Pierrot le Fou (1965)

Frankrijk / Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Jean-Paul Belmondo, Anna Karina en Graziella Galvani

Een getrouwde man neemt afscheid van zijn burgerlijke bestaan en vlucht met een jong meisje naar een eiland. Onderweg worden hun plannen gedwarsboomd door een bende die hen achtervolgt - of spelen de twee slechts een spel?

avatar van stefan dias
Leuke scène in het begin in het appartement en hier en daar mooie buitenopnames tussen de pijnbomen. Grappig ook het gevecht met de pompbediendes, maar al snel begint het gewoon op de zenuwen te werken en als ik dan vooral de oude Peugeots blijkt te appreciëren, besef ik dat dit geen film voor mij is.

avatar van John Milton
Ik geef ook de voorkeur aan Vivre Sa Vie. Godard blijft voor mij hit or miss, en vaker het laatste dan het eerste. Maar: zelfs een miss is bij Godard nog altijd de moeite waard.

avatar van xgogax
Blijft een weergaloos kunstzinnig meesterwerk ! Cult classic zoals ware ' CULT ' hoort te zijn : uniek , energiek , origineel , artistiek en monumentaal . Met andere woorden : one of a kind !

***** / *****

avatar van xgogax
xgogax schreef:
"The film was selected as the French entry for the Best Foreign Language Film at the 38th Academy Awards, but was not accepted as a nominee."

wikipedia
xgogax schreef:
... en 48 jaar later op nr. 43 op de lijst der lijsten.

british film institute

Zie hier waarom Oscars zo lachwekkend zijn!

" One would think the name Jean-Luc Godard would be synonymous with Cannes, but Jacob reminds us that the Franco-Swiss enfant terrible didn’t screen his first film there until 1980. New Wave classics like Breathless, Contempt and Pierrot Le Fou were all rejected by the selection committee, which found Godard’s work too provocative. " hollywoodreporter.com

53 jaar later staat Pierrot le Fou op de officiële poster van Cannes 2018 ...

avatar van durange
Heerlijke film, met name door Anna Karina. Haar mimiek, haar allure, ze voegt zoveel toe aan Godards films. Misschien dat ik daarom Breathless en Contempt minder vond.

Next: Alphaville.