Straw Dogs (1971)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Dustin Hoffman, Susan George en Peter Vaughan

Wiskundige pacifist David Sumner en zijn vrouw verhuizen naar een rustig dorpje in Engeland om de misdaad in de Verenigde Staten te ontvluchten. Daar worden ze voortdurend lastig gevallen, bedreigd en beledigd. Totdat de stoppen doorslaan..

avatar van de grunt
David neemt ook geen wraak, dat doet ze zelf. Misschien moest jij hem nog een keer zien.

avatar van Insignificance
Prima, maar alleen als je met rake argumenten aankomt om het deel tussen de spoiler tags te onderbouwen. Ben erg benieuwd.

avatar van de grunt
Nee, Amy vertelt David nooit over de verkrachting; hoewel het voor hem misschien duidelijk is wat er is gebeurd. Zijn weigering om het te erkennen, kun je toevoegen aan de factoren waar hij nog meer over in ontkenning is; zaken waar jij o.a. aan refereert.

Amy vuurt het laatste schot in de film, en het beeld van haar met een pistool gericht op Chris Cawsey (Jim Norton) appelleert direct aan de verkrachting-wraak traditie. Straw Dogs voorziet niet in het conventionele wraaknarratief a la een Oldboy, maar is een rape-revenge film met een bijzondere psychologische gelaagdheid.

avatar van Insignificance

Maar Amy werd verkracht door Charlie Venner en Norman Scutt, die kort voordat Amy het wapen pakt, al zijn uitgeschakeld. De twee hebben een (interessant) onderonsje, waarna Charlie Norman overhoop schiet. Direct daarna valt David Charlie aan en weet hem in die klem te leggen. Amy komt pas in actie nadat haar beide verkrachters uit de weg zijn geruimd. Dit appelleert juist niet aan die traditie.

David wordt vervolgens aangevallen door de overgebleven belager, hij smeekt Amy om hem te helpen. Dat laatste schot is haar laatste optie om haar man en daarmee zichzelf te verdedigen.
Als Peckinpah een koppeling tussen rape en revenge had willen maken, had hij zijn finale anders ingedeeld, lijkt me. Hoe hij dat uiteindelijk doet, is veel eerder een schoolvoorbeeld van zijn visie op geweld.

In tegenstelling tot wat eerder op de pagina is beweerd (ik pak de wiki er ook maar even bij): He saw violence as the product of human society, and not of nature. It is the result of men's competition with each other over power and domination, and their inability to negotiate this competition without resorting to brutality. Net als David ontkomt Amy er blijkbaar ook niet aan. Maar niet uit wraak.

Van 4 sterren naar 4,5 sterren , blijft toch een meesterwerkje

Opzicht was dit wel een redelijke Thriller /Drama film, waarbij het vooral goed zit met de lekkere broeiende sfeer en dat eigenlijk al vanaf de eerste minuut. Omdat dit waarschijnlijk (ik kan me deze film in ieder geval niet herinneren van vroeger) de eerste keer is dat ik deze film heb gezien, kwam hij bij mij zeer gedateerd over en vond ik het ook behoorlijk langdradig. De laatste 15 minuten van het verhaal zijn goed en daarbij gaat het ook lekker hard te keer.

Het verhaal stelt eerlijk gezegd niet zoveel voor en het trage verloop ervan is behoorlijk clichématig en eigenlijk is het ook best saai, want op de verkrachtingsscène van Amy (na circa een uur) en de laatste 15 minuten na gebeurt er relatief weinig. De uitvoering van het verhaal is niet onaardig en het is vooral dankzij de cast dat deze film toch genietbaar is. Ze speelt Dustin Hoffman zeer overtuigend de rol van de in eerste instantie laf overkomende wiskundige David Sumner, die samen met zijn vrouw Amy zijn verhuisd vanuit Amerika naar een rustig klein dorpje (zeg maar gerust een gat) in Engeland waar Amy vroeger ook heeft geleefd. De rol van Amy werd overigens verdienstelijk gespeeld door de niet onaardige uitziende Susan George (ook een paar keer topless te bewonderen) die rondloopt zonder BH en waar de dorpelingen op vallen (beter gezegd geilen) en tevens de ex-vriend van haar genaamd Charlie Venner (goed gespeeld door Del Henney). Om Amy draait het in eerste instantie ook om in dit verhaal en dan m.b.t. David en aantal dorpelingen (die bij David en Amy het dak repareren van hun schuur en er voor zorgen dat er geen ratten in het huis komen), waarbij twee van hun haar verkrachten (één persoon min of meer vrijwillig) als ze David meenemen op een eendenjacht.

Na circa 80 minuten neemt het verhaal wel een andere wending aan en dat komt omdat dan dorpeling Janice Hedden (gespeeld door Sally Thomsett die vroeger vooral bekend was vanwege haar rol in de komische serie "Man About the House") per ongeluk wordt gewurgd door dorpeling Henry Niles (gespeeld door David Warner) die een slechte reputatie heeft in het dorp wat betreft jonge vrouwen en kinderen. Hierdoor ontstaat een er klopjacht van de dorpelingen (die al de nodige drank ophebben) naar Henry Niles, die op zijn vlucht per ongeluk (door de dikke mist) wordt aangereden door David en Amy die een kerkfeest (waar iedereen in het dorp aanwezig was) eerder hebben verlaten omdat Amy zich daar niet prettig voelde (wat dan weer te maken heeft met de verkrachting van haar, waarbij de daders ook aanwezig zijn op het feest). David en Amy (die het eigenlijk niet wilt omdat ze de reputatie van Henry Niles kan en het haar tevens niet interesseert wat er met hem zal gaan gebeuren) ontfermen zich dan om Henry Niles en nemen hem ook mee in huis en proberen een doctor te bellen. Als de dorpelingen te weten komen (David belt namelijk ook naar het café) dat Henry Niles bij hun is, komen ze langs om hem op te halen en te berechtingen. David laat dat niet toe en daardoor ontstaat er een dodelijk kat en muis spel tussen hem en de dorpelingen, waarbij David zich ontpopt van lafaard tot held. Dat gebeurt allemaal in het laatste gedeelte van het verhaal en dat vond ik ook persoonlijk het beste en sterkste gedeelte in het verhaal.

Dit is zeker geen slechte film van de bekende regisseur Sam Peckinpah (helaas te vroeg overleden), maar zijn films "The Wild Bunch (1969)" en "Cross of Iron (1977)" (die staat zelfs in mijn persoonlijk Top 10) vond ik persoonlijk veel beter. Dat komt misschien ook doordat ik die films vroeger als kind heb gezien en die toen ook veel indruk op mij hadden gemaakt en ik deze film waarschijnlijk nu pas voor de eerste keer heb gezien. Die andere films bevatten natuurlijk ook veel meer actie en zijn ook veel harder (dat is bij deze film eigenlijk pas op het einde). Deze film is helaas voor mij wat te saai en te langdradig.

Verdienstelijk in deze film is het camerawerk, voornamelijk bij de actiescènes, maar anderzijds vond ik de karaktertekening van beide hoofdpersonages niet zo best verduidelijkt en waren de gebeurtenissen op het einde eerder onwaarschijnlijk.

avatar van mikey
Hmmm, ultra violence uit de gouden jaren 70! De herziening is meer dan geslaagd. Ondanks de rape is het een home invasion film. Een van de beste ooit gemaakt.

avatar van keimpeS
Gisteren voor het eerst gezien op Blu-ray betreffende de USA 40th anniversary edition, het menu, de beelden en kleuren waren erg mooi en sfeervol. Inderdaad een van de beste home invasion films, ik vind o.a. They 2002 & The Strangers 2008 ook erg goed. Uiteraard wel van andere orde dan Straw Dogs!

avatar van RuudC
Echt zo'n film die je onder de huid kruipt. Het valt ook wel op dat wanneer je je afvraagt of mensen echt tot dat soort dingen in staat zijn, je alleen maar de (digitale) krant hoeft open te slaan om je bevestiging te krijgen. Zo ook in dit Britse drama. Het begint met redelijk onschuldige grapjes en wat gegluur, maar het loopt op den duur zo uit de hand, dat je je gaat afvragen waar het zal eindigen. De locatie is erg goed gekozen. Zo'n Brits dorpje aan de zuidkust is wel weer eens wat anders dan een Amerikaans gehucht. Vooral de pub is een interessante locatie. Toffe rol daarin van de recent overleden Peter Vaughan. Onherkenbaar als je hem vooral kent van Game of Thrones. Verder vooral goed acteerwerk van Susan George! Wat een leuke, frisse meid is ze hier. Dustin Hoffman doet zijn ding verder. Hij is niet slecht, maar zal nooit mijn favoriet worden. De film daarentegen laat mooi de spanningen binnen zo'n gemeenschap zien. Evenals de rottigheid waar mensen toe in staat zijn.

avatar van baspls
Straw Dogs gaat over een Amerikaanse wiskundige die samen met zijn Britse vrouw op het Engelse platteland gaat wonen. De dorpelingen vinden het leuk om te dollen met de buitenstaanders en het duurt niet lang voordat de lokale klootzakken serieus lastig gaan vallen. Op een gegeven moment laat de Amerikaan niet meer over zich heen lopen.

Dustin Hoffman speelt een sterke hoofdrol hier, ook al zei hij later dat hij het geweld in de film afkeurde en de rol alleen maar voor het geld heeft genomen. Daarnaast vond hij Susan George slecht gecast omdat hij het zeer onwaarschijnlijk vond dat zijn personage met zo iemand een relatie zou hebben. Dat ben ik met hem eens, maar toch speelde George zeker niet slecht.

Door films zoals Straw Dogs zou ik later het liefst in een onneembare vesting willen wonen. De menselijke drang om iemand anders persoonlijke ruimte binnen te dringen kent werkelijk geen grenzen. Overigens vind ik het jammer dat Peckinpah ervoor gekozen heeft om het over een Amerikaan in Engeland te laten gaan, omdat sommige kijkers hierdoor wellicht de verkeerde conclusie maken dat dit typisch Brits is. Andersom zou de film namelijk evengoed werken als het over een Britse geleerde in een Amerikaans gehucht zou gaan. Sterker nog, gezien de hoeveelheid ammunitie en wapens daar zou het er nog veel harder aan toe zijn gegaan. De figuranten die in de film hebben gespeeld waren achteraf ook totaal niet blij met de manier waarop de film Engelse dorpelingen verbeeld.

De bedreiging komt overigens niet alleen van buitenaf in de film. Ik heb me ook gruwelijk lopen ergeren aan de vrouw des huizes. In die tijd werkte vrouwen nog niet, dus werd je als thuiswerkende man voortdurend lastig gevallen als je vrouw een beetje kinderachtig van aart was en deze is toch bijzonder kinderachtig. Ze wordt twee keer verkracht, rept hier geen woord over en lijkt de eerste niet eens echt erg te vinden. En als de heer des huizes eindelijk voor zichzelf en zijn waarden op wil gaan komen, blijkt dat vrouw het prima vind om een gewonde voorbijganger over te leveren aan de gestoorde meute buiten het huis.

Straw Dogs is een sterke psychologische film rond het thema van Home Invasion. Niet alleen letterlijk, maar op meerdere verschillende manieren. Om zijn huis en zijn principes te beschermen moet je soms juist die principes overschrijden. Overigens was ik zelf al doorgeslagen na het incident met de kat.