Touch of Evil (1958)

Film noir / Thriller
95 minuten / 112 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Orson Welles
met Charlton Heston, Janet Leigh en Orson Welles

De Mexicaanse narcotica-rechercheur Mike Vargas komt samen met zijn bruid tijdens hun huwelijksreis vast te zitten in een Amerikaans grensplaatsje. Hij moet getuigen tegen Grandi, een grote drugsbaas wiens broer en zoons hem achtervolgen, in de hoop hem af te schrikken. Wanneer een autobom een rijke Amerikaanse ontwikkelaar om het leven brengt, besluit Vargas zich in het onderzoek te mengen.

avatar van missl
Heerlijke film die verschillende mensen volgt, teksten zijn goed en bij vlagen zat ik glimlachend te kijken, acteurs spelen ook goed.

avatar van Flat Eric
Schaduwchoreografie

Fabelachtige cinematografie rondom een dun verhaaltje. Af en toe wat chaotisch en wat cartoonesk door het plot en de drukte in bepaalde scenes. Maar daardoor blijft de vaart er gelukkig wel in zitten. Goed gecaste personages behalve dan Charlton Heston als Mexicaan, met zijn zwarte haar en geschminkte gezicht en zonder Spaans accent, vond ik dat een niet geslaagde performance, sterker nog, het leidde mij af.

avatar van Basto
Wat een geweldige film en wat een geniale rol van Orson. Bizar ook dat er sinds die tijd maar weinig van dit soort nihilistische politiethrillers gemaakt zijn. Ijzersterk!

avatar van mjk87
Aardige film die ook wel wat gedateerd is, vooral in het acteerwerk en onderlinge relaties die weinig echt aanvoelen maar vooral gescript lijken te zijn - althans, dat is een beeld dat ik heb bij films van voor 1960 waar het altijd een gezellige boel is met zijn allen. Het doet weinig realistisch aan dat zo'n hoofdpersoon zo wordt betrokken bij een politiezaak. Maar allicht was dat echt die tijd, ik kan het me alleen niet voorstellen.

Vooral de regie valt op. Dat eerste shot, maar ook veel bijzondere camerahoeken, lekkere vlotte editing soms en veel muziekjes bij bepaalde personen. En visueel is het best mooi met veel diepzwarte schaduwen en als geheel op momenten ook echt sfeervol, zeker als er wat jazzy muziek bijkomt. Er is echt wel nagedacht over de film. Jammer dat het verhaal zelf niet veel voorstelt want dat boeide me nooit eigenlijk. Ik vind dit ook niet per se een film noir, daarvoor ontbreken toch te veel elementen, zowel inhoudelijk, visueel als qua sfeer. Het is wel een thriller met veel donkere fotografie, maar geen noir. Spannend wordt de film ook nergens, al hoeft dat ook niet per se. Nar boven afgerond 3,5*.

avatar van IH88
“That was the last killer that ever got out of my hands.”

Uitstekende klassieker van en met Orson Welles. Touch of Evil ziet er op de eerste plaats schitterend uit, en het verhaal rond een stel moorden, corrupte agenten, een criminele organisatie en zelfs wat romantiek zit goed in elkaar. Welles is echt geweldig, maar ook Leigh, Heston (als latino?), Calleia en Tamiroff doen het goed. Het script lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld in elkaar te steken, maar uiteindelijk passen alle puzzelstukjes. Een sterk script, charismatische acteurs en een schitterende cinematografie, Touch of Evil en regisseur Welles doen heel veel dingen goed.

avatar van clubsport
ik heb niet echt veel op met welles en ook deze kon me niet bekoren al was de beginscene wel vooruitstrevend gefilmd met die bewegende camera .
Het verhaal zelf boede me niet echt .