, ik kan Lynch in sommige gedaantes zeker smaken (Twin Peaks, Blue Velvet, ...) maar dit was me toch allemaal net iets te. Ik kreeg op geen enkel moment echt een band met personages of verhaal of ... . Blijven dan over enkele mooie beelden zo nu en dan. Leuk werk met licht en camera. Een redelijk creepy hoofdpersonage en dus geen totaal waardeloze film. Maar een voldoende kan ik hier toch niet voor geven. Daarvoor heb ik echt te weinig aan deze filmervaring gehad.

avatar van joolstein
Film is voor mij plezier beleven. En als deze film iets niet doet voor mij was het wel me een goede tijd bezorgen. Ik was hier al een beetje op voorbereid. Maar nu ik bezig ben voor de horror-KO kon ik er niet meer omheen. Bevallen is het me totaal niet, ik werd vooral simpel van al die symboliek over angsten van de regisseur Lynch; vaderschap, relatie, verantwoordelijkheid en verleiding. In de zwart-wit beelden en de scherpe contrasten van de belichting herkende ik duidelijk het Duitse expressionisme uit de jaren dertig. Films die ik wel goed kan waarderen. En dan is er nog het probleem van de geluidsband, die overheerst in de hele film. Het is niets meer dan een verstikkende monotone voortdurende herhaling van gezoem. In het begin was dit nog aardig, maar na verloop van tijd werd het vooral vermoeiend en uiteindelijk zelfs vervelend. De film ervaren als angstaanjagend kan je ook niet, het zijn vooral de angsten van de regisseur zelf, die hier centraal staan. Voor de regisseur zal het wel gewerkt hebben maar voor mij werkte deze surrealistische film me alleen maar op mijn zenuwen. Wat dan wel weer een prestatie op zich is!

En dan te bedenken dat Lynch deze film zijn meest spirituele noemt. Blijkbaar ontstaat er een enorm verschil tussen hoe sommige kijkers dit ervaren en hoe de maker het bedoeld heeft. Neemt niet weg dat heel veel elementen uit dit oudje later opduiken in zijn latere films. Zo keren in Twin Peaks Season 3, wat volgens zijn eigen zeggen een 18 urige film is, heel wat Eraserhead verschijnselen terug.