The Straight Story (1999)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Roadmovie

geregisseerd door David Lynch
met Richard Farnsworth, Sissy Spacek en Everett McGill

The Straight Story is een roadmovie gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de 73-jarige Alvin Straight, die in 1994 op zijn grasmaaier een zes weken durende tocht onderneemt, vanuit Iowa naar Wisconsin, om zijn zieke broer op te zoeken. Het feit dat het met de auto een halve dag rijden is, maakt duidelijk dat zijn reis een verzoeningsgebaar is naar zijn oudere broer, die hij na een ruzie, 10 jaar niet gesproken heeft. Onderweg ontmoet Alvin diverse lokale bewoners met ieder hun eigen verhaal.

Prachtige film over een oude man die met een grasmaaier onderweg is naar zijn zieke broer. Een klein, ontroerend menselijk drama verpakt in een roadmovie met een aangenaam en rustig tempo (met ook mooie plaatjes van het Amerikaanse platteland). Een vreemde eend in de bijt binnen het oeuvre van David Lynch en tevens zijn meest toegankelijke. Een pracht-rol van Richard Farnsworth die de film meer dan weet te dragen.

Blijft briljant in z'n eenvoud. Misschien wel één van de beste roadmovies die ik ooit zag.

avatar van MarkAjx1
Mooie film met zeer sympathieke personages wat de film aangenaam maakt. Waarom ie voor mij geen 5 krijgt is dat ik iets meer van het einde had verwacht.

avatar van Kronos
Wat valt er nóg meer van het einde te verwachten? Wat mij betreft geldt hier het principe van less is more. Hoe die twee broers naast elkaar op de veranda voor het huis zitten en hun onuitgesproken woorden juist alles zeggen. Het symboliseert ook dat het uiteindelijk allemaal gaat over onderweg zijn. Een van de mooiste en krachtigste filmscenes die ik ooit gezien heb. Misschien dat je het bij herziening meer gaat waarderen.

avatar van AniSter
Supermooie film met een geweldige sfeer. De heerlijk rustige muziek past er perfect bij. Sissy Spacek zet ook weer een geweldig personage neer. Echt een aanrader. Zo'n film geeft meer resultaat dan een mindfulness sessie.....

avatar van clubsport
Tja hier hoef ik niet echt veel meer aan toe te voegen , simpel verhaal over een oude man die zijn broer
waaar hij ooit hecht mee was na een ruzie 10 jaar niet meer gesproken heeft .
Voor dat hij zelf sterft wil hij de verhouding tussen hen weer herstellen dus onderneemt hij deze tocht .
Een film met het hart op de goede plek .

avatar van filmfan0511
Een erg mooie en ontroerende film, die me diep onder de indruk en met een positief gemoed heeft achtergelaten. Het verhaal van Alvin is er eentje dat iedereen een keer gezien zou moeten hebben. Het is nooit te laat om een ruzie bij te leggen of gedane fouten goed te maken, en het is het altijd waard om daar je uiterste best voor te doen. De hele thematiek van boetedoening, hoop en vergiffenis, verpakt in een roadverhaal, is zo.. puur. De vele mensen die Alvin tegenkomt, die hem altijd helpen of vriendelijk gezind zijn en waar hij mooie gesprekken mee heeft brengen het mooiste in de mensheid naar voren en dat is voor de verandering toch ook eens een keer heel fijn. Het hoeft niet altijd doem en duisternis te zijn.
Wat me vooral opviel, is hoe enorm écht en diep de emoties aanvoelden. Ik houd bijvoorbeeld ook van een pakweg Shawshank Redemption, maar in een film zoals die kunnen de emoties al wel eens vervallen in vals sentiment. In The Straight Story echter niet, elke emotie voelt hier levensecht en verdiend. Dit komt niet in de laatste plaats door de fantastische acteur Richard Farnsworth. De beste man moet quasi alleen een film van twee uur dragen, en doet dat met zulk een glans zoals ik nog bijna nooit gezien heb. Héél sterk, en die Oscar had hij moeten krijgen. Het einde bij zijn broer, met de stilte tussen hen die meer kan zeggen dan woorden, sloot het verhaal mooi af. Dit alles wordt ook nog eens perfect ondersteund door de lieflijke muziek van Badalamenti.

Zo, dat is nu eens een recensie die ik nooit verwacht had te schrijven bij een film van David Lynch. Dit doet me wel nog meer respect krijgen voor hem. Het zijn enkel de beste regisseurs die een keer van hun gebruikelijke pad durven of willen aftreden, en een film maken die eigenlijk helemaal niet bij hun stijl past. Dat Lynch zijn gebruikelijke kunstjes laat voor wat het is, én evengoed een heerlijke film weet af te leveren, is alleen maar bewonderenswaardig.

Een dikke 4*.

avatar van Kronos
Mooie recensie. Maar een dikke 4* is toch maar mager.

Ik heb 'm intussen al zeker vijf keer gezien. Wordt alleen maar mooier met de jaren.

avatar van filmfan0511
Het was ook even een moeilijke en uiteindelijk willekeurige keuze, beschouw het als een kleine 4.5*

Lijkt me in ieder geval ook inderdaad een film die alleen maar verder in m'n achting gaat stijgen bij een herziening.

avatar van MickM
Weet iemand toevallig waarom deze film niet wordt aangeboden op Disney+?

Geniaal in al zijn eenvoud. Wat een verschil ook met Lynch's andere films (misschien the elephant man uitgezonderd). Olie drijft altijd boven.