ad
  • 8.078.886 stemmen

Touch of Evil (1958)

Film noir / Thriller | 95 minuten / 112 minuten (gerestaureerde versie)

Genre: Film noir / Thriller

Speelduur: 95 minuten / 112 minuten (gerestaureerde versie)

Geregisseerd door: Orson Welles

Met onder meer: Charlton Heston, Janet Leigh en Orson Welles

Releasedatum: 30 maart 1958

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Touch of Evil

"The strangest vengeance ever planned!"

De Mexicaanse narcotica-rechercheur Mike Vargas komt samen met zijn bruid tijdens hun huwelijksreis vast te zitten in een Amerikaans grensplaatsje. Hij moet getuigen tegen Grandi, een grote drugsbaas wiens broer en zoons hem achtervolgen, in de hoop hem af te schrikken. Wanneer een autobom een rijke Amerikaanse ontwikkelaar om het leven brengt, besluit Vargas zich in het onderzoek te mengen.

imageimage

Mirador Motel Night Manager

Al Schwartz - District Attorney's Assistant

avatar van missl

missl

Heerlijke film die verschillende mensen volgt, teksten zijn goed en bij vlagen zat ik glimlachend te kijken, acteurs spelen ook goed.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Schaduwchoreografie

Fabelachtige cinematografie rondom een dun verhaaltje. Af en toe wat chaotisch en wat cartoonesk door het plot en de drukte in bepaalde scenes. Maar daardoor blijft de vaart er gelukkig wel in zitten. Goed gecaste personages behalve dan Charlton Heston als Mexicaan, met zijn zwarte haar en geschminkte gezicht en zonder Spaans accent, vond ik dat een niet geslaagde performance, sterker nog, het leidde mij af.

avatar van Basto

Basto

Wat een geweldige film en wat een geniale rol van Orson. Bizar ook dat er sinds die tijd maar weinig van dit soort nihilistische politiethrillers gemaakt zijn. Ijzersterk!

avatar van mjk87

mjk87

Aardige film die ook wel wat gedateerd is, vooral in het acteerwerk en onderlinge relaties die weinig echt aanvoelen maar vooral gescript lijken te zijn - althans, dat is een beeld dat ik heb bij films van voor 1960 waar het altijd een gezellige boel is met zijn allen. Het doet weinig realistisch aan dat zo'n hoofdpersoon zo wordt betrokken bij een politiezaak. Maar allicht was dat echt die tijd, ik kan het me alleen niet voorstellen.

Vooral de regie valt op. Dat eerste shot, maar ook veel bijzondere camerahoeken, lekkere vlotte editing soms en veel muziekjes bij bepaalde personen. En visueel is het best mooi met veel diepzwarte schaduwen en als geheel op momenten ook echt sfeervol, zeker als er wat jazzy muziek bijkomt. Er is echt wel nagedacht over de film. Jammer dat het verhaal zelf niet veel voorstelt want dat boeide me nooit eigenlijk. Ik vind dit ook niet per se een film noir, daarvoor ontbreken toch te veel elementen, zowel inhoudelijk, visueel als qua sfeer. Het is wel een thriller met veel donkere fotografie, maar geen noir. Spannend wordt de film ook nergens, al hoeft dat ook niet per se. Nar boven afgerond 3,5*.

avatar van IH88

IH88

“That was the last killer that ever got out of my hands.”

Uitstekende klassieker van en met Orson Welles. Touch of Evil ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en het verhaal rond een stel moorden, corrupte agenten, een criminele organisatie en zelfs wat romantiek zit goed in elkaar. Welles is echt geweldig, maar ook Leigh, Heston (als latino?), Calleia en Tamiroff doen het goed. Het script lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld in elkaar te steken, maar uiteindelijk passen alle puzzelstukjes. Een sterk script, charismatische acteurs en een schitterende cinematografie, Touch of Evil en regisseur Welles doen heel veel dingen goed.

avatar van clubsport

clubsport

ik heb niet echt veel op met welles en ook deze kon me niet bekoren al was de beginscene wel vooruitstrevend gefilmd met die bewegende camera .

Het verhaal zelf boede me niet echt .

avatar van Don Homer

Don Homer

Touch of Evil, een geweldige titel. Mijn tweede Orson Welles die zelf een grote rol heeft in deze thriller. Ik heb de lange blu-ray versie gezien die Welles voor ogen had.

De film opent geweldig met een ingenieus trackingshot op een prachtige set. Het camerawerk blijft sterk maar dit niveau wordt niet meer gehaald. Verder een aantal goede acteurs, Orson speelt zelf erg goed. Het script is redelijk maar ondanks de vele personages en wat kunstmatige plotwendingen niet uitzonderlijk. Uncle Joe viel zelfs een beetje tegen. Het einde van de film was mooi.

avatar van wihu61

wihu61

Ben wel wat gewend qua "noirs", maar dit was toch een moeilijke zit: langdradig, grotendeels gevuld met geforceerde dialogen en met een gecompliceerd en vergezocht plot. Daarnaast zat ik bij Janet Leigh regelmatig naar vegen bruine schmink te zoeken . Waarom Marlene Dietrich opeens opdook is me ook ontgaan, zal iets met haar oogopslag te maken hebben gehad, meer kan het niet zijn.

Nee, geen derde keer meer dit rommeltje.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een klassieker van Orson Welles die destijds minder werd gewaardeerd. Vooral in de Verenigde Staten zelf naar verluidt lokte de film weinig volk naar de zalen. De film noir is echter niet steeds weggelegd voor een groot publiek, maar deze film heeft uiteindelijk toch nog de waardering gekregen die hij verdient. Niet dat ik de film groots vond, maar degelijk zeer zeker.

Inhoudelijk vond ik het niet veel soeps. Onnodig ook bij momenten met die intriges die duidelijkheid misten. Ik verloor me wat in het script op de duur. Technisch zeer prima met een uitstekende hantering van licht en donker, ook prima camerahantering en sterke decors waardoor Welles het filmgenre alle eer aandoet. Ook de dialogen en het rollenspel zat/zaten prima. Mooie vertolking trouwens van Welles van de corrupte Quinlan. Heston's rol vond ik overigens maar houterig.