Falsche Bewegung (1975)

Alternatieve titels: The Wrong Move | The Wrong Movement | False Movement

West-Duitsland

geregisseerd door Wim Wenders
met Rüdiger Vogler, Hanna Schygulla en Ivan Desny

Zes dagen uit het leven van Wilhelm, een wat zonderlinge man die schrijver wil worden. Hij krijgt van zijn moeder een treinkaartje naar Bonn om van het leven te gaan proeven. In de trein ontmoet hij een oudere man en een jong meisje, die samen rondzwerven en hij betaalt voor hun kaartje. Vanuit de trein ziet Wilhelm een actrice. Hij weet contact met haar te krijgen en zij sluit zich later bij het drietal aan. Wanneer een man hen hoort praten over poëzie, sluit ook hij zich bij hen aan. Samen trekken ze door West-Duitsland en praten over hun land, het schrijverschap, hun verlangens en andere dingen. De oudere man blijkt een geheim met zich mee te dragen dat een grote druk op de groep, en nog het meest op Wilhelm, legt...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Boeiende film. Wenders verfilmd een los op Goethe gebaseerd scenario van Peter Handke. Het levert een filosfisch getinte roadmovie op met een licht surrealistisch sfeertje. De film worstelt met thema's als vervreemding, het kunstenaarschap en verwerking van de Duitse geschiedenis. De film dreigt af en toe te bezwijken onder de soms hermetische dialoog en de overdaad aan symboliek, maar weet dat te compenseren door een prettige sfeer, mooie opnamen (met veel lange trackingshots) en fijne muziek.

Niet op het niveau van Wenders' beste films, maar doet daar uiteindelijk ook niet zo heel veel voor onder.

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:

Je wordt inmiddels een echte kenner. Jewerkt je gestaag door de hele box heen. Alice in den Städten zit daar niet in toch? Die moet je toch ook zeker proberen te kijken hoor!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb de box nu "uit". En Alice in den Städten wil ik graag nog eens zien, evenals vooral Im Lauf Der Zeit. En In Weiter Ferne, So Nah!, omdat die titel zo mooi is.

avatar van Bombong
Ik ben een grote fan van Wim Wenders, maar deze film kan mij toch niet zo bekoren. Zojuist voor de tweede keer gezien. Visueel erg mooi en in het eerste half uur heb je echt het idee dat dit een hele goede film gaat worden (vandaar de 3*, en ach, het blijft natuurlijk Wenders). Maar vanaf het moment dat het gezelschap zijn intrek neemt in het huis van de 'industrialist' verzanden de dialogen toch wel erg in een geforceerd semi-diepzinnig gezever. Dit zal zeker geen film zijn waarmee ik mensen zal overtuigen om over te lopen naar het Wenders-kamp.

avatar van Rancid
Ik citeer uit bovenstaande recensie: 'geforceerd semi-diepzinnig gezever'. Dat slaat wat mij betreft meteen voor de hele film de spijker op z'n kop.
Wat een vervelend, ontineressant, pretentieus zogenaamd-intellectueel geouwehoer zeg.
Deed mij hier en daar om de één of andere reden een heel klein beetje aan Naked denken, die ik overigens wel een stuk beter vond.
2* voor Falsche Bewegung.

avatar van Rancid
De schrijver Wilhelm Meister maakt een lange reis door de bossen op zoek naar de waarheid. Zijn metgezellen zijn de pragmatische Therese, bisexuele Mignon, haar hippie-vriendje Laertes en de straatarme dichter Landau. Ze ontmoeten een industrialist die hen uitnodigt in zijn huis. Wat zij niet weten is dat hij een ex-nazi is, die het nogal moeilijk heeft met zichzelf.

En waar slaat deze beschrijving op? Dat klopt toch van geen kanten?
Ik voel me gewoonweg echt een beetje genaaid, dit was pure tijdsverspilling en had sowieso met woorden als 'bossen' en 'hippie' al helemaal niets van doen. Dit verhaaltje deed me heel wat meer verwachten.

avatar van rokkenjager
Deed me inhoudelijk beetje denken aan de post moderne cinema van Godard, en dat is niet bepaald een compliment. Gekunstelde, zielloze, semi-diepzinnige/intellectuele interessantdoenerij is niet aan mij besteed. Doe mij maar een Tarkovsky of Bergman.

Meneer Bungel
Starbright Boy heeft het allemaal al prima omschreven en dat een aantal andere kijkers er niets mee kon, verbaast me niets. Maar de relaxte, vaak wat absurde sfeer en de gezichtspunten van Wenders vond ik juist prettig om naar te kijken, evenals de uitgesponnen overpeinzingen van de personages.

Ik zal het plot nog even aanpassen, want daar klopt inderdaad niet veel van.

3,5*.

9 en 14 juni te zien in EYE

avatar van beavis
Meest politieke film die ik tot nu toe zag van Wenders! misschien wel over dezelfde doodlopende wegen die ook in Rengoku Eroica (1970) bewandeld worden, maar vooral natuurlijk over de door de oorlog veroorzaakte schizofrene generatiekloof in Duitsland. Hanna Schygulla gaf onlangs een lang interview in EYE waar ze ook dieper op die situatie in ging (wat haar dreef als actrice, maar vooral natuurlijk Fassbinder, waar ze veel mee samenwerkte. Deze Wenders sluit er echter perfect op aan en het zal niet toevallig zijn dat ze in deze film ook een actrice speelt). Prettig om dat interview meegemaakt te hebben dus. Ook de kennismaking met het absurde existentialisme van Handke laatst met Die Linkshändige Frau (1978) en Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972) helpt deze film, die af en toe inderdaad best obscuur kan/wil zijn, beter te plaatsen.

avatar van Inland Rabbit
Heb de hele politiek/oorlog thema's niet zo meegekregen, of misschien vond ik het niet zo belangrijk? Zag vooral een zwarte komedie (?) over eenzaamheid, depressie, liefde en "je plek in de wereld" of eigenlijk een gebrek eraan. De komedie zit voor mij vooral in het onvermijdelijke, van Wilhelms karakter, maar ook bij de anderen is dat wel terug te zien. De zelfmoord kon je zien aankomen en ook dat Wilhelm iemand zou aanvallen/proberen te vermoorden was onvermijdelijk. Dat soort dingen vond ik grappig,

Verder vooral audiovisueel niet continu even sterk en dat viel me tegen na de 2 prachtige Paris, Texas en Alice in der Stadten. Een aantal mooie scenes met sterk lichtspel (dat gele in de metro) en nog wat mooie zwevende shots. De soundtrack vond ik zelfs vreselijk, klonk als een goedkope thriller, dus jammer dat ik die de hele film moest aanhoren.

Al met al toch een boeiende en vermakelijke film. Echter (vooralsnog) niet meer dan dat.

Lv92
Bekentenis: Ik ben verliefd op Hanna.

Geniale Wenders trouwens. Script, cast, Muller....