Chun Jiang Shui Nuan (2019)

Alternatieve titels: Dwelling in the Fuchun Mountains | 春江水暖

China

geregisseerd door Xiaogang Gu
met Dong Zhenyang, Du Hongjun en Mu Wei

Over een tijdsspanne van twee jaar wordt het komen en gaan van de seizoenen langs een rivier in Fuyang op beeld vastgelegd. Zo wordt de familie Yu, bestaande uit een oudere vrouw en haar vier zonen, gedurende een jaar gevolgd. De familieleden zijn op zoek naar weelde en sociale status en volgen hierbij hun hart. Eerste deel van een drieluik.

Mooi Chinees familiedrama dat helaas veel (echt veel) te lang is. En dat moet dan zelfs nog een trilogie worden uiteindelijk - ik pas denk ik voor de volgende delen. Deed me qua opzet denken aan So Long, My Son van afgelopen jaar, hoewel die weliswaar een ander thema had (de gevolgen van de Chinese eenkindpolitiek).

Wat een debuut! Een familiekroniek, die aanvoelt alsof je als onzichtbare toeschouwer meeleeft, soms als de Fuchun rivier zelf die in laaaaange tracking shots de personages volgt. Het gewone leven van mensen in China, met hun gewone aardse maar voor hen zo belangrijke beslommering. Het leven. Door het naturel aanwezig zijn bij de dagelijkse rituelen en onderlinge verhouden, en het naturelle spel, vóel je wat er in de harten van Chinezen leeft. Door connectie met de omgeving, mythologie, historie, kunst, de achtergrondmuziek, traditionele elementen en hoe we door de cameravoering daarín worden geplaatst, voel je het hart van China. Je vóelt hoe het is om Chinees te zijn, de warmte van het levensbloed de hartslag de oude aard van het land zelf. Film kijken is sowieso kennismaken met vele culturen, maar het zo levend voelbaar worden als hier, alsof je er bijna zelf onderdeel van bent, heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik kan niet wachten op de volgende 2 delen, om weer af te reizen naar China en me even Chinees te voelen, en te zien hoe het met deze familie verdergaat. Weergaloze cinema.