

Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 97 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kramer
Met onder meer: Tony Curtis, Sidney Poitier en Theodore Bikel
IMDb beoordeling:
7,6 (18.706)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Amazon Prime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Defiant Ones
"One of the great ones!"
Joker Jackson en Noah Cullen zijn twee criminele gevangenen. Ze haten elkaar. Aan elkaar geketend lukt het hen om te ontsnappen. Maar omdat ze aan elkaar vastzitten zijn ze ook van elkaar afhankelijk. Als ze uiteindelijk hun ketens doorbreken, heeft vijandigheid plaatsgemaakt voor vriendschap en wederzijds respect.
Externe links
Acteurs en actrices
John 'Joker' Jackson
Noah Cullen
Sheriff Max Muller
Capt. Frank Gibbons
Big Sam
Solly
Mack
Editor
Lou Gans
Angus
Video's en trailers
Reviews & comments

geronimo
-
- 1955 berichten
- 0 stemmen
Deze moet ik ooit nog eens zien. Wel heb ik een hele tijd terug de tv-remake uit 1986 met Robert Urich en Carl Weathers gezien.

Monsieur Psycho
-
- 108 berichten
- 542 stemmen
Ondanks dat ik hem in de nacht gekeken heb, heb ik helemaal geen slaap gekregen. Dit soort films houden je gewoon wakker! 4,5*

speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Een simplistisch, rechtlijnig verhaal, geschreven door Nathan E. Douglas (alias Nedrick Young, die echter op de zwarte lijst stond) en Harold Jacob Smith. Door een strakke regie en een magistrale vertolking wordt het gegeven ver boven de middelmaat uitgetild. De racistische sfeer in het zuiden van de States wordt schitterend weergegeven. Bekroond met twee Oscars. In '86 opnieuw verfilmd voor televisie...

kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
't Lag er allemaal wel erg dik op.
Om verschillende redenen een heel erg zwart/wit verhaal.
En dan ook nog enkele onbenulligheden.
- Ze rennen door een wildwater rivier, en even later stoken ze een vuurtje (hoe?)
- Het jochie richt het geweer op de witte, en even later is hij bang voor de zwarte en denkt dat de witte de goede is.
- Ze worden 's nachts bevrijdt als ze vastgebonden in een schuur staan, en als ze weglopen is het klaarlichte dag.
- De witte is eerst nogal ziek wegens bloedvergiftiging, en een dag later kiplekker, en kan ondanks een schotwond nog behoorlijk weten te vluchten. (uiteraard nét niet ver genoeg).
Niet al te best, deze film.
(en ook niet op televisie op 31 februari 2002, zoals 'statistieken' ons wil doen geloven, maar een maand eerder.)
[edit: die poster hierboven is overigens ook erg komisch. , pak een groene viltstift en je hebt twee hulken.]

mikey
-
- 28877 berichten
- 5090 stemmen
Goede maar erg gedateerde film, de gesprekken tussen curtis en Poiter zijn soms tergend racistisch maar misschien wel 'realistisch'. Verder een uitstekend maar overbekend verhaal en is spannend verteld.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Prachtige zwart-wit (fotografie en hoofdpersonen) klassieker. Goed uitgewerkt verhaal. Meesterlijke rollen van Curtis en Poitier, vooral in het racistische gedeelte in het zuiden van de VS.

LuckySean7
-
- 21 berichten
- 20 stemmen
een klassieker inderdaad gauke ben ik helemaal met je eens en zeker voor in die tijd deze film boeide mij van begin tot eind liet een beetje zien hoe de mensen vroeger waren en met elkaar omgingen het verhaal zelf vond ik ook goed bedacht dat het zwart wit was stoorde mij helemal niet voegde er zelfs wel iets bijzonders aan toe.

aburex
-
- 843 berichten
- 2189 stemmen
Eén van de klassiekers uit de filmwereld ondanks dat hij zwart-wit is. Prachtige rollen van Poitier en Curtis (zulke acteurs zijn er tegenwoordig niet meer). Ik herinner mij deze film nog uit mijn jeugd toen ik hem in de bioscoop gezien heb en hij is me altijd bijgebleven. Prachtige verfilming van het toen heersende racisme in het zuiden van de States.
Dikke 5*

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Eén van de klassiekers uit de filmwereld ondanks dat hij zwart-wit is.

rep_robert
-
- 27430 berichten
- 3950 stemmen
Aardig drama over twee ontsnapte gevangenen die elkaar om verschillende redenen niet mogen en dus een moeizame trip voor de boeg hebben.
De twee rollen worden prima vertolkt door Poitier en Curtis, die er een waar dialogenspektakel van maken. Je merkt wel dat ze nog in een moeilijke tijd leven, want er is sprake van veel racisme in deze film. Echter hoort het bij de tijdsgeest en merk je in zo'n film eigenlijk pas hoe erg het vroeger was.
Jammer dat de film het wel teveel van de dialogen moet hebben, kreeg niet echt een avontuurlijk gevoel. Komt misschien ook omdat deze prent in zwart/wit is, de prachtige natuur die dit soort verhalen biedt komt toch het best tot z'n recht in kleur. Miste dat toch wel een beetje(heb overigens niks tegen oude, zwart/wit films hoor). Vond ik een film als Cool Hand Luke bijvoorbeeld wat beter, ondanks dat het thema daar wel anders is.
3*

mister blonde
-
- 12562 berichten
- 5619 stemmen
Goede film, die niet echt subtiel of zelfs genuanceerd is, maar moet dat eigenlijk? Dat zou misschien zelfs flauw zijn, een film mag van mij ook gewoon eens lekker duidelijk zijn in wat ie is.
Het eenvoudige scenario is heel sterk, de acteerprestaties van de hoofdrolspelers ook (bijrolspelers vond ik iets minder) en het kijkt gewoon erg lekker weg. De moraal is overduidelijk, maar de uiteindelijke affectie voor elkaar is volstrekt geloofwaardig.
4 sterren. Kramer heeft erg veel goede films gemaakt.

Mescaline
-
- 7027 berichten
- 2931 stemmen
Leuk jaren 50 filmpje die ik in eerste instantie enkel ging kijken voor Sidney Poitier. Maar toch was ik ook verrast bij Tony Curtis, deze 2 acteurs lijken echt gewaagd aan elkaar te zijn.
Het verhaaltje mag dan door de tijd heen wel heel veel zijn gebruikt, toch is deze film een erg lekker tussendoortje.
Hier en daar wat verouderd, zo had ik best wat meer spannende dialogen tussen deze 2 willen zien en vooral in de eerste helft van de film wat meer haat naar elkaar toe.
The Defiant Ones is op het eerste gezicht een simpele film, maar heeft een erg mooi en passend uitgewerkt einde waar ik zeker door verrast was
De hele film dacht ik aan een 3 door boven genoemde kritieken, maar omdat het einde me voor de verandering eens een keer echt beviel doe ik er een half sterretje bij.
3,5 dus!

blue dutch
-
- 21 berichten
- 16 stemmen
Voor mij blijkt maar weer dat een oldie beslist niet behoeft onder te doen voor de snelle huidige films van tegenwoordig. Vind het een prima film die nog jaren mee kan draaien.

Spetie
-
- 38830 berichten
- 7050 stemmen
Sterke film, die met een vrij eenvoudig zwart-wit verhaal het probleem van de rassenkwestie in Amerika nog maar eens eventjes aanhaalt.
Het is inderdaad niet al te subtiel, maar het werkt allemaal wel en dat is toch het belangrijkste. De kracht zit hem hier vooral in het acteerwerk en het samenspel van de twee hoofdrolspelers. Tony Curtis en Sidney Poitier spelen vol overtuiging, maken van hun personages echte mensen en zijn ten alle tijde geloofwaardig.
Daarnaast is de film bij vlagen best spannend en vond ik het einde gewoonweg erg goed. Eenvoud kan soms ook een sterke kracht zijn en daar is The Defiant Ones het bewijs van.
4,0*

Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Aangename film, mede door de sterke chemie tussen Tony Curtis en Sidney Poitier. Verveelt geen moment. Spijtig dat ie wel niet in kleur is geschoten. (Iets waar ik normaal zelden een probleem mee heb)

royals
-
- 489 berichten
- 836 stemmen
Spannende 'ontsnappingsfilm' die blijkbaar een brug tussen blank en zwart probeert te bouwen in een raciaal spannende tijd. Een beetje vergelijkend met Down By Law. Misschien is die laatste film wel beïnvloed door deze.

Theunissen
-
- 11714 berichten
- 5437 stemmen
Deze Drama / Thriller film mag zeker een klassieker genoemd worden en het is ook al een hele tijd geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb, ik meen zelfs ergens eind jaren 70 op een Duitse televisiezender zoals ARD of ZDF.
Ik was destijds natuurlijk nog zeer jong (en nog niet bedorven ) en ik kan me nog herinneren dat ik het een boeiende en spannend film vond met een fraaie visuele uitvoering ondanks dat deze film in zwart/wit is opgenomen. Toen (in de jaren 70) werden overigens nog regelmatig zwart/wit films uitgezonden en vond ik dat niet echt hinderlijk (nu overigens nog steeds niet want begin dit jaar heb ik de geweldige zwart/wit oorlogsfilm "Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben" uit 1959 gezien, die zelfs op nummer twee terecht is gekomen in mijn persoonlijke Top 10).
Zwart en wit (oftewel racisme) is overigens ook het thema in dit verhaal, want het verhaal (speelt zich in het zuiden van Amerika af, wat destijds zeer racistisch was) draait om de blanke gevangene John 'Joker' Jackson (uitstekend en overtuigend gespeeld door Tony Curtis) en de zwarte gevangene Noah Cullen (ook uitstekend en overtuigend gespeeld door Sidney Poitier) die elkaar haten en aan elkaar geketend zijn. Toch weten ze samen op een gegeven moment te ontsnappen, maar omdat ze elkaar haten (dat levert de nodige goede dialogen op) gaat dat in eerste instantie niet van een leien dakje. Omdat ze toch van elkaar afhankelijk zijn moeten ze noodgedwongen samenwerken en dat brengt hun uiteindelijk dichter bij elkaar. Tijdens hun vlucht voor de politie, trekken ze over moeilijk terrein (wat dan niet handig is als je aan elkaar vast geketend zit) en moeten ze ook inbreken voor eten, maar dat is niet zonder gevaar.
Naarmate het einde van de film nadert komen ze in aanraking met de jongen Billy (verdienstelijk gespeeld door Kevin Coughlin), die hun onder schot houdt met een geweer. John en Noah weten echter de jongen het geweer af te nemen, waarna hij hun naar de boerderij van zijn moeder (goed gespeeld door Cara Williams) brengt. Daar krijgen ze eindelijk weer eens goed te eten en worden ze ook van elkaar bevrijdt omdat hun ketting wordt doorbroken. De moeder voelt zich aangetrokken door John en vanaf dan vindt er een spannend en mooi einde plaats, waarbij het vooral draait om vriendschap en respect tussen John en Noah terwijl ze juist in eerste instantie elkaars vijanden waren. Dat ze uiteindelijk net niet weten te ontsnappen (zeer spannende scene) en worden opgepakt door Sheriff Max Muller (goed gespeeld door Theodore Bikel) is natuurlijk lullig maar is dan niet meer het belangrijkste.
Al met al is dit een uitstekende film tegen rassendiscriminatie en zeker in de jaren vijftig was daar nog veel sprake van in Amerika. De cast tilt deze film naar grote hoogte en dat is vooral te danken aan beide hoofdrolspelers Tony Curtis en Sidney Poitier die uitstekend acteren. Deze film is destijds genomineerd geworden voor 8 Oscars maar heeft er uiteindelijk maar twee gewonnen. Dat zal ongetwijfeld ook wel te maken hebben gehad met racisme Er is van deze film later ook nog een versie met twee vrouwen van gemaakt, te weten de Actie / Misdaad film "Black Mama, White Mama (1973)", maar die is erg slecht en enkel het begin daarvan is leuk vanwege Pam Grier (die speelt dan de rol van Sidney Poitier) en haar enorme mooie grote borsten.

Movsin
-
- 8074 berichten
- 8295 stemmen
" You can not lynch me, I'm white".
De film is één grote schets van de minachting van het zwarte ras - met als hoogtepunt in de film de houding van de vrouw - in de States in de jaren 50.
Nochtans is het zowel blank als zwart die hoopt op een beter bestaan.
Meerdere zeer goed gebrachte scènes die het thema van de film sterk onderlijnen.
"The Defiant Ones" is een goede film van Stanley Kramer, in zwart-wit, hoe kon het anders.
Tony Curtis, nochtans een grote uit die tijd, won nooit een Oscar maar werd met deze film toch voor ééntje genomineerd.

Filmkriebel
-
- 9458 berichten
- 4376 stemmen
Goed idee was dat, om een blanke en een zwarte aan elkaar te ketenen voor een anti-racistische film. In de praktijk wellicht ondenkbaar, maar het is het lesje verdraagzaamheid dat telt hier. Ik vraag me wel af wat deze film met de Amerikanen heeft gedaan en hoe ze naar deze situatie keken... Curtis en Poitier zetten sterke prestaties neer; gaan enerzijds elkaar te lijf en leren anderzijds respect opbrengen voor elkaar. De remake uit 1996 ("Fled") vind ik erg verbleken nu ik het origineel heb gezien.

starbright boy (moderator films)
-
- 21863 berichten
- 4733 stemmen
Na zijn soapy-debuut is in deze derde film de ware Kramer. Een niet al te subtiele idealist.En ook best een gewaagde film voor '58. Erg racistische wetten waren er nog volop. KIng was nog niet erg bekend. Zo gewaagd dat Poitier zou flirten met de boerin, dat kon nou ook weer niet, bovendien was zij er om fors racisme aan te tonen. Zijn veruit beste film zou Kramer drie jaar later afleveren. Ook daar was hij de idealist maar keek hij terug op het verleden. Ondanks dat de film een zeker voor die tijd weinig geloofwaardig uitgangspunt heeft en behoorlijk onsubtiel is is dit best goed. Soms is onsubtiel ook weer niet zo erg. Poitier en Cutis helpen zeer met prima rollen.
Gerelateerd nieuws

Prime Video neemt weer de bezem ter hand: Stream deze gerenommeerde films voordat het te laat is
Bekijk ook

Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
41 reacties

A Patch of Blue
Drama / Romantiek, 1965
11 reacties

Birdman of Alcatraz
Drama, 1962
71 reacties

Inherit the Wind
Drama, 1960
100 reacties

Touch of Evil
Film noir / Thriller, 1958
256 reacties

In the Heat of the Night
Mystery / Misdaad, 1967
86 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.