• 8.563.334 stemmen

Geregisseerd door: Todd Solondz

Met onder meer: Philip Seymour Hoffman, Lara Flynn Boyle en Dylan Baker

Releasedatum: 19 augustus 1999

Plot Happiness

"Finding happiness can be a tragic comedy."

Todd Solondz toont droog-komisch de al te menselijke interacties van drie generaties van een familie. Centraal staan de drie zussen die inmiddels het huis uit zijn. De oudste is gelukkig getrouwd met een pedofiele psychiater die een oogje heeft op het vriendje van zijn 11-jarige zoon. De middelste is een geslaagd schrijfster die zichzelf als "nep" omschrijft omdat ze nooit echt verkracht is. De jongste van het stel krijgt te horen dat ze volgens moeder en oudere zussen altijd al gedoemd was te mislukken.

imageimageimageimageimage

Psychiatrist

Billy Maplewood

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Niet echt onder de indruk. Een film die leuk is als je de humor inziet, want Happiness is inderdaad een bijtende komedie vol genante momenten en leunt door de misantropische inhoud dicht aan bij American Beauty. Ondanks de titel gaat het vooral om ongelukkige mensen in de film. Dit komt soms pijnlijk tot uiting in de uitstekende dialogen waarvan de film het moet hebben. Voortdurend lijkt er een vorm van geluk binnen handbereik, en vallen de personages in de teleurstelling van alledag (de rape-fantasie van die schrijfster-zus, de andere zus en die Rus). Niet elk verhaallijntje is even boeiend : de huwelijkscrisis van de ouders kon me gestolen worden. Een leuke scène vond ik het gesprek van Joy's collega's na de zelfmoord van haar ex-vriendje ; gewoon zielig dat ze zelfs niet weten hoe hij eruit zag terwijl ze elke dag naast hem werkten.

Het controversiële is overduidelijk, maar lijkt soms op een verplicht nummertje : de ene scène is gedaan en je verwacht al handenwrijvend de vetzakkerij van de volgende scène. Scoort heel goedkoop op dat vlak. Lijkt soms teveel alsof het seksuele de enige drijvende kracht is naar geluk. . Bijlange niet slecht maar in dat genre spreekt American Beauty me meer aan.

avatar van laundromat

laundromat

Haha...Vlad wordt gespeeld door Jared -Mad Men- Harris. Geinig. Hoewel het niet geheel verrassend is aangezien hij ook de gekke kapitein in The curious case of Benjamin Button is.

gauke

Er bestaan vijf verschillende verhaallijnen in dit controversiële en intens inktzwarte ensembledrama en wordt opgebouwd rond drie zusters met als centraal thema: iedereen is in feite alleen. Todd Solondz heeft geen gemakkelijke film gemaakt, wel verontrustend. Zijn script is bijtend eerlijk, zonder vulgair of op (winst)effect uit te zijn, hij heeft geen minachting voor zijn personages (geeft ze humor) en de cast speelt scherp en helder. Het knappe is dat je als kijker medeleven weet op te brengen voor mensen, waarbij je je op zijn zachts gezegd in het dagelijks leven niet zo op je gemak zou voelen (hij portretteert bijvoorbeeld een pedofiel en een moordenares sympathiek). Ik las ergens dat 'Happiness' een mix is tussen 'American Beauty' en 'Boogie Nights', jawel maar veel scherper. Een subtiele film met sarcastische humor, die je niet zomaar vergeet.

avatar van Black Math

Black Math

Al een tijdje stond deze film op mijn radar, maar vandaag maar eens opgezet na gisteren een tip van een vriend van een vriend gekregen te hebben. Beide heren vertrouw ik wat slechte smaak betreft blindelings en dat is een aanbeveling.

Na afloop geen teleurstelling: Happiness brengt het begrip "ongemakkelijkheid" naar een nieuw niveau. Natuurlijk zijn er zwartere films, natuurlijk zijn er perversere films, maar hier voelen de personages ondanks enkele sociale deficiënties (met name de Dwight Schrute look-a-like) behoorlijk echt aan, waardoor de film niet uit hoeft de blinken op die twee vlakken om toch na afloop een even sterk gevoel over te houden. De sociaal ongemakkelijke momenten in de film zijn talrijk en zorgen voor de nodige zwarte humor. Toch ook ontroering, met name het laatste gesprek tussen vader en zoon, waarna de film toch nog eindigt in een soort van happy ending...

Audiovisueel vond ik het echter maar matig, waardoor de film toch blijft steken op 3,5*. Ook omdat ik een verbetering verwacht (of hoop) bij Solondz' nieuwere films, waarvan ik op grond van enkele recensies hier heb begrepen dat die wat script betreft minstens zo sterk zijn.

avatar van Straatbord

Straatbord

Deze deed me een klein beetje aan American Beauty denken. De titel van de film vind ik wat misplaatst, want de personages worden niet bepaald gelukkiger van hun acties. Bill is daar het beste voorbeeld van. Ik leid niet uit de film af dat hij heel gelukkig is met zijn pedofiele driften.

Ben het overigens niet met gauke eens. Ik vind ze stuk voor stuk geflipt. Ik kan echt niet met ze meeleven, laat staan identificeren.

Op zich wel een realistische film, maar toch ook een beetje saai. Bovendien hebben de personages niet veel diepgang (ze zijn vrij eenzijdig).

avatar van Ste*

Ste*

Inmiddels m'n derde kijkbeurt in een paar jaar, en ik ga hem met een halve ster verlagen. Ik was vooral vergeten dat hij zo lang duurt, en dat er best veel stukken inzitten waarin eigenlijk nauwelijks iets interessants gebeurt.

Uiteraard zitten er nog steeds ijzersterke scenes in, maar die moeten vooral komen van de pedovader, zijn zoon, en van (uiteraard) Philip Seymour Hoffman. De andere dingen, vooral rondom jongere zus Joy, vond ik dit keer zelfs wat geforceerd overkomen. Om nog maar te zwijgen van de oudjes, die verhaallijn wil voor geen meter boeien.

Uiteraard nog wel steeds een ruime voldoende, het thema komt goed over en de ongemakkelijkheid van de meeste dingen is sterk gedaan.

Zijn we even lekker voorgelogen door Ned2

Had me verheugd op een heerlijk avondje Happiness met wijlen Philip Seymour Hoffman in een van zijn allerbeste rollen..

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2072 berichten

Ik ook de grunt.

Leo1954 schreef:

Ik ook de grunt.

Ja Leo het is een zeldzaamheid als dit soort pareltjes op tv komen. Tijd terug na Zomergasten nog zó genoten van de keuzefilm Short Cuts

Heeft wel wat raakvlakken met Happiness. ook allerlei verknipte figuren

avatar van cucciolo

cucciolo

Zo een heerlijk rake film dit. Vlijmscherpe humor, bijtend cynisme en tegelijk o zo confronterend. Cast is geweldig en film heeft niets aan kracht verloren in 16 jaar, ook niet na m'n herziening. En denk, zeker voor een Amerikaanse film, revolutionair qua het doorbreken van taboes.

avatar van Musicman10

Musicman10

Goed en realistisch verhaal met een vleugje humor.Echt een geweldige film!

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Aaneenschakeling van pijnlijk onleuke scenes rond drie zussen, helaas nauwelijks een overkoepelend verhaal en eigenlijk zijn de zussen-verhalen helemaal niet zo geweldig, ook van ouders niet.
Enige interessante verhaallijnen zijn de pedofiele psychiater en het verhaal over obscene phone caller Philip Seymour Hoffman en z'n buurvrouwen.
Had dus een stuk korter gemogen, maar één van de mooiste scenes bevat nog een mooie guilty pleasure op de soundtrack (All Out of Love van Air Supply).

wendyvortex schreef:

Ik denk oprecht dat jij deze film bij herziening beter gaat vinden.

Heb jouw film underricht en kennis hoog zitten (niet sarcastisch)

avatar van arno74

arno74

Oppervlakkige komedie die doet alsof er diepgang is en die alleen maar steeds probeert te shockeren met soms politiek incorrecte sekshumor. Niet wat ik verwacht had. Op momenten slaagt de film erin om een fijne sfeer en setting te creëren, vooral te danken aan de personage van Joy, die toch wel het meest normaal doet van de cast. Maar die fijne sfeer wordt steeds weer tenietgedaan door de platte humor. Happiness valt daarmee voor mij onder de categorie onzinfilms. Leuk als je van dit type humor houdt, maar niets voor mij. Dat ze in het preutse USA van deze film onder de indruk waren snap ik wel maar zelf geef ik hooguit 2,5*.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Een film die al heel lang op m'n lijstje stond, ik denk bijna zo lang als ik op de site zit, zonder dat overigens viel te verwachten dat Happiness helemaal in mijn straatje zou passen. Nu kwam het er dus eindelijk van en het deed me enigszins denken aan de meer recente trilogie van Roy Andersson. Hoewel Happiness doorlopende verhaallijnen kent, kan je bijna elke situatie ook op zichzelf zien, als een soort korte film, sketch of tableau. De zwarte ondertoon en het gegeven dat alle personages in zekere zin 'losers' zijn (toegegeven, een verschrikkelijke term) versterken de parallel. Het is ook best goed allemaal, maar toch kan ik kan niet helemaal opgaan in dit soort films, en ook de humor werkt voor mij vaker niet dan wel. In tegenstelling tot sommige anderen hier vond ik de rol van Lara Flynn Boyle één van de besten van de film; vooral ook nog even aan het einde dat ze haar zusje Joy probeert op te schepen met Hoffman, dat maakt het helemaal af. Al met al blij dat ik deze nu heb gezien en bij vlagen is het ook echt wel sterk, maar als geheel komt het niet veel verder dan aardig.

avatar van Zhero

Zhero

Oh wow, dit moet wel een van de beste komedies zijn die ik afgelopen tijd heb gezien. De zwarte/droge humor moet je kunnen waarderen, maar ligt precies in m'n straatje. Hoewel de film "Happiness" heet zijn de personages dat nou niet echt, terwijl het geluk toch voor het grijpen ligt. Enorm grappige en awkward scenes worden afgewisseld met extreem ernstige scenes, met als hoogtepunt de scene dat de pedofiel met zijn zoon praat, geweldig geacteerd, maar ook "You said something about Ronald Farber" :lol: en natuurlijk de legendarische eindscene :lol: En het mooie is dat de meest gekke dingen op een hele realistische manier gebracht worden en je sympathie krijgt voor o.a. een pedofiel.

avatar van barcam

barcam

Vreemde film met veel genante ongemakkelijke situaties er in verwerkt.

Geen enkele personage kan sympathie opwekken en ernstige thema's als verkrachting, pedofilie, stalking en eenzaamheid worden met platte zwarte cynische humor weergegeven.

Soort van aanklacht tegen de oppervlakkigheid en de schone schijn van de modale mens.

Soms walgelijk en tenenkrommend maar intrigerende film.

avatar van Warp

Warp

Had meer verwacht. Het verhaal en de personages vind ik niet altijd interessant op Philip Seymour Hoffman na. Had meer gehoopt op sterkere scene's zoals: het gesprek tussen Billy en zijn vader over dat hij pedofiel is.

avatar van John Milton

John Milton

Voor de zoveelste keer maar het eerst in jaren, Happiness weer eens herzien. Het is niet zelden in deze film dat je echt ongemakkelijk wordt. Het lijkt soms op het eerste gezich niet subtiel, maar de empathische wijze waarop Solondz zijn naar een flinter geluk zoekende karakters blootlegt, is wat mij betreft one of a kind. Tegelijkertijd een commentaar op het streven naar een ongrijpbare, door de maatschappij opgelegde maatstaf van succes en geluk, springen we als kijker heen en weer tussen gevoelens als medelijden, begrip, walging en vermaak, maar bovenal diep doordrongen van de menselijkheid van deze mensen, en de connectie die Solondz duidelijk met hen heeft en langzaam maar zeker op de kijker overslaat.

De scène die Warp hierboven aanhaalt is wat mij betreft een van de meest dieptragische, indrukwekkende dialogen in film van de afgelopen twintig jaar. Happiness is bepaald geen crowdpleaser, maar het was mijn eerste kennismaking met Solondz, die ik na het zien van het eveneens sterke Welcome to the Dollhouse graag weer eens herzag. Benieuwd naar de semi-sequel daarop die dit jaar uitkomt.

4+*

avatar van royals

royals

Echt één van de meest tragi-komische en bizarre films die ik ooit heb gezien. Terwijl je je (hopelijk) niet echt identificeert met de personages wordt je toch in het verhaal getrokken. Deze regisseur heeft een verknipte mind, maar er is geen andere die zulke films maakt. Zijn stijl is eigenaardig en staat op zichzelf.

de grunt

Deze regisseur heeft een verknipte mind

applaus

avatar van Halcyon

Halcyon

Onderhond schreef:

Mijn vergelijking met een andere film is trouwens niet Magnolia, maar Visitor Q. Als je denkt dat dit op het randje is, breekt Q nog een hele Chinese muur af. Wel met de kanttekening dat de mensen die Happiness om z'n realistisch karakter appreciëren, zich beter uit de buurt van Visitor Q houden.

Moest ik ook meteen aan denken, ja. Q is wellicht nog wat geschifter.

avatar van memorable

memorable

Een arrogante schrijfster die plechtig doet over onderwerpen waar ze niets vanaf weet, een stuurloze vrouw die even stuurloos op zoek is naar de liefde en een huisvrouw die dan weliswaar op het eerste gezicht gelukkig lijkt, maar bij god niet in de gaten heeft wat er zich daadwerkelijk onder haar neus afspeelt. Dat tezamen mag een bonte mix voor een film heten, en dan nog te bedenken dat deze vrouwen door bloed met elkaar verbonden zijn. Lardeer dat met een seksueel gefrustreerde telefoonhijger, een vader met een heimelijke voorkeur voor de pederastie en een eenzame, dikke vrouw wier onrecht van de wereld haar op een gegeven moment te veel is geworden.

Een merkwaardige semi-ensemblefilm dus, met absurde momenten om bij te watertanden in overvloed en het grote thema van alle kunsten, de zoektocht naar waarlijk geluk, als overkoepelend thema. Een soort van Magnolia, maar helaas met een minder begaafde regisseur aan het roer. Ik had gewoonweg niet het idee dat de regisseur iets heeft toegevoegd aan het van creativiteit uiteenbarstende script. Vooral op visueel vlak heeft het weinig zeggingskracht. Daardoor is de beleving, die je juist van een film verwacht, en waar een film ten opzichte van een geschreven stuk een voordeel kan hebben, ietwat karig ten opzichte van het briljante script. Enkel het liefdesnectar dat nu eens op het behang, dan weer op de balustrade belandt, was cinematografisch sterk. De eindquote van de film mag er een voor het eeuwige geheugen heten.

avatar van jipt

jipt

Het donkere broertje van American Beauty. Sterke film, maar sommige verhaallijnen zijn net niet interessant genoeg om de gehele speelduur te boeien.

avatar van umbra

umbra

Deze stond wel al hele tijd op m'n lijstje, maar ergens sloeg ik deze steeds over, alleen al voor de mottige poster. Maar kwam deze dan vaak in lijstjes tegen met bepaald sickness/disturbing gehalte, dus was ergens wel getriggerd. En ie heeft me niet teleurgesteld. Ik kon American Beauty destijds ten zeerste appreciëren, deze gaat nog stapje verder richting de donkere kant, heerlijk cynisme. Dit is ook zo magnifiek gebracht, je voelt als kijker ook van alle soorten ervaringen en emoties. Mja sterke film, van begin tot eind. Geëindigd met een ferme lach

avatar van Ronald_

Ronald_

Leuke film ... echt iets voor de EO jongerendag

avatar van Ronald_

Ronald_

Leuke film ... echt iets voor de EO jongerendag

2de x kwam deze film een stuk beter bij mij binnen. Een geweldig eerste uur, met een iets minder geweldig 2de uur. Wat heb ik van deze film genoten. Pijnlijk maar ook heerlijk om te zien hoe de personages met al hun leed omgaan. De film gaat best ver met het laten zien van sommige gruweldaden. Ook is er best veel en leuke gitzwarte humor. Voor de mensen die niet al te gevoelig zijn gewoon een aanrader.

avatar van Shadowed

Shadowed

Scherp.

Film die ik al voor een langere tijd wilde zien. Kende Solondz als regisseur in ieder geval niet, maar misschien moet ik zijn andere films wat sneller gaan opzoeken. Dit was namelijk lekker scherp en gedurfd, vanuit Amerika zie je ze zo niet zo heel vaak meer. Zeg eigenlijk maar gerust helemaal niet.

Dit is geen film voor iedereen en vertoont enkele gedurfde grappen of manieren van humor. Het werkt echter wel, want de snoeiharde toon doet zijn werk. Erg hilarisch vond ik het verder niet, maar ik stond toch wel met verbazing te kijken. Enkele scenes zal je op de dag van vandaag nooit meer tegenkomen in een film, en dat maakt het als geheel wel leuk.

Qua regie is het verder buiten wat aardige beelden en shots niet heel bijzonder. Redelijk kaal en droog gebracht allemaal, maar Solondz raakt vooral zijn doel via het verhaal en de satire zelf, dus veel doet het visuele aspect niet toe. Als we daar namelijk naar gaan kijken verdient de film geen al te hoog cijfer, want de cinematografie en decoraties enzovoort zijn niet van al te hoog niveau.

Wel het acteerwerk, want er zitten een aantal uitzonderlijk goede prestaties tussen. De personages zijn soms wat sterk aangezet, maar het werkt wel. Baker en Hoffman zetten beiden geweldige personages neer. Over-the-top is het wel, maar nooit in dusdanige mate dat het irriteert. Het is nooit te opzichtig of luid, gewoon erg vreemd.

Enkele scenes zijn ijzersterk, dat voegt de regie van Solondz dan wel weer toe. Denk maar aan de conversatie tussen zoon en pedopapa. Uitzonderlijke scene. Verder breekt het ongemakkelijke sfeertje regelmatig goed door, en raakt behoorlijk scherpe onderwerpen aan waar misschien niet iedereen op zit te wachten, maar wel zeker belangrijk zijn.

Erg sterke film, boeiend en doeltreffend. Bijzondere vorm van humor, maar het moet het vooral hebben van enkele uitzonderlijk sterke scenes die soms sterk doortrappen. De andere films van Solondz zijn niet zo goed beoordeeld, maar ook die verdienen als ze voorbijkomen eens een kijkbeurt.

avatar van shrink

shrink

• 2043 stemmen

Begon interessant, maar werd op een gegeven moment een vervelende en vage film. Vooral die pedo hoe dit met zijn zoon omging was gewoon bizar en sloeg nergens op.

avatar van Phantasm

Phantasm

Het ene stukje is leuker dan de andere, verder vond ik het nogal een lange zit. Voor de liefhebber.

avatar van Capablanca

Capablanca

Amusant verhaal met af en toe iets te veel de link tussen geluk en sex.

Onderhond

Na herziening nog steeds erg leuk.

Al is er toch wel een beetje veranderd sinds de eerste kijkbeurt. Mijn klaagt vaak steen en been dat alles woke is geworden en je nergens meer mee mag lachen, toch vind je tegenwoordig humor die een stuk harder en duisterder is dan wanneer deze film uitkwam. Niet zozeer in het filmwereldje zelf, maar er zijn toch een aantal stand-ups wiens materiaal ik 20 jaar geleden niet had zien werken.

Wat ik deze keer wel meer meekreeg was de tragiek van de personages. Ik vind ze nog steeds niet erg sympathiek en veel medeleven is er ook niet, maar het maakt de humor wel des te pijnlijker (en grappiger). En dat is toch waar Solondz dan in uitblinkt. Enige die eigenlijk een beetje in de buurt komt is Eduardo Casanova denk ik, maar die z'n wereld is dan weer een stuk gekker en absurder.

Blijft jammer dat de film er brak uitziet en de soundtrack maar halfbakken is uitgewerkt, daar had Solondz zeker nog wat extra winst kunnen maken. Met veel memorabele scenes, personages en acteerprestaties. Ik denk dat de scene met het ijsje m'n favoriet was.

4.0* en een uitgebreide review