To Be or Not to Be (1942)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Carole Lombard, Jack Benny en Robert Stack

In bezet Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog komt een groep acteurs tegenover de Nazi's te staan. Een spion heeft namelijk informatie die erg schadelijk voor het Poolse verzet zou kunnen zijn. Ze proberen er alles aan te doen om te voorkomen dat de informatie bij de Duitsers terecht komt.

HarmJanStegenga schreef:
Mijn 1e Ernst Lubitsch film nog maar, deze 'To Be or Not to Be'. Wel een bijzonder aangename kennismaking. Schitterende film. Heb me tijdens het kijken bij vlagen echt zitten verbazen hoe ontzettend leuk dit eigenlijk wel niet was. Wát een humor.
De film raast in een heerlijk rap tempo voorbij.

Don't miss Trouble in Paradise (1932) en Design for Living (1933)

avatar van HarmJanStegenga
Thanks! Zal ze er bij zetten op de lijst.

avatar van arno74
Ijzersterk plot. Jammer dat vandaag de dag de aandacht veel meer uitgaat naar vorm dan naar inhoud, want films als deze kom je de laatste jaren zelden tegen. De vorm slijt snel en voor de inhoud geldt dat veel minder, waardoor ik denk dat tegenwoordig weinig films gemaakt worden die zoals deze herinnerd zullen worden. Het script zit erg goed in elkaar. Ook met de humor, de chemie tussen de acteurs, de prestaties, de dialogen en de sfeer zit het goed. Vreemd eigenlijk dat er relatief gezien zo weinig op deze film is gestemd. Filmisch is deze uitstekend.

Het doet snel denken aan Inglourious Basterds (2009) en ik zie dat ik niet de enige ben die het verband tussen die twee ziet. Beide films dienen hetzelfde doel: het publiek vermaken door Nazis belachelijk te maken, en ook het plot van Inglourious Basterds mag er wezen, al is het plot van To Be wel meer verfijnd. Beide films kunnen ook verkeerd vallen (zoals IB bij mij de eerste keer viel) als je het niet als vermaak ziet.

Maar veel verder dan vermaak zie ik deze echter niet gaan, in tegenstelling tot The Great Dictator (1940). To Be voelt een beetje afstandig aan, wat grapjes maken over ene niet serieus te nemen kerel (ene Hitler) aan de andere kant van de plas die een of ander landje heeft geïnvadeerd en ook nog iets met "concentratiekampen" doet. Ik overdrijf, maar verder dan dit gaat deze film niet. Ik zie geen andere boodschap in, en de achtergrond van de regisseur doet er daarbij niet toe wanneer dat niet in de film tot uiting komt. Veel verder dan lachen over Hitler gaat het niet. Natuurlijk maakt het "do we not bleed" indruk, het is wel makkelijk scoren en het komt van Shakespeare af en niet van Lubitsch.

The Great Dictator, twee jaar eerder gemaakt, daarentegen neemt de dreiging van de Nazis veel serieuzer, denk aan de scène waarin Hitler met de wereldbol speelt. En ook de speech, door Chaplin geschreven en niet door Shakespeare, windt er geen doekjes om. Een speech trouwens waarvan elk woord (helaas) nu nog steeds even actueel en sterk is als toen. Dat maakt voor mij The Great Dictator de betere van de twee, een film die de dreiging van Hitler in 1940 beter herkende dan deze film in 1942 dat doet. Puur als film is To Be breder, maar tegen die speech kan het niet op. The Great Dictator is een film met een boodschap, en dat is bij To Be veel minder het geval. Neemt natuurlijk niet weg dat To Be als film (net als The Great Dictator) een kwaliteitsprodukt is.

Lachen met Hitler in een film, gemaakt midden in de oorlog. Regisseur Ernst Lubitsch was zelf al twintig jaar weg uit Duitsland, waar dat lachen hem wel zou zijn vergaan. Carole Lombard overleed vlak voor het verschijnen van deze film, vol met humor die de tand des tijds schitterend heeft doorstaan.

avatar van LuukRamaker
Jack Benny speelt de rol van zijn leven in deze Hollywoodklassieker die de wereld wilde laten lachen tijdens een zwaarmoedige tijd. Doordat wegens bepaalde gebeurtenissen rondom deze film het publiek het lachen verging voordat de film in première ging heeft het even geduurd voordat de film op waarde werd geschat maar gelukkig wordt deze heerlijk vermakelijke film vandaag de dag (zeer terecht) in diverse toplijstjes van het komediegenre opgenomen. De beide hoofdrollen van Dhr. en Mw. Tura worden erg goed ingevuld en daarnaast vind ik, als het op humor/komedie aankomt, bepaalde duo's ook altijd voor een goede komische noot zorgen. In dit geval zijn het zowel Greenberg en Bronski als Ehrhardt en Schultz die een flinke steen bijdragen aan het succes van dit bijzonder leuke pareltje.

Lombard en Benny stelen de show in deze vlotte film. Leuke vondst, dat leden van een theatergezelschap hun acteertalenten inzetten ten dienste van het verzet. De vertolking van Carole Lombard maakt blijkbaar deel uit van een prettige traditie van opvallend sterke en charmante vrouwelijke hoofdrollen in de jaren '40.

Doordat de gehele cast consequent Engels spreekt, worden bepaalde ongeloofwaardigheden verbloemd: dat Mr. Tura zich bijvoorbeeld voordoet als Duitse officier zal normaal gesproken niet gepikt worden door zijn landgenoot. Het lijkt er op dat de makers hier niet te zwaar aan tilden - en ach, misschien wel terecht.

TMP
Prima komedie waarin een toneelgezelschap probeert te voorkomen dat een spion tijdens de Tweede Wereldoorlog informatie aan de Duitsers weet te verschaffen. Best gewaagd om daarover al tijdens de Tweede Wereldoorlog een film te maken. De film heeft een kleine aanloop nodig om het verhaal en de personages goed te introduceren, maar eenmaal op stoom kijkt het erg fijn weg. De komische ondertoon is telkens aanwezig, maar enige spanning is hier en daar ook best aanwezig. Het acteerwerk is bovendien prima en het tempo ligt lekker hoog.

Nog maar eens herzien. Helaas in meer dan één opzicht de ultieme film van Carole Lombard, een van de meest getalenteerde (en voor wat het waard is, best betaalde) supersterren uit de periode van de grote Hollywood studio's. Warm aanbevolen, net als de meeste films van Carole Lombard trouwens.
Film hoort sowieso een plaatsje te krijgen in de Top-250.