Whistle down the Wind (1961)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Bryan Forbes
met Hayley Mills, Bernard Lee en Alan Bates

Een gewonde voortvluchtige moordenaar wil zich schuil houden in een schuur, maar wordt aangetroffen door een klein meisje. Ze vraagt hem naar zijn naam, maar hij kan alleen nog maar 'Jesus Christ' uitroepen voordat hij flauwvalt. Het meisje, christelijk opgevoed als ze is, veronderstelt nu echter dat ze te maken heeft met Jezus die teruggekeerd is naar Aarde, en schakelt haar schoolvrienden en -vriendinnen in om de man in leven te houden en verborgen te houden voor volwassenen. Het nieuws verspreidt zich echter snel en al snel staan alle kinderen uit het dorp in de rij om Jezus te ontmoeten.

Best een beroemde film. Weinig en lage stemmen hier. Wil ik toch wel zien.

avatar van Mug
Mug
Beschamend gemiddelde alhier...

Een film over kinderlijke onschuld. Mooi script, prachtig camera-werk (met een aantal overheerlijke shots), maar het is vooral het 'acteerwerk' van de kinderen dat overtuigt. Alsof ze niet weten dat er een camera meedraait. Dikke 4 sterren.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb ik als kind - heel lang geleden - op TV gezien en ben hem nooit vergeten. Het wordt tijd om hem nog eens opnieuw te bekijken. Momenteel is hij in de UK verkrijgbaar, met Engelse ondertitels.

avatar van wendyvortex
Schitterend zwart/wit-camerawerk in deze toch ietwat vreemde film.
De kinderen beschermen Jezus tegen de "slechte" volwassenen.
Prachtig ook deze messias...kunnen jullie ook sigaretten voor me regelen?
Werkelijk prachtige scenes in de speeltuin en aan het eind van de film.

Knappe film met een merkwaardig script dat de onschuld van het kind op een ontwapende, emotievolle wijze onderlijnt.
Het spel van de kinderen is prachtig. Niet alleen Hayley Mills maar ook de kleine, pientere Alan Barnes is verbluffend.
Jeugdfilm, beslist ook voor volwassenen. Aanbevolen.

avatar van Mug
Mug
Vandaag nog het laatste half uur meegepikt. En alweer een bungelende traan... Wat is die finale toch ijzersterk. Het viel me nu trouwens op dat de film het pure geloof 'predikt' en de kerk an sich geheel te kakken zet. Nogal gedurfd in de vroege sixties...

avatar van alexspyforever
Eerste keer dat ik Hayley Mills in een serieuze rol zie en ook dit doet ze op een overtuigende en verbluffende manier. Ook de jongen die haar broertje speelt maakt indruk. Een mooi drama over kinderlijke onschuld. Dat het in zwart-wit is gefilmd maakt de film nog sterker. Mooi hoe de kinderen op een serene manier aan hetzelfde zeel trekken tegen de volwassenen. De film had best wat langer mogen zijn. Hij leek me zo snel voorbij.