Taxi Driver (1976)

3,90

Drama / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

• Vanaf donderdag 6 juli in de bioscoop (re-release)
  • nummer 89 in de top 250

1565 BERICHTEN 90 MENINGEN
avatar van Capablanca
geplaatst: 24 januari, 06:35 uur [permalink]
Vdk_Movie schreef:
Deze film verdient een hogere ranking! DeNiro op zijn best.

Gemiddelde score 3,89 en nr. 90 in de top 250. Het kan natuurlijk altijd beter, maar echt ondergewaardeerd wil ik hem niet noemen.

avatar van de grunt
geplaatst: 11 februari, 17:31 uur [permalink]

avatar van Alathir
geplaatst: 23 maart, 16:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Moeilijk weer te geven wat ik er precies van vind. Taxi Driver is een film met zowel pluspunten als minpunten in mijn ogen. Het pluspunt is De Niro en het einde dat er wel mocht wezen. De minpunten zijn dat het wel erg donker gefilmd is soms (ik had wat last van zonlicht, waardoor ik mezelf in mijn tv zag ipv de film, dus heb ik de zon uiteindelijk maar buiten gejaagd). Verder is de soundtrack echt niet mijn ding en ziet het er wat gedateerd uit (wat logisch is). Ook de speelduur vond ik wat te lang.

De film bevat echter een aantal prachtige scènes met oa. de bekende 'You talkin' to me?
quote en het gesprek met de Secret Service agent vond ik ook schitterend. De shootout mocht er ook wezen.

Laat ik het houden op 3,5*.

avatar van Tiany
geplaatst: 6 mei, 23:41 uur [permalink]
Robert de Niro is een zeer goede acteur, vond hem super in "Cape Fear".
"Taxi Driver" had ik reeds lang geleden gezien maar was hem vergeten, nu terug gezien en had er eerlijk gezegd veel meer van verwacht. Bij momenten saai, maar toch nog net boeiend genoeg om hem uit te zien.

geplaatst: 11 mei, 13:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het spijt me, maar ik zie het niet, dit meesterwerk. Hoewel ik Scorsese enorm apprecieer en ik wel graag naar deze film gekeken heb, zie ik niet in waarom dit nu als (cult)klassieker bestempeld wordt. Ik wachtte (tevergeefs) op "het" moment, op "de" klik, maar die kwam maar niet. Ik moet iets gemist hebben waarschijnlijk. Alle info welkom overigens ...

Uiteraard mogen we niet voorbij gaan aan de uitstekende prestatie van Robert de Niro. Ook hier toont hij al staaltjes van zijn kunnen. De "You talkin' to me?-scene" is inderdaad super en geeft weer wat voor een complex en explosief karakter Travis Bickle wel is. Dit liet hij zien toen hij datete met Betsy. Ik vind het ook een film in twee delen. Het eerste deel kent een rustig tempo, met een gestage opbouw van het verhaal en het hoofdpersonage. Het tweede deel daarentegen is vluchtiger en rommeliger, precies of het is een synchrone vertaling van Bickle's geest (verward, chaotisch, explosief en impulsief).

Van sfeerschepping moest je Scorsese zelfs toen al niet veel meer leren. De taxi's, het New Yorkse jaren 70, prachtig in beeld gebracht allemaal. Ook al ben ik geen jazz-liefhebber, dit paste perfect in het plaatje!
Het einde vond ik een anticlimax, weinig realistisch ook (bad guys kunnen natuurlijk niet goed mikken, dat zit in hun natuur). Om dan als superheld voor de media gezien te worden, verrassend misschien, maar nietszeggend voor mij.