Beautiful Boy (2018)

Drama / Biografie

geregisseerd door Felix Van Groeningen
met Steve Carell, Timothée Chalamet en Maura Tierney

Journalist David Sheff woont samen met Karen met wie hij twee kinderen heeft. En hij onderhoudt een goede band met zijn zoon Nic uit zijn huwelijk met Vicki. Zijn leven stort in wanneer hij tot de ontdekking komt dat Nic met een crystal meth-verslaving worstelt en hij probeert alles om het leven van zijn zoon te redden.

• Vanaf 29 november in de bioscoop

Aangrijpend drugsdrama over de verslaving van een zoon en de strijd van een vader om zijn zoon te beschermen. Gebaseerd op de autobiografische romans 'Beautiful Boy' van David Sheff en 'Tweak' van zoon Nic heeft regisseur Felix van Groeningen een strak gemonteerde rauwe film gemaakt waarin het emotionele verhaal door middel van flashbacks tot de kijker komt. Timothée Chalamet weet dit jaar voor de tweede keer te imponeren in een film (eerder in 'Call me by your name') en bevestigt daarmee zijn status van rijzende ster. Daarnaast zet Steve Carell een prestatie van formaat neer als de betrokken en door verdriet, twijfel en wanhoop verscheurde vader van Nic, die tot het uiterste gaat om zijn zoon te helpen. Uiteindelijk gaat het in Beautiful Boy vooral over loslaten (het besef dat je, wat je ook doet, je kind niet kunt helpen en hij de enige is die zichzelf kan helpen), een proces dat Steve Carell op een indrukwekkende wijze in beeld weet te brengen en mij niet onberoerd liet. Dat het afkicken van een drugsverslaving (een crystal meth verslaving in het bijzonder) geen sinecure is, wordt in Beautiful Boy pijnlijk duidelijk overgebracht. De kijker wordt daarbij (terecht) niet gespaard.

Felix van Groeningen had voor deze film zijn vaste team ter beschikking en heeft, hoewel er vanuit Hollywood naar eigen zeggen aan hem is getrokken om concessies te doen, zijn eigen stijl weten te behouden. Anders dan in zijn eerdere films beschikte hij daarnaast over een flink budget, wat onder andere merkbaar is aan de gevarieerde score, die bestaat uit diverse grote artiesten (David Bowie, Neil Young, Sigur Ros e.a.). Hoewel die score in het algemeen in dienst staat van het (emotionele) verhaal, neigt die naar mijn smaak af en toe ietwat naar sentiment. Een klein minpunt bij een verder oprechte en ongepolijste film, die het verhaal over een drugsverslaving niet ernstiger maakt dan het is, maar ook beslist niet minder ernstig.

hvdriel schreef:
V Van Groeningen heeft geen Amerikaanse hulpmiddelen nodig - muziek die zegt wat je moet voelen

Ik citeer jou even, maar ik hoor meer mensen zich positief uitlaten over de muziek. Ik ergerde me af en oe flink aan de soundtrack. Hoewel het individueel bijna allemaal prachtige nummers zijn - het meeste heb ik zelfs in de kast staan - vond ik het hier nogal gemakzuchtig overkomen. Elke scène waar je Sigur Ros onder plakt wordt mooi, Nirvana en drugsparanoia is m.i. een te makkelijke keuze en ook Gorecki aan het einde dicteerde nogal de zwaarte van wat er op het scherm gebeurde. En dat terwijl van Groeningen het ook goed zonder kan, zoals tijdens de musical van de tweeling. Daar laat het gezicht van Carell zien wat je moet voelen, in plaats van de soundtrack.

Ik ben in slaap gevallen. De film deed me zo goed als niks, op geen enkel moment. Maar misschien was ik gewoon te moe...

avatar van Goodfella
Bubbles als de sponsor van een Oscarwaardig verslaafde Chalamania is qua typecasting het grote hoogtepunt van 2018, maar ik hoop vurig dat Van Groeningen z'n vele talenten de volgende keer aan iets anders vergooid dan aan een eloquent verbeeld drugs 'r bad mkay.

avatar van de grunt
Met vlag en wimpel geslaagd Felix.

avatar van Filmkriebel
Nog drie keer slapen ... dit spervuur van sterren stemt me uitermate nieuwsgierig..

avatar van Redlop
Genoeg films over drugs en junkies, maar ik kan zo snel geen film bedenken over de gevolgen voor de ouders. Drugs zijn horror, een verhaal dat niet vaak genoeg verteld kan worden. Aangrijpende rol van Steve Carell die de hoop opgeeft.

avatar van hvdriel
Sater

Hier heb je absoluut een punt. Gorecki wordt te vaak gebruikt in films en dreigt een cliché te worden, zoals ook de muziek van Arvo Pärt. Met de andere had ik dat minder. Hoewel, nu ik je tekst nog eens lees, de keuzen zijn wel wat gemakkelijk, inderdaad.

avatar van Filmkriebel
To mourn the living, that's a hard way to live.

Van Groeningen, onze nationale trots. Ik volg de positieve meerderheid. Uitstekende film, hier kan ik nul kritiek over uiten. Dit is geen film met grote momenten, de hele film is een groot moment. De film zuigt je illico presto mee in dit droevige relaas over een vader die tot het uiterste gaat om zijn zoon uit de hel van de drugs te helpen. Een eerlijk en herkenbaar verhaal waarbij het liegen en bedriegen van de naasten veel pijnlijker aanvoelt dan de drugsverslaving van zijn hoofdfiguur. Drugs wordt ook niet met marginalisering geassocieerd, want Nic Sheff komt uit een warm nest en heeft een liefdevolle vader. Hij is alleen veel vatbaarder voor verslavingen, maar er wordt ook gehint naar een laag zelfbeeld en een negatieve perceptie op het leven zelf. Diep in de eindcredits krijg je een kleine lezing van Bukowski in dit verband. Carell en Chalamet doen het geweldig en het is een film waar je op het eind toch even stil bij bent. De muziek is dromerig en spookt op een achtergrond van mentaal leed. Hoewel je telkens wel weet waar het naartoe gaat tijdens de film, grijpt het allemaal wel aan, zoals de scène waarin hij enkele dollars uit het spaarpotje van zijn jongere broertje pikt en dan gaat liegen tegen zijn vader . Excellent!

avatar van pampelonne
In de film wordt een gedicht voorgelezen van Charles Bukowski, . 'Let it Enfold you'.
weet iemand waar ik de vertaling kan vinden?
ik heb al gegoogled, maar ik kan het niet vinden.