Genre: Film noir / Thriller
Speelduur: 95 minuten / 112 minuten (gerestaureerde versie)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Orson Welles
Met onder meer: Charlton Heston, Janet Leigh en Orson Welles
IMDb beoordeling: 8,0 (110.782)
Gesproken taal: Spaans en Engels
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via SkyShowtime
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Touch of Evil
"The strangest vengeance ever planned!"
De Mexicaanse narcotica-rechercheur Mike Vargas komt samen met zijn bruid tijdens hun huwelijksreis vast te zitten in een Amerikaans grensplaatsje. Hij moet getuigen tegen Grandi, een grote drugsbaas wiens broer en zoons hem achtervolgen, in de hoop hem af te schrikken. Wanneer een autobom een rijke Amerikaanse ontwikkelaar om het leven brengt, besluit Vargas zich in het onderzoek te mengen.
Externe links
Acteurs en actrices
Ramon Miguel Vargas
Susan 'Susie' Vargas
Police Captain Hank Quinlan
Police Sergeant Pete Menzies
'Uncle' Joe Grandi
Marcia Linnekar
District Attorney Adair
Mirador Motel Night Manager
Pancho
Al Schwartz - District Attorney's Assistant
Reviews & comments
missl
-
- 3867 berichten
- 5421 stemmen
Heerlijke film die verschillende mensen volgt, teksten zijn goed en bij vlagen zat ik glimlachend te kijken, acteurs spelen ook goed.
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Schaduwchoreografie
Fabelachtige cinematografie rondom een dun verhaaltje. Af en toe wat chaotisch en wat cartoonesk door het plot en de drukte in bepaalde scenes. Maar daardoor blijft de vaart er gelukkig wel in zitten. Goed gecaste personages behalve dan Charlton Heston als Mexicaan, met zijn zwarte haar en geschminkte gezicht en zonder Spaans accent, vond ik dat een niet geslaagde performance, sterker nog, het leidde mij af.
Basto
-
- 10459 berichten
- 6964 stemmen
Wat een geweldige film en wat een geniale rol van Orson. Bizar ook dat er sinds die tijd maar weinig van dit soort nihilistische politiethrillers gemaakt zijn. Ijzersterk!
4,5
mjk87 (moderator films)
-
- 13501 berichten
- 4016 stemmen
Aardige film die ook wel wat gedateerd is, vooral in het acteerwerk en onderlinge relaties die weinig echt aanvoelen maar vooral gescript lijken te zijn - althans, dat is een beeld dat ik heb bij films van voor 1960 waar het altijd een gezellige boel is met zijn allen. Het doet weinig realistisch aan dat zo'n hoofdpersoon zo wordt betrokken bij een politiezaak. Maar allicht was dat echt die tijd, ik kan het me alleen niet voorstellen.
Vooral de regie valt op. Dat eerste shot, maar ook veel bijzondere camerahoeken, lekkere vlotte editing soms en veel muziekjes bij bepaalde personen. En visueel is het best mooi met veel diepzwarte schaduwen en als geheel op momenten ook echt sfeervol, zeker als er wat jazzy muziek bijkomt. Er is echt wel nagedacht over de film. Jammer dat het verhaal zelf niet veel voorstelt want dat boeide me nooit eigenlijk. Ik vind dit ook niet per se een film noir, daarvoor ontbreken toch te veel elementen, zowel inhoudelijk, visueel als qua sfeer. Het is wel een thriller met veel donkere fotografie, maar geen noir. Spannend wordt de film ook nergens, al hoeft dat ook niet per se. Nar boven afgerond 3,5*.
IH88
-
- 9095 berichten
- 3118 stemmen
“That was the last killer that ever got out of my hands.”
Uitstekende klassieker van en met Orson Welles. Touch of Evil ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en het verhaal rond een stel moorden, corrupte agenten, een criminele organisatie en zelfs wat romantiek zit goed in elkaar. Welles is echt geweldig, maar ook Leigh, Heston (als latino?), Calleia en Tamiroff doen het goed. Het script lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld in elkaar te steken, maar uiteindelijk passen alle puzzelstukjes. Een sterk script, charismatische acteurs en een schitterende cinematografie, Touch of Evil en regisseur Welles doen heel veel dingen goed.
clubsport
-
- 3355 berichten
- 6684 stemmen
ik heb niet echt veel op met welles en ook deze kon me niet bekoren al was de beginscene wel vooruitstrevend gefilmd met die bewegende camera .
Het verhaal zelf boede me niet echt .
Don Homer
-
- 510 berichten
- 1297 stemmen
Touch of Evil, een geweldige titel. Mijn tweede Orson Welles die zelf een grote rol heeft in deze thriller. Ik heb de lange blu-ray versie gezien die Welles voor ogen had.
De film opent geweldig met een ingenieus trackingshot op een prachtige set. Het camerawerk blijft sterk maar dit niveau wordt niet meer gehaald. Verder een aantal goede acteurs, Orson speelt zelf erg goed. Het script is redelijk maar ondanks de vele personages en wat kunstmatige plotwendingen niet uitzonderlijk. Uncle Joe viel zelfs een beetje tegen. Het einde van de film was mooi.
wihu61
-
- 858 berichten
- 413 stemmen
Ben wel wat gewend qua "noirs", maar dit was toch een moeilijke zit: langdradig, grotendeels gevuld met geforceerde dialogen en met een gecompliceerd en vergezocht plot. Daarnaast zat ik bij Janet Leigh regelmatig naar vegen bruine schmink te zoeken . Waarom Marlene Dietrich opeens opdook is me ook ontgaan, zal iets met haar oogopslag te maken hebben gehad, meer kan het niet zijn.
Nee, geen derde keer meer dit rommeltje.
Fisico (moderator films)
-
- 8957 berichten
- 4972 stemmen
Een klassieker van Orson Welles die destijds minder werd gewaardeerd. Vooral in de Verenigde Staten zelf naar verluidt lokte de film weinig volk naar de zalen. De film noir is echter niet steeds weggelegd voor een groot publiek, maar deze film heeft uiteindelijk toch nog de waardering gekregen die hij verdient. Niet dat ik de film groots vond, maar degelijk zeer zeker.
Inhoudelijk vond ik het niet veel soeps. Onnodig ook bij momenten met die intriges die duidelijkheid misten. Ik verloor me wat in het script op de duur. Technisch zeer prima met een uitstekende hantering van licht en donker, ook prima camerahantering en sterke decors waardoor Welles het filmgenre alle eer aandoet. Ook de dialogen en het rollenspel zat/zaten prima. Mooie vertolking trouwens van Welles van de corrupte Quinlan. Heston's rol vond ik overigens maar houterig.
Spacey026
-
- 17 berichten
- 13 stemmen
Helaas een tegenvaller. Ik kwam maar moeilijk door deze film en dit had een paar redenen. De dialogen hebben een redelijk chaotische stijl waar ik sowieso niet zo’n fan van ben maar het zorgt er ook voor dat de film wat oninteressant wordt en je meer moeite moet doen om het plot te volgen. Er zijn aardig wat personages in deze film te vinden waardoor ik automatisch ook minder gaf om de hoofdpersonages, aangezien er weinig tijd wordt vrij gemaakt om hun achtergrond en motivaties te leren kennen. Ik verwacht bij een film noir toch wat meer spanning alleen dit bleef helaas uit. Gelukkig heb ik wel kunnen genieten van filmset van het stadje in de film en Orson Welles heeft echt mooi werk geleverd met de verschillende tracking shots in deze film waardoor het af en toe aanvoelde als een moderne film. Het verhaal wist me eigenlijk niet genoeg te boeien om Touch of Evil uiteindelijk een voldoende te geven.
cinemanukerke
-
- 1260 berichten
- 799 stemmen
zag de re-edit 1998 versie.
Subliem. Welke versie je nu ook bekijkt. De theatrical release was reeds subliem. In 1998 maakte Bob O'Neil samen met Walter Murch een re-edit gebaseerd op de 58 pagina's tellende nota van Orson Welles. Welles schreef die nota nadat hij de bioscoopversie zag die door de studio werd gemonteerd. Daarin stonden aanpassingen die Welles wou maken zodat de film dichter bij zijn visie zou passen.
De 1998 re-edit versie heeft dus op basis van die aanpassingen de film opnieuw geconstrueerd/gemonteerd. Daardoor worden de mankementen die in het origineel waren (nl vooral dat onsamenhangend verhaal dat grote sprongen maakte) aangepakt. Met de nieuwe edit is het meer logisch, meer psychologisch verklaarbaar waarom personages doen wat ze doen.
Het tweede element en voor mij het belangrijkste is een nieuwe sound design van Walter Murch (die het meesterlijke The conversation van Coppola een ingenieuze sound design meegaf) nl muziek komt uit bestaande geluidsbronnen (radio’s, luidsprekers, microfoons etc) en dus is er nauwelijks score. Het beroemde openingsshot is een mooi voorbeeld. In de re-edit versie valt de orkestrale score weg samen met de openings credits. Het geeft een extra rauwe dimensie aan de film.
Het origineel was reeds een visueel verbluffende film maar de re edit toont de ondergang van Quinlan met meer psychologie. Meesterlijk camerawerk van Russel Metty, low angles, deep focus, clair obscur belichting … alle stijlkenmerken van de noir zitten erin. Het personage Quinlan is toch wel de motor van de film waarin knap wordt ontleed hoe corruptie groeide (door een nobele gedachte om elke crimineel te vangen) maar uiteindelijk de ondergang tegemoet gaat door de confrontatie met puurheid (personage van Heston) Het latente racisme tgo Mexicanen, de grens criminaliteit worden en passant meegegeven. Magistrale momenten bij de vleet (de opening natuurlijk in welke versie ook, de aanval met het zuur naar Heston, de opbouw van de aanranding Leigh in het motel, de moord op Grandi, etc). De film bestaat uit een aantal indrukwekkende long takes (niet alleen de opening maar ook bv de scene in hotelkamer van de verdachte Sanchez). Locaties zijn zeer belangrijk. Grensstadje, de woestijn met het motel complex en op het einde in Venice Beach LA. Claustrofobische effecten waarin de vervreemding voelbaar is, Zou Hitchkock de mosterd voor Psycho daar gehaald hebben nl Janet Leigh, de locatie van afgelegen motel, de conciërge (Weaver) die verdacht veel op een Norman Bates lijkt ? Jammer dat Leigh in de tweede helft meer een slachtoffer wordt terwijl in de eerste helft ze een krachtig en interessant personage is. Touch of evil blijft ondergewaardeerd. Velen vallen over het verhaal. In de re edit bij geschaafd maar dit is toch vooral een character drama. Visueel verteld waarin verraad en loyaliteit de drijfveren zijn. De acteur Joseph Calleia speelt daarom een zeer grote rol want de dynamiek tussen hem en Welles is de motor van het verhaal. 'Wie plantte de bom' is een Mc Guffjn en de demonen van verleden (daarom dus Dietrich, beste mensen) en heden (radio en/of afluisterapparaat) brengen Quinlan ten val. Dietrich is in feite de flashback van Quinlan’s vorig leven, met de moord op zijn vrouw en zijn alcoholisme.
De clash tussen goed en kwaad is complexer dan we op het eerste zicht vermoeden Immers, goed en kwaad zit ook in Quinlan. Niet alleen omdat hij het steeds bij het rechte eind had (ondanks de bewijzen vervalsen) maar ook in het verleden was hij eens goed maar door omstandigheden slecht. Dat verhaal (die evolutie) wordt ook verteld – alweer in beelden – door Quinlan als een vadsig beetje walgend personage neer te zetten. Het geeft nog maar eens aan hoe geniaal Welles omsprong met de filmtaal en dat er in elk detail een visie schuilde. Sommigen maken films. Welles maakt cinema.
Basto
-
- 10459 berichten
- 6964 stemmen
Dank voor deze review cinemanukerke. Nu weet ik wat ik zo ga opzetten.
Basto
-
- 10459 berichten
- 6964 stemmen
Ook net de gerestaureerde versie van 112 minuten (15 extra) gezien. Ken de film niet goed genoeg om aan te geven of het veel toevoegt. Het blijft gewoon een dijk van een film. Eentje die best een remake zou mogen hebben.
Gerlof78
-
- 600 berichten
- 430 stemmen
Mooi gemaakte en ook zeer sfeervolle film noir, het verhaal is erg goed gedaan en het zuigt je van af het begin er ook in. Erg jammer dat de film in 58 niet echt een succes was en ook niet werd gewaardeerd, mede omdat de film duister is en Orson niet de bioscoop versie van 95 min wou maar de 111 min versie wou. Het camerawerk is in 1 woord fenomenaal dat is zou goed gedaan, let bijvoorbeeld op de opening scene. De cast goed al vond ik Charlton Heston zijn personage niet echt goed uit de verf komen, daar vond ik die van Orson Welles wel super spelen als corrupte agent. Ik zeg voor wie deze klassieker nog niet heeft gezien kijken
Maarten0402
-
- 552 berichten
- 494 stemmen
Tijdje geleden ben ik zo gek geweest om zowel de KINO LORBER versie als de Eureka: Masters of Cinema Limited Edition aan te schaffen.
Beide 4K restauraties zijn heel goed, enige verschil wat ik kon zien is dat KINO LORBER een wat lage Bitrate heeft: in het begin van de film rond 45mbps later wat pieken naar max 88mbps en weer terug.
Eureka: Masters of Cinema Limited Edition heeft een hele gave box-set. Voordeel vind ik dat in tegenstelling tot de KINO LORBER versie qua verpakking dat er twee schijven in een individuele slide zitten. Bij de KINO LORBER heb je drie Disks waarvan er twee gestapeld zijn. Beetje jammer aangezien krassen in loop van tijd willen optreden.
Beeldkwaliteit van Eureka is een fractie fijner. Het is minimaal, maar het lijkt wel alsof ze het in 8K hebben gemastered en terug naar 4K hebben gebracht. Het is net wat verfijnder. En de gemiddelde bitrate is aanzienlijk hoger. Minimaal is rond 80 en heb pieken van 105mbps gezien.
Enig ding is dat je wat meer krasjes soms ziet. Bij de KINO LORBER hebben ze wat meer beeld restauratie toegepast volgens mij.
Kino Lorber heeft per versie een aparte disc en Eureka: Masters of Cinema Limited Edition heeft de Reconstruction versie apart en de Theatrical + Preview op de tweede disc.
Het laatste nieuws
Critici zijn vol lof over Netflix-drama 'His Three Daughters'
Regisseur Dick Maas is begonnen aan de opnames van 'Amsterdamned 2'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Absurde en veelbesproken film 'Cocaine Bear' ineens op Netflix te vinden: 'Zal je niet vervelen'
Bekijk ook
North by Northwest
Thriller, 1959
648 reacties
Double Indemnity
Film noir / Misdaad, 1944
380 reacties
Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
701 reacties
Sunset Blvd.
Drama / Film noir, 1950
293 reacties
Imitation of Life
Drama, 1959
38 reacties
Witness for the Prosecution
Misdaad / Drama, 1957
127 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.