Beautiful Boy (2018)

Drama / Biografie

geregisseerd door Felix Van Groeningen
met Steve Carell, Timothée Chalamet en Maura Tierney

Journalist David Sheff woont samen met Karen met wie hij twee kinderen heeft. En hij onderhoudt een goede band met zijn zoon Nic uit zijn huwelijk met Vicki. Zijn leven stort in wanneer hij tot de ontdekking komt dat Nic met een crystal meth-verslaving worstelt en hij probeert alles om het leven van zijn zoon te redden.

Een film met een warrig begin dat vol zit met bijna niet te volgen flashbacks die mij niet helemaal lekker het verhaal in zogen. Na ruim een uur begon het wel interessant te worden, maar toen ging ik mij irriteren aan de volledig willekeurige soundtrack, o.a. bij die racefiets-scene. Ook die relaties onderling en de invloed van die gast zijn verslaving op die vader vond ik allemaal maar matig uitgewerkt. Vraag me ook af wat dat vriendinnetje in vredesnaam toevoegde aan dat verhaal ze was alleen maar nodig om hem weer te laten gebruiken en een eind aan het verhaal te maken.

En als Steve Carell begint te schreeuwen moet ik automatisch terugdenken aan Bruce Almighty, dat helpt ook niet echt.

avatar van Zwolle84
Milk schreef:
bijna niet te volgen flashbacks

Wat was daar moeilijk aan te volgen dan? Er stond nog net niet met grote pijlen “DIT IS EEN FLASHBACK” bij. Ik vond hem qua structuur kraakhelder.

Zwolle84 schreef:

Als je zoveel flashbacks in een film stopt dat je personages letterlijk moeten zeggen 'ik ben een jaar weggeweest' (strandscene), ik ben 482 dagen nuchter, etc, om aan te geven wanneer iets afspeelt, dan zijn korte flashbacks al helemaal niet meer te plaatsen. Dan heb ik het over wanneer ze bij die auto die joint roken. En er worden ook verschillende manieren gebruikt om te schakelen naar een flashback. Kortom: niet uniforme stijl van montage, dus warrig en soms lastig te volgen.

avatar van Zwolle84
Nou ja, we hebben de film dan in ieder geval anders beleefd. En dat hij zegt hoe lang hij clean is lijkt mij om aan te geven hoe lang hij clean is, aangezien de film over drugsverslaving gaat.

avatar van Macmanus
Redlop schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb in no time 2 jaargangen Ozark (Netflix) gezien en wacht ongeduldig op seizoen 3, maar ook daar alleen aandacht voor het witwassen van drugsgeld en nooit voor het leed dat achter dat geld zit. Des te meer respect voor van Groeningen.

Dan hebben jullie Breaking Bad niet gezien of niet goed opgelet. Een heel seizoen zien we Jesse Pinkman met zijn vriendin verslaafd. Dat hele deel lijkt opvallend veel op deze films deel met zijn vriendin. Daarna is er ook nog een hele scene tussen vader van het verslaafde meisje en Walter White.

Daarbij zijn er echt 100 films op te noemen waarin de nadelen van drugs vertoont worden. Als er een land is waar Drugs are bad mmkay graag verteld word is het wel America!

avatar van Redlop
Macmanus schreef:

Dan hebben jullie Breaking Bad niet gezien of niet goed opgelet.

Dat denk ik ook, want ik heb het eerste jaargang van Breaking Bad gezien en kan me geen afkickklinieken, en drugsleed bij ouders en vrienden herinneren. Bij Ozark ook niet, hooguit enkele doden door versneden heroïne.

ps: wat is mmkay?

avatar van remorz
Drugs are bad mmkay.

Verder eens met Macmanus. Genoeg voorbeelden die het gras voor de voeten van Beautiful Boy weggemaaid hebben.

avatar van Thomas83
Mooie film. Het begint voelt dromerig, onwerkelijk. Daarna was ik wel even bang dat het teveel als een soort voorlichtingsfilm zou voelen, maar dat valt nog wel mee. Was alleen niet zo'n fan van het gebruik van dat dagboek. Het einde zou ik een fantasieoplossing genoemd hebben als ik niet wist dat alles op een waargebeurd verhaal is gebaseerd. Maar toch had het wel wat beter afgehandeld kunnen worden denk ik.

Je hoeft zo'n zwaar moment als dat waarin de vader met zijn zoon breekt, gevolgd door de overdosis als zelfmoordpoging, niet nog zwaarder te maken dan het al is met van die enorm dramatische en droevige muziek erbij
. De soundtrack is overigens wel echt prachtig.

De cast doet het leuk. Altijd erg fijn als Carell een wat serieuzere en meer dramatische rol mag spelen, maar ik vind dit wel zijn minste die ik heb gezien. Hij laat niet zo'n indruk achter als hij deed in Little Miss Sunshine of Foxcatcher. Vond Tierney in een rol met weinig tekst beter. Chalamet is gewoon goed gecast voor een rol als deze. Andre Royo praktisch in zijn oude rol van Bubbles is ook een plus waard. Een royale 3.0*.

avatar van Zandkuiken
Film waar ik in tegenstelling tot vorige worp Belgica weinig verwachtingen rond had. En waar Belgica me wat tegenviel (staat wel een halfje hoger dan deze maar is ook veel meer mijn soort film), viel Beautiful Boy me dan weer beter mee dan verwacht.

Toch wel een bij momenten indrukwekkende film over de liefde van een ouder voor zijn kind en hoe machteloos je soms staat tegen de keuzes die ze maken. Carrell laat hier toch wel zien dat hij ook in een dramatische rol erg sterk voor de dag kan komen.

avatar van schumacher
Geene slechte film en Steve Carell is zeker een degelijke acteur.
Alleen begon het meer naar het einde op wat langdradig te worden.
De film wil vooral aantonen hoe moeilijk dat het is om af te kicken en wat dat doet met een ouder want deze film heeft toch wel een duidelijk beeld vd realiteit voor heel wat mensen.
Maak het maar mee dat uw dochter/zoon dit doet, miserie ten top.

Uitstekende film, heel goed gedaan.
Ietwat elitaire soundtrack wel