ad

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Robert De Niro, Jodie Foster en Albert Brooks

Releasedatum: 9 februari 1976

Over Taxi Driver

"On every street in every city, there's a nobody who dreams of being a somebody."

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

filmfan0511 schreef:

Je merkt ook fel dat een film zoals Joker echt héél veel inspiratie bij deze film heeft gehaald, volgt bijna volledig dezelfde structuur en handelt (iets meer over the top) over dezelfde thema's.

Er zit wel iets in deze uitspraak.

avatar van Basto

Basto

Filmkriebel schreef:

Er zit wel iets in deze uitspraak.

Ja, Joker is gewoon een soort hervertelling, afgestemd op het Marvel en andere superhelden publiek. Bij lange na niet zo sterk als deze. Hoop aangedikte onzin.

avatar van Beffrey28

Beffrey28

Basto schreef:

Op dit moment heb ik Joker op 6 en Taxi Driver op 8. Maar komt waarschijnlijk ook omdat ik Joker 2 keer in de bioscoop heb gezien de laatste maanden, en Taxi Driver alweer zo'n 2 jaar geleden is.

Oftewel, moet Taxi Driver snel weer herzien, dan kunnen de rollen zomaar omgedraaid zijn

avatar van Basto

Basto

Beffrey28 schreef:

Het is natuurlijk waar je van houdt, maar bij mij viel Joker de tweede kijkbeurt toch wat door de mand. Het lag er allemaal zo metersdik bovenop. Z’n pillen, z’n fantasieën, dat hij zo z’n best deed... Dan vind ik Taxi Driver, waar zijn gekte en woede zich onderhuids manifesteren en eerder opvallen door z’n gedrag, dan dat ze expliciet worden gemaakt, vele malen boeiender.

Maar veel plezier bij de volgende kijkbeurten.

avatar van Daan258

Daan258

Voor het eerst dat ik Taxi Driver bekeken heb.

Natuurlijk heel veel over gehoord en gelezen afgelopen jaren maar nooit aan toe gekomen de film te bekijken.

Nu de film gezien te hebben moet ik eerlijk toegeven dat het me allemaal iets is tegengevallen. Te hoge verwachtingen misschien??

Het is verre van slecht en vooral de Niro en de grauwe sfeer weet de film interessant te houden. Maar qua verhaal vond ik het allemaal niet zo bijzonder. Het is eigenlijk een erg lange opbouw naar het eind toe en zien de personage van de Niro zich ontwikkeld/veranderd. Maar in de opbouw gebeurd er vrij weinig. Niet dat dit slecht is maar met zo'n speelduur vond ik het zo af en toe wel wat zwaar.

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

Daan258 schreef:

Het is verre van slecht

Zeker niet slecht inderdaad, maar geen zeldzame parel zoals we die maar weinig tegenkomen.

avatar van pvl63

pvl63

Mooi sfeervol portet van een Lone Wolf in wording. De verdorven sfeer van bepaalde buurten in het New York van de jaren 70 wordt goed voor gespiegeld. Na zoveel jaren komt de film wel wat traag over en zijn de beweegredenen van de hoofdrolspeler mysterieus en vaak onbegrijpelijk.

Mooi om te zien dat politici nog steeds hetzelfde zijn, dezelfde loze slogans. Het contrast tussen De Niro en Shepherd is ook mooi subtiel in beeld gebracht.

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterk.

Pas richting het einde gingen er irritaties komen, maar alles daarvoor was best sterk. Het is lang geleden dat ik weer een echt goede film van Scorsese zag, ik vond zijn films steeds minder indrukwekkend en soms zelfs irritant. Taxi Driver zag ik veel te laat, maar maakt wel indruk.

Ten opzichte van Scorsese zijn andere misdaadfilms vind ik deze opzet tamelijk uniek. De sfeer is dromeriger en trager, wat natuurlijk niet bij iedereen in de smaak zal gaan vallen. Maar de onderhuidse spanningen en opbouw naar geweld zijn geweldig te noemen en dat proef ik niet vaak bij de films van Scorsese.

De Niro speelt hier verreweg 1 van zijn beste rollen. Zijn uitstraling is heerlijk en zijn personage mysterieus en uniek. Veel over hem kom je niet te weten, enkel zijn persoonlijkheid en die is erg boeiend. De overige personages halen het uiteraard niet bij De Niro, zowel qua personage als acteerwerk niet.

Ik was verrast over hoe boeiend ik de film vond het eerste uur. Verhaal zag er strak uit, de opbouw sterk. Eenmaal de gekte wat meer zijn intrede doet wordt de film zelfs beter. Maar helaas, toen het personage van Foster zijn prominentere intrede doet krijgt de film twee gezichten waarvan ik er 1 sterk vond (moord beramen op de politicus) en 1 erg zwak vond (Foster dus).

Verder zit het qua sfeer perfect. Rauw en oprecht in beeld gebracht met on-point camerawerk en intrigerende shots. Dat de film elementen zoals een love interest en dramawegen bijna overslaat of niet onnodig op ingaat maakt het alleen maar beter. Zo zijn de 113 minuten totaal niet moeilijk uit te zitten. Het jammere vond ik alleen dat De Niro zijn personage uiteindelijk met Foster een soort van motief voor zijn daden krijgt, ik vond het sterker als hij bijna volledig mysterieus zou blijven. Verder een sterke film en wat mij betreft waardig van zijn status.

avatar van robertinho

robertinho

Shadowed schreef:

Kan je dit toelichten Shadowed?

avatar van Shadowed

Shadowed

robertinho schreef:

Kan je dit toelichten Shadowed?

Natuurlijk. Ik verwijs in dit geval naar de andere films van Scorsese en in welke volgorde ik ze heb gekeken. Eén van de eerste films die ik van hem zag was The Wolf of Wall Street die ik geweldig vond. Daarna waren klassiekers aan de beurt zoals Goodfellas en het modernere Shutter Island. Bij Casino kwam ik er al een stukje taaier doorheen en daarna kwamen zijn films bij mij niet meer boven de 3,0* uit. The Age of Innocence kreeg vervolgens zelfs een 1,5*. Taxi Driver was het hoogste cijfer dat ik in tijden aan 1 van zijn films gaf. Ik moet zeker nog meer titels van hem zien, maar Taxi Driver was in ieder geval weer een hoopvol begin voor zijn andere films.

Ik hoop dat het zo duidelijker is!

avatar van robertinho

robertinho

Shadowed schreef:

Ik hoop dat het zo duidelijker is!

Ja, thanks! Ik heb zelf iets soortgelijks met zijn films. Van wat ik gezien heb, vind ik ze bijna allemaal te lang, en het 'irritante' zit 'm er voor mij in dat ik het gevoel heb steeds naar dezelfde scènes te kijken. Dezelfde figuren, dezelfde dialogen, dezelfde situaties, dezelfde herhaling van zetten (tussen films maar ook zeker binnen films).

Toen ik zijn films voor het eerst keek vond ik dat heel goed, maar allengs gaat het me steeds meer tegenstaan. Zo'n film als The Irishman, die toch redelijk veel lof kreeg, kan ik mij niet eens toe zetten. Het kan ook zijn dat ik dat hele gangster-- en self-made-man genre beu ben, en dat daarom juist films als Taxi Driver en Shutter Island me het meest bij zijn gebleven.

avatar van flaphead

flaphead

Eindelijk deze klassieker eens bekeken, maar dat was toch een tegenvaller. Nergens kreeg ik een overdonderend gevoel. Tuurlijk moet je even door de tand des tijds bijten, het gevoel van eenzaamheid wordt prima verwezenlijkt en de sfeertje is prima. Ik werd zelfs jaloers hoe soepel hij Betsy om zijn vinger wond. De traagheid is te behappen.

Maar eigenlijk is het acteerwerk wat stijfjes. De dialogen (en monologen) niet heel bijzonder. De beroemde 'are you talking to me'-scene vond ik wat out of place. De overgang van klagende taxichauffeur naar met wapens behangen opstandeling kwam niet geloofwaardig over. Net zo min als hoe hij ineens de hele wereld en zijn leven ervoor over heeft een meisje te redden dat hij 20 seconden gezien heeft. Highbiller Foster blijkt een kwartiertje screentijd te hebben en behalve het gruizige gegeven dat ze als 12-jarige een hoer speelt, vind ik de rol niet zo legendarisch als verwacht. De score is verschrikkelijk: het is óf een misplaatst candlelight-softporno-riedel óf een spannend bedoelde blazer die lachwekkend werkt. De schietscenes zijn niet al te best en vrijuit gaan na drie moorden, ook al zijn het 'gangsters', nouja...

Dus nee, al met al mis ik blijkbaar waarom dit zo'n enorme classic is. Het was zeker niet slecht en ik ben blij dat ik hem gezien heb, maar de verwachtingen waren duidelijk te hoog.

avatar van Robi

Robi

Ik heb al heel wat films gezien. Maar er zijn ook nog heel veel beroemde films die ik nog nooit gezien heb. Heel vaak is zo'n beroemde film ook heel terecht beroemd geworden. Maar bij deze film snap ik dat eigenlijk niet zo goed. Was het misschien de sfeer van de film die veel mensen aansprak? Dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken. Want verder kwam de film voor mij nauwelijks boven het gemiddelde uit. Een matig en saai verhaal over een taxi chauffeur die langzaam aan doordraait. Maar waarom die nou zo doordraait wordt eigenlijk nergens duidelijk. En voor mij is de film daarmee ongeloofwaardig. Dat hij aan het einde ook nog een held blijkt te zijn omdat hij zogenaamd gangsters zou hebben vermoord is zelfs bizar. En slaat werkelijk nergens op. Hoe had ik en andere kijkers kunnen weten dat het hier om gangsters ging? Zeer onbevredigende film. Maar goed, ik heb hem dus wel eindelijk eens een keer gezien.