Ace in the Hole (1951)

Alternatieve titel: The Big Carnival

Drama / Film noir

geregisseerd door Billy Wilder
met Kirk Douglas, Jan Sterling en Robert Arthur

Charles Tatum (Kirk Douglas), een journalist zonder geluk, neemt een baan aan bij een kleine krant in New Mexico. Zijn werk is nogal saai, maar dit verandert wanneer hij een man ontdekt die vast zit in een mijn. Hij grijpt de kans aan om naam te maken, en speelt, terwijl hij de reddingspogingen uit probeert te stellen, z'n verhalen door aan de grote kranten. Het wordt een nationale media sensatie en Charles melkt het voorval zo ver mogelijk uit.

avatar van wibro
Mijnwerkers Chili worden soort 'reality show'

Toen ik dat las moest ik gelijk aan deze film denken.

avatar van Spetie
Ace in the Hole is een behoorlijk ruwe en zwarte film. Billy Wilder voorziet de meeste van zijn film vaak wel met een positieve boodschap, maar hier is dat niet of nauwelijks terug te vinden. Maakt dat de film er minder om? Nou nee, want ook bij deze Wilder is het op sommige momenten wederom genieten geblazen en Ace in the Hole is Wilders zoveelste goede film.

Wilder slaagt er ook altijd in goede acteurs te strikken voor zijn films en die acteurs spelen dan vaak ook nog eens buitengewoon goed. Zo ook hier, waarbij Kirk Douglas een enorm sterke rol neerzet als een soort van schurk die de mensen goed naar zijn hand weet te zetten. Zo ook de arme man in de grot, waar ik op een gegeven moment behoorlijk wat medelijden mee begon te krijgen, mede ook omdat ook deze man gewoon meer dan goed acteert. Verder was het best leuk om te zien wat voor een mediaspektakel er op een gegeven moment allemaal op de arme man afkomt. Ik vond het eerst nogal overdreven, maar nadat ik de film gezien had las ik in het stukje van TOR dat dit allemaal op waarheid gebaseerd is. Achteraf is dit misschien ook wel logisch, omdat Amerikanen nu eenmaal sensatiebeluste mensen zijn en niet alleen Amerikanen trouwens. Files ontstaan ook regelmatig door kijkers naar een ongeluk aan de andere kant. Eigenlijk best erg als je er zo nuchter over nadenkt.

Al met al een erg sterke film van Wilder, die erg stabiel is, geloofwaardig en van begin tot einde weet te boeien. Dat Douglas op het einde sterft had van mij niet gehoeven, maar het maakt de film er ook niet minder om. Fijn dat ik ook deze Wilder nu gezien heb. Ik was er al lange tijd benieuwd naar en de film heeft in ieder geval aan mijn verwachtingen voldaan.

avatar van Pistons
Heerlijk verhaal dat kundig wordt gedragen door Billy Wilder. Al is het wel vreemd dat een grote krant zoveel moeite doet voor Tatum om drie dagen goed te verkopen en dat zoveel mensen afkomen op zo'n ongeluk alsof het een volksfeest is. Charismatisch acteerwerk van de hard boiled Kirk Douglas en bij vlagen geweldig camerawerk ook.

avatar van Harco
Zit er nog altijd geen Nederlandse release (zij het dvd of blu-ray) aan te komen voor Ace in the Hole? Ik blijf het maar vreemd vinden: één van Wilders grootste films heeft geen release in ons land, terwijl zijn relatief onbekendere - vooral zijn nieuwere - films wel zijn uitgebracht hier. Of is het nog altijd een rechtenkwestie inzake Criterion? Al meen ik dan weer wel ergens een Amerikaanse Paramount-uitgave gezien te hebben.

avatar van otherfool
I met a lot of hard-boiled eggs in my life, but you - you're twenty minutes.

Heerlijke cinema! Een bijtende, cynische twist aan de nog altijd actuele if it bleeds it leads mentaliteit, waarin nieuwsmakende pers en het kuddegedrag van het publiek onder de loep worden genomen. Douglas' amorele oneliners zijn om van te smullen en Ace in the Hole zit verder vol met memorabele karakters (Lorraine, Boot, de sheriff) die allen een duit in het zakje doen.

4*.

avatar van bunkerboy
ijzersterke film noir
mag gerust bij de beste van dit genre gezet worden
Kirk Douglas zet zijn rol gewoon perfect neer , hij ontziet niets en niemand en doer dat zeer overtuigend . Spijtig zijn in het echte leven nog altijd zulke karakters aanwezig .... deze film is niks verouderd en de sensatiedrang van de mensen is nog altijd niks veranderd (Kijk maar wat er gebeurd met een auto accident met gewonden ....)
Billy Wilder bewijst weer eens wat een kunstenaar hij is met deze film
weer een dikke 5

avatar van wendyvortex
Sociaal drama van Billy Wilder en een aanklacht tegen riool-journalistiek en ramptoeristen.
Kirk Douglas en de locatie zijn geweldig.
Toch is het juist het sociaal drama-element en de moraal die er iets te nadrukkelijk op ligt dat hem net iets minder doet uit vallen als de noir en comedy-klassiekers van Billy Wilder.
Maar als aanklacht nog net zo actueel als in 1951.

Uitstekende film waarin een journalist op een groot verhaal stuit als er een man vastzit in een grot. Een goed opgebouwd verhaal over beroepsethiek binnen de journalistiek. Geloofwaardig neergezet en na ruim 60 jaar niks aan kracht ingeboet. Kirk Douglas zet hier zeker één van zijn betere rollen neer.

TMP
Sterk acteerwerk van Kirk Douglas als een journalist die tot het uiterste gaat om een exclusief verhaal te bemachtigen en behouden. Het plot is prima, de riooljournalistiek en het ramptoerisme zoals die hier in beeld worden gebracht zijn tegenwoordig nog steeds herkenbaar. Goed camerawerk ook, vooral de situatie in de mijn is goed in beeld gebracht. Minpuntje is dat de film wel erg leunt op het personage van Douglas, de overige personages zijn een stuk minder interessant.

avatar van John Milton
Wilder does it again.

Heerlijke film over de sensatiedrang van de pers én de behoefte daaraan bij het volk. Douglas is een heerlijk schoft maar het is Wilders strakke regie die hier de show steelt. Jammer dat deze film zo lang amper te zien is geweest. Roger Ebert nam de film op in zijn Great Movies (klik link voor review) en ik begrijpvolledig waarom. Het topt Sunset Boulevard niet (ik kijk nu al uit naar de re-release in de bios, wordt mijn tweede keer), maar staat met stip op een voor ondergewaardeerde Wilders.

De quotes van Wilder zijn trouwens ook heerlijk, eigenlijk verplichte kost om even doorheen te browsen.

Billy Wilder gaat op de Hitchcock tour in deze film, waarin jan en allemaal als aasgieren afkomen op “The Mountain of the Seven Vultures” waar een man vastzit in een verlaten mijnschacht. Cynische film noir —met de toepasselijke alternatieve titel “The Big Carnival”— over schaamteloos egoïsme, riooljournalistiek, ramptoerisme, manipulatie, corruptie en massahysterie. Terwijl het slachtoffer crepeert, bereikt het egocentrisch gedrag tijdens het volksfeest buiten de schacht ongekende hoogten. Sterk scenario en ook de kille rol van Jan Sterling mag er zijn.
Film heeft thematisch overeenkomsten met Fury (1936) en Mad City (1997).

avatar van HarmJanStegenga
Het begint de normaalste zaak van de wereld te worden, maar oké.. wederom een goede film van Billy Wilder. 'Ace in the Hole' is heerlijk duister. Kirk Douglas zet een sterke prestatie neer als bikkelharde journalist, maar het is vooral ook weer de hand van Wilder die dit toch bijzonder genietbaar maakt.

Wilder brengt het verhaal mooi. Of ik het nou verschrikkelijk moet vinden, of grappig. Het is ongelofelijk, vooral als je denkt dat dit soort praktijken niet ver van de werkelijkheid staan. Qua locaties en sfeer is het genieten geblazen en de film hield me vast tot het einde. Duistere humor, sensatie en bijtende ernst.

Een cynische, maar overdreven en weinig subtiele film noir, die barstte van de symboliek en elementen bevatte van een Griekse tragdie. Het verhaal ging over een sensatiejournalist die voor god speelde en een zaak, onder het mom dat slecht nieuws zorgt voor verkoop van kranten), wist op te blazen tot een gigantisch mediacircus. Vooral Kirk Douglas speelde ijzersterk.

Onwaarschijnlijk verhaal maar interessant om zien hoe een man met veel branie en bravoure er in slaagt zelfs experten om de tuin te leiden, hoe het corruptie-apparaat onmiddellijk in werking treedt, hoe op geld beluste personages geen zier geven om het leven van een mens en hoe dom en sensatie- en mediageil de massa is.
Billy Wilder zette een sterke, emotiegeladen film neer met een uitmuntende Kirk Douglas in de hoofdrol.

En wederom een topper van Billy Wilder. Een jaar na 'Sunset Boulevard' geeft hij nu een beeld van het cynisme van pers, radio en televisie. Vrijwel geheel op locatie gefilmd en nog altijd actueel. De ramp en het menselijk leed als entertainment en bron van omzet. Nothing changed really.

avatar van mjk87
Sterk. Nog steeds nu ook erg actueel: als er iets gebeurt, men staat erbij. Niet eens zozeer om te kijken wat er is, maar vooral om even uit de sleur te komen en erbij te horen. Dat doet Wilder ook zo sterk in deze film, waarin men lekker kampeert, hamburgers gaat eten, de kermis opgaat. En wat er met de man in mijn gebeurt doet niets eens zo zeer ter zake. Juist die hele sfeerimpressie rond het centrale verhaal maakt deze film bovengemiddeld goed. De eigenlijke plot is niets eens zo heel bijzonder uitgewerkt en vooral Douglas is zeker in het begin niet heel overtuigend. Te theatraal, maar door de film heen valt dat allemaal wat meer op zijn plek. Wel leuk is het tijdsbeeld rond de journalistiek, maar ook de kleding met veel hoge broeken en erg wijd. Douglas heeft zelfs bretels en een riem, ook geinig. Jammer is wel dat Wilder er niet voor heeft gekozen dat Douglas uiteindelijk zonder schaamte als overwinnaar eruit kwam. Het is nu een beetje een laf einde, hoewel Douglas dit wel overtuigend brengt. Het laatste shot was wel fenomenaal.

avatar van W.V.
Ik heb de film een paar keer gezien op de duitse en engelse zenders. Steeds weer verbaas ik mij over de keuze's van de nederlandse zenders waarom ze nooit dit soort kleine meesterwerken eens de kans geven op de publieke omroep. Maar goed dit forum is er niet voor om daarover ons beklag te doen.

Dit was, zeker in 1951, een verrassende film van Wilder waarin hij de meedogenloosheid en hebzucht van de media, met in dat kielzog de commercie, van Amerika te kijk zette.
Wilder confronteerd de kijker keihard met feiten, de mislukte reporter die ten koste van alles, naar later blijkt een mensenleven, naam wil maken en bereid is daarvoor hele hoge prijzen te betalen. Anderen die zich laten betoveren met mooie woorden en onmiddelijk dollartekens en visoenen van naamsbekendheid krijgen en niet aan een slachtoffer denken. Dit alles wordt verweven met een stukje corruptie en je hebt een film welke, zeker voor die tijd, keihard binnen komt.
Prachtige rollen van Jan Sterling en Ray Teal. De rol van Douglas is hem op het lijf geschreven, Heb zelden een betere rol van hem gezien. Als je de film nu zou zien is het niet eens gedateerd, je kunt het zelfs breder trekken, de media over de hele wereld doet nu mee en is in al die jaren alleen maar brutaler en confronterender geworden.

avatar van erniesam
Ben een enorm fan van het werk van Wilder en dit is zo'n beetje de laatste film die ik van hem nog moest zien. Veel van verwacht, diep teleurgesteld. Het onderwerp kon mij weinig boeien, geen ontwikkeling in de plot behalve veel voorspelbaarheid, geen humor, weinig tot geen cynisme; ik kon hier weinig mee.

Verhaal is bijzonder voorspelbaar afgezien dat de emotie van Tatum op het laatst compleet onverwacht is. Het scenario vind ik behoorlijk slecht. Prachtige fotografie, dat dan weer wel.

Diep, diep teleurgesteld in deze film; verbaasd me niets dat deze het slecht deed in die tijd.

Wederom vaardig gemaakt door Wilder en de maatschappijkritische noot klinkt onverminderd door in het heden. En Douglas doet het meer dan prima als hoofdpersoon. Vooral het begin is sterk, zoals de scène waarin Tatum zich verveelt bij zijn nieuwe werkgever, temidden van gebreide Tell The Truth stukjes aan de wand Helaas is de kwaliteit niet continu van een hoog niveau.

avatar van de grunt
Die Kirk Douglas is wel een taaie zeg....

avatar van John Milton
de grunt schreef:
Die Kirk Douglas is wel een taaie zeg....

Echt he? Niet neer te knuppelen.

Hoop dat hij nog even mee kan!