Taxi Driver (1976)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Jodie Foster en Cybill Shepherd

De oorlogsveteraan Travis Bickle werkt als taxichauffeur. Hij is een eenzame man die geobsedeerd is door pornografie en geweld. Zijn leven gaat steeds verder neerwaarts, en hij verliest zichzelf langzaam in zijn paranoia. Hij raakt steeds verder geïrriteerd door het tuig dat er 's nachts over straat loopt, en het is slechts een kwestie van tijd voordat hij in actie komt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Dé klassieker van De Niro en Scorsese. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'm erg goed vond, maar ook weer niet super. Het is erg indrukwekkend geacteerd allemaal, en de film barst van de klassieke scenes ("ya talkin' to me?"), maar toch vond ik het verhaal niet altijd even boeiend. 4 sterren.

schandalig dat ik deze film nog moest toevoegen mensen!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
lopen twee kippen over straat, zegt de een tegen de ander

YA TOKKIN TO ME??

hahaheuh.. goed ga maar 's naar bed

geronimo
Melig, Jordy!! LoL!!

HEEEEEEEEEL lang geleden.

neo (crew)
superrrrrrrrfilm.de beste samenwerking tussen de niro en scorsese.ook goed geacteerd door de zeer jonge jodie foster

Beste rol van deNiro?

Eindelijk eens gezien. Robert de Niro in een van z'n beste rollen denk ik. Hij was toen de film uit kwam nog maar 31 jaar. En Jodie Foster nog maar 14! Ik vond haar erg leuk en goed in deze film, al heeft ze maar een bijrol. Geinig dat ze in de film een Friese achternaam heeft: Iris Steensma. Dat verwacht je niet.. 4*

avatar van Ibrahim
Het is een sterke film van scorsese met een zeer sterke rol van de niro.

Hey die vrouw die voor senator Palantine werkt, speelt die ook niet in de serie Moonlightning ?

Yep.

avatar van Ramon K
IJzersterke film met een geweldige rol van De Niro en Jodie Foster, die handelt over de isolatie van de mens als gevolg van een koude, verdorven maatschappij waarin geen moraal en geen hoop voor de toekomst ligt. Fascinerende karakterstudie van een man zonder hoop en zonder enig toekomstperspectief. 4,5 sterren

avatar van narva77
Ik heb binnenkort de dvd voor E 15,99

avatar van Macmanus
saaaaaai bleeeeeh, misschien denk je o dat is zo een Steven Seagal fanaat die alleen maar actie films met een slecht script leuk vind. Maar dat is niet zo ik haat Steven Seagal (spel ik zijn naam wel goed eigenlijk nou ja je weet wie ik bedoel)en ik hou van een goed script maar deze film duurde mij te lang, en ik vond dat stukje de Niro koffie gaat drinken met die vrouw en dat is zo sloom en zo SAAI.
Ik heb hem afgekeken met pijn.
Robert de Niro Acteert goed heel goed zelfs, je kunt bijna al zien dat Jodie Foster een groten zou gaan worden maar het script liet mij in de steek en de muziek al helemaal maar dat kan aan de leeftijd van de film liggen.

avatar van Ralfke
Zojuist gezien en ik moet zeggen: een geweldig spannende rolprent. Hij hield mij continue in spanning; goede sfeer (donkere beelden), wederom een sterke De Niro en een alleraardigste verhaallijn. Het gedeelte in het bordeel was heftig, maar zeker geslaagd. En ook de 'afrekening' met Betsy was prachtig! ****1/2

tovenaar
Vooral heel erg sterke dialogen in deze film, bijvoorbeeld in de scene als de Niro met Betsy in het cafeetje zit.

Harvey Keitel was oppercool als hippie-pooier, wat is ie toch altijd goed he, die Harvey.

Had ik het trouwens goed gezien of was dat ook een 1-seconde-rol voor Joe Pesci als agent? Ik zie het niet staan bij IMDB, maar als ik even heel vlug kijk staat Betsy daar zelfs niet bij of wel?

Persoonlijke toptientopper, elke keer als ik em zie, dan laat ik mezelf weglijden....de beelden, het acteerwerk, de muziek(laatste score van Hermann), de ranzigheid. Dat Jodie Steensma als achternaam heeft komt omdat de scriptschrijver(Paul Schrader) een Nederlandse moeder had. Veel Calvinisme enzo.

Erg donkere film met een uitstekende DeNiro, Foster en Keitel. Toch vond ik 'm niet altijd even boeiend en is de hoge notering in de MM top 100 volgens mij niet helemaal terecht.
***1/2

Mik
Rex heeft vandaag een aantal mooie stemmen geplaatst, alleen die 0,5 ster voor Taxi driver kan ik totaal niet begrijpen. Zo erg kan ie toch niet geweest zijn? wel Rex?

ik vind het 1 van de mooiste films van robert de niro gewoon een oude klassieker

Gisteren de DVD binnengekregen van Play.com, gelijk (nog eens) gekeken en blijf erbij :
Een prachtige film met Robert De Niro op zijn best.
Wat een goeie acteur is dat toch !!
(Ook interessante making-of van 70' op die DVD)
****' 4,5 op 5 ****'

gisteren eindelijk deze film gezien... en wat voor één... werkelijk fantastisch! Schitterende rol van De Niro, maar ook zeker een erg goede rol van een piepjonge Jodie Foster. 4,5 sterren! (en die had ik al even niet meer gegeven )

Jordy schreef:

Dé klassieker van De Niro en Scorsese.

Raging Bull is beter

Zeer intrigerende film; De eenzaamheid van De Niro wordt perfect in beeld gebracht,met een sterke sfeerschepping. Als ik dan toch kritiek moet leveren, is het toch de climax, die ik nou niet erg opzienbarend vond. ****

avatar van NERD
Heb nooit geweten waar deze film over ging. Om een of andere vreemde onverklaarbare reden heb ik zelfs nog nooit het plot gelezen.

Net dus wel, en ik wil hem ZIEN!!!!!!!!!

ik ga hem zien in de comeback van pathe groningen, heb je niks te doen kom dan kijken; zeker de moeite waard volgens mij

avatar van Zavo
Ik heb hem net in de comeback gezien van pathe, hij had wel een slechte beeldkwaliteit, dat was jammer. De film viel me een beetje tegen, maar ik had misschien te hoge verwachtingen. Behalve van De Niro ook een fantastische prestatie van Jodie Foster. 3,75 * (ik denk er nog even over na hoe ik dat ga afronden )

avatar van bioscoopzaal
Detailvraagje:

Ik kan me herinneren dat helemaal op het einde van "Taxi Driver" de film uit de projector lijkt te lopen, het negatief verkleurd enzo. Scorsese beweerde in een interview dat dit eigenlijk een ongelukje was, maar dat hij dat effectje in de film heeft gelaten omdat hij het wel mooi vond. Nu heb ik onlangs nog eens de dvd gekeken, maar er is van dat effectje helemaal geen spoor te vinden.

Kan iemand van jullie zich dat ook herinneren, of ben ik met een andere film in de war?

avatar van JayLunar
Ik geloof dat Scorsese etc. het gewelddadige en bloederige einde moesten verkleuren (wat donkerder en minder zichtbaar maken) om een R-rating te kunnen krijgen.

avatar van bioscoopzaal
Zoiets had ik ook al gehoord, maar dat bedoel ik eigenlijk niet.

Na het laatste shot van de film lijkt het net alsof de film uit de projector loopt, alsof de filmspoel op is. De film zelf is dan een paar seconden krasserig en verkleurd, maar dat was de bedoeling.

Heeft niemand dit ooit gezien?

Mik
Op mijn vhs is dit niet het geval hoor.. Net gechecked