ad

Met onder meer: August Diehl, Valerie Pachner en Michael Nyqvist

Releasedatum: 6 februari 2020

Over A Hidden Life

"Based on True Events"

De film volgt Franz Jägerstätter en zijn vrouw Fani die wonen op het idyllische Oostenrijkse platteland en wordt verteld door middel van echte brieven uit de oorlog. Het koppel raakt in strijd met de leden van hun hechte stadje, de kerk, hun regering en zelfs hun vrienden. De gewetensbezwaarde Franz weigert om te vechten voor de nazi's wat uiteindelijk een dramatische keuze blijkt te zijn.

imageimageimageimageimageimage

blurp194 schreef:

A Hidden Life

avatar van mister blonde

mister blonde

Gaat dit nog een dvd/blu-ray release krijgen hier?

avatar van AniSter

AniSter

Aangrijpende, indrukwekkende film. Niet alleen vanwege het dramatische verhaal, maar ook vanwege de reële wijze waarop het leven op die plaats en in die tijdsperiode is weergegeven. Best wel een lange film die me echter geen minuut heeft verveeld. Aanrader.

avatar van sperwer 27

sperwer 27

(Gezien op 12/03/20)

Film gebaseerd op waargebeurde feiten, maar in een andere setting. Kleine boer Franz en zijn geliefde vrouw zijn samen met hun dochtertjes erg gelukkig daar in hun dorp in de Oostenrijkse bergen. Ze slaan zich door tegenslagen heen. Hun liefde overwint. Ze zijn diepgelovig. Maar tegen de Duitse bezetter en de oorlog kunnen ze niet op. Franz weigert principieel gevolg te geven aan het oproepingsbevel om dienst te nemen in het Duitse leger. Hij wordt dienstweigeraar.

Zelfs een belofte dat hij niet naar het front zou moeten, kan hem niet vermurwen.

Wat hij ook beslist zijn vrouw Fani blijft aan zijn kant staan ...

Stel je in zijn plaats. Wat zou je doen? Ik weet het niet.

Een heel aangrijpende en heel goede film.

Ik zou het wel beter hebben gevonden mocht er Duits worden gesproken i.p.v. Engels. Zeker authentieker.

(Terzijde: Toen we de cinemazaal verlieten, werd ons meegedeeld dat wij de laatste toeschouwers waren voor het ingaan van de 'lockdown' omwille van de coronacrisis. Ook de cinema's gingen dicht ...)

avatar van SilverGun

SilverGun

Momenteel 4,99 op iTunes. Dat is dan ook nog eens in 4K, terwijl daar nog niet eens fysieke uitvoering van is aangekondigd.

avatar van lang pee

lang pee

Fantastische film over iemand die zich houd aan zijn principes, ook al kost hem dat zijn leven. Hij en zijn ganse familie word uitgespuwd door het stadje waar hij woont. Nu zoveel jaren later, zijn de meeste fier op hem, en verdienen ze geld aan de toeristen die er speciaal voor komen, hoe het kan verkeren in het leven !!!

Wat mij ook opvalt, we zijn bijna 80 jaar later en toch hebben we nog niets geleerd over tot wat haat kan lijden....

avatar van Thomas83

Thomas83

Malick is misschien wel ongeëvenaard als het om visuele pracht gepaard met een fraaie soundtrack gaat. Jammer alleen dat zijn films altijd wat zelfingenomen blijven. Hoewel er ditmaal ietsje meer verhaal in zit krijgen we toch wederom een film die misschien wel twee keer langer is dan noodzakelijk is, wéér met die jeuk opwekkende fluister-voice-overs, onnatuurlijk langzaam sprekende personages, en andere vaste elementen die soms wel een parodie van Malick op zichzelf lijken.

Ditmaal vond ik de willekeurig Engels sprekende Oostenrijkers ook een echte afleiding. Het kan de acteurs ook niet geholpen hebben, ook al doet iedereen het prima, Diehl in het bijzonder. Desondanks blijft het wel weer genieten van alle schitterende plaatjes en idyllische locaties. Soms vond ik het ook wel jammer dat Malick de gewoonte heeft shots nooit lang aan te laten houden, maar dat is nou eenmaal wat zijn films uniek maakt, dat moet je eigenlijk ook niet willen veranderen.

Ondanks een gebrek aan verhaal vond ik de film toch nog best ontroerend. Het contrast tussen de lelijkheid van de oorlog en gevangenschap en het simpele leven in de natuur komt wel aan, en tussen alle narigheid weten alledaagse handelingen of kleine gebaren van mededogen echt te ontroeren. Dat is het mooie aan de boodschap van de film. Uiteindelijk komt alles wat goed en mooi is weer bovendrijven. 3.0*.

avatar van pietpuk

pietpuk

Het feit dat de Duitstalige cast in deze film Engels spreekt haalt een groot deel van de sfeer onderuit en leidt alleen maar af.