• 11.258 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 maart 1983

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot The Dark Crystal

"Another World, Another Time... In the Age of Wonder."

Dankzij de stralen van het Donkere Kristal leven de Gelflings in een wereld van welvaart en vrede. Wanneer het kristal barst, komt er echter een einde aan hun gelukkige leven. Twee nieuwe rassen komen op, de vredelievende Mystici en de kwaadaardige Skeksis die erop uit zijn de wereld te domineren. Duizend jaar later is Jen de laatste der Gelflings. De Mystici sturen hem eropuit om het kristal weer heel te maken. Maar hij is erg jong en weet niet wat voor kwaad hem te wachten staat.

Jen / High Priest, Ritual Master

Ornamentalist / Urzah / Dying Master

Jen (stemrol)

Kira (stemrol)

Aughra (stemrol)

Deze film gister gezien na het zien van de serie op NF die als prequel geld voor de film.

Je ziet wel duidelijk het verschil tussen 2019 en 1982 maar dat is natuurlijk logisch. Ook de film lijkt wat simpeler te zijn dan de serie maar dat zal ook door de tijd komen.

Wel moet ik nageven dat de serie een prima prequel is van de film en ze de poppen en wezens echt goed overgenomen hebben in de serie.

Ik was totaal onbekend met de wereld maar moet zeggen dat ik ervan genoten heb. Ben benieuwd of de serie nog een vervolg krijgt.

avatar van skyrfretter

skyrfretter

Ik (ver)dwaalde graag mee.

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Wat een tegenvallende film, geen origineel verhaal (altijd maar die zoektocht) geen leuke personages. Een stoffige film en dat was het toen ook al. Veel te hoog gewaardeerd hier.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Beeldschoon en leerzaam. Vele jaren op video gehad en gezien. Voor oudere kinderen en volwassenen.

avatar van Alathir

Alathir

• 2079 berichten

Verhaal vond ik behoorlijk. Grootste minpunt vond ik de erg houterige bewegingen van de personages. Ergens heeft dat voor sommigen misschien zijn charme maar het vertraagt ook gewoon het tempo van de film. Ik ben wel enigzins benieuwd naar de moderne serie, misschien eens proberen binnenkort.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Film weer eens gezien. En is voor mij een klassieker. Was destijds enorm onder de indruk. Maar het is geen animatie film zoals heel veel hier denken. Hij is gemaakt door Jim Henson van de Muppet Show. Het is een Muppet film. In de grote poppen zitten mensen en in de kleinere... een arm. Bij de Muppet show ga je ook niet zeggen dat het houterig is. En er beweegt veel... en da beweegt ook echt en dat is natuurlijk leuk gemaakt. Het is een show wat je met poppen kan doen

avatar van teigertje

teigertje

• 2023 berichten

Een van de film juwelen van de onvergetelijke Jim Henson en met een keur aan sterren die ook de Muppets hun stem hadden gegeven.

Een prachtig verhaal en een schitterend gemaakte film.

Een eighties classic van de bovenste plank.

Een film, die zeer bijzonder blijft.