3 Tage in Quiberon (2018)

Alternatieve titel: 3 Days in Quiberon

Duitsland / Oostenrijk / Frankrijk

geregisseerd door Emily Atef
met Marie Bäumer, Birgit Minichmayr en Charly Hübner

In 1981 geeft Romy Schneider, die op retraite is om de dagelijkse drukte te onvluchten, in Frankrijk haar laatste interview in het bijzijn van een journalist en fotograaf, respectievelijk Michael Jürgs en Robert Lebeck. De gevoelige vrouw en actrice probeert er af te rekenen met haar persoonlijke demonen. Intussen ontstaat een kat-en-muisspel tussen Schneider en de ambitieuze Jürgs. Het zijn drie dagen gevuld met begeerte naar een liefde, ambitie en de drang naar het leven.

• vanaf 22 januari 2019 te koop op dvd

kappeuter (moderator)
Vanaf 30 augustus in de bioscoop (Contactfilm)

avatar van ratfish
Pakkend, levensecht en ontroerend.

Het laatste interview van de actrice Romy Schneider, bekend geworden van haar rol in Sissi. In 3 Days in Quiberon zien we Romy Schneider (Marie Bäumer) in een luxe kuuroord in het Franse kustplaatsje Quiberon, waar zij tot rust probeert te komen door rust, regelmaat en reinheid. Het toeval wil echter dat zij uitgerekend daar een afspraak heeft met een journalist, geflankeerd door een fotograaf, van een Duitse krant. Deze Michael Jürgs (Robert Gwisdek) hoopt Romy, na allerlei 'schandalen' en roddels in Duitsland, zover te krijgen dat zij openhartig haar verhaal doet en schuwt daarbij allerlei vormen van manipulatie niet, tot ergernis van de hartsvriendin van Romy, die haar tegen zichzelf en de trucjes van de gehaaide journalist probeert te beschermen.
Marie Bäumer is een openbaring als de emotioneel labiele maar innemende en fotogenieke Romy, die gekweld wordt door innerlijke twijfel en het gevoel tekort te schieten en die verlangt naar rust in haar hoofd en daarvoor in toenemende mate haar toevlucht zoekt tot slaappillen en alcohol. Hoewel er bijzonder goed wordt geacteerd, is de film niet altijd even interessant en in zijn geheel zelfs wat langdradig. Het zijn met name de scenes waarin Romy wordt geïnterviewd door Michael en er een soort kat- en muisspel tussen hen ontstaat, dat je op het puntje van je stoel zit. Goede keuze van de regisseur om de film in zwart-wit te filmen: dit accentueert treffend de grillige gemoedstoestand van Romy (uitbundig vrolijk, de twijfel en het verdriet overschreeuwend, of depressief en angstig) waarbij weinig ruimte is voor nuance.