- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Taxi Driver (1976)
Taxi Driver (1976)
erwku
-
- 523 berichten
- 2396 stemmen
Wat vinden jullie van het einde van Taxi driver?
Ik denk namelijk dat Travis dood gaat aan het einde,
en de rest fantasie of een wensdroom of dergelijke is.
Een happy end voor deze film is echt uitgesloten.
Namelijk:
Travis is meerdere malen geraakt. Nadat hij zichzelf met zijn handen zogenaamd doodschiet, valt hij met zijn hoofd naar achteren, alsof hij sterft.
Het volgende shot is van boven af en zwevend in de lucht. alsof zijn geest weg vliegt.
De scene met Betsy in de taxi slaat ook helemaal nergens op. (die hem nu aantrekkelijk vind omdat ie een held is!)
Buiten dit;
het einde zou compleet belachelijk zijn als de krantenartikelen over Travis de held, en de terugkeer van Iris naar haar ouders, echt was. Dat is een einde voor een happy end hollywood film, wat taxidriver echt niet is.
De film volgt een eenzame loner die een doel probeert te zoeken in deze maatschappij. De moord op de Sport, is in zijn logica moreel verantwoord en heldhaftig. Het slot van de film probeert dit volgens mij alleen maar te bevestigen.
Dat hij als held wordt voorgesteld, is een wensbeeld van Travis. Dit past exact bij eerdere acties van Travis om de realiteit te vervormen. (zoals de brieven naar zijn ouders)
De film laat juist zien hoe vervreemding van de maatschappij tot haat kan leidden en tot acties worden uitgevoerd.
Oja, nog iets, is het jullie wel een opgevallen dat Travis ook haat heeft aan negers?
Er zijn verschillende korte scenes waarin dit tot uitting komt, althans zo lijkt het denk ik.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dit is al vaker aangehaald, ja. Ik vind het maar een rare gedachte dat het einde een droom zou zijn. Voor mij persoonlijk zou het de boel verpesten.
Dat Travis op het einde tot held uitgeroepen wordt is juist een sterk punt van de film, niet omdat het een happy end is, maar juist omdat Travis eigenlijk geen haar beter is dan Sport en al die mannen. Alleen Travis is zich niet bewust van zijn slechte daden; hij denkt dat hij goed doet. De media prijst hem en geeft hem een heldenstatus. Logisch, want hij heeft een minderjarige uit de prostitutie gehaald. Maar de media kent de persoon Travis niet en wij als kijker wel. Sport was een pooier van minderjarige meisjes, wat niet goed te praten is, maar hij was geen moordenaar en volgens mij had hij het wel goed voor met Jodie Fosters personage (denk aan die dansscéne tussen die twee). Sport zat zelf in net zo'n uitzichtloze situatie als zijn prostituees. Hij is denk ik ook min of meer gedwongen om oneervol werk te doen, gewoon omdat hij in een verkeerd milieu terechtgekomen is. Travis' wereldvisie is zeer beperkt en heeft zo nog niet over Sport gedacht en ziet hem gewoon als een in en in slecht mens die maar beter dood kan, dus Travis vermoord hem en ook nog eens alle andere mannen die hij tegenkomt in het gebouw. Deze andere mannen kennen we niet echt en zijn misschien geen echte criminelen. Travis is de echte crimineel. Hij moord omdat hij denkt goed te doen, maar is te dom om te weten dat hij zelf de grootste misdaad begaat. De media ziet dit ook niet en prijst een man die zelf een minstens even grote crimineel is als de pooier. De media zit ook fout. Het einde levert dus kritiek op de kortzichtigheid (is dit een woord?) van de media en mensen die naar de media luisteren (Betsy). Dankzij de media denkt de hele stad nou dat Travis een held is, maar je moet je ook afvragen of dat wel waar is. Is Travis een held of zelf ook (onbewust) een crimineel? Zo'n (onbeantwoorde) vraag vind ik prima in de lijn van de film passen en veel interessanter dan een droomscenario.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Ik denk ook dat het allemaal een grote droom is aan het einde..
Ik zou het in iedergeval zonde vinden als het echt zo was want het zou totaal niet in de film passen.
Na de schietscene vond ik eigenlijk dat hij had moeten aflopen , toen er daarna nog een stukje kwam was ik licht teleurgesteld maar met de gedachten dat het een grote droom is kon ik toch wel leven , het is misschien ook wel mooi , zijn hele leven wered beinvloed door van allerij slechte dingen en na afloop zie je dan hoe hij het had gewild.
Geen happy ending dus maar het laat ook wat mooi's zien.
Fred Neil
-
- 251 berichten
- 188 stemmen
Had Martin Scorcese niet ergens in een interview gezegd dat het geen droom was? Volgens mij wel.
Ik vind zelf het einde denk ik het beste als het geen droom zou zijn.
Iketes
-
- 1968 berichten
- 1351 stemmen
Had Martin Scorcese niet ergens in een interview gezegd dat het geen droom was? Volgens mij wel.
Ik vind zelf het einde denk ik het beste als het geen droom zou zijn.
Even een bump hoor...
Maar waarom wordt hij dan niet opgepakt? Hij vermoordt immers verschillende mensen en volgens mij mag dat niet
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2897 stemmen
Misschien zegt hij dat het noodweer was? Met zo'n heldenstatus en Amerika met haar normen en waarden is het goed mogelijk dat
Travis er mee wegkwam.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Misschien zegt hij dat het noodweer was? Met zo'n heldenstatus en Amerika met haar normen en waarden is het goed mogelijk dat
Travis er mee wegkwam.
Dat hangt er helemaal van af in welke staat je woont. In de staat New York - en daar speelt dit verhaal zich af - denk ik dat Travis er niet goed mee weg komt, maar in een conservatieve staat zoals Texas misschien wel.
Voor mij is het "happy end" in deze film een wensdroom van Travis. Zou het "happy end" daarentegen echt zijn dan is het script van deze film voor mij volkomen ongeloofwaardig en ik hou nu eenmaal niet van ongeloofwaardige "happy ends". Er zijn al genoeg films waarbij het "happy end" de hele film kapot maakt.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Ook al is het einde, in mijn ogen, de werkelijkheid, dan kan je nog niet van een happy ending spreken. Vooral de laatste scène in de taxi, nadat hij zijn liefje gedumpt heeft, wijst erop dat het nog een keer zal gebeuren, met de dood tot gevolg.
Dat is juist de kracht van de film. Een happy end... Ik dacht het toch niet.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Dit is al vaker aangehaald, ja. Ik vind het maar een rare gedachte dat het einde een droom zou zijn. Voor mij persoonlijk zou het de boel verpesten.
Vind het een rare en onbegrijpelijke interpretatie.
Wouter
-
- 18680 berichten
- 3022 stemmen
Even een bump hoor...
Maar waarom wordt hij dan niet opgepakt? Hij vermoordt immers verschillende mensen en volgens mij mag dat niet
Ook niet als je een minderjarig meisje redt? Het is geen Nederland.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ook al is het einde, in mijn ogen, de werkelijkheid, dan kan je nog niet van een happy ending spreken. Vooral de laatste scène in de taxi, nadat hij zijn liefje gedumpt heeft, wijst erop dat het nog een keer zal gebeuren, met de dood tot gevolg.
Dat is juist de kracht van de film. Een happy end... Ik dacht het toch niet.
Ik heb de laatste scene nog een keer bekeken. Er zijn bij mij twee dingen opgevallen;
1 Travis had toch wel erg snel zijn oude kapsel terug.
2 Travis was toch in de confrontatie met de pooiers in de hals geraakt? Daar zou je toch een litteken van over moeten houden of niet soms? Heb ik niet gezien. Jij wel?
Dan nog een laatste opmerking;
Is het eigenlijk wel belangrijk of de laatste scene echt is of een droom van Travis? Je zou als onafhankelijke kijker dit toch zelf in mogen vullen of niet soms? In dat geval heeft iedereen gelijk en is verdere discussie over het eind van deze film eigenlijk overbodig.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dan ben ik toch maar blij dat ik in Nederland woon en niet in America. Je zult je maar toevallig in die flat bevinden en een of andere mafketel schiet je overhoop omdat hij een minderjarig meisje wilt redden. Kom op zeg, denk even na!
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Ik heb de laatste scene nog een keer bekeken. Er zijn bij mij twee dingen opgevallen;
1 Travis had toch wel erg snel zijn oude kapsel terug.
2 Travis was toch in de confrontie met de pooiers in de hals geraakt? Daar zou je toch een litteken van over moeten houden of niet soms? Heb ik niet gezien. Jij wel?
Dan nog een laatste opmerking;
Is het eigenlijk wel belangrijk of de laatste scene echt is of een droom van Travis? Je zou als onafhankelijke kijker dit toch zelf in mogen vullen of niet soms? In dat geval heeft iedereen gelijk en is verdere discussie over het eind van deze film eigenlijk overbodig.
omar_91
-
- 38 berichten
- 285 stemmen
maar hoe zat het met die aanslag dan die hij eerst wou plegen op die senator of burgemeester waarom,
En waarom praat hij met de geheime dienst dat hij graag een job wil enzo, maar geeft met opzet de verkeerde gegevens door?
En de gebeurtenissen zijn toch geen droom, het einde wordt toch duidelijk weergegeven, hij gaat toch terug in zijn taxi rijden na een heldenstatus te hebben ontvangen.
Maar volgens mij moet je niet achter alle dettails een logische verklaring zoeken, omdat je die niet vind.
Hij was een ex oorlogsveteraan die ze niet meer alle 5 op een rij had dus sommige dingen deed hij denk ik gewoon zonder reden.
reactie??
TrickySmalls
-
- 607 berichten
- 782 stemmen
Is het niet gewoon fantastisch dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn? Dat is wat de film ook zo bijzonder maakt.
misterfool
-
- 339 berichten
- 730 stemmen
Ik ga persoonlijk mee in de gedachten van de one ring. Het past goed in de naargeestige sfeer van de film. Ook ik ben van mening dat zelfs als is het geen droom, het verre van een happy end is. Juist deze wrange ophemeling door de media van een steeds geweldadiger wordend persoon, is een ijzersterke afsluiting.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2897 stemmen
Witte Haai
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ik zag de film gisteravond weer eens sinds jaren op een groot doek. Fantastische film...! Maar het einde stelde mij wel teleur.
Ik denk dat wat betreft het einde, het bewust onduidelijk is gelaten, of dit nou een droom of toch werkelijkheid is; Zo wil men meer mensen -happy-end liefhebbers- tevreden naar huis laten gaan.
Maar als film-liefhebber, vind ik zo'n compromis ècht een pruts-oplossing...
Raging Bull blijft toch m'n favoriete Martin Scorsese / De Niro film; In prachtig mooi zwart wit gefilmd trouwens...!!