The Dark Crystal (1982)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Jim Henson en Frank Oz
met de stemmen van John Baddeley, Stephen Garlick en David Buck

Dankzij de stralen van het Donkere Kristal leven de Gelflings in een wereld van welvaart en vrede. Wanneer het kristal door een aardbeving barst, komt er een echter einde aan hun gelukkige leven. Twee nieuwe rassen komen op, de vredelievende Mystici en de kwaadaardige Skekses die erop uit zijn de wereld te domineren. Duizend jaar later is Jen de laatste der Gelflings. De Mystici sturen hem erop uit om de kristal weer heel te maken. Maar hij is erg jong en weet niet wat voor kwaad hem te wachten staat.

158 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van baspls
geplaatst: 13 juni 2015, 13:51 uur [permalink]
Weer niet geaccepteerd. Volgens de crew vallen Animatronics ook onder animatie.

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst: 13 juni 2015, 14:25 uur [permalink]
baspls schreef:
Heb de genre's gecorrigeerd (volgensmij had ik dat al eerder gedaan).
Hopelijk word het dit keer goedgekeurd...
Animatie vind ik overigens persoonlijk niet echt een genre: een genre zegt iets over de film zelf (komedie, avontuur, fantasy), niet over hoe de film gemaakt is. Dan zouden ze bij alle films waarin echte mensen spelen Live Action als genre aan moeten geven. Het feit dat Animatie hier een genre wordt genoemd, suggereert eigenlijk mijns inziens dat alle Animatiefilms hetzelfde zijn.

avatar van baspls
geplaatst: 13 juni 2015, 14:43 uur [permalink]
Ik ben het helemaal met je eens, Ted Kerkjes. Helaas zien veel mensen 'Animatie' als een genre van vrolijke geanimeerde comedy's voor kinderen... In landen als Japan word animatie wel meer als een medium behandeld. Eigenlijk zouden films naast een 'genre' ook het 'medium' vermeld moeten hebben. Dan zou je bij bijv. Star Wars hebben:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Live-action
Science-fiction / Fantasy

geplaatst: 28 augustus 2015, 20:20 uur [permalink]
Dit is echt 1 van mijn favoriete film van toen ik klein was
het is zo apart dat het voor mij nog steeds bijna magische overkomt
ik ben hem nu weer opnieuw aan het kijken maar nu met mijn dochter van 8 die hem tot nu toe verwarrend maar erg mooi vindt
maar mijn zoon van 5 laat ik er nog niet naar kijken want hij is veel te gevoelig

avatar van Flavio
geplaatst: 14 december 2015, 20:42 uur [permalink]
Knappe en met passie gemaakte film. De creaturen zijn mooi gemaakt, de wereld is erg gedetailleerd met alles wat rondkruipt en rondfladdert, voice acting is ook goed, met name van de Skeksis.

Maar een goede film begint met een goed verhaal. Daarom is het jammer dat het verhaal zo tegenvalt. De "queeste" voelt qua episch-heid en tijdsduur aan als het fantasy-equivalent van even een pak melk kopen.

Een beetje een tegenvaller.

avatar van Ted Kerkjes

geplaatst: 15 december 2015, 14:47 uur [permalink]
Flavio schreef:

avatar van thoyouknow1980
geplaatst: 8 juli 2016, 11:38 uur [permalink]
Wat een heerlijke fantasiefilm is dit toch
Ik heb hem zelf pas vrij laat ontdekt dit pareltje van een film.
Een magisch mooie wereld en leuk verhaal.
Waarschuwing : voor de aller kleinste onder ons is deze film te eng.

geplaatst: 8 maart, 13:26 uur [permalink]
Dit poppenspel is niet mijn ding.