Taxi Driver (1976)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

avatar van Filmkriebel
filmfan0511 schreef:
Je merkt ook fel dat een film zoals Joker echt héél veel inspiratie bij deze film heeft gehaald, volgt bijna volledig dezelfde structuur en handelt (iets meer over the top) over dezelfde thema's.

Er zit wel iets in deze uitspraak.

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:

Er zit wel iets in deze uitspraak.

Ja, Joker is gewoon een soort hervertelling, afgestemd op het Marvel en andere superhelden publiek. Bij lange na niet zo sterk als deze. Hoop aangedikte onzin.

avatar van Beffrey28
Basto schreef:

Op dit moment heb ik Joker op 6 en Taxi Driver op 8. Maar komt waarschijnlijk ook omdat ik Joker 2 keer in de bioscoop heb gezien de laatste maanden, en Taxi Driver alweer zo'n 2 jaar geleden is.
Oftewel, moet Taxi Driver snel weer herzien, dan kunnen de rollen zomaar omgedraaid zijn

avatar van Basto
Beffrey28 schreef:

Het is natuurlijk waar je van houdt, maar bij mij viel Joker de tweede kijkbeurt toch wat door de mand. Het lag er allemaal zo metersdik bovenop. Z’n pillen, z’n fantasieën, dat hij zo z’n best deed... Dan vind ik Taxi Driver, waar zijn gekte en woede zich onderhuids manifesteren en eerder opvallen door z’n gedrag, dan dat ze expliciet worden gemaakt, vele malen boeiender.

Maar veel plezier bij de volgende kijkbeurten.