Letter from an Unknown Woman (1948)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Max Ophüls
met Joan Fontaine, Louis Jourdan en Mady Christians

De film gaat over verschillende flashbacks die getoond worden aan de hand van de brief van Lisa (Fontaine), die Stefan (Jordan) leest vlak voordat hij eigenlijk zou vertrekken richting een duel (in Wenen anno 1900).

avatar van eRCee
Mooie, klassieke film. Letter from an unknown woman bestaat uit een raamvertelling van de hand van Stefan Zweig, in fraaie zwart-wit fotografie gegoten en met puik acteerwerk van zowel Fontaine als Jourdan. Er heerst inderdaad een sprookjesachtige sfeer, deels door de sneeuw en het decor, soms ook expliciet opgeroepen, zoals in de fictieve treinreis door de wereld. De film overtuigt over de gehele linie en is vakkundig gemaakt, maar écht bijzonder werd het wat mij betreft ook weer niet.

Een overdreven, sfeervolle, bitterzoete, pijnlijke en aangrijpende kwaliteitssmartlap van het zuiverste water, met een tot mislukken gedoemd liefdesverhaal tussen een dromerig meisje en een concertpianist, waarin je zelfs enige psychologische diepte kon ontdekken. De zwartwit beelden waren overwegend donker en rijk aan schaduwen. De nostalgische beelden van het vroegere Wenen waren prachtig en de kostumering werkelijk schitterend.

avatar van wibro
Dit schitterende liefdesdrama voor de 3e keer bekeken en in tegenstelling tot veel andere jaren veertig films heeft deze film voor mij in kracht nog steeds niets ingeboet. Vooral het ontroerende einde is fenomenaal, een van de mooiste eindes ooit in een film gemaakt.

In mijn recensie van 28 december 2011 schreef ik er o.a. dit over;

Voor mij is dit en blijft dit het meest krachtige liefdesdrama dat ik ooit gezien heb. Alle clichés worden hier vermeden, niks geen 'zij hervinden elkaar en leefden nog lang en gelukkig', voor de hoofdpersonen betekent het einde in deze film ook hun letterlijke einde of te wel hun ondergang. Toen Stefan de brief las en het portret van de jonge Lisa voor zijn geest verscheen werd ik toch wel zeer geroerd. Dit soort magistrale scènes zien wij niet zo vaak meer in hedendaagse films.

Waardering: onveranderd 5,0*

Romantische, zelfs wat melodramtische film, waarbij we "unknown" best vertalen als "onbekend voor wat hij voor haar betekende".
Joan Fontaine werd destijds heel dikwijls gekozen voor een sentimentele, aandoenlijke rol en Louis Jourdan bleef zijn stempel van charmeur heel lang behouden. Beiden overtuigen dus wel in deze goed opgezette film van Max Ophuls, hier in zijn US-periode. Eigenlijk ken ik hem best van de Franse films die zouden volgen ("Madame de..." !).
Goed camerawerk, mooie muziek en een doorgaans mooi gesuggereerde neerslachtige sfeer, zelfs in de vrolijker momenten.
Zag hem nu voor de tweede keer. Toch erg hoge noteringen, vind ik.