The Straight Story (1999)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Roadmovie

geregisseerd door David Lynch
met Richard Farnsworth, Sissy Spacek en Everett McGill

The Straight Story is een roadmovie gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de 73-jarige Alvin Straight, die in 1994 op zijn grasmaaier een zes weken durende tocht onderneemt, vanuit Iowa naar Wisconsin, om zijn zieke broer op te zoeken. Het feit dat het met de auto een halve dag rijden is, maakt duidelijk dat zijn reis een verzoeningsgebaar is naar zijn oudere broer, die hij na een ruzie, 10 jaar niet gesproken heeft. Onderweg ontmoet Alvin diverse lokale bewoners met ieder hun eigen verhaal.

Prachtige film over een oude man die met een grasmaaier onderweg is naar zijn zieke broer. Een klein, ontroerend menselijk drama verpakt in een roadmovie met een aangenaam en rustig tempo (met ook mooie plaatjes van het Amerikaanse platteland). Een vreemde eend in de bijt binnen het oeuvre van David Lynch en tevens zijn meest toegankelijke. Een pracht-rol van Richard Farnsworth die de film meer dan weet te dragen.

Blijft briljant in z'n eenvoud. Misschien wel één van de beste roadmovies die ik ooit zag.

Mooie film met zeer sympathieke personages wat de film aangenaam maakt. Waarom ie voor mij geen 5 krijgt is dat ik iets meer van het einde had verwacht.

avatar van Kronos
Wat valt er nóg meer van het einde te verwachten? Wat mij betreft geldt hier het principe van less is more. Hoe die twee broers naast elkaar op de veranda voor het huis zitten en hun onuitgesproken woorden juist alles zeggen. Het symboliseert ook dat het uiteindelijk allemaal gaat over onderweg zijn. Een van de mooiste en krachtigste filmscenes die ik ooit gezien heb. Misschien dat je het bij herziening meer gaat waarderen.

avatar van AniSter
Supermooie film met een geweldige sfeer. De heerlijk rustige muziek past er perfect bij. Sissy Spacek zet ook weer een geweldig personage neer. Echt een aanrader. Zo'n film geeft meer resultaat dan een mindfulness sessie.....