• 13.891 nieuwsartikelen
  • 171.826 films
  • 11.447 series
  • 32.491 seizoenen
  • 634.858 acteurs
  • 197.267 gebruikers
  • 9.233.119 stemmen
Avatar
 
banner banner

Alice in den Städten (1974)

Roadmovie | 110 minuten
3,79 142 stemmen

Genre: Roadmovie

Speelduur: 110 minuten

Alternatieve titel: Alice in the Cities

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Wim Wenders

Met onder meer: Rüdiger Vogler, Yella Rottländer en Lisa Kreuzer

IMDb beoordeling: 7,8 (14.284)

Gesproken taal: Duits, Engels en Nederlands

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Alice in den Städten

Een Duitse journalist, die een reportage over de Verenigde Staten moet maken, heeft last van een 'writer's block' en wil terug naar huis. Hij komt echter vast te zitten op een vliegveld waar gestaakt wordt. Daar krijgt hij het verzoek om een klein meisje, Alice, mee te nemen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Philip Winter

Alice van Damm

Lisa van Damm

Car Dealer

Airport Hostess

Woman at Swimming Park

Police Officer

Woman on Ferry

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Ik had op voorhand gelezen bij Patrick Duynslaegher dat hij dit een pretentieuze film vond. Dat vindt hij eigenlijk van alle films van Wim Wenders, maar in het eerste kwartier van deze film had ik bijna de indruk dat hij gelijk had: het leek allemaal nogal saai te worden. Maar deze film heeft tijd nodig: niet dat er echt veel gebeurt, maar wat er gebeurt is zo mooi en charmant dat je uiteindelijk toch geboeid raakt. De manier waarop de jongeman en het meisje met elkaar omgaan is werkelijk betoverend, en je begint echt mee te leven met hun (eigenlijk nogal absurde) zoektocht. Bovendien bevat de film erg mooie beelden en zijn de twee hoofdacteurs zo goed, dat dit echt wel een prachtige film is, en eigenlijk absoluut niet pretentieus: het is eerder het tegenovergestelde: klein, charmant en erg leuk om te bekijken.

4 sterren dus.


avatar van Zachery Glass

Zachery Glass

  • 575 berichten
  • 584 stemmen

Freud schreef:
maar in het eerste kwartier van deze film had ik bijna de indruk dat hij gelijk had: het leek allemaal nogal saai te worden. Maar deze film heeft tijd nodig: niet dat er echt veel gebeurt, maar wat er gebeurt is zo mooi en charmant dat je uiteindelijk toch geboeid raakt.


Eigenlijk vond ik dat eerste kwartier schitterend : desolate beelden van een highway, een vliegtuig dat zich aftekent tegen de lucht, het hoofdpersonage dat een foto neemt van een strand ... en dan die zin: "Wat ik ook fotografeer, het lijkt niet op wat het werkelijk is"


Bovendien bevat de film erg mooie beelden en zijn de twee hoofdacteurs zo goed, dat dit echt wel een prachtige film is, en eigenlijk absoluut niet pretentieus: het is eerder het tegenovergestelde: klein, charmant en erg leuk om te bekijken.
4 sterren dus.


Vooral erg leuk om te bekijken inderdaad

Eigenlijk zijn ze best alletwee nukkige personages. En dat maakt ze zo mooi Alice wil steeds wel steeds iets drinken of eten ... en de journalist ... die lijkt zich een soort van onbestemde trance te bevinden, er is iets met hem gebeurd onderweg in de V.S., maar wat? Ik gok op een soort aliënatie ...

Daarom vind ik die scène in het pasfotohok zo prachtig, waar ze samen met zo'n idiote grijnslach in de lens turen


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11749 berichten
  • 5147 stemmen

Gisteren in een schitterende uitgave gekocht in Duitsland, ben heel erg benieuwd!


avatar van Stephan

Stephan

  • 7859 berichten
  • 1378 stemmen

Ok.. laten we beginnen met een 0,5. Want zo voelde het de eerste minuten. Een houten hork van een acteur. Zogenaamd naturel acteren van edelfiguranten kwam me heel snel de keel uit.

De moeder van het kind doet het al niet veel beter en zo zit je al op minuut 20.

Net toen ik dacht: Ik stop deze kwelling gebeurde er iets. Net als een aspirine waarbij je denkt: werkt dat klotespul nou nog niet... boem. Binnen een paar tellen merk je het verschil.

Dat verschil hier is Yella Rottländer. Wat een adembenemend spel laat dat kind hier zien.

En eindelijk kwam onze houten hork ook een beetje los. En de muziek kreeg ook ineens wat meer extra's en de fotografie.

Fuck... zelfs het script begon eindelijk te lopen.

Dankzij Yella een 3.


avatar van snoeiV

snoeiV

  • 47 berichten
  • 177 stemmen

We hebben het wel eens over van het doek spetteren nou dit meisje lukt dat aardig. Verassend goede film, en als je uitlegt waar het nu over gaat, ik bedoel puur het verhaal is gewoon niet echt bijzonder.

5*


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11749 berichten
  • 5147 stemmen

Nee...maar gelukkig hoeft film niet altijd ergens over te gaan. Snel een keertje herzien dit. En daarna mezelf wagen aan Der Himmel über Berlin.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Best een goede film van Wim Wenders, maar niet heel speciaal en zeker niet van het kaliber van Der Himmel Über Berlin en Paris, Texas. Op die laatste loopt Alice in den Städten trouwens vooruit, met zijn zoektocht van een man en een kind.

De rust en het minimalisme van de film zijn de grote kracht. Het is aangenaam kijken naar de personages, waarover weinig verteld wordt, maar waar je toch naartoe groeit. Een Hollywoodfilm gebruikt vaak opzichtigere truuks om je bij de karakters te betrekken (wat zeker niet altijd verkeerd uitpakt overigens), terwijl het hier wat natuurlijker gebeurt. Je ziet de personages, ze vallen je niet in het bijzonder op, maar gedurende de reis wordt je toch steeds nieuwsgieriger naar waar ze terecht zullen komen. Dat is meer zoals in het echte leven, waarin je mensen ook geleidelijk aan leert kennen. Wenders weet dit effect goed na te bootsen.

Naast een aardige trip en aardige personages en zo nu en dan kleine poëtische momenten is er echter weinig te vinden. Persoonlijk vond ik de korte momenten van maatschappijkritiek ook overbodig, zoals dat geklaag van de hoofdpersoon over de televisie. Geeft de film iets zeurderigs wat niet bij de rest van de toon past en ik hoor dan ook meer Wenders spreken dan het personage.

Afijn, zeker niet verkeerd om eens te kijken, maar het gemiddelde is ietwat overdreven.

3,5*


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18930 berichten
  • 15753 stemmen

Dat zeurderige is wel typisch Wenders (en dat werd steeds maar erger en erger). En 'aardig' vind ik toch niet echt een goede omschrijving. Hoewel je beschrijft dat er wel degelijk een terloopse karakterontwikkeling is (zelfs een behoorlijk sterke) en dat levert geen 'aardige' film op wat mij betreft. Een van Wenders' beste. Het zal me niet verbazen als je je bij een herkijkbeurt zo die er ooit komt nog eens 'voor je kop slaat' met 3.5*. Ik verwacht dat mijn 3e kijkbeurt (zo die er ooit komt) 4* erg mager blijkt te zijn. Al meer 'oude' Wenders films gezien? De hele serie films die op Axiom te vinden is, is de moeite waard: Im Lauf der Zeit, Falsche Bewegung en Der Amerikanische Freund (vooral die) en Der Stand der Dinge. Wat mij betreft zijn die allen beter dan 'Himmel', het breekpunt in Wenders' carrière toen het zeuren de overhand begon te krijgen.


avatar van jtsterkenburg

jtsterkenburg

  • 153 berichten
  • 1265 stemmen

Prachtige film, die wel even wat tijd nodig heeft om op gang te komen. Het hele gedeelte in New York vond ik wat saai, maar de film begon voor mij echt magisch te worden vanaf het gesprekje in bad waar de hoofdpersoon zegt "angst voor de angst" te hebben. Vanaf dan begint het ook echt een roadmovie te worden, met soms prachtige shots en poëtische lading. Ik denk wel dat de cinematografie beter tot z'n recht was gekomen op (ouderwetse) kleurfilm. Maar het zwart wit draagt wel bij aan de afstandelijkheid soms. De dialogen gaan van oppervlakkig (maar mooi) tot diep filosofisch. Maar het mooiste aan de hele film is dat de twee hoofdpersonen steeds meer naar elkaar toe groeien en dat de man (waarvan ik gek genoeg niet meer op de naam kan komen) steeds tederder met Alice omgaat.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Al meer 'oude' Wenders films gezien?

Nee, alleen Der Himmel über Berlin, Paris Texas en deze. Die andere vroege Wenders zal ik zeker nog een bekijken.


avatar van OttoO

OttoO

  • 29 berichten
  • 430 stemmen

Van deze film had ik veel meer verwacht, zeker na bovenstaande lovende recensies. Het verhaal was volstrekt ongeloofwaardig - Een moeder laat haar enig kind naar het buitenland reizen onder de hoede van een schier wildvreemde journalist en duikt zelf niet op. De journalist trekt dan maar op goed geluk met het kind rond. Ik stoorde me echter het meeste aan het schabouwelijke acteerwerk van Rüdiger Vogler: geen greintje beleving, puur karton. Zeer jammer omdat Yella Rottländer net wel een indrukwekkende rol neerzet en in haar ongeremde kinderlijkheid het hart van de kijker weet te stelen. Mooie beelden ook van de Schwebebahn in Wuppertal en de woonwijken in het Ruhrgebiet, maar er had zoveel meer ingezeten.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18930 berichten
  • 15753 stemmen

Dit weekend in Wuppertal geweest. Speciaal vanwege die Schwebebahn en deze film. En alle (jonge) vrouwen van rond de 45 op de terrasjes bekeken. Wellicht was één van hen wel Yella Röttlander. De geest van de film waart werkelijk rond boven en langs de Wupper, de hotelletjes, het groen en vooral die Schwebebahn.

Maar bij thuiskomst lees ik op de wiki: "Yella Rottländer currently lives with her children in Munich."


avatar van Bombong

Bombong

  • 480 berichten
  • 2704 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:
Maar bij thuiskomst lees ik op de wiki: "Yella Rottländer currently lives with her children in Munich."


Had je kunnen weten want daar gaat de trein aan het eind van de film naar toe


avatar van Artkramer

Artkramer

  • 179 berichten
  • 303 stemmen

Prachtige film! Liefhebbers van dit thema zouden ook Somewhere en Il Ladro Di Bambini moeten zien!


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8446 berichten
  • 3832 stemmen

Ik was de eerste tien minuten even bang dat ik weer keek naar een pretentieus gedrocht waar ik geen affectie mee heb, maar als de film dan eenmaal voorbij een bepaald punt is dan weet hij toch te raken. De chemie tussen Rüdiger Vogler en Yella Rottlände is heerlijk en onder de regie van de hypnotiserende, sfeervolle regie van Wim Wenders krijgt het ook een extra dimensie. Volgens mij gaat deze film eigenlijk over de relatie met Amerika: we verliezen onszelf in hun overheersende beeldcultuur, maar tegelijkertijd trekt hun culturele erfgoed ons ook weer aan.


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Vond het een stomvervelende en langdradige film, er kwam maar geen einde aan. Paris, Texas vind ik nog steeds een juweeltje, maar deze film is echt niet aan mij besteed. Als de Schwebebahn al een hoogtepunt moet zijn, wat een ramp. Het acteren was zo enorm bedroevend, dit zal wel uit misplaatste artistiekerige overwegingen zijn gedaan toentertijd. Hoe je dan nog over chemie tussen twee hoofdfiguren kunt praten, ik snap het niet hoor. Tja, twee sterren dan maar, uit respect voor Wim Wenders.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38830 berichten
  • 7403 stemmen

Ik had de eerste paar minuten even het idee, dat dit een afstandelijke film zou gaan worden, maar vanaf het moment dat Philip kennismaakt met Alice en haar moeder wordt het allemaal een stuk interessanter en ook beter een meeslepender. Zo’n film als deze moet het vooral ook hebben van chemie en die is er volop. Rüdiger Vogler en Yella Rottländer hebben vanaf het moment dat ze elkaar voor het eerst ontmoeten chemie met elkaar en de band tussen hen, wordt door Wenders op subtiele maar sterke wijze opgebouwd.

Het tempo is soms lekker loom, maar dat past hier goed bij het hoofdpersonage, waar ondanks zijn problemen toch een sterke rust vanuit gaat. Beide acteren erg sterk en daarnaast gooit Wenders en af en toe mooie beelden tussendoor, waardoor het bij een roadmovie als deze, wat mij betreft al bijna niet meer mis kan gaan. Daarnaast is de zoektocht gewoon erg boeiend en afwisselend en was ik ook erg benieuwd of hun zoektocht uiteindelijk ook zou slagen.

Wenders begint me steeds beter te bevallen. Der Amerikanische Freund beviel me al erg goed en Alice doet er niet heel veel voor onder. Met een minimale aanpak, weet hij er hier duidelijk toch heel veel uit te halen.

4,0*


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11757 berichten
  • 3286 stemmen

Was weer een aardige tijd geleden dat ik een film van Wim Wenders heb gezien. Toen vond ik Alice in the Cities (UK uitgave) bij Fame voor een euro of 8, waarbij de intresse weer wakker werd.

Ook dit is weer een erg fraaie film van Wenders, en uiteraard mag het onderwerp zich weer van hot naar her verplaatsen (zelfs in Amsterdam). We volgen een onsuccesvolle Duitse schrijver Phil die zijn inspiraties probeert te halen in Amerika (wat ook weer typische road-trip beelden opleverd die we van Wenders kennen) maar het lukt hem maar dat word afgewezen. Op het vliegveld terug naar Duitsland ontmoet hij landgenoot Lisa met haar dochter Alice, die voorstellen om samen terug naar Duitsland te gaan. Lisa glipt er echter tussenuit en Phil blijft achter met Alice, en ondertussen zijn de vluchten naar Duitsland ook gecancelled, waarbij Phil weer een andere zorg voor de boeg krijgt. Nu ligt de verantwoordelijkheid voor Lisa bij hem en maken zo een avontuurlijke zoektocht naar Alice's oma. Omdat de vlucht naar Duitsland gecancelled is, rommelen ze eerst nog wat aan in Amsterdam, Schiphol en omstreken (wat ook mooie Hollandsche plaatjes opleverd). Alice lijkt ook een schattig meisje, maar haar rebelsheid zorgt nog vaak voor een hoop spanning tussen de twee.

Gewoonweg weer een erg mooie film van Wenders, overigens zijn eerste die hij in Amerika op liet nemen (?), wellicht ook nog in Zwart-Wit, met vele mooie plaatjes en sfeer. Na bijna 3-4 jaar niks meer van Wenders gezien te hebben was dit weer een erg aangename kijkervaring.

4,0*


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Een mooie film die ik toch lastig vind om goed op waarde in te schatten. Misschien is het wel een tikkeltje pretentieus, maar het is wel grotendeels aardig geslaagd. Ook ik had last met het doorkomen van de eerste 20 minuten, maar achteraf zie je wel dat die schrijver (naar buiten toe) erg relaxed overkomt. Een groot contrast met die stressende moeder van het kind, waardoor een thema als onthaasten als het ware ook door de film vloeit. Voor alles wordt de tijd genomen, en de schrijver is erg geduldig (al wordt dat geduld door het meisje steeds op de proef gesteld). Als eenmaal die moeder en die 'uitgever' uit beeld zijn verdwenen straalt de film weer rust uit en begint het plot lekker te lopen.

Apart verhaaltje, eenvoudig, maar heel mooi gebracht. En die schwebebahn geeft de film een mooie futuristische look. Voor nu hou ik het op 3*.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3094 berichten
  • 8023 stemmen

Het komt traag op gang, maar uiteindelijk wordt het een innemend portret van de groeiende band tussen twee verworpenen die toevallig met elkaar opgezadeld zitten. Er zijn kleine twistgesprekken, ze maken elkaar verwijten, nemen geen blad voor de mond, maar uiteindelijk domineren de mooie momenten, zoals het en-toen-en-toen-verhaaltje voor het slapengaan. Een zonderling moment is wanneer hij met enkele minuten vertraging op een opmerking van haar reageert, in de scène met de jukebox.

Ze zijn op zoek naar iemand, maar het onderweg zijn wordt algauw belangrijker dan het doel. Er is een variatie aan transportmiddelen. Groot is het contrast tussen New York, met z'n wolkenkrabbers en de architectuur van Frank Lloyd Wright, en het Ruhrgebied, met z'n bouwvallige volkshuisjes. Leuk is dat er wat Nederlands in gesproken wordt. In Amsterdam leest Alice De Klankentapper van Suske en Wiske.

Ze acteren naturel, hij wat vadsig, zij recht voor de raap. Het is opmerkelijk dat zo'n klein meisje zo'n rol perfect kan spelen. Een leuk nevenrolletje is er voor Hans Hirschmüller als politieman. Even vreesde ik dat ze het als kidnapping zouden beschouwen, maar die kant gaat het gelukkig niet op.

Het is een moderne versie van de Odyssee, een sombere versie van het één jaar oudere Paper Moon, een realistische versie van Alice in Wonderland. Foto's zitten erin verwerkt, met de bedenking dat er altijd een verschil is met de realitieit.


avatar van John Milton

John Milton

  • 23289 berichten
  • 12846 stemmen

Mijn zevende Wenders en na Paris, Texas (1984) (momenteel mijn nummer 1) mijn favoriete denk ik. Stiekem zelfs fijner dan het door sommige hoger gewaardeerde Himmel über Berlin, waar ik ondanks de kwaliteit meermaals bij in slaap viel. Het is even doorbijten de eerste 15-20 minuten zoals anderen al aangaven, maar Wenders maakt het zeer de moeite waard.

Vanmorgen zei ik nog tegen mijn vriendin toen ik Cria Cuervos zat te kijken en Ana Torrent het beeld inliep: 'Kijk schat, dat is een een van de beste kindactrices die ik ken'. Deze Yella Rottländer zou zich niet hoeven schamen in haar gezelschap.

4*


avatar van Flavio

Flavio

  • 4773 berichten
  • 5071 stemmen

Vond dit een heerlijke road movie met perfect spel van Vogler en Rottländer en een bijzonder aangenaam kabbelend sfeertje, onder de al even aangenaam voortkabbelende klanken van Can. Leuk ook die jaren 70 stadsbeelden van New York, Amsterdam, het Ruhrgebied en Wuppertal. Werkte ook erg ontspannend. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik helemaal meegevoerd werd door een Wim Wenders film, volgens mij koos ik daarvoor ook steeds een slecht moment uit als ik een film van hem opzette. Misschien moet ik Paris Texas die ik met een schamele drie sterren beloonde toch nog maar eens een kans geven. 4,5 ster voor deze film is misschien erg hoog (en voor mijn doen al helemaal) maar het is al even geleden dat een film me zo raakte.

Edit: wat een merkwaardige poster trouwens, met Alice die zonder omhaal in de foto is geplakt.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 10017 berichten
  • 5398 stemmen

Zeer mooie road movie die pas echt na een half uur echt op gang komt. Centraal een journalist die liever foto's neemt dan dat hij schrijft, dat tot ongenoegen van zijn werkgever. Philip geeft er vervolgens de brui aan en besluit om terug te keren naar Duitsland.

Op de luchthaven komt hij een alleenstaande moeder tegen en tegen wil en dank wordt hem een klein meisje in de handen gestopt. Weg uit New York naar Europa toe. Amsterdam, Wuppertal en het Ruhrgebied. Een beetje een doelloze tocht, zoeken naar een speld in een hooiberg, maar o zo mooi. Ik ben ooit zelf in Wuppertal geweest, familiebezoek en ook op die zweeftrein gezeten. Nostalgisch.

Mooie naturelle rol van dat meisje. Fijne chemie ook met de hoofdrolspeler. Toch eentje om te koesteren en één van de top road movies toch wel.


avatar van Basto

Basto

  • 11235 berichten
  • 7186 stemmen

Gijne melancholische road movie zoals Wenders er later mee zou maken.

3,5


avatar van Richardus

Richardus

  • 2012 berichten
  • 1056 stemmen

Magisch mooi. Vraag me niet hoe. Ok, het voelt als een ultieme "roadmovie (slice) of life" en tegelijk zit er enorm veel zeggingskracht in. Het wordt soms zelfs echt gezegd maar nog veel meer zit in de...beelden, gebeurtenissen, sfeer...kleine blikken, als foto's die wíj te zien krijgen bijna als geboden bewijs dat het echt is wat wij zien... Ja, magisch mooi.