The Dark Crystal (1982)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Jim Henson en Frank Oz
met de stemmen van John Baddeley, Stephen Garlick en David Buck

Dankzij de stralen van het Donkere Kristal leven de Gelflings in een wereld van welvaart en vrede. Wanneer het kristal barst, komt er echter een einde aan hun gelukkige leven. Twee nieuwe rassen komen op, de vredelievende Mystici en de kwaadaardige Skeksis die erop uit zijn de wereld te domineren. Duizend jaar later is Jen de laatste der Gelflings. De Mystici sturen hem eropuit om het kristal weer heel te maken. Maar hij is erg jong en weet niet wat voor kwaad hem te wachten staat.

avatar van baspls
Weer niet geaccepteerd. Volgens de crew vallen Animatronics ook onder animatie.

avatar van Ted Kerkjes
baspls schreef:
Heb de genre's gecorrigeerd (volgensmij had ik dat al eerder gedaan).
Hopelijk word het dit keer goedgekeurd...
Animatie vind ik overigens persoonlijk niet echt een genre: een genre zegt iets over de film zelf (komedie, avontuur, fantasy), niet over hoe de film gemaakt is. Dan zouden ze bij alle films waarin echte mensen spelen Live Action als genre aan moeten geven. Het feit dat Animatie hier een genre wordt genoemd, suggereert eigenlijk mijns inziens dat alle Animatiefilms hetzelfde zijn.

avatar van baspls
Ik ben het helemaal met je eens, Ted Kerkjes. Helaas zien veel mensen 'Animatie' als een genre van vrolijke geanimeerde comedy's voor kinderen... In landen als Japan word animatie wel meer als een medium behandeld. Eigenlijk zouden films naast een 'genre' ook het 'medium' vermeld moeten hebben. Dan zou je bij bijv. Star Wars hebben:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Live-action
Science-fiction / Fantasy

Dit is echt 1 van mijn favoriete film van toen ik klein was
het is zo apart dat het voor mij nog steeds bijna magische overkomt
ik ben hem nu weer opnieuw aan het kijken maar nu met mijn dochter van 8 die hem tot nu toe verwarrend maar erg mooi vindt
maar mijn zoon van 5 laat ik er nog niet naar kijken want hij is veel te gevoelig

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Knappe en met passie gemaakte film. De creaturen zijn mooi gemaakt, de wereld is erg gedetailleerd met alles wat rondkruipt en rondfladdert, voice acting is ook goed, met name van de Skeksis.

Maar een goede film begint met een goed verhaal. Daarom is het jammer dat het verhaal zo tegenvalt. De "queeste" voelt qua episch-heid en tijdsduur aan als het fantasy-equivalent van even een pak melk kopen.

Een beetje een tegenvaller.

avatar van Ted Kerkjes
Flavio schreef:

avatar van thoyouknow1980
Wat een heerlijke fantasiefilm is dit toch
Ik heb hem zelf pas vrij laat ontdekt dit pareltje van een film.
Een magisch mooie wereld en leuk verhaal.
Waarschuwing : voor de aller kleinste onder ons is deze film te eng.

Dit poppenspel is niet mijn ding.

Uitstekende film waarin twee verschillende rassen tegenover elkaar staan op zoek naar een kristal. Een prima, fantasievol en avontuurlijk verhaal. Het zijn vooral de unieke, handgemaakte creatures en decors die een prachtige wereld weten te scheppen en waardoor dit een originele film is. Ook vanwege het jeugdsentiment nog net 4.0 sterren.

avatar van IH88
“End, begin, all the same. Big change. Sometimes good. Sometimes bad.”

The Dark Crystal is een film die er schitterend uitziet, en de makers verdienen alle credits voor de originele en inventieve aanpak. De poppen zien er goed uit, en de production design en sets zijn indrukwekkend. Probleem is wel dat ik wat moeite had om helemaal meegesleept te worden in het verhaal. Hoe goed de poppen ook gemaakt zijn, het is gewoon moeilijk om het allemaal serieus te nemen en het leidde soms ook gewoon af. Dit is ook geen jeugdsentiment voor mij, waardoor ik er ook geen speciale band mee heb zoals andere mensen.

avatar van John Milton
Hier kan ik volledig onder scharen, IH88.

Nog net niet letterlijk wat ik wilde gaan typen. Scheelt weer.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Scorsese heeft het prima omschreven, als is het voor mij geen jeugdsentiment, daar was ik al te oud voor. Maar het blijft voor mij een magisch mooi warme film. Ga hem zeker binnenkort weer kijken. Een 4.5 van mij.

avatar van horizons
Unieke film natuurlijk. Verhaaltechnisch stelt het heel erg weinig voor maar vooral in eerste helft zijn er gewoon heel erg veel mooie dingen te ontdekken.

Vandaag nog eens kijken

avatar van Shadowed
Eigenaardig werkje.

Maar uiteindelijk niet heel speciaal voor mij, want ik moest lang wennen aan de animatronics / poppen. Wat het dan ook zijn, ik zie verschillende dingen. De beesten zijn wel met lekker veel detail gebracht, dat valt op, met wat sterke voice-acting.

Waar het verhaal punten laat liggen zijn de karakters zelf. Vooral de 2 Gelflings zijn zo standaard dat je hoofd er pijn van gaat doen. De mannelijke Gelfling weet werkelijk niets met zijn personage mee te brengen en de vrouwelijke Gelfling maakt alleen vervelende klanken.

Of dit te eng voor kinderen is ligt een beetje aan het kind zelf. Zelf was had ik hier ongetwijfeld nachtmerries van gekregen als klein jochie, maar nu natuurlijk niet. Maar ik zie dat kinderen dit dus wel kunnen kijken. Er zitten wel erg donkere scenes in voor een kinderfilm, en de tere zieltjes zullen dit misschien niet trekken.

Mooie voice-acting en de sets zijn mooi, maar de karakters zijn saai en weten niets met de rollen mee te brengen. De film deed me eigenlijk heel erg aan de Efteling denken.

Blijft een heerlijke film .
nu weer in 4k gezien Super mooi .
En nu op maar

dark crystal - AGE OF RESISTANCE
Ben benieuwd wat dat gaat worden

avatar van Left4Dead
Simpel verhaal maar aardig in uitvoering.

avatar van james_cameron
Herzien. Op bluray ziet de film er geweldig uit; eindelijk is al het werk dat in de details is gaan zitten optimaal goed te zien. Afgezien van de fraaie poppen, kostuums en decors blijft het wel een beetje behelpen met de film. Inhoudelijk stelt het allemaal niet zoveel voor en er valt qua plot ook niet heel veel te beleven. Het is acceptabel. The Dark Crystal blijft een unieke film en is in veel opzichten een klassieker, maar dan wel eentje met veel tekortkomingen.

Mijn dochters waren toen 3 en 4 jaar oud toen de film uit kwam. Ik weet niet meer hoe ik destijds aan de film ben gekomen, maar ik denk dat t n illegale band was. Elke morgen zodra ze wakker werden, heb ik deze film op moeten zetten. Zo mooi vonden ze hem dus je kunt wel gaan dat ik deze film heel vaak gezien heb. Het heeft me nooit verveeld want het is en blijft een prachtige poppenfilm om te zien. Vandaar een dikke 5

avatar van Broek
Voor die tijd uitstekend werk. Op dit moment is inlevingsvermogen op het niveau van De Droomvlucht niet overbodig. Een echte fantasy klassieker maar helaas ingehaald door tijd.

avatar van Woland
Ik voel me er een beetje slecht bij om hier maar 1.5 ster uit te delen, want veel van wat me irriteerde aan de film had ik van tevoren kunnen weten. En is niet zozeer puur negatief, maar wel iets waar een behoorlijke mismatch zat tussen wat The Dark Crystal bood, en waar ik op zat te wachten. Maar ik kon hier toch echt bijzonder weinig mee. Het is af en toe best wel leuk gemaakt, maar daar houdt de lol wel mee op: grotendeels vond ik dit een ontzettend vervelende kinderfilm met irritante karakters en een fantasie-wereld die zo kleuterachtig en flauw was dat ik geen moment erin mee kon gaan. Tja, misschien moet je dan ook geen kinderfilms kijken, zou je kunnen zeggen - maar er zijn zat andere op kinderen gerichte films waar ik me wel prima mee kon vermaken (vele Ghibli's, Disneys, Toy Story, en ook jaren '80 fantasy als The Neverending Story), maar daar zitten dan nog wel ingrediënten in die het ook leuk maken als je niet acht jaar oud bent. En daar gaat het bij The Dark Crystal mis - simpel goed-en-kwaad-verhaaltje, een irritant hoofdpersonage, en een geslaagde grap kon er ook niet echt vanaf. Dan maar een zuurpruim.

avatar van John Milton
Wijkt niet gek veel af van wat ik voelde

Deze film is ondertussen een klassieker geworden, eentje die ik nog nooit had gezien.
En helaas is hij nu wel hopeloos gedateerd, ik kon me er niet meer in vinden.
Het kon me helemaal niet boeien.
Misschien dat de film in 1982 meer indruk maakte dan nu, tijden veranderen nu eenmaal.

avatar van Filmkriebel
Hopeloos gedateerd zoals mijn voorganger beweert vind ik hem zeker niet. Totaal mee oneens. Met dank aan de Bluray editie waardoor je bijna vergeet hoe oud deze film al is. Ok, het verhaal is dertien-in-een-dozijn waarbij je onmiddellijk aan tientallen andere fantasy "queestes" denkt (Krull, Legend, LOTR, etc) maar de mooi uitgewerkte decors en gebruik van poppen maken dat deze film een hoop realisme uitstraalt in tegenstelling tot de nepheid van vele soortgenoten uit die periode.Vooral het stuk waar Jen door een woud krioelend van leven wandelt is indrukwekkend gebracht. Ik volg de conclusie van Left4Dead : simpel verhaal maar aardig uitgevoerd.

avatar van FlorisV
Het gebruik van poppen is zeker niet gedateerd omdat langzaamaan steeds meer filmmakers zich zijn gaan realiseren dat praktische effecten in bepaalde gevallen toch echt beter zijn dan computer animatie, waarvan op hun beurt opvalt dat deze steeds slechter lijken te worden, zie bijvoorbeeld de tenenkrommende trailer voor de nieuwe Terminator. De nieuwe Netflix serie wordt dus ook met poppen gemaakt en daar ben ik heel blij mee. Wel denk ik dat het tempo veel hoger zal liggen dan in deze film doordat ze inmiddels meer ervaring hebben en meer trucs tot hun beschikking hebben.

W.b. animatronics: veel werd gewoon door puppeteers gedaan hier: handwerk en amper electronica volgens mij.

De Jim Henson creature shop heeft ook garant gestaan voor veel bizarre, briljante en soms ronduit duistere creaties. De dingen die ze voor Farscape maakten waren ook geweldig!

avatar van umbra
Deze dus voor de eerste x gezien of kon er mij allesinds niets van herinneringen. Met in het achterhoofd dat deze film al bijna 40j oud is, is dit toch nog fantastische film, gewoon zalig mooi gemaakt, die fijne creatuurtjes allemaal, mooie decorsEven weg vd realiteit en gewoon genieten van dit pareltje.

Als kind in 1982 werkelijk betoverd door deze film. Nu weer gezien en eigenlijk nog steeds. Een masterpiece. Ik zie dat Netflix er nu een serie van heeft gemaakt die 30 augustus uitkomt, ben benieuwd.

Ben nu begonnen aan
dark crystal - AGE OF RESISTANCE

Deze film gister gezien na het zien van de serie op NF die als prequel geld voor de film.

Je ziet wel duidelijk het verschil tussen 2019 en 1982 maar dat is natuurlijk logisch. Ook de film lijkt wat simpeler te zijn dan de serie maar dat zal ook door de tijd komen.

Wel moet ik nageven dat de serie een prima prequel is van de film en ze de poppen en wezens echt goed overgenomen hebben in de serie.

Ik was totaal onbekend met de wereld maar moet zeggen dat ik ervan genoten heb. Ben benieuwd of de serie nog een vervolg krijgt.