Taxi Driver (1976)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

avatar van Capablanca
Vdk_Movie schreef:
Deze film verdient een hogere ranking! DeNiro op zijn best.

Gemiddelde score 3,89 en nr. 90 in de top 250. Het kan natuurlijk altijd beter, maar echt ondergewaardeerd wil ik hem niet noemen.

avatar van Alathir
Moeilijk weer te geven wat ik er precies van vind. Taxi Driver is een film met zowel pluspunten als minpunten in mijn ogen. Het pluspunt is De Niro en het einde dat er wel mocht wezen. De minpunten zijn dat het wel erg donker gefilmd is soms (ik had wat last van zonlicht, waardoor ik mezelf in mijn tv zag ipv de film, dus heb ik de zon uiteindelijk maar buiten gejaagd). Verder is de soundtrack echt niet mijn ding en ziet het er wat gedateerd uit (wat logisch is). Ook de speelduur vond ik wat te lang.

De film bevat echter een aantal prachtige scènes met oa. de bekende 'You talkin' to me?
quote en het gesprek met de Secret Service agent vond ik ook schitterend. De shootout mocht er ook wezen.

Laat ik het houden op 3,5*.

avatar van Tiany
Robert de Niro is een zeer goede acteur, vond hem super in "Cape Fear".
"Taxi Driver" had ik reeds lang geleden gezien maar was hem vergeten, nu terug gezien en had er eerlijk gezegd veel meer van verwacht. Bij momenten saai, maar toch nog net boeiend genoeg om hem uit te zien.

avatar van Fisico
Het spijt me, maar ik zie het niet, dit meesterwerk. Hoewel ik Scorsese enorm apprecieer en ik wel graag naar deze film gekeken heb, zie ik niet in waarom dit nu als (cult)klassieker bestempeld wordt. Ik wachtte (tevergeefs) op "het" moment, op "de" klik, maar die kwam maar niet. Ik moet iets gemist hebben waarschijnlijk. Alle info welkom overigens ...

Uiteraard mogen we niet voorbij gaan aan de uitstekende prestatie van Robert de Niro. Ook hier toont hij al staaltjes van zijn kunnen. De "You talkin' to me?-scene" is inderdaad super en geeft weer wat voor een complex en explosief karakter Travis Bickle wel is. Dit liet hij zien toen hij datete met Betsy. Ik vind het ook een film in twee delen. Het eerste deel kent een rustig tempo, met een gestage opbouw van het verhaal en het hoofdpersonage. Het tweede deel daarentegen is vluchtiger en rommeliger, precies of het is een synchrone vertaling van Bickle's geest (verward, chaotisch, explosief en impulsief).

Van sfeerschepping moest je Scorsese zelfs toen al niet veel meer leren. De taxi's, het New Yorkse jaren 70, prachtig in beeld gebracht allemaal. Ook al ben ik geen jazz-liefhebber, dit paste perfect in het plaatje!
Het einde vond ik een anticlimax, weinig realistisch ook (bad guys kunnen natuurlijk niet goed mikken, dat zit in hun natuur). Om dan als superheld voor de media gezien te worden, verrassend misschien, maar nietszeggend voor mij.

avatar van Maarten0402
Gisteravond in Cinerama Zaal 1 (Groot Scherm, Ruime stoelen+beenruimte) gezien. Cinerama gaat volgende week Raging Bull en de week daarop als laatste Martin Scorsese Classic : GoodFellas ook in die zaal tonen.

Volgende week ga ik met mijn broer naar Raging Bull. Die heeft hij nog niet gezien. En ik ook niet op groot scherm

Taxi Driver was in ieder geval heerlijk om zo te ervaren, Raging Bull en GoodFellas zal niet anders zijn.

Ik vond er werkelijk geen doorkomen aan, traag, en totaal niet boeiend.

Nu geef ik ook wel toe dat drama zeker mijn genre niet is maar ik verbaas me over het feit dat drama hier op moviemeter in overvloed vertegenwoordigt word.
Opzich geen probleem maar helaas worden films in de genres humor en acctie vaak onderuit gehaald door diezelfde mensen...

Ik kijk graag films om lekker ontspannen los te komen van de realiteit.......drama zie ik al genoeg op het nieuws.

Ik heb het nooit zo durven uiten....maar ik ben nooit onder de indruk geweest van deze film....Sorry...2,5 ster

avatar van Zuster Stein
Op 01:01:03 (als hij een kruis in een kogel kerft) lijkt Travis sprekend op Norman Bates.

avatar van Ste*
Ik kende Robert de Niro hiervoor eigenlijk alleen van zijn latere rollen, en daarin vind ik hem totaal niet leuk. In deze film had ik die antipathie helemaal niet en vond ik 'm zelfs fijn om naar te kijken. Acteur die (ook gezien de rollen die hij tegenwoordig aanneemt) niet al te best opgedroogd is naar mijn mening.

Maar goed, wat de film zelf betreft, ik weet het eigenlijk niet. Hij bevat vast meer dan ik er nu uit heb kunnen halen, maar echt veel kon ik er niet mee. De algehele lijn van afglijden is op zich best interessant om te zien, net als de hele setting in New York die zeker sfeervol is, maar een hoop individuele scenes en ontmoetingen vond ik vaak niet echt interessant genoeg en wat te vaag. Wat wil Travis nu bijvoorbeeld van die secret service gast? Het einde is vervolgens helemaal vreemd, het lijkt dan wel alsof je in een goedkope B film terechtgekomen bent met die rare shootout. Vast een scene die velen juist helemaal geweldig vinden, maar ik vond 'm erg uit de toon vallen en ergens ook vrij slecht uitgevoerd.

Moeten we Travis nu zien als held omdat hij Iris weet te redden of als rare 'lone wolf' (waar diende dat kapsel ineens voor?) die door kan draaien? Is hij op het einde 'genezen' en waar had hij uberhaupt last van? Is het het de bedoeling dat we op het eind met deze vragen zitten of snap ik het gewoon niet?

Enige dat ik weet is dat Jodie Foster geweldig is.

3,5*, maar dat extra halfje is alleen voor haar en voor de aardige cinematografie in het shabby New York.

avatar van niethie
Ste* schreef:
Hij sterft in de schietpartij (de camera zweeft naar boven de kamer uit, als zijn geest die de kamer verlaat) en we zien het beeld van hoe hij het graag had gewilt dat het af zou lopen. Iris uit de prostitutue, de vermelding als held, een uitzicht op een relatie met Betsy etc. Had ook een tweede kijkbeurt nodig om dat door te hebben ooit.

niethie schreef:

Aha. Ik heb gisteren aardig wat recensies e.d. gelezen en daarin heeft niemand dit gezegd. Is dat ook echt bevestigd, of is het maar een theorie?

avatar van stefan dias
Ste* schreef:

Theorie. Maar wel een goede.

avatar van niethie
Heb dit toen ook eens op de message board van IMDB gelezen, helaas bestaat dat niet meer. Als het einde daadwerkelijk zo geweest was als dat je het in de film ziet had ik flink teleurgesteld geweest...

avatar van Ste*
Ik heb nog even verder gezocht en zag elders staan dat het volgens Scorsese in ieder geval niet zo is:

But what does Martin Scorsese have to say about the ending? Well, according to the director, Travis survived the shoot-out…and chances are good he’s going to erupt again. In the last seconds of the film, Travis looks into his rearview mirror and sees his own wild eyes looking back. We get one last glimpse of his insanity, churning under the surface, and there’s suddenly a harsh, strange note on the soundtrack as Travis adjusts his mirror and looks away from his reflection. According to Scorsese, “I decided I’d put something on that shows that the timer in Travis starts to tick again, the bomb that’s about to explode again.”

At the end of "Taxi Driver," what happens | ScreenPrism

avatar van Smugmarty
Twee jaar uitgekomen naar mijn geboortejaar heb ik de film deze week voor het eerst gezien.
Vroeg of laat moest het er een keer van komen; Scorsese, Foster, Shepperd, Keitel...en de Niro
Allemaal uitgegroeid tot bekendheden. De film moet het zeker hebben van sfeersetting (Scorseses trademark) en de ondersteunende Jazz: Bernard Herrmann.. wat een vette track en beklemmende en tegelijk dromerige tonen maar ook het prachtige "Late for the Sky" van Jackson Brown geven de film body en sfeer.
De scènes met Shepperd doen me terugdenken aan Moonlighting en hier zie je onmiskenbaar haar talent en charmante overtuigende spel. Ook Foster (14 jaar oud!) is gewoon echt het karakter wat ze speelt. De Niro bevreemd echt (is dit de man van Meet the Fockers ) en doet het karakter (een getekende/ vreemde vietnam-vet) eer aan.

In de discussie over het einde hierboven sluit ik me dan maar aan bij de mening van Scorsese al moet ik bekennen dat ik zelf ook even dacht dat hij het einde droomde; de opmerkingen van Shepperd in de Taxi waren echter zo nuchter dat ik dit idee halverwege zelf al overboord zette... maar het had prima gekund een mooie droom of een happy ending .. allebei vind ik het goed.