Letter from an Unknown Woman (1948)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Max Ophüls
met Joan Fontaine, Louis Jourdan en Mady Christians

De film gaat over verschillende flashbacks die getoond worden aan de hand van de brief van Lisa (Fontaine), die Stefan (Jordan) leest vlak voordat hij eigenlijk zou vertrekken richting een duel (in Wenen anno 1900).

avatar van eRCee
Mooie, klassieke film. Letter from an unknown woman bestaat uit een raamvertelling van de hand van Stefan Zweig, in fraaie zwart-wit fotografie gegoten en met puik acteerwerk van zowel Fontaine als Jourdan. Er heerst inderdaad een sprookjesachtige sfeer, deels door de sneeuw en het decor, soms ook expliciet opgeroepen, zoals in de fictieve treinreis door de wereld. De film overtuigt over de gehele linie en is vakkundig gemaakt, maar écht bijzonder werd het wat mij betreft ook weer niet.

Een overdreven, sfeervolle, bitterzoete, pijnlijke en aangrijpende kwaliteitssmartlap van het zuiverste water, met een tot mislukken gedoemd liefdesverhaal tussen een dromerig meisje en een concertpianist, waarin je zelfs enige psychologische diepte kon ontdekken. De zwartwit beelden waren overwegend donker en rijk aan schaduwen. De nostalgische beelden van het vroegere Wenen waren prachtig en de kostumering werkelijk schitterend.

avatar van wibro
Dit schitterende liefdesdrama voor de 3e keer bekeken en in tegenstelling tot veel andere jaren veertig films heeft deze film voor mij in kracht nog steeds niets ingeboet. Vooral het ontroerende einde is fenomenaal, een van de mooiste eindes ooit in een film gemaakt.

In mijn recensie van 28 december 2011 schreef ik er o.a. dit over;

Voor mij is dit en blijft dit het meest krachtige liefdesdrama dat ik ooit gezien heb. Alle clichés worden hier vermeden, niks geen 'zij hervinden elkaar en leefden nog lang en gelukkig', voor de hoofdpersonen betekent het einde in deze film ook hun letterlijke einde of te wel hun ondergang. Toen Stefan de brief las en het portret van de jonge Lisa voor zijn geest verscheen werd ik toch wel zeer geroerd. Dit soort magistrale scènes zien wij niet zo vaak meer in hedendaagse films.

Waardering: onveranderd 5,0*

Romantische, zelfs wat melodramtische film, waarbij we "unknown" best vertalen als "onbekend voor wat hij voor haar betekende".
Joan Fontaine werd destijds heel dikwijls gekozen voor een sentimentele, aandoenlijke rol en Louis Jourdan bleef zijn stempel van charmeur heel lang behouden. Beiden overtuigen dus wel in deze goed opgezette film van Max Ophuls, hier in zijn US-periode. Eigenlijk ken ik hem best van de Franse films die zouden volgen ("Madame de..." !).
Goed camerawerk, mooie muziek en een doorgaans mooi gesuggereerde neerslachtige sfeer, zelfs in de vrolijker momenten.
Zag hem nu voor de tweede keer. Toch erg hoge noteringen, vind ik.

Goeie film over een jong meisje die een geheime liefde koestert voor een pianist die vlak bij haar komt wonen. Het verhaal wordt op een mooie manier verteld via flashbacks. Zeker wel sentimenteel op sommige momenten, maar dit liefdesdrama heeft een nogal tragische toon (het einde is hier dan ook het beste voorbeeld van).

Een Amerikaans period piece dat begint in medias res en zich afspeelt rond de Belle Époque in Oostenrijk. Het begin is intrigerend: een man heeft een duel aangegaan, maar is oneervol en maakt plannen om er stiekem tussenuit te knijpen. Hij krijgt op het laatste moment echter een brief toegestuurd van een 'onbekende' vrouw waarin staat dat ze ieder moment kan sterven. Vervolgens wordt haar levensloop via flashback uiteengezet.

Liefdesrelaties rond die periode komen tegenwoordig nogal warrig en eenzijdig over, met enerzijds een simpele vrouw die zich laat verblinden door succes en gestalte en anderzijds een man die doet alsof hij luistert, maar in realiteit verzuipt in egomanie. In dit geval wordt de vrouw verliefd op een arrogante scheefpoeper en womanizer die haar uiteindelijk bezwangert en vervolgens dumpt. Jaren later ontmoeten ze elkaar opnieuw en is ze blijkbaar nog steeds helemaal betoverd door haar voormalige one-night stand en geeft ze de alreeds lang gedoemde relatie een nieuwe kans. Zoals het een echt melodrama betaamt is de logica ver te zoeken en begeven we ons langzaam maar zeker naar het rijk van druilerig escapisme dat all-in gaat met pathos. Ik kan me onmogelijk vereenzelvigen met oppervlakkige personages als Lisa en de uiteindelijke boodschap is niet sterk genoeg om er een film rond te bouwen.