Taxi Driver (1976)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

avatar van Filmkriebel
filmfan0511 schreef:
Je merkt ook fel dat een film zoals Joker echt héél veel inspiratie bij deze film heeft gehaald, volgt bijna volledig dezelfde structuur en handelt (iets meer over the top) over dezelfde thema's.

Er zit wel iets in deze uitspraak.

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:

Er zit wel iets in deze uitspraak.

Ja, Joker is gewoon een soort hervertelling, afgestemd op het Marvel en andere superhelden publiek. Bij lange na niet zo sterk als deze. Hoop aangedikte onzin.

avatar van Beffrey28
Basto schreef:

Op dit moment heb ik Joker op 6 en Taxi Driver op 8. Maar komt waarschijnlijk ook omdat ik Joker 2 keer in de bioscoop heb gezien de laatste maanden, en Taxi Driver alweer zo'n 2 jaar geleden is.
Oftewel, moet Taxi Driver snel weer herzien, dan kunnen de rollen zomaar omgedraaid zijn

avatar van Basto
Beffrey28 schreef:

Het is natuurlijk waar je van houdt, maar bij mij viel Joker de tweede kijkbeurt toch wat door de mand. Het lag er allemaal zo metersdik bovenop. Z’n pillen, z’n fantasieën, dat hij zo z’n best deed... Dan vind ik Taxi Driver, waar zijn gekte en woede zich onderhuids manifesteren en eerder opvallen door z’n gedrag, dan dat ze expliciet worden gemaakt, vele malen boeiender.

Maar veel plezier bij de volgende kijkbeurten.

avatar van Daan258
Voor het eerst dat ik Taxi Driver bekeken heb.
Natuurlijk heel veel over gehoord en gelezen afgelopen jaren maar nooit aan toe gekomen de film te bekijken.
Nu de film gezien te hebben moet ik eerlijk toegeven dat het me allemaal iets is tegengevallen. Te hoge verwachtingen misschien??

Het is verre van slecht en vooral de Niro en de grauwe sfeer weet de film interessant te houden. Maar qua verhaal vond ik het allemaal niet zo bijzonder. Het is eigenlijk een erg lange opbouw naar het eind toe en zien de personage van de Niro zich ontwikkeld/veranderd. Maar in de opbouw gebeurd er vrij weinig. Niet dat dit slecht is maar met zo'n speelduur vond ik het zo af en toe wel wat zwaar.

avatar van de grunt
Daan258 schreef:
Het is verre van slecht

Zeker niet slecht inderdaad, maar geen zeldzame parel zoals we die maar weinig tegenkomen.

avatar van pvl63
Mooi sfeervol portet van een Lone Wolf in wording. De verdorven sfeer van bepaalde buurten in het New York van de jaren 70 wordt goed voor gespiegeld. Na zoveel jaren komt de film wel wat traag over en zijn de beweegredenen van de hoofdrolspeler mysterieus en vaak onbegrijpelijk.

Mooi om te zien dat politici nog steeds hetzelfde zijn, dezelfde loze slogans. Het contrast tussen De Niro en Shepherd is ook mooi subtiel in beeld gebracht.