In the Heat of the Night (1967)

Alternatieve titel: De Nacht van Inspecteur Tibbs

Mystery / Misdaad

geregisseerd door Norman Jewison
met Sidney Poitier, Rod Steiger en Warren Oates

Wanneer in een klein stadje aan de Mississippi het lijk van een industrieel wordt gevonden, wordt een zwarte man gearresteerd. Uit de ondervraging, op een brutale en bevooroordeelde manier gevoerd door politiechef Bill Gillespie, blijkt dat de man zelf een politieman is. Zijn naam is Virgil Tibbs, topspeurder van het departement moordzaken in Philadelphia. Hoewel Tibbs en Gillespie elkaar nauwelijks kunnen luchten, zijn ze toch verplicht samen de moordzaak op te lossen. Tibbs verdenkingen gaan uit naar de aristocratische Eric Endicott, een aanhanger van de oude zuidelijke waarden. Maar uiteindelijk moet hij vaststellen dat ook zijn vermoedens op vooroordelen rusten. In het verdere onderzoek krijgen Tibbs en Gillespie meer en meer respect voor elkaar.

avatar van wihu61
Het gaat hier zuiver over de vorm: of die je wél of niet bevalt zegt niets over historisch besef, en ook niets over een standpunt t.o.v. de materie.

avatar van Zwolle84
Het probleem is m.i. vooral dat het zo tergend saai is. Ben dol op trage cinema, maar dan moet het wel interessant blijven. Hier zit ik enorm bij te knikkebollen.

avatar van 93.9
Nee niet saai. Prima policier op z'n Amerikaans.
Dank Netflix

avatar van John Milton
Ik vond het evenmin traag, Zwolle. Was je niet gewoon moe?

avatar van Duke Nukem
Het is een film waar je je tijd moet voor nemen, en als je helemaal opgaat in de sfeer en setting (een zwoele zomer in het zuiden van de sixties) dan voelt hij niet zo traag aan. We zijn in onze tijd erg gewend geraakt aan snelle, flitsende beelden.

avatar van Pecore
Ik was altijd bang dat ik niet het vermogen bezat om oude films op waarde te schatten. Maar goed, ik ben nu een dagje ouder, de film bleef nog één dag op Netflix staan, Sidney Poitier deed mee, ik moest er dus maar eens aan geloven.

De film keek lekker weg en ik heb mij af en toe het schompes gelachen. En waar Poitier een vrij eenvoudige rol speelde, stal zijn tegenspeler (Steiger?) de show. Voor de rest bleef het allemaal vrij oppervlakkig. Wel is er hopelijk een wereld voor mij open gegaan wat betreft oude films.

Duke Nukem schreef:

Helemaal mee eens

Duke Nukem schreef:
We zijn in onze tijd erg gewend geraakt aan snelle, flitsende beelden.
Flitsend is lang niet altijd beter of mooier.