Taxi Driver (1976)

3,90

Drama / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

1569 BERICHTEN 90 MENINGEN
avatar van Capablanca
Vdk_Movie schreef:
Deze film verdient een hogere ranking! DeNiro op zijn best.

Gemiddelde score 3,89 en nr. 90 in de top 250. Het kan natuurlijk altijd beter, maar echt ondergewaardeerd wil ik hem niet noemen.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Moeilijk weer te geven wat ik er precies van vind. Taxi Driver is een film met zowel pluspunten als minpunten in mijn ogen. Het pluspunt is De Niro en het einde dat er wel mocht wezen. De minpunten zijn dat het wel erg donker gefilmd is soms (ik had wat last van zonlicht, waardoor ik mezelf in mijn tv zag ipv de film, dus heb ik de zon uiteindelijk maar buiten gejaagd). Verder is de soundtrack echt niet mijn ding en ziet het er wat gedateerd uit (wat logisch is). Ook de speelduur vond ik wat te lang.

De film bevat echter een aantal prachtige scènes met oa. de bekende 'You talkin' to me?
quote en het gesprek met de Secret Service agent vond ik ook schitterend. De shootout mocht er ook wezen.

Laat ik het houden op 3,5*.

avatar van Tiany
Robert de Niro is een zeer goede acteur, vond hem super in "Cape Fear".
"Taxi Driver" had ik reeds lang geleden gezien maar was hem vergeten, nu terug gezien en had er eerlijk gezegd veel meer van verwacht. Bij momenten saai, maar toch nog net boeiend genoeg om hem uit te zien.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het spijt me, maar ik zie het niet, dit meesterwerk. Hoewel ik Scorsese enorm apprecieer en ik wel graag naar deze film gekeken heb, zie ik niet in waarom dit nu als (cult)klassieker bestempeld wordt. Ik wachtte (tevergeefs) op "het" moment, op "de" klik, maar die kwam maar niet. Ik moet iets gemist hebben waarschijnlijk. Alle info welkom overigens ...

Uiteraard mogen we niet voorbij gaan aan de uitstekende prestatie van Robert de Niro. Ook hier toont hij al staaltjes van zijn kunnen. De "You talkin' to me?-scene" is inderdaad super en geeft weer wat voor een complex en explosief karakter Travis Bickle wel is. Dit liet hij zien toen hij datete met Betsy. Ik vind het ook een film in twee delen. Het eerste deel kent een rustig tempo, met een gestage opbouw van het verhaal en het hoofdpersonage. Het tweede deel daarentegen is vluchtiger en rommeliger, precies of het is een synchrone vertaling van Bickle's geest (verward, chaotisch, explosief en impulsief).

Van sfeerschepping moest je Scorsese zelfs toen al niet veel meer leren. De taxi's, het New Yorkse jaren 70, prachtig in beeld gebracht allemaal. Ook al ben ik geen jazz-liefhebber, dit paste perfect in het plaatje!
Het einde vond ik een anticlimax, weinig realistisch ook (bad guys kunnen natuurlijk niet goed mikken, dat zit in hun natuur). Om dan als superheld voor de media gezien te worden, verrassend misschien, maar nietszeggend voor mij.

avatar van Maarten0402
Gisteravond in Cinerama Zaal 1 (Groot Scherm, Ruime stoelen+beenruimte) gezien. Cinerama gaat volgende week Raging Bull en de week daarop als laatste Martin Scorsese Classic : GoodFellas ook in die zaal tonen.

Volgende week ga ik met mijn broer naar Raging Bull. Die heeft hij nog niet gezien. En ik ook niet op groot scherm

Taxi Driver was in ieder geval heerlijk om zo te ervaren, Raging Bull en GoodFellas zal niet anders zijn.

Ik vond er werkelijk geen doorkomen aan, traag, en totaal niet boeiend.

Nu geef ik ook wel toe dat drama zeker mijn genre niet is maar ik verbaas me over het feit dat drama hier op moviemeter in overvloed vertegenwoordigt word.
Opzich geen probleem maar helaas worden films in de genres humor en acctie vaak onderuit gehaald door diezelfde mensen...

Ik kijk graag films om lekker ontspannen los te komen van de realiteit.......drama zie ik al genoeg op het nieuws.

Ik heb het nooit zo durven uiten....maar ik ben nooit onder de indruk geweest van deze film....Sorry...2,5 ster

avatar van Zuster Stein

Op 01:01:03 (als hij een kruis in een kogel kerft) lijkt Travis sprekend op Norman Bates.