

Genre: Misdaad / Film noir
Speelduur: 120 minuten
Alternatieve titel: Rififi
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Jules Dassin
Met onder meer: Jean Servais, Carl Möhner en Robert Manuel
IMDb beoordeling:
8,1 (36.289)
Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Du Rififi chez les Hommes
"...Means Trouble!"
Als Tony le Stéphanois vrijkomt uit de gevangenis, is hij boos om de ontrouw van zijn vriendin, waardoor hij terugkeert naar zijn vrienden Jo le Suedois en Mario Farrati. Samen besluiten ze een grote overval van een belangrijke juwelenwinkel te organiseren, waarbij zij de hulp inroepen van de Italiaanse brandkastenexpert Cesar le Milanais. Hun plan lijkt perfect, maar er zijn dingen die ze over het hoofd zien.
Externe links
Acteurs en actrices
Tony le Stéphanois
Jo le Suedois
Mario Ferrati
Louise
Louis Grutter aka Louis le Tatoué
Rémi Grutter
Pierre Grutter
Tonio
Viviane
Mado
Reviews & comments

Brix
-
- 19184 berichten
- 4617 stemmen
Wel even opletten met die Criterion Blu-ray, voor het geval je geen regio-vrije Blu-ray speler bezit!
Het is een regio 1 NTSC versie.

Dogie Hogan
-
- 13380 berichten
- 788 stemmen
Wel even opletten met die Criterion Blu-ray, voor het geval je geen regio-vrije Blu-ray speler bezit!
Het is een regio 1 NTSC versie.
Maar bij de Britse Blu-ray release staat als taal Italiaans; dat zou dubbing betekenen.
DVDBeaver heeft het wel over de juiste taal (Frans), dus zou Italiaans een drukfout moeten zijn.

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen
Maar bij de Britse Blu-ray release staat als taal Italiaans; dat zou dubbing betekenen.
DVDBeaver heeft het wel over de juiste taal (Frans), dus zou Italiaans een drukfout moeten zijn.
sla je slag zou ik zeggen. die van mij zijn ze al aan het inpakken

John Milton
-
- 21041 berichten
- 11421 stemmen
Pretty impressive. Ik kan duidelijk zien dat deze film een stempel op zijn soortgenoten heeft gedrukt.
Als die, blu-ray ZEKER Engelse subs heeft dan hoor ik het graag!

Dogie Hogan
-
- 13380 berichten
- 788 stemmen
DVDBeaver heeft vandaag de Criterion release getest en vergeleken met de andere releases:
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/rififi.htm
Zoals te verwachten is de Criterion transfer beter. Met Engeklse subs trouwens, evenals de Arrow.

John Milton
-
- 21041 berichten
- 11421 stemmen
Die had ik gezien, zie qua beeld op de captures weinig verschil moet ik zeggen.

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen

Roger Thornhill
-
- 5486 berichten
- 2153 stemmen
Meesterlijke film met een perfecte (en perfect ogende) Jean Servais (die me aan zowel Jean Gabin als Harry Carey senior deed denken). Hoewel Jules Dassin naar het schijnt indertijd nog nooit van The asphalt jungle had gehoord en er pas achteraf op werd gewezen, moest ikzelf toch vaak aan die voorganger denken, en die vond ik zelf toch wat strakker, vooral omdat ik hier de hele plotlijn van de ontvoering wat minder interessant vond.
Maar bij de Britse Blu-ray release staat als taal Italiaans; dat zou dubbing betekenen. // DVDBeaver heeft het wel over de juiste taal (Frans), dus zou Italiaans een drukfout moeten zijn.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30278 berichten
- 5152 stemmen
Ik ben nooit echte en liefhebber geweest van de film noir, maar deze Rififi heeft me wel enorm kunnen boeien. Deels ook door de combinatie met het spannende 'heist' verhaal. De film kent een wat trage opbouw die volledig in de film noir en maffia past. Gaandeweg komt het heist-gedeelte erbij en dat is een pak boeiender dan de Amerikaanse gelijkaardige prenten als Ocean's eleven of The Italian Job. Vooral de inbraak zelf is zenuwslopend. Geen nooit muziek of woord dialoog. En toch zit je gekluisterd aan het scherm.
Het verdere verloop wijkt mooi af van het Hollywood-parcours, te danken aan het feit dat de film in Frankrijk gemaakt is en niet onder het juk van de Amerikaanse filmwereld valt. Wat dan weer komt omdat regisseur Dassin op de zwarte lijst van Hollywood geraakte. Maar hij won er wel een prijs mee op Cannes.

thunderball
-
- 5636 berichten
- 1352 stemmen
Deze eindelijk na er jaren lang over gehoord te hebben afgelopen zaterdagnacht zitten kijken.
Het was een cadeautje en ik kon gewoon niet wachten tot de volgende ochtend.
Lekkere, sfeervolle film noir annex Heist film. Het is bekend: dit is DE film, met een 30 minuten lange inbraak scène, waarbij niets gezegd wordt en ook muziek ontbreekt, die sindsdien als voorbeeld dient voor alle Heist films, die er na zouden volgen.
Die bewuste inbraak scène is dan ook knap gedaan en toch.... had ik er meer van verwacht, omdat wat er gebeurt niet heel speciaal is, of dat er nou hele lastige of gevaarlijke hindernissen moeten worden overwonnen.
Latere films als Ad ogni costo, of Dassins eigen Topkapi hebben eigenlijk veel inventievere inbraak scènes, wanneer je heel eerlijk bent.
Tuurlijk DIT was de eerste en dat is sowieso origineel en een verdienste op zich, maar toch...
Verder vond ik het ook een nadeel dat de Heist in het eerste uur van de film zit. Daarna volgt er nog bijna een uur en dat vond ik persoonlijk iets te veel van het goede. Toegeven: de slotscène met Servais dodelijk gewond de auto besturend is geweldig, maar had zo'n gelijke scene toch liever sneller na de inbraak gezien. Het hele ontvoering verhaaltje boeide me niet echt en was ook te voorspelbaar.
Wat de acteerprestaties betreft: hoofdrolspeler Servais is subliem en gemaakt voor dit soort films, helaas vond ik de rest van het groepje rond hem stukken minder. Zo vond ik Robert Manuel als Mario Ferrati wel erg aan het schmieren en vrij irritant. De andere "Italiaan" vond ik iets beter en kwam er pas na de film bekeken te hebben achter dat dit regisseur Dassin zelf was. Grappig!
En herkende ik daar in een bijrol een nog jonge Robert Hossein?! Nooit geweten dat hij hier ook in zat.
Toch houdt de film mij nu drie dagen na het kijken nog steeds bezig en da's altijd een goed teken. Ik ga hem zeker binnenkort nog een keer opzetten.
Voor nu een zeven, ofwel 3,5 ster.

Leland Palmer
-
- 23710 berichten
- 4641 stemmen
Het is vooral de beruchte overvalscene (en de aanloop daar naartoe) die deze 'Rififi' goed maakt. Die zal ik niet snel vergeten. Wat een zenuwslopende gebeurtenis. Erg moeilijk is het niet, maar de goede regie + o.a. het knappe gebruik van stiltes laten dit wel zo lijken. Mooi gemaakt. Sowieso zorgt regisseur Jules Dassin voor een sfeervol geheel, met mooi geschoten plaatjes. Naar het einde toe duurde het me soms wat te lang. Maar.. erg leuk om de film te zien die een fundament heeft gelegd voor veel toekomstige heist films.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
De beelden waren in mooi zwartwit en deze productie was ook een film over vriendschap. Een "misdaad loont niet" film noir over een meester(juwelen)kraak (in het bijzonder het gebruik van de paraplu in de halfuur durende zwijgende scene vond ik vernuftig). De regisseur maakte gebruik van passende (ook smerige) locaties.

BBarbie
-
- 12495 berichten
- 7503 stemmen
Misdaadfilms zijn niet echt mijn ding. Afgezien van de slotscène vind ik deze klassieker weliswaar degelijk, maar geen topper. Gedurende driekwart van de speelduur lijkt de film niet vooruit te branden. Dat geldt ook voor de veelgeroemde inbraakscène. Ik ben maar koffie gaan zetten, want ik wist van een vorige kijkbeurt jaren geleden, dat die eindeloos duurt en dat ik weinig zou missen. Ik heb de film nu twee keer gezien, maar nog steeds niet kunnen ontdekken wat er zo bijzonder aan is. Zal wel aan mij liggen.

eRCee
-
- 13267 berichten
- 1887 stemmen
Sterk toch wel, wat ik na het begin niet zo verwachtte. Ben ook geen groot noir-fan, maar wat Rififi goed doet is dat het meer biedt dan alleen een misdaadverhaal. Het gaat ook over het familieleven, over loyaliteit en vriendschap, over moraal. In de stijl zie je dat eveneens terug, met de muzikale uitstapjes en de tijd die er genomen wordt om de inbraak te registreren. Meer een totaalfilm dan een misdaadfilm dus, en wat mij betreft in die zin een soort voorloper van Heat.

T.O.
-
- 2142 berichten
- 2396 stemmen
In Le Cercle Rouge vindt de heist zelfs plaats op hetzelfde plein in Parijs : Place Vendôme. Nu is dat ook dé plek voor juweliers in de Franse hoofdstad, maar soit.

Sir Djuke
-
- 312 berichten
- 882 stemmen
Nomen est omen. Ook al doet zijn Frans klinkende naam anders vermoeden, Jules Dassin was toch echt een Amerikaanse regisseur. Verraden door zijn collega Edward Dmytryk kwam hij op de zwarte lijst in Hollywood en verkaste naar.... Frankrijk. Daar regisseerde hij met 'Du rififi chez les hommes' een meesterlijke film noir. Hij maakt dankbaar gebruik van de Europese vrijheid. Het geweld is net iets explicieter en harder dan dat in vergelijkbare Amerikaanse films en ook de dames geven zich net iets meer bloot. Het hoogtepunt wordt gevormd door een bijna 30 minuten durende dialoog- en muziekloze inbraakscene.

TMP
-
- 1776 berichten
- 1613 stemmen
Degelijke film noir, maar wel eentje met opstartproblemen. Aanvankelijk kost het toch wat moeite om in het verhaal te komen. Het wordt nogal traag opgebouwd en de verschillende personages hebben vrij weinig diepgang. De inbraakscène, waarin geen woord wordt gesproken, steekt goed in elkaar, maar duurt ook wat lang en echt spannend is het nou ook weer niet. Na de inbraak komt de film echter wel op stoom en ontvouwt zich nog een zeer aardig verhaal. Ook het hoofdpersonage Tony le Stéphanois komt dan pas echt uit de verf. Al met al best degelijk, maar de trage aanloop zorgt er wel voor dat ik dit bepaald geen topper vind.

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
De prachtige scène van de inbraak verheft deze film een stuk boven het gemiddelde van dergelijke série-noir producten en heeft zijn gelijke niet.

otherfool
-
- 18457 berichten
- 3392 stemmen
Nu twee keer gezien maar het wil maar niet vlotten met mij en Rififi. Kijk, die waarlijk fantastische inbraak is natuurlijk om alle tien vingertjes bij af te likken, maar (met name) de eerste en toch ook de laatste akte zijn naar mijn smaak te uitgesponnen. Buiten Le Stéphanois interesseerden de karakters me ook niet echt. Kan dit in tegenstelling tot velen geen topper in het film noir genre noemen.

MovieMind
-
- 6810 berichten
- 0 stemmen
Na een tijdje geleden Double Indemnity (1944) te hebben gezien die me goed was bevallen, was de terughoudendheid om deze Film Noir te kijken niet meer zo groot. En om zeker te zijn of het een toevalstreffer was of dat het genre me echt aansprak besloot ik deze Rififi maar eens te kijken.
Het kan haast geen toeval meer zijn als je je tweede Film Noir kijkt en daar dan ook van onder de indruk bent. Sterker nog, deze Rififi is me zelfs nog beter bevallen dan Double Indemnity ondanks de ranking. Dat ook deze Rififi in de Top250 voorkomt kan ik me dan ook goed voorstellen en ook begrijpelijk.
Bijzonder werkje waar ik boven verwachting van heb genoten, dit is niet zomaar vermaak, maar een beleving. Ben er nu wel van overtuigd dat de Film Noir mij aanspreekt.
Prima film!

kappeuter (crew films)
-
- 71362 berichten
- 5670 stemmen
Bericht verplaatst naar Film > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic)

93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Zeer strak geregiseerd. Zo strak dat het er erg imposant uitziet. Echter van binnen is het mul zand. Servais speelt als enige echt goed, anderen speelden boeven uit Bassie.

trebremmit
-
- 2953 berichten
- 1367 stemmen
Ik had hier meer van verwacht, de inbraak was geweldig, maar de rest vond ik wat voorspelbaar en saai.
Doe mij maar The Asphalt Jungle.

Onderhond
-
- 87103 berichten
- 11814 stemmen
Njah.
Erg gewone heist film. Allicht dat deze één van de films is die de basis voor het genre gelegd heeft, maar zulke films teren toch een beetje op spanning (zeker de core heist films) en die zit er niet echt meer in. Alles verloopt perfect zoals je het verwacht, dan is 120 minuten een best lange zit.
Het is ook allemaal wat oubollig natuurlijk. Met beiteltjes en houtjes spiesjes enzo. Enige leuke is dat men af en toe nog wel creatief weet te zijn met oud spul (zoals het trucje met de paraplu). Er wordt wel redelijk gewichtig over gedaan, ook de soundtrack lijkt te denken dat het allemaal erg groots en belangrijk is, maar tegenwoordig schiet er alleen nog maar een flauw filmpje over.
Visueel is het eerder beperkt, acteerwerk is degelijk maar onopvallend, alleen de soundtrack is zit er echt wel naast. Héél slecht is het nu ook weer niet, maar het been there, done that gevoel overheerste wel heel sterk bij deze film.
1.5*

clubsport
-
- 3057 berichten
- 6503 stemmen
best wel genoten van deze franse film noir die verschillende episodes kent de voorbereiding , de kraak , en de ontvoering .
de kraak scene was mooi gedaan inderdaad zonder dialoog en soundtrack maar toch boeiend om te zien
dat was eigenlijk het hoogtepunt daarna word het wat minder en veert de film na de ontvoering van het kind weer op .
Geen happy end voor de krakers .
het acteerwerk is wel een stuk minder met emotie dan noir's die ik van hollywood gewend ben , dat is effe apart maar geeft de film ook weer zijn eigen charme om het maar zo te zeggen .

mrmojorisin123
-
- 1835 berichten
- 1261 stemmen
Gangster Tony neemt deel aan een winstgevende hold-up. Een rivale bende wil zich meester maken van de buit. Tegen het einde van de film draait alles uit op een wederzijdse uitmoording van de beide gangs.
Jules Dassin heeft dit klassieke film noir boeiend en zeer handig verfilmd. De prent valt vooral op door een meesterlijke sfeerschepping door het diepmenselijk accent en door de mooie fotografie. Hoewel de ontknoping een ullistratie vormt van de stelling "misdaad wordt altijd gestraft", vormt de film een gevaarlijk schouwspel wegens de gedetailleerde ontleding van een overval en het idealiseren van een bende.
4.5*

chevy93
-
- 12664 berichten
- 1220 stemmen
Gisteren in Eye gezien in het kader van de Film Noir-reeks die daar nu loopt. Zaal was helemaal uitverkocht, had ik zeker niet verwacht voor zo'n oude film. Aan de andere kant komt er momenteel relatief weinig uit en is uitverkocht nogal aan inflatie onderhevig door de maatregelen die er nu zijn en er de facto nog iets van 30 à 40% van de capaciteit overblijft.
Afijn, deze film was nog net zo spannend als toen ik deze jaren geleden zag. Vooral de heist zelf is van schitterende kwaliteit. Minutenlang wordt er niets gezegd en klinkt er geen muziek, maar toch zit je op het puntje van je stoel. Dat kunnen alleen de echt goede films.

Fisico (moderator films)
-
- 7547 berichten
- 4378 stemmen
Rififi stond al een hele tijd op mijn lijstje. Prima film noir die ik in het Frans zonder ondertitels zag. Niet geheel alles is betreft dialogen tot me doorgedrongen, maar ik kon er toch net mee weg. Film die wel wat wegheeft van die andere klassieker zo'n 15 jaar later, Le Cercle Rouge (Film, 1970) waarbij ook die roof o zo bloedstollend mooi en tergend traag in beeld werd gebracht. Ook de idee om geen dialoog of muziek eronder te zetten, maakt deze scène extra krachtig. Een kwart van de film werd hieraan besteed, geen minuut te veel als je het mij vraagt.
Veel minder eer moet gehaald worden uit de franchise van Ocean's eleven in die zin dat ieder bevriend gangster zijn eigen specialiteit heeft. Maar ook The Italian job bvb kan je hier best aan linken, maar dan spreken we toch van een ander niveau.
Opmerkelijk ook hoe accuraat en authentiek die topscène wel niet is in die zin dat deze blijkbaar werd gebruikt door echte dieven. Prima film, uitstekend acteerwerk en montage. Een heist met een echte suspense op een hoog niveau. Een voorbeeld!

notsub
-
- 1295 berichten
- 1281 stemmen
Ik heb me best vermaakt met Rififi. Al snel is duidelijk dat de film een inspiratiebron is geworden van vele latere films, en dan weet je dat het een echte klassieker is. De film heeft een fijn tempo en laat toch ook zien dat deze boeven een menselijke kant kennen met hun eigenaardigheden. De kraak zelf is als hoogtepunt meesterlijk in beeld gebracht en de gebeurtenissen daarna volgen elkaar snel op en blijven interessant genoeg.

james_cameron
-
- 5777 berichten
- 8976 stemmen
Bij vlagen erg spannende, in fraai zwartwit geschoten misdaadfilm over een ambitieuze juwelenroof, uitgevoerd door een viertal uiteenlopende karakters. De roof zelf vormt het absolute hoogtepunt van de film, minutieus in beeld gebracht in volledige stilte. De aanloop van de film is stroperig en niet bepaald boeiend, maar gelukkig is het gedeelte na de roof zeer onderhoudend. Mooi einde ook.
Het laatste nieuws

Morgan Freeman (86) voor het eerst in jaren 'blij met eigen acteerwerk' in nieuwe film 'A Good Person'

Mysterie uit true crime-documentaire van Netflix eindelijk opgelost door bekentenis

Nieuwe details bekend over aankomende spin-off van 'Suits'

Onderkoeling en stuntelende regisseur: Sigrid ten Napel had rol in geflopte Netflix-serie
Bekijk ook

Seppuku
Drama, 1962
92 reacties

Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
98 reacties

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
86 reacties

Witness for the Prosecution
Drama / Misdaad, 1957
123 reacties

Le Samouraï
Misdaad / Thriller, 1967
236 reacties

Le Salaire de la Peur
Thriller / Avontuur, 1953
201 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkitaliaansnachtclubjewelrysafeovervalnight clubburglarypre-codenewspaper standsilhouetted dancer tuberculosiscleaner
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.