ad

Genre: Western / Drama

Geregisseerd door: Andrew V. McLaglen

Met onder meer: James Stewart, Doug McClure en Glenn Corbett

Over Shenandoah

"Two mighty armies trampled its valley... A fighting family challenged them both!"

Charlie Anderson is boer uit Shenandoah en wordt met zijn familie geconfronteerd met de Burgeroorlog. Hij beslist om niet mee te vechten in de oorlog omdat hij gelooft dat het niet zijn oorlog is. Wanneer zijn zoon gevangen wordt genomen, besluit hij om zich alsnog te mengen in de oorlog.

imageimageimageimageimageimageimageimage

John Anderson

Henry Anderson

avatar van bramnoor

bramnoor

Mooi epos over de civil-war.

Prachtig acteerwerk en regie.

Een film om over na te denken en van te genieten.Brokken in m'n keel

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Prachtig........ontroerend, echt van genoten.......4,0

avatar van waidman

waidman

Wanneer je een film wilt zien over de Amerikaanse burgeroorlog dan moet je deze niet gaan zien, weliswaar is op de achtergrond de oorlog steeds aanwezig maar wordt slechts gebruikt als kapstok om het verhaal aan op te hangen. Stewart speelt wederom een prachtige rol als patriarch van een familie die niets met de oorlog te maken wil hebben. Hij doet dat op een dusdanige wijze dat je in eerste instantie denkt dat hij afwijkt van de rollen die hij anders in westerns speelt, nu is hij een humeurige oude man die om het minst of geringst begint te mopperen en gaat afgeven op anderen. Later in de film komt dan toch de gevoelige onzekere man om de hoek kijken wanneer hij bij het graf van zijn vrouw staat. Dit acteren van Stewart heeft hem tot 1 van de beste acteurs van de vorige eeuw gemaakt. Als geen ander kon hij een twijfelaar neer zetten, maar op de momenten dat het er op aan kwam toonde hij dan een doorzettingsvermogen welke je dan vaak niet bij dat karakter zou verwachten. Stewart wordt ondersteund door goede bijrollen van o.a. McClure, Ross en Wayne (jr). Regisseur McLaglen was een echte westernregiseur, veel van zijn werk bestaat uit westerns, zowel voor tv als op het doek. Toch maakte hij ook nog andere films, meestal oorlog of actiefilms, maar zijn grote liefde was de western. Hij heeft daarin juweeltjes als Chisum met John Wayne, Bandolero met James Stewart en The way west met Kirk Douglas afgeleverd. Shenandoah is meer een familiedrama dan dat het een western is, het verhaal behelst het wel en wee, meer wee trouwens, van de familie Anderson. Zo heel af en toe zijn er scènes van de burgeroorlog en deze zijn dan perfect in beeld gebracht. Meest memorabele scène is naar mijn mening niet de scène waarin de jongste Anderson als verloren zoon de kerk in wandelt, maar het moment waarop de negerjongen te horen krijgt dat hij niet langer slaaf is maar een vrij man, midden jaren 60 nogal gewaagd. In de film marcheert een keur van oude bekenden uit de westerns voorbij, Denver Pyle, Strother Martin, Paul Fix, maar ook James Best die later furore zou maken in de tv serie Dukes of Hazard. Shenandoah is geen meesterwerk maar wel een goede western, dat komt natuurlijk door de aanwezigheid van James Stewart.

avatar van benjiq

benjiq

Dit verhaal doet me denken aan The Patriot met Mel Gibson, alleen gaat het hier over de burgeroorlog en bij The Patriot over de vrijheidsoorlog.

avatar van nicolaas1974

nicolaas1974

benjiq schreef:

The Patriot is hier ongetwijfeld sterk op gebaseerd, er veel overeenkomsten.

Prachtige film, zeer ontroerend inderdaad. James Stewart is inderdaad erg sterk hierin. Ik heb vanmiddag Broken Arrow gekeken met James Stewart, en ook hier een ijzersterke en wederom een ontroerende rol. James Stewart is een goede acteur die in de diverse genre's die destijds zeer populair waren erg goed uti de voeten, westerns en orologsfilms, maar ook in films als Its A Wonderful life kon een prachtige rol neerzetten.

avatar van Barfly

Barfly

Erg mooi drama. Alleen de laatste minuut is mij ietwat teveel sentiment, alhoewel het wel past binnen de film.

Een mooi verhaal over een familie die zich afzijdig probeert te houden van het grotere geheel (de oorlog) om hen heen. Dat lukt uiteraard niet.

James Stewart in een perfecte rol als vader van de familie.

Het duurt even voordat de film op gang komt, maar als je de eerste 20 minuten gehad hebt, dan krijg je een heerlijk ontroerende film te zien.

ps. Film staat aangemerkt als Drama/Oorlog. Mij lijkt dat dit toch in de eerste plaats een Western is.

avatar van Dick2008

Dick2008

Goede en boeiende film. Goed spel van James Stewart, Inhoudelijk is het ook een film die bij de man past.

avatar van trebremmit

trebremmit

Oversentimentele western, juist als het sentimentele wat naar de achtergrond verdwijnt en Anderson zijn coole kant naar boven komt wordt het interessant. Ook een aantal onverwachtse wendingen kwam nogal geforceerd over zodat het totaal niet in het verhaal paste. Stewart redt de film trouwens wel met zijn aanwezigheid anders was het een onvoldoende geweest.

• 20977 berichten

Een van de top westerns uit de geschiedenis van de film wereld en wat is er mis sentiment , niks wat het hoort in deze prachtige film.

avatar van KarlPopper

KarlPopper

waidman schreef:

De twee meest memorabele scènes naar mijn mening zijn dan weer:

1. Het ogenblik waarop je de laarzen van de plunderaar, na dat deze schurk de thuis gebleven zoon heeft neergestoken, de trap ziet oplopen naar de kamer waarin de schoondochter is gevlugd met haar zoontje. De scène stopt daar, maar de rest laat zich wel raden. Koude rillingen gewoon - en dat voor een film uit die tijd.

2. James Stewart die tijdens de zoektocht naar de "verloren zoon" en na het terugvinden van zijn schoonzoon, het huwelijksbed klaarmaakt voor zijn dochter en schoonzoon. Heel ontroerend.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

trebremmit schreef:

Helemaal mee eens. De film is mooi gemaakt, maar er zitten inderdaad een aantal gebeurtenissen in de film die totaal nergens op slaan. De film is op sommige momenten ook erg sentimenteel. Niets mis mee opzich, maar bijvoorbeeld de eindscene was weer iets teveel van het gedoe. Maar daar tegenover stonden ook een hoop erg mooie plaatjes. De acteerprestaties zijn ook prima. Lange tijd gedacht dat die ''boy'' Patrick Wayne (de zoon van John Wayne) was, maar dat was helemaal niet zo zie ik nu. James Stewart speelde een erg overtuigende rol. Een van de betere acteerprestaties van de man. Voor de rest een prima film. Af en toe iets té sentimenteel, maar wel erg mooi gemaakt.

3 sterren

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Erg mooi Civil War drama, vond het sentiment nergens storend, alleen de scene dat 'Boy' op het slagveld zijn kameraad Gabriel ontmoet vond ik wat te veel van het goede. Film heeft donkere kantjes die de komst van de serieuzere westerns van eind jaren 60/ jaren 70 aankondigt. Aanrader.

avatar van trebremmit

trebremmit

Hiervoor waren westerns ook gewoon serieus, bijvoorbeeld The Searchers, High Noon, 3:10 to Yuma of The Furies.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ja, ik formuleer het niet helemaal goed. Wat ik bedoel is dat Shenandoah een film lijkt te zijn die valt tussen de vaak moralistische John Wayne westerns en de wat nihilistischer westerns als Once upon a time in the West, McCabe & Mrs Miller, the Good, the Bad & the Ugly e.d.

Zo'n scene als de moord op de oudste zoon en zijn vrouw en vooral ook de suggestie van verkrachting zie je niet zo snel in de oudere westerns. Maar van degenen die je noemt heb ik alleen High Noon gezien dus daar kan ik niet over oordelen.

Al is het sentiment in deze film nog volop aanwezig natuurlijk, het zijn maar een paar donkere randjes.

avatar van Movsin

Movsin

James Stewart heeft ooit eens gezegd dat Hollywood de plaats is waar patriotisme en familietrots met fierheid werden naar voor gedragen. Beter dan dit is deze film niet te verwoorden. Verdienstelijk is zekerlijk ook dat de film het onwezenlijke van een oorlog vooropstelt. Dat het af en toe wat sentimenteel wordt is beslist te vergeven en dat heel wat dialogen (of monologen) wat vaderlijk filosoferend uitvallen is eerder een pluspunt, zekerlijk wanneer ze uit de mond komen van een schitterende acteur als James Stewart.

De schietpartijen zijn soms wat comedy-capersachtig.

avatar van Tulsa

Tulsa

Heerlijk sentimentele maar o zo'n mooie film. Jimmy is weer grandioos als vader. En inderdaad, de kerkscene zie ik nooit helemaal helder, blubberern

avatar van mr rumson

mr rumson

Mooie drama film die zich afspeelt ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog .

James Stewart zet een sterke rol neer als een boer die erg gesteld is op zijn gezin en de boerderij.

Ook al is er dan een oorlog aan de gang hij probeert er zich zolang mogelijk mee buiten te houden .

Maar als hij dan toch langzaam maar zeker verstrikt begint te raken in de oorlog omdat zijn boerderij niet meer veilig is .

En omdat zijn jongste zoon gevangen genomen word dan is er voor Stewart ook geen weg meer terug en word min of meer nog gedwongen door deze omstandigheden deel te nemen aan de oorlog .

Deze kleurrijke film die naar mijn gevoel langer duurde dan de werkelijke speeltijd ,wat ik als positief ervaar .Vond ik een boeiend verhaal hebben er zit dan ook meer dan genoeg actie en drama in .

Kortom ik heb genoten van deze western .

avatar van Dick2008

Dick2008

Dick2008 schreef:

Jaja....verschrikkelijke film, bijna niet doorheen te komen en de finale is ook al te erg. Ik vraag me af welke omroep deze film destijds en dat moet toch wel niet al te lang na het jaartal van deze film zijn geweest heeft uitgezonden. Was het de NCRV....misschien was het wel de VARA of AVRO, als zijnde James Stewart een grootse acteur waarmee je dan opgroeide en zond men een reeks films uit. Iets wat men nou ook nog wel doet.

Als ik dit zie is er niet veel meer van dat beeld over. Niet best, maar vroeger zou ik er wel anders over hebben gedacht. 2.0

avatar van Zuster Stein

Zuster Stein

Draak van een film, alleen de achterliggende gedachte, dat het (soms) beter is niets te doen en af te wachten dan aktie te ondernemen, bevalt mij wel, zeker voor een Amerikaanse film!

avatar van clubsport

clubsport

• 2039 berichten

Voor die tijd ongetwijfeld een groots opgezette film , de actiescenes aan het begin zien er ook nu nog best spectaculair uit .

James stewart speelt een prima rol , de film is bij momenten soms behoorlijk sentimenteel maar dat vond ik geen echte ergenis , het draagt wel een beetje bij aan de sfeer .

Ook nog een klein rolletje voor Sherrif roscoe p Coltrane als krijgsgevangene .

avatar van yeyo

yeyo

Zuster Stein schreef:

Is juist zo Amerikaans als maar kan. De über-isolationistische Stewart die geen moer geeft om sociale problemen, de federale overheid 'dieven' noemt en enkel interesse heeft voor zijn tomatenoogst is de verpersoonlijking van de Amerikaanse frontiergedachte: een stukje land bezitten, veel gezonde knapen baren en zelfredzaam leven zonder je iets van de buitenwereld te moeten aantrekken.

De film een 'overgang' noemen naar de revisionistische western is al helemaal waanzinnig en gaat uit van de typische misvatting dat (film)geschiedenis lineair verloopt. Deze enorme gezapige familiewestern (zoals er veel waren in de jaren '60) is juist een van zich zelf bewust retro-object dat zich afzet van de moderne cinema en ostentatief wil teruggrijpen naar 'het deugdzame amusement van weleer' en daarom naïef, sentimenteel en vals aanvoelt.

avatar van Zuster Stein

Zuster Stein

yeyo schreef:

Ja, ... maar het is evenzo Amerikaans om onmiddellijk zelf actie te ondernemen als je in de problemen komt en Stewart krijgt daar spijt van. Toen ik dit opschreef moest ik niet alleen denken aan de bijna spreekwoordelijke Amerikaanse actiedrang, maar (vooral) ook aan de Amerikaanse militaire interventies in het Midden- en Verre Oosten.

Waar het tweede deel van je post naar verwijst weet ik niet, in ieder geval niet naar iets wat ik opschreef want het zegt me niets.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een western kun je dit toch niet noemen vind ik. Meer een oorlogsdrama maar wel bij momenten een heerlijk oorlogsdrama. Charles Anderson, een vader van zes zoons wil zich niet in de Burgeroorlog mengen maar dat voorkomt niet dat zijn familie toch getroffen wordt door rampspoed wanneer zijn jongste zoon per abuis meegenomen wordt als een geconfedereerde gevangene.

Shenandoah is heel goed in het overbrengen van de humane boodschap maar vervalt in een wat naief beeld van de Burgeroorlog en de zuidelijke slavernij. Het dieptepunt hierin was dat negertje dat plots vrij is en de wijde wereld in mag trekken... om dan achteraf als blauwbloes terug ten tonele te verschijnen om de jongste zoon van Anderson te redden. . Of de vader die zomaar een noordelijke officier beveelt om zijn zoon terug te geven . Tja, was het maar waar dat het zo'n nette oorlog was... Toch vond ik dit ondanks die softe weergave een film die makkelijk wegkeek. Het treinkonvooi met zuiderse gevangenen deed me ook onvermijdelijk aan de recentere holocaust denken... De rollen van Stewart en McClure vond ik om van te smullen.

avatar van mister blonde

mister blonde

Mooie locaties en prima production value. Film ziet er goed uit. Inhoudelijk vond ik het niet best. De rol van Stewart was vervelend en cliché (norse vader met eigenlijk een klein hartje), de noordelingen waren blijkbaar de slechteriken en de zonen waren weinig boeiende personages. Sterke scènes worden afgewisseld met matige momenten. Hoe Stewart iedereen (alle mogelijke leger leiders, de pastoor en vooral zijn eigen familie) afblaft en daarmee weg komt omdat.... iedereen hem respecteert omdat.... in de tweede helft komt het tempo er in en dat redt de film. Een betere regisseur had hier veel meer uit kunnen halen. Anthony Mann bijvoorbeeld.

avatar van Thiver

Thiver

yeyo schreef:

Welke sociale problemen zou hij dan precies moeten aankaarten? Ik beschouwde het juist als uiterst verfrissend dat dit personage al vroeg in de film heel duidelijk stelt dat het Zuiden zich enkel afscheidde en de wapens opnam om slavernij te kunnen behouden. Daar wil deze man in vredestijd al niets van weten, dus groot gelijk dat hij zich niet mengt in een oorlog met dat abjecte instituut als inzet. Er is in de decennia na de Amerikaanse Burgeroorlog volop gepoogd 'the Southern Cause' wat op te poetsen, maar dit was vanuit zuidelijk perspectief absoluut geen oorlog die om nobele doelen werd gevoerd. Een personage uit een zuidelijke staat die zich onttrekt aan de oorlogsmanie van zijn buren is niet iemand om op neer te kijken, maar juist om te bewonderen.

avatar van yeyo

yeyo

@Thiver: Er op neerkijken is misschien wat veel gezegd, ik bedoelde enkel dat ik het personage van Stewart niet bepaald 'verfrissend' vond en eerder een soort oubollig archetype van de frontierheld. Dit terwijl de western als genre anno 1965 toch al sterk geëvolueerd was (cynisme van spaghetti-westerns en Peckinpah, ook Arthur Penn stond in de startblokken, etc...)

Ik bedoelde daar niet echt een ideologisch waardeoordeel aan te koppelen (want die revisionistische westerns van de jaren '60 zijn soms ook best irritant), maar als ik mijn stukje er nu op nalees, vind ik het toch wat gechargeerd. Ik weet eigenlijk niet goed wat me bezielde drie jaar geleden. Waarschijnlijk was het een onbeholpen poging om mijn teleurstelling over deze film te uiten

avatar van Thiver

Thiver

Tja, ik denk dat het wijs is films over de Amerikaanse Burgeroorlog niet te veel te bekijken vanuit een westernperspectief. Westerns spelen zich immers vooral ten oosten van de Mississippi van, niet in de oudste dertien staten. Virigina was midden negentiende eeuw in ieder geval al geruime tijd geen frontiergebied meer.