• 10.917 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Jimmy T. Murakami en Dianne Jackson

Met onder meer: Raymond Briggs

Gesproken taal: Engels, Turks

Plot The Snowman

Op een mooie winterdag bouwt de jonge James een sneeuwpop. Om klokslag middernacht komt die tot leven. De jongen wordt wakker en laat hem binnen in zijn huis. De sneeuwpop herinnert zich dat hij naar een feest van sneeuwpoppen moet en neemt de jongen mee op een vliegende reis naar de Noordpool.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik ben zo te zien de enige die niet zo enthousiast wordt van dit animatiefilmpje. Oke, het is dan misschien leuk om dit met kerst te kijken, tenminste als je je graag mee laat slepen met het sentiment. Mij doet dit vrij weinig of zeg maar gerust niks. Ik vind het eigenlijk niet veel maar dan een flauw kerst tekenfilmpje. Er zijn genoeg betere kerst animatiefilms die veel beter zijn. Maar ik begrijp dat het grotendeels met jeugdsentiment te maken heeft? Ach ja, zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Voor mij is dit in ieder geval niet zo speciaal dan voor de meeste hier.

avatar van Brix

Brix

• 19269 berichten

mcdaktari schreef:

Maar ik begrijp dat het grotendeels met jeugdsentiment te maken heeft?

In mijn geval absoluut niet

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Brix schreef:

In mijn geval absoluut niet

Oke, Het was ook meer een vraag, vandaar dat vraagteken. Maar aan de redelijke hoge waardering te zien zijn er toch best veel mensen die het wel heel goed vinden. Ik persoonlijk kan het er niet in zien.

avatar van sumitta

sumitta

Halfje erbij. Mijn zoontje van twee kijkt dit nu bijna elke namiddag / avond, en dan is het nog lang geen kerst. Hij weet precies wat er komen gaat ('hij gaat nu aan de tak hangen!') en gaat telkens helemaal in de film op. Hij wil perse onder een dekentje zitten bij deze film en de kamer donker maken. Overdag is hij buiten op zoek naar sneeuw, dat dat er niet ligt geeft niet eens. Ik ken de film zelf niet van vroeger maar kwam hem enkele jaren geleden op YouTube tegen toen ik op zoek was naar Nederlandstalige films voor de allerjongsten. Ben in de 80's opgegroeid en er straalt wel veel herkenbaar jeugdsentiment vanaf. In eerste instantie lijkt de film niet meer dan een opeenvolging van alledaagse handelingen en objecten (tel bijv. eens het aantal diersoorten dat voorbijkomt), maar de film biedt je inderdaad ook veel ruimte voor fantasie en is hartverwarmend. Wat een enorm verschil met die snelle, schreeuwerige, lege, soms gewelddadige animatie op Disney XD channel waar nu al een tijdje een pincode op zit. Dan is dit gewoon een prachtige, lieve, authentieke film waarin de vier elementen heel dichtbij komen. De muziek (de vlucht over de stad, het sneeuwpoppenfeest, de outro) is nog het beste aan de film, het maakt dat dit ook best dagelijks op mag staan.

avatar van WB

WB

Ik denk dat ik deze film ergens in mijn jeugd, begin jaren '80, voor het laatst gezien heb. Nu wist ik dat hierin geweldig mooie muziek werd gebruikt (hulde aan Howard Blake), dus ik heb 'm gisteren maar even als tussendoortje opgezet. Net als in 'The Boy, The Mole, The Fox and the Horse (2022)' wordt de tekenstijl van de boeken ook in de film gehanteerd, waardoor het ook in deze tijd nog prima mee kan. Dit in tegenstelling tot de meeste tekenfilms uit die tijd...

De film wist mij na 40 jaar nog steeds te boeien, ondersteund door de prachtige soundtrack. Lief verhaaltje, zonder al dat snelle geflits, geouwehoer, geweld, etc. Gewoon een jongetje met een sneeuwpop. Lekker zoetsappig, maar ook weer niet te emotioneel. Kan niets anders zeggen dan dat het een pareltje is.

avatar van wess16

wess16