menu

Taxi Driver (1976)

mijn stem
3,90 (4189)
4189 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Misdaad
113 minuten

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=0k_ZBz30BJA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van stefan dias
5,0
Ik vond Casino eerlijk gezegd een beetje een herhaling van Goodfellas: offscreen stem vertelt een verhaal over een werveling van beelden. iets meer geld nu, wat chiquere settings, maar Goodfellas was eerst. En beter.



avatar van fappie
5,0
frans123 schreef:
Ik heb het nooit zo durven uiten....maar ik ben nooit onder de indruk geweest van deze film....Sorry...2,5 ster


Het is 1 van mijn favorieten, maar waarom niet uiten? Ieder zijn ding toch?

2,5
fappie schreef:
(quote)


Het is 1 van mijn favorieten, maar waarom niet uiten? Ieder zijn ding toch?


Ja je hebt gelijk,maar het was mijn 'ding "niet. Dat heeft iedereen met bepaalde verhalen...Misschien moet ik hem nog eens zien ( ik was toen "jong") , jaaaaaaaaaaaaartjes ouder nu....hahaha. Ik ga het zeker doen

avatar van TornadoEF5
5,0
geplaatst:
Mijn beste maat is er ook niet zo voor te vinden, vooral door dat einde maar soit. Ieder zijn mening . Ik vind de psychologische achtergrond en de opbouw van de film prachtig, en neem daar dan die sfeer van dat oude New York bij. Machtige film hé uiteraard.

avatar van Vidi well
5,0
geplaatst:
Alathir schreef:
De minpunten zijn dat het wel erg donker gefilmd is soms (ik had wat last van zonlicht, waardoor ik mezelf in mijn tv zag ipv de film, dus heb ik de zon uiteindelijk maar buiten gejaagd). Verder is de soundtrack echt niet mijn ding en ziet het er wat gedateerd uit (wat logisch is). Ook de speelduur vond ik wat te lang.


Dat zonlicht kan inderdaad een flinke storende factor zijn als je overdag een film kijkt thuis. Mijn advies: kijk deze film nog eens maar dan in het donker. Want deze film heeft echt prachtige beelden van jaren 70 New York, en met name de scenes ‘s avonds op straat (oftewel, de donkere beelden) zijn juist enorm sfeervol en dragen sterk bij aan de rusteloze, verknipte sfeer van de film.

avatar van Simon Belmont
3,0
geplaatst:
Ik begrijp de hype rond deze film niet zo goed. Het is weliswaar een rauwe film, uit het leven gegrepen, maar op de een of andere manier boeide het mij geen enkel moment. Dat terwijl ik toch een grote fan van Robert de Niro ben. Ik vond het allemaal wat overdreven en stoerdoenerij, zoals in het huis met de vrouwen van lichte zeden.

avatar van stefan dias
5,0
geplaatst:
Simon Belmont schreef:
Ik begrijp de hype rond deze film niet zo goed.


Dat kan je ook niet begrijpen (of uitleggen). Dat kan je alleen maar voelen. Een regisseur, cast en wereldstad die elk hun duit in het zakje doen en een unieke cocktail serveren die barst van de sfeer. Unieke sfeer.
Ik vind het heel begrijpelijk dat sommige mensen dat niet zo aanvoelen. Sterker nog, ik verbaas me er soms over dat er ook kijkers zijn, die later geboren zijn en deze film ook zo goed vinden.

avatar van Simon Belmont
3,0
geplaatst:
stefan dias schreef:
Dat kan je ook niet begrijpen (of uitleggen). Dat kan je alleen maar voelen. Een regisseur, cast en wereldstad die elk hun duit in het zakje doen en een unieke cocktail serveren die barst van de sfeer. Unieke sfeer.
Ik vind het heel begrijpelijk dat sommige mensen dat niet zo aanvoelen. Sterker nog, ik verbaas me er soms over dat er ook kijkers zijn, die later geboren zijn en deze film ook zo goed vinden.


Dan zal dat wel de reden zijn. Ik heb namelijk niets met de zeventiger jaren.

avatar van de grunt
5,0
geplaatst:
Simon Belmont schreef:
Ik heb namelijk niets met de zeventiger jaren.


Hét decennium van muziek & cinema.

avatar van AC1
5,0
AC1
geplaatst:
Klopt. Totdat Star Wars in 1977 weer alles veranderde. Plotseling was het afgelopen met de artistieke vrijheid. De zoektocht naar de allesverplettende blockbuster was begonnen en zou nooit meer eindigen.

avatar van Basto
5,0
geplaatst:
AC1 schreef:
Klopt. Totdat Star Wars in 1977 weer alles veranderde. Plotseling was het afgelopen met de artistieke vrijheid. De zoektocht naar de allesverplettende blockbuster was begonnen en zou nooit meer eindigen.


Dat was natuurlijk niet direct voorbij in 1977. Apocalypse Now, Alien en Deerhunter Moesten nog komen. ‘The age of the blockbusters’ begon natuurlijk met Jaws.

Het boek Easy Riders, Raging Bulls is een fantastisch document over de meest creatieve periode van Hollywood.

avatar van AC1
5,0
AC1
geplaatst:
Basto schreef:


Dat was natuurlijk niet direct voorbij in 1977. Apocalypse Now, Alien en Deerhunter Moesten nog komen. ‘The age of the blockbusters’ begon natuurlijk met Jaws.



Nee, met Star Wars. Jaws was wel een soort voorloper maar betekende niet de intrede van de grote blockbuster zoektocht. Dat ging pas goed van start met Star Wars. En uiteraard betekent dat niet dat elke film na Star Wars de nieuwe blockbuster moest worden. Je zegt Alien maar het is dankzij het overweldigende success van Star Wars dat Alien bestaat.

avatar van Basto
5,0
geplaatst:
AC1 schreef:
(quote)


Nee, met Star Wars. Jaws was wel een soort voorloper maar betekende niet de intrede van de grote blockbuster zoektocht. Met Star Wars ging het pas echt goed van start.


Jaws was de eerste film die echt groot nation wide werd uitgebracht. Star Wars was (slecht) de bevestiging die het nodig had.

Lees het boek er maar op na.

Uiteindelijk is het gefinetuned door Simpson en Bruckheimer met hun ‘High Concept’ producties. (Overigens ook een geweldig boek.)

avatar van Warp
4,5
geplaatst:
AC1 schreef:
Klopt. Totdat Star Wars in 1977 weer alles veranderde. Plotseling was het afgelopen met de artistieke vrijheid. De zoektocht naar de allesverplettende blockbuster was begonnen en zou nooit meer eindigen.

Wat bedoel je daar precies mee? Dat na de eerste blockbuster, Star Wars, de blockbusters/grote films steeds minder creatief werden en het puur ging om omzet maken? Want Star Wars was als film toentertijd toch best wel creatief of?

avatar van Basto
5,0
geplaatst:
Warp schreef:
(quote)

Wat bedoel je daar precies mee? Dat na de eerste blockbuster, Star Wars, de blockbusters/grote films steeds minder creatief werden en het puur ging om omzet maken? Want Star Wars was als film toentertijd toch best wel creatief of?


Toen wel. Maar door het succes van Jaws en Star Wars is Hollywood zich vooral meer op de marketing gaan richten om zo een hype te creëren om zo in korte tijd heel veel omzet te genereren. De films waren doorgaans nog best ok, totdat men met sequels aan de gang ging. De marketing werd steeds slimmer en de films doorgaans steeds minder met Endgame als bizar ‘hoogtepunt’...

Maar daar hebben ze dan wel 45 jaar over gedaan.

3,5
Are you talkin to me? Wat grandioos!! Een goede film.

avatar van Mescaline
4,5
Mescaline (moderator)
Na 11 jaar werd het toch hoog tijd voor een herziening, en zeker nu inmiddels Joker uit is gekomen die heel duidelijk de vruchten plukt uit Taxi Driver.
Wat een heerlijke herziening was het toch weer! De Niro die zijn personage levensecht en totaal niet over de top neerzet en een verhaal wat alle ruimte krijgt om op een zeer doeltreffende manier toe te werken naar het einde. Dit is iets wat ik in hedendaagse films vaak mis, de rust en ruimte die nodig zijn om een personage doeltreffend uit te werken en bovendien ook menselijk te maken, iets wat Scorsese gelukkig wel begrijpt.

Die kleine details, zoals dat de camera een lege hal gaat filmen als De Niro het aan de telefoon helemaal verpest met zijn "vlam" Als of het te beschamend was om te blijven kijken.
Je snapt als kijker precies wat er door Travis heen gaat en dat het langzaam maar zeker tot een uitbarsting gaat komen.

Heerlijk om die klassiekers weer terug te kijken, binnenkort ook Good Fellas maar weer eens herzien.

4,5*

avatar van H1DD3
4,5
Een ijzersterke film waar zelfs moderne films zoals Joker (2019) hun inspiratie uit halen. Diepzinnig, psychologisch, duister en verrassend zijn woorden zoals ik deze film zou willen omschrijven.

Ik denk dan ook dat dit één van de weinige films die daadwerkelijk de identiteitscrisis en radicalisatie van de “moderne eenzame man” goed in beeld brengt. Tijdloze film wat mij betreft.

avatar van Timba69
3,0
Teleurstellend. Had hem nog niet eerder gezien maar door de verwijzingen vanuit Joker hem nu gekeken. Ik mis totaal de opbouw waarom Travis dooordraaide. 1 mislukte date, zo kwam het op mij over. Ook de soundtrack kon ik niet altijd waarderen. En de geweldexplosie op het eind was eigenlijk lachwekkend. Wel goede acteerprestaties en moet ook de leeftijd van de film meenemen. 3*

avatar van Basto
5,0
There goes the neighbourhood....

avatar van Vidi well
5,0
Timba69 schreef:
Teleurstellend. Had hem nog niet eerder gezien maar door de verwijzingen vanuit Joker hem nu gekeken. Ik mis totaal de opbouw waarom Travis dooordraaide. 1 mislukte date, zo kwam het op mij over. Ook de soundtrack kon ik niet altijd waarderen. En de geweldexplosie op het eind was eigenlijk lachwekkend. Wel goede acteerprestaties en moet ook de leeftijd van de film meenemen. 3*


Er gebeurt mijn inziens veel meer dan slechts een mislukte date. Die date is eerder een bevestiging van hoever Travis’ leefwereld is verwijderd van de leefwereld van Betsy (en de gemiddelde kijker). Want wie neemt zijn date mee naar een pornofilm? Hier wordt min of meer bevestigt wat we als kijker al vermoeden: Travis heeft geen benul van hoe ‘normale’ mensen met elkaar omgaan, en zijn onhandigheid maakt hem eenzaam. Vanaf het begin zien we hem onhandig communiceren, grappen maken die niet aanslaan, en zien we hem de buitenwereld bespioneren vanuit zijn taxi. De afwijzing van Betsy is slechts de zoveelste bevestiging van zijn onaangepaste gedrag.
Door de ontstane afstand tussen hem en de buitenwereld raakt hij verwijderd van de ‘normale’ maatschappij en stompt langzaam af. Hij heeft weinig zelfreflectie, en bekritiseert continu de maatschappij om hem heen. Hij is het tuig van de maatschappij beu, maar tegelijkertijd koopt hij illegaal wapens. Dat maakt hem niets beter dan de mensen die hij verfoeit.

De film is voor mij dus niet zozeer een optelsom van gebeurtenissen die hem tot wanhoop drijven (wat we bij Joker duidelijker zien) maar eerder een portret van een getraumatiseerde man waarin we keer op keer situaties voorbij zien komen die zijn getroebleerde karakter niet zozeer vormen, maar bevestigen.

En verder is film natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind de muziek prachtig in deze film, en het uiteindelijke geweld bijzonder verontrustend. Maar smaken verschillen uiteraard.


avatar van Lovelyboy
3,5
Ooit al eens gezien en behoorlijk teleurgesteld, nu voor een tweede maal nog steeds niet overtuigd hoewel ik er wel anders tegen aankijk.

Wat ik nu wel kan waarderen, in tegenstelling tot eerder, is het beeld van de licht gedesillusioneerde veteraan die zich na terugkomst niet alleen geconfronteerd ziet met de overduidelijke symptomen van PTSS maar tevens met een falende, egoïstische, egocentrische, cynische en harde maatschappij. Een maatschappij die het slechtste in de mens naar boven brengt en waar zoveel veteranen naar kijken met de gedachte; heb ik mijn leven hier voor in de waagschaal gesteld? Voor dit? Geen eer, geen erkenning, een trap na en vooral een maatschappij die een offer niet waard lijkt, in een wereld waar moraal en fatsoen ver te zoeken zijn. Worstelend met de PTSS symptomen lijkt er juist in Bickle een idee te spelen dat hij iets goeds wil doen, iets wil betekenen, een soort tegenreactie op alles, het egoïsme en 'mensen gebruiken' dat hij om zich heen ziet. Een idee dat half in de kiem gesmoord wordt door het echec met Betsy.De vervreemding die daarop volgt is een die prima te vergelijken is met die van Arthur Fleck in Joker. Dezelfde reactie en onbegrip op afwijzing volgt, hoewel anders geformuleerd. Ik lees Vidi Well hier boven spreken van onaangepast gedrag, inderdaad ook een uitleg, maar is er zoveel aan te passen in de twilight zone van lage moraal, geweld, egoisme die we voorgeschoteld krijgen? Sterker, eenmaal aan zijn verdere afdaling als sociopaat en vervreemding van normaliteit en de realiteit, getuige ook de kaart aan zijn ouders, lijkt hij zich slechts aan te passen aan de omgeving zoals het voorval in de buurtsuper. Een scene die vrij hard en rauw is, vooral hoe de winkeleigenaar zich gedraagt na de verijdelde overval. Daar ziet Bickle waarschijnlijk in dat er maar één antwoord is op het ontaarde gedrag dat hij ziet; geweld! Eenmaal richting het einde zit er een mooie spanningsopbouw in, en voor in die tijd een bijzondere harde geweldsuitspatting. Visueel mooi gebracht en beklemmend.

De Niro is prima in zijn rol, Foster vind ik bizar aangezien ze daar nog maar veertien was. Er zitten filmisch erg mooie momenten in de film en de muziek is helaas in die zin tweedelig. Er is een terugkerende typerende jaren '70 jazz melodie die kant nog wal lijkt te raken en totaal niets toevoegt, maar in het begin en het einde rond de schietpartij wordt er wel heel mooi met muziek gewerkt die spanning verhogend werkt en een bepaalde onvoorspelbaarheid aan Bickle meegeeft.

Taxi Driver, een aanklacht tegen veel gedrag in de maatschappij en tevens aanklacht richting omgang met veteranen. Goed in beeld gebracht alle psychische klachten en vervreemding van het karakter en zal het in '76 wel een dingetje geweest zijn deze film, vooral met het expliciete geweld en seksuele uitbuiting van een dergelijk jong iemand als Foster. Toch dit allemaal in gedachten is het een aardige film maar kan het me ook allemaal net niet genoeg boeien. Wellicht heb ik nog een derde kijkbeurt nodig.

avatar van AC1
5,0
AC1
Lovelyboy schreef:
Er is een terugkerende typerende jaren '70 jazz melodie die kant nog wal lijkt te raken en totaal niets toevoegt


Dat thema is het thema van de stad dat eigenlijk ook een levend karakter is. Het illustreert hoe de stad altijd z'n eigen gangetje gaat, ongeacht wat er gebeurt. Filmmuziek heeft niet altijd de functie om het beeld te versterken, zeker niet in een film van Scorsese.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:41 uur

geplaatst: vandaag om 19:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.