The Dark Crystal (1982)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Jim Henson en Frank Oz
met de stemmen van John Baddeley, Stephen Garlick en David Buck

Dankzij de stralen van het Donkere Kristal leven de Gelflings in een wereld van welvaart en vrede. Wanneer het kristal barst, komt er een echter einde aan hun gelukkige leven. Twee nieuwe rassen komen op, de vredelievende Mystici en de kwaadaardige Skeksis die erop uit zijn de wereld te domineren. Duizend jaar later is Jen de laatste der Gelflings. De Mystici sturen hem erop uit om de kristal weer heel te maken. Maar hij is erg jong en weet niet wat voor kwaad hem te wachten staat.

avatar van baspls
Weer niet geaccepteerd. Volgens de crew vallen Animatronics ook onder animatie.

avatar van Ted Kerkjes
baspls schreef:
Heb de genre's gecorrigeerd (volgensmij had ik dat al eerder gedaan).
Hopelijk word het dit keer goedgekeurd...
Animatie vind ik overigens persoonlijk niet echt een genre: een genre zegt iets over de film zelf (komedie, avontuur, fantasy), niet over hoe de film gemaakt is. Dan zouden ze bij alle films waarin echte mensen spelen Live Action als genre aan moeten geven. Het feit dat Animatie hier een genre wordt genoemd, suggereert eigenlijk mijns inziens dat alle Animatiefilms hetzelfde zijn.

avatar van baspls
Ik ben het helemaal met je eens, Ted Kerkjes. Helaas zien veel mensen 'Animatie' als een genre van vrolijke geanimeerde comedy's voor kinderen... In landen als Japan word animatie wel meer als een medium behandeld. Eigenlijk zouden films naast een 'genre' ook het 'medium' vermeld moeten hebben. Dan zou je bij bijv. Star Wars hebben:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Live-action
Science-fiction / Fantasy

Dit is echt 1 van mijn favoriete film van toen ik klein was
het is zo apart dat het voor mij nog steeds bijna magische overkomt
ik ben hem nu weer opnieuw aan het kijken maar nu met mijn dochter van 8 die hem tot nu toe verwarrend maar erg mooi vindt
maar mijn zoon van 5 laat ik er nog niet naar kijken want hij is veel te gevoelig

avatar van Flavio
Knappe en met passie gemaakte film. De creaturen zijn mooi gemaakt, de wereld is erg gedetailleerd met alles wat rondkruipt en rondfladdert, voice acting is ook goed, met name van de Skeksis.

Maar een goede film begint met een goed verhaal. Daarom is het jammer dat het verhaal zo tegenvalt. De "queeste" voelt qua episch-heid en tijdsduur aan als het fantasy-equivalent van even een pak melk kopen.

Een beetje een tegenvaller.

avatar van Ted Kerkjes
Flavio schreef:

avatar van thoyouknow1980
Wat een heerlijke fantasiefilm is dit toch
Ik heb hem zelf pas vrij laat ontdekt dit pareltje van een film.
Een magisch mooie wereld en leuk verhaal.
Waarschuwing : voor de aller kleinste onder ons is deze film te eng.

Dit poppenspel is niet mijn ding.

Uitstekende film waarin twee verschillende rassen tegenover elkaar staan op zoek naar een kristal. Een prima, fantasievol en avontuurlijk verhaal. Het zijn vooral de unieke, handgemaakte creatures en decors die een prachtige wereld weten te scheppen en waardoor dit een originele film is. Ook vanwege het jeugdsentiment nog net 4.0 sterren.

avatar van IH88
“End, begin, all the same. Big change. Sometimes good. Sometimes bad.”

The Dark Crystal is een film die er schitterend uitziet, en de makers verdienen alle credits voor de originele en inventieve aanpak. De poppen zien er goed uit, en de production design en sets zijn indrukwekkend. Probleem is wel dat ik wat moeite had om helemaal meegesleept te worden in het verhaal. Hoe goed de poppen ook gemaakt zijn, het is gewoon moeilijk om het allemaal serieus te nemen en het leidde soms ook gewoon af. Dit is ook geen jeugdsentiment voor mij, waardoor ik er ook geen speciale band mee heb zoals andere mensen.

avatar van John Milton
Hier kan ik volledig onder scharen, IH88.

Nog net niet letterlijk wat ik wilde gaan typen. Scheelt weer.