menu

Taxi Driver (1976)

mijn stem
3,90 (4161)
4161 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Misdaad
113 minuten

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=0k_ZBz30BJA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van stefan dias
5,0
Ik vond Casino eerlijk gezegd een beetje een herhaling van Goodfellas: offscreen stem vertelt een verhaal over een werveling van beelden. iets meer geld nu, wat chiquere settings, maar Goodfellas was eerst. En beter.



avatar van fappie
5,0
frans123 schreef:
Ik heb het nooit zo durven uiten....maar ik ben nooit onder de indruk geweest van deze film....Sorry...2,5 ster


Het is 1 van mijn favorieten, maar waarom niet uiten? Ieder zijn ding toch?

2,5
fappie schreef:
(quote)


Het is 1 van mijn favorieten, maar waarom niet uiten? Ieder zijn ding toch?


Ja je hebt gelijk,maar het was mijn 'ding "niet. Dat heeft iedereen met bepaalde verhalen...Misschien moet ik hem nog eens zien ( ik was toen "jong") , jaaaaaaaaaaaaartjes ouder nu....hahaha. Ik ga het zeker doen

avatar van TornadoEF5
5,0
geplaatst:
Mijn beste maat is er ook niet zo voor te vinden, vooral door dat einde maar soit. Ieder zijn mening . Ik vind de psychologische achtergrond en de opbouw van de film prachtig, en neem daar dan die sfeer van dat oude New York bij. Machtige film hé uiteraard.

avatar van Vidi well
5,0
geplaatst:
Alathir schreef:
De minpunten zijn dat het wel erg donker gefilmd is soms (ik had wat last van zonlicht, waardoor ik mezelf in mijn tv zag ipv de film, dus heb ik de zon uiteindelijk maar buiten gejaagd). Verder is de soundtrack echt niet mijn ding en ziet het er wat gedateerd uit (wat logisch is). Ook de speelduur vond ik wat te lang.


Dat zonlicht kan inderdaad een flinke storende factor zijn als je overdag een film kijkt thuis. Mijn advies: kijk deze film nog eens maar dan in het donker. Want deze film heeft echt prachtige beelden van jaren 70 New York, en met name de scenes ‘s avonds op straat (oftewel, de donkere beelden) zijn juist enorm sfeervol en dragen sterk bij aan de rusteloze, verknipte sfeer van de film.

avatar van Simon Belmont
3,0
geplaatst:
Ik begrijp de hype rond deze film niet zo goed. Het is weliswaar een rauwe film, uit het leven gegrepen, maar op de een of andere manier boeide het mij geen enkel moment. Dat terwijl ik toch een grote fan van Robert de Niro ben. Ik vond het allemaal wat overdreven en stoerdoenerij, zoals in het huis met de vrouwen van lichte zeden.

avatar van stefan dias
5,0
geplaatst:
Simon Belmont schreef:
Ik begrijp de hype rond deze film niet zo goed.


Dat kan je ook niet begrijpen (of uitleggen). Dat kan je alleen maar voelen. Een regisseur, cast en wereldstad die elk hun duit in het zakje doen en een unieke cocktail serveren die barst van de sfeer. Unieke sfeer.
Ik vind het heel begrijpelijk dat sommige mensen dat niet zo aanvoelen. Sterker nog, ik verbaas me er soms over dat er ook kijkers zijn, die later geboren zijn en deze film ook zo goed vinden.

avatar van Simon Belmont
3,0
geplaatst:
stefan dias schreef:
Dat kan je ook niet begrijpen (of uitleggen). Dat kan je alleen maar voelen. Een regisseur, cast en wereldstad die elk hun duit in het zakje doen en een unieke cocktail serveren die barst van de sfeer. Unieke sfeer.
Ik vind het heel begrijpelijk dat sommige mensen dat niet zo aanvoelen. Sterker nog, ik verbaas me er soms over dat er ook kijkers zijn, die later geboren zijn en deze film ook zo goed vinden.


Dan zal dat wel de reden zijn. Ik heb namelijk niets met de zeventiger jaren.

avatar van de grunt
5,0
geplaatst:
Simon Belmont schreef:
Ik heb namelijk niets met de zeventiger jaren.


Hét decennium van muziek & cinema.

avatar van AC1
5,0
AC1
geplaatst:
Klopt. Totdat Star Wars in 1977 weer alles veranderde. Plotseling was het afgelopen met de artistieke vrijheid. De zoektocht naar de allesverplettende blockbuster was begonnen en zou nooit meer eindigen.

avatar van Basto
5,0
geplaatst:
AC1 schreef:
Klopt. Totdat Star Wars in 1977 weer alles veranderde. Plotseling was het afgelopen met de artistieke vrijheid. De zoektocht naar de allesverplettende blockbuster was begonnen en zou nooit meer eindigen.


Dat was natuurlijk niet direct voorbij in 1977. Apocalypse Now, Alien en Deerhunter Moesten nog komen. ‘The age of the blockbusters’ begon natuurlijk met Jaws.

Het boek Easy Riders, Raging Bulls is een fantastisch document over de meest creatieve periode van Hollywood.

avatar van AC1
5,0
AC1
geplaatst:
Basto schreef:


Dat was natuurlijk niet direct voorbij in 1977. Apocalypse Now, Alien en Deerhunter Moesten nog komen. ‘The age of the blockbusters’ begon natuurlijk met Jaws.



Nee, met Star Wars. Jaws was wel een soort voorloper maar betekende niet de intrede van de grote blockbuster zoektocht. Dat ging pas goed van start met Star Wars. En uiteraard betekent dat niet dat elke film na Star Wars de nieuwe blockbuster moest worden. Je zegt Alien maar het is dankzij het overweldigende success van Star Wars dat Alien bestaat.

avatar van Basto
5,0
geplaatst:
AC1 schreef:
(quote)


Nee, met Star Wars. Jaws was wel een soort voorloper maar betekende niet de intrede van de grote blockbuster zoektocht. Met Star Wars ging het pas echt goed van start.


Jaws was de eerste film die echt groot nation wide werd uitgebracht. Star Wars was (slecht) de bevestiging die het nodig had.

Lees het boek er maar op na.

Uiteindelijk is het gefinetuned door Simpson en Bruckheimer met hun ‘High Concept’ producties. (Overigens ook een geweldig boek.)

avatar van Warp
4,5
geplaatst:
AC1 schreef:
Klopt. Totdat Star Wars in 1977 weer alles veranderde. Plotseling was het afgelopen met de artistieke vrijheid. De zoektocht naar de allesverplettende blockbuster was begonnen en zou nooit meer eindigen.

Wat bedoel je daar precies mee? Dat na de eerste blockbuster, Star Wars, de blockbusters/grote films steeds minder creatief werden en het puur ging om omzet maken? Want Star Wars was als film toentertijd toch best wel creatief of?

avatar van Basto
5,0
geplaatst:
Warp schreef:
(quote)

Wat bedoel je daar precies mee? Dat na de eerste blockbuster, Star Wars, de blockbusters/grote films steeds minder creatief werden en het puur ging om omzet maken? Want Star Wars was als film toentertijd toch best wel creatief of?


Toen wel. Maar door het succes van Jaws en Star Wars is Hollywood zich vooral meer op de marketing gaan richten om zo een hype te creëren om zo in korte tijd heel veel omzet te genereren. De films waren doorgaans nog best ok, totdat men met sequels aan de gang ging. De marketing werd steeds slimmer en de films doorgaans steeds minder met Endgame als bizar ‘hoogtepunt’...

Maar daar hebben ze dan wel 45 jaar over gedaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.