
Du Rififi chez les Hommes (1955)
Alternatieve titel: Rififi
Frankrijk
Misdaad / Film noir
120 minuten
geregisseerd door Jules Dassin
met Jean Servais, Carl Möhner en Robert Manuel
Als Tony le Stéphanois vrijkomt uit de gevangenis, is hij boos om de ontrouw van zijn vriendin, waardoor hij terugkeert naar zijn vrienden Jo le Suedois en Mario Farrati. Samen besluiten ze een grote overval van een belangrijke juwelenwinkel te organiseren, waarbij zij de hulp inroepen van de Italiaanse brandkastenexpert Cesar le Milanais. Hun plan lijkt perfect, maar er zijn dingen die ze over het hoofd zien.
- nummer 100 in de top 250
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=PVRiC5ysSLk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Het is een regio 1 NTSC versie.
Wel even opletten met die Criterion Blu-ray, voor het geval je geen regio-vrije Blu-ray speler bezit!
Het is een regio 1 NTSC versie.
Maar bij de Britse Blu-ray release staat als taal Italiaans; dat zou dubbing betekenen.
DVDBeaver heeft het wel over de juiste taal (Frans), dus zou Italiaans een drukfout moeten zijn.
Maar bij de Britse Blu-ray release staat als taal Italiaans; dat zou dubbing betekenen.
DVDBeaver heeft het wel over de juiste taal (Frans), dus zou Italiaans een drukfout moeten zijn.
sla je slag zou ik zeggen. die van mij zijn ze al aan het inpakken
Rififi bargain
Als die, blu-ray ZEKER Engelse subs heeft dan hoor ik het graag!
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/rififi.htm
Zoals te verwachten is de Criterion transfer beter. Met Engeklse subs trouwens, evenals de Arrow.
Maar bij de Britse Blu-ray release staat als taal Italiaans; dat zou dubbing betekenen. // DVDBeaver heeft het wel over de juiste taal (Frans), dus zou Italiaans een drukfout moeten zijn.
Het verdere verloop wijkt mooi af van het Hollywood-parcours, te danken aan het feit dat de film in Frankrijk gemaakt is en niet onder het juk van de Amerikaanse filmwereld valt. Wat dan weer komt omdat regisseur Dassin op de zwarte lijst van Hollywood geraakte. Maar hij won er wel een prijs mee op Cannes.
Het was een cadeautje en ik kon gewoon niet wachten tot de volgende ochtend.
Lekkere, sfeervolle film noir annex Heist film. Het is bekend: dit is DE film, met een 30 minuten lange inbraak scène, waarbij niets gezegd wordt en ook muziek ontbreekt, die sindsdien als voorbeeld dient voor alle Heist films, die er na zouden volgen.
Die bewuste inbraak scène is dan ook knap gedaan en toch.... had ik er meer van verwacht, omdat wat er gebeurt niet heel speciaal is, of dat er nou hele lastige of gevaarlijke hindernissen moeten worden overwonnen.
Latere films als Ad ogni costo, of Dassins eigen Topkapi hebben eigenlijk veel inventievere inbraak scènes, wanneer je heel eerlijk bent.
Tuurlijk DIT was de eerste en dat is sowieso origineel en een verdienste op zich, maar toch...
Verder vond ik het ook een nadeel dat de Heist in het eerste uur van de film zit. Daarna volgt er nog bijna een uur en dat vond ik persoonlijk iets te veel van het goede. Toegeven: de slotscène met Servais dodelijk gewond de auto besturend is geweldig, maar had zo'n gelijke scene toch liever sneller na de inbraak gezien. Het hele ontvoering verhaaltje boeide me niet echt en was ook te voorspelbaar.
Wat de acteerprestaties betreft: hoofdrolspeler Servais is subliem en gemaakt voor dit soort films, helaas vond ik de rest van het groepje rond hem stukken minder. Zo vond ik Robert Manuel als Mario Ferrati wel erg aan het schmieren en vrij irritant. De andere "Italiaan" vond ik iets beter en kwam er pas na de film bekeken te hebben achter dat dit regisseur Dassin zelf was. Grappig!
En herkende ik daar in een bijrol een nog jonge Robert Hossein?! Nooit geweten dat hij hier ook in zat.
Toch houdt de film mij nu drie dagen na het kijken nog steeds bezig en da's altijd een goed teken. Ik ga hem zeker binnenkort nog een keer opzetten.
Voor nu een zeven, ofwel 3,5 ster.
In Le Cercle Rouge vindt de heist zelfs plaats op hetzelfde plein in Parijs : Place Vendôme. Nu is dat ook dé plek voor juweliers in de Franse hoofdstad, maar soit.
Het kan haast geen toeval meer zijn als je je tweede Film Noir kijkt en daar dan ook van onder de indruk bent. Sterker nog, deze Rififi is me zelfs nog beter bevallen dan Double Indemnity ondanks de ranking. Dat ook deze Rififi in de Top250 voorkomt kan ik me dan ook goed voorstellen en ook begrijpelijk.
Bijzonder werkje waar ik boven verwachting van heb genoten, dit is niet zomaar vermaak, maar een beleving. Ben er nu wel van overtuigd dat de Film Noir mij aanspreekt.
Prima film!

Doe mij maar The Asphalt Jungle.

Erg gewone heist film. Allicht dat deze één van de films is die de basis voor het genre gelegd heeft, maar zulke films teren toch een beetje op spanning (zeker de core heist films) en die zit er niet echt meer in. Alles verloopt perfect zoals je het verwacht, dan is 120 minuten een best lange zit.
Het is ook allemaal wat oubollig natuurlijk. Met beiteltjes en houtjes spiesjes enzo. Enige leuke is dat men af en toe nog wel creatief weet te zijn met oud spul (zoals het trucje met de paraplu). Er wordt wel redelijk gewichtig over gedaan, ook de soundtrack lijkt te denken dat het allemaal erg groots en belangrijk is, maar tegenwoordig schiet er alleen nog maar een flauw filmpje over.
Visueel is het eerder beperkt, acteerwerk is degelijk maar onopvallend, alleen de soundtrack is zit er echt wel naast. Héél slecht is het nu ook weer niet, maar het been there, done that gevoel overheerste wel heel sterk bij deze film.
1.5*