To Be or Not to Be (1942)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Carole Lombard, Jack Benny en Robert Stack

In bezet Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog komt een groep acteurs tegenover de Nazi's te staan. Een spion heeft namelijk informatie die erg schadelijk voor het Poolse verzet zou kunnen zijn. Ze proberen er alles aan te doen om te voorkomen dat de informatie bij de Duitsers terecht komt.

1 van de beste komedies aller tijden

Nog steeds buitengewoon leuk en wrang. IJdele acteurs, domme duitsers ('they call me Concentrationcamp Erhart'), Hitler (die salueert met 'Heil Myself'), de monoloog van Hamlet...
Een absolute topfilm.

Hitler (die salueert met 'Heil Myself')

Was dat niet enkel in de remake?

Shit. Daar zeg je wat. Ik heb de remake ook gezien. Best aardig, maar haalt het natuurlijk niet bij Lubitsch.
Ik ga het nakijken.

avatar van jackie
Hitler (die salueert met 'Heil Myself')

Zit in de originele versie !

avatar van jay73
hugohei schreef:

Een absolute topfilm.

Zeer mee eens! Ik heb echt meerdere malen hardop gelachen en dat gebeurt me niet vaak bij komedies van deze ouderdom! Echt briljant! "Jump!"
Ondanks alle hoge waarderingen (zowel hier als op imdb) was ik toch zeer aangenaam verrast. En dan te bedenken dat de film in 1942 uitkwam; de oorlog was nog niet eens halverwege!
4,5*.

Aan een ieder die deze nog niet gezien heeft: kijken!

Niet mijn type humor dit, kennelijk.

Queto Yurlunyur schreef:

Niet mijn type humor dit, kennelijk.

Idem.

avatar van Goodfella
Viel me nogal tegen, deze film. Vanaf het eerste kwartier lijkt het een komische, vlotte satire op de tweede wereldoorlog te worden, beetje in de stijl van Allo Allo Het daaropvolgende uur is echter stukken serieuzer en zelfs wat saaiïg op een gegeven moment. De grappen die op dat moment hier en daar nog opduiken zijn zelden leuk en áls ze leuk zijn worden ze daarna zo vaak herhaald dat het weer vervelend werd... Dankzij wat treffende opmerkingen over de rol van leiders in de oorlog etc. was het echter allemaal nog wel te kijken. Op het laatst krijgt de film gelukkig weer een opleving ('First Hess, now hím!') en kom ik uiteindelijk op een krappe 3 sterren uit..

avatar van Stephan
Jammer... ik heb 'm blijkbaar gemist.
Zonder enige twijfel één der beste comedies. Jammer als de mensen de humor niet vatten en inderdaad... bedenkt men dat de film in 1942 uitkwam (dus kennelijk in 1941 gedraaid is waarbij het script misschien zelfs nog een jaar eerder bestond) is het huiveringwekkend te ontdekken dat er zo algemeen over concentratiekampen werd gesproken. Nu zal men vooralsnog wel gedacht hebben aan de her-opvoedingskampen... maar toch. En dan de Duitsers maar zeggen: "Wir haben von nichts gewusst!"

avatar van Goodfella
Stephan schreef:

Vrij bizar ja, maar maakt dat de film ook beter? 't valt me wel vaker op dat sommige mensen bij het beoordelen van een film rekening schijnen te houden met externe factoren. Een veelgehoorde verdediging van Salo is bijvoorbeeld 'Ja maar Pasolini is erom vermoord hoor!' Daar snap ik dus weinig van... Natuurlijk is het hier knap dat er aan het begin van de oorlog al zo werd uitgehaald naar het nazi-regime, maar de manier waaróp dit gebeurt interesseert me dan uiteindelijk toch meer...

FisherKing
Of dat een film beter maakt of niet voor jezelf doet eigenlijk niet terzake.

Het is gewoon wel belangrijk voor films die in de geschiedenis spelen (en vooral de geschiedenis die we niet zelf beleefd hebben) dat je hem daarin plaatst. Of in ieder geval de moeite wil doen om hem daarin te plaatsen.

Als je die moeite niet wil doen, moet je hem eigenlijk ook niet zien. (of gewoonweg laag waarderen, ik draaf te ver door)

avatar van Freud
Hilarische film En meer ga ik er niet achter zoeken.

Geniale komedie, die bij de besten allertijden hoort. Enorm meesterwerk. Vijf sterren.

Stephan schreef:

Zit even te denken. Ernst Lubitsch was natuurlijk erg intelligent, en zag de ellende al aankomen, vergeet ook niet dat regisseurs vaak de meest opmerkzame personen in een samenleving zijn.

Heb dit nog steeds op video staan. Binnenkort maar eens kijken dan.

avatar van Biosguru
@fisherking

mischien heef dit er ook wel het een en ander mee te maken uit de imdb biografie van Ernst Lubitsch:"Left Germany for Hollywood in 1922, invited by Mary Pickford. His German citizenship was annihilated by the Nazi regime in 1935."

Er is een hele groep duitse regiseurs uit nazi duitsland naar de VS gevlucht, vandaar dat ze redelijk op de hoogte waren van wat er zich zoal in die heimat afspeelde.

FisherKing schreef:
Ernst Lubitsch was natuurlijk erg intelligent, en zag de ellende al aankomen, vergeet ook niet dat regisseurs vaak de meest opmerkzame personen in een samenleving zijn. Is er één slachtoffer geweest van het nazi regime ? Behoudens de naïeve Leni Rieffenstahl en Theo van Gogh.

Ik lees dit opnieuw en heb nog steeds geen enkel idee waar deze posting over zou moeten gaan. En hoe vaker ik het lees, des te merkwaatdiger ik hem vind. ga je het nog uitleggen, FK?

avatar van Ramon K

Jos2 schreef:
Was dat niet enkel in de remake?

Nope. Ook in deze versie.

avatar van Ramon K
Vreselijk leuke komedie met een aantal zeer geslaagde grappen en vlot spel van de gehele cast. Heerlijk tempo ook en soms doet de film aan als een klucht, met veel situatie- en persoonsverwisselingen. Erg gewaagd ook; Hitler en de Nazi's krijgen er flink van langs, en dat al in 1942. Openingsscene (inclusief voice-over) is niet minder dan briljant. 4*. Ik wil meer van Lubitsch zien.

avatar van Mug
Mug
Ha ha. Yes, yes... we do the concentrating and the Poles do the camping.
To Be Or Not To Be is dus geen gewone komedie. Mijn mond viel open van verbazing zo nu en dan door deze verregaande grappen.
Het was even wennen, maar ik heb er ontzettend van genoten. Fantastische klucht. En de monoloog van de Jood Shylock uit Shakespeares The Merchant of Venice is er briljant in gestopt.
Voor nu 4 sterren.

FisherKing
Wat is dit briljant zeg. Een soort van Lubitsch-reactie op The Great Dictator.

Maar de plotwendingen, situatieschetsen waarin rollen overgaan, dat heb ik nog NOOIT eerder gezien. En dat allemaal in een gigantisch tempo dat je vergeet adem te halen.

Zeer hoge 5* en natuurlijk is dit top-10 voer.

(wat staat deze laag trouwens)

Erg leuke komedie. Nadeel was alleen dat ik eerder de remake zag dan deze. Ik vond de remake ook al zeer geslaagd en als film ook niet minder dan deze. (Omdat hij exaxt hetzelfde is) Voor deze versie pleit natuurlijk wel heel erg de tijd waarin die gemaakt is. Toch is dat ook meteen een beetje het nadeel van deze versie. Want juist doordat deze in 1942 gemaakt is blijft hij een stuk serieuzer dan de remake. Al met al ontolopen ze elkaar dus niet veel en deze krijgt dus ook net als de remake een 4.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
5 Juli in nederland op DVD (Universal)

Wow, die Lubitsch die kan er wat van. Een grappige, scherpe, satirische film die me op het puntje van mijn stoel hield want de plotwendingen waren niet alleen heel grappig maar ook spannend. Levens hangen er vanaf. Zoals anderen al aangeven: Lubitsch leek goed begrepen te hebben wat het gevaar van iemand als Hitler (en trawanten) was.
Felix Bressart mag opdraven als Shylock en doet dat even hilarisch als toen hij speelde in The Shop Around the Corner (eveneens van Lubitsch).
Ik vond Lombard heel goed, maar ze had niet dat stralende van Miriam Hopkins in Design for Living van Lubitsch (die film zag ik gister, dus daar komt de vergelijking vandaan). Haar man was eng; zo ijdel en daardoor gevaarlijk. Ik verwachtte bijna elk moment dat hij zou doorslaan ofzo. Maar wat ontzettend goed gespeeld, en wat een grappige fysiek. Hoe hij zijn lijf beweegt, de stiltes die hij neemt, de uitdrukkingen op zijn gezicht... meesterlijk allemaal. Eigenlijk verwachtte ik in de laatste scene dat dat het hele publiek zou weglopen bij zijn monoloog, maar het bleek er maar eentje te zijn. Ook heel grappig overigens hoor.
Absolute aanrader dus, To Be or Not To Be. Draait deze week nog twee keer in het Filmmuseum in A'dam.

Een buitengewoon rappe en scherpe klucht van Lubitsch. Het scenario is niet overal even sterk en logisch, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door ijzersterk ensemble spel van de voltallige cast (ondermeer een zeer jonge Robert 'untouchable' Stack). Jack Benny is als Joseph Tura een genot om naar te kijken, maar de beste prestatie wordt geleverd door Stanley Ridges als professor Siletsky, die niet alleen zichzelf maar ook Tura vermomd als Siletsky moet spelen.....

De film verkondigt in een luchtig en zeer plezierig jasje een huiveringwekkende gebeurtenis in onze geschiedenis, want opeens is daar in de film het moment waarop een Shakespeare passage uit The Merchant of Venice bijzonder actueel wordt: "If you prick us do we not bleed?" Het begin van een monoloog waarmee in een paar zinnen de rassenleer van het Nazi regime genadeloos wordt neergezet. Een intens en confonterend moment verpakt in een verder heerlijk frisse film die ook nu nog niets van zijn kwaliteit heeft verloren.

avatar van wibro
Helemaal mee eens. Heb deze film vandaag voor slechts 5 euro in de uitverkoop gekocht bij Van Leest. Voor mij een duidelijk bewijs dat dit soort films aan het grote publiek niet besteed zijn.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Stephan schreef:

Ja, dat viel me ook op. De film ging er zondermeer vanuit dat het publiek dat woord kende in deze context.

Qua vorm een klucht, met persoonswisselingen en situaties die een scene later compleet wijzigen, maar vooral ook een film die erg opvalt doordat hij al in 1942 gemaakt werd. Wat de film beter maakt is de urgentie die daardoor onmiskenbaar in deze film zit.

avatar van wibro
Uitstekende anti-nazi klucht, maar wel erg gedateerd. De film had geen jaar later gemaakt kunnen worden, want toen werd pas echt bekend wat met de joden in de concentratiekampen gebeurde. En regisseur Ernst Lubitsch was een naar Amerika geëmigreerde duitse jood. Ik kan mij eenvoudigweg niet voorstellen dat hij zo'n klucht zou kunnen maken als hij zou weten dat de joden massaal in concentratiekampen werden omgebracht.
Niettemin vond ik het een genot om naar deze film te kijken. Het acteerwerk was uitstekend en het openingsshot met "Hitler" vond ik geweldig.
Tragisch dat Carole Lombard, de vrouwelijke hoofdrolspeler, bij een vliegtuigongeluk in 1942 om het leven kwam.
Opvallend is het beeld dat wij van Warschau in het begin van de film te zien krijgen. Dat kon alleen maar in de studio zijn nagemaakt, dat lag er wel erg dik bovenop. Wel logisch natuurlijk, Warschau was immers door de nazi's bezet en tijdens de inval in september 1939 al deels door de duitsers platgebombardeerd.

Waardering verhoogd naar 4,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geniale komedie.

Na het erg sterke Ninotchka en het briljante The Shop Around the Corner waren mijn verwachtingen naar deze klassieker van Ernst Lubitsch behoorlijk hoog. In het begin van de film was ik niet helemaal zeker of hij die verwachtingen allemaal waar zou kunnen maken, maar wat heeft hij me aangenaam verrast met deze meesterlijke en vlijmscherpe komedie. Het acteerwerk is geweldig, met name Jack Benny speelt duidelijk de rol van zijn leven. Maar verder ook toprollen voor Lombard, Ruman en uiteraard vaste Lubitsch- acteur Bressart (ook geweldig in Shop Around the Corner). Een hoop geweldige over-the-top karikaturen en een vliegensvlug script vol met de meest schitterende dialogen en hilarische scènes zorgen ervoor dat de film werkelijk geen seconde gaat vervelen. Van hilarische opening tot briljante eindscène.

5 dikke sterren.