Ace in the Hole (1951)

Alternatieve titel: The Big Carnival

Drama / Film noir

geregisseerd door Billy Wilder
met Kirk Douglas, Jan Sterling en Robert Arthur

Charles Tatum (Kirk Douglas), een journalist zonder geluk, neemt een baan aan bij een kleine krant in New Mexico. Zijn werk is nogal saai, maar dit verandert wanneer hij een man ontdekt die vast zit in een mijn. Hij grijpt de kans aan om naam te maken, en speelt, terwijl hij de reddingspogingen uit probeert te stellen, z'n verhalen door aan de grote kranten. Het wordt een nationale media sensatie en Charles melkt het voorval zo ver mogelijk uit.

avatar van wibro
Mijnwerkers Chili worden soort 'reality show'

Toen ik dat las moest ik gelijk aan deze film denken.

avatar van Spetie
Ace in the Hole is een behoorlijk ruwe en zwarte film. Billy Wilder voorziet de meeste van zijn film vaak wel met een positieve boodschap, maar hier is dat niet of nauwelijks terug te vinden. Maakt dat de film er minder om? Nou nee, want ook bij deze Wilder is het op sommige momenten wederom genieten geblazen en Ace in the Hole is Wilders zoveelste goede film.

Wilder slaagt er ook altijd in goede acteurs te strikken voor zijn films en die acteurs spelen dan vaak ook nog eens buitengewoon goed. Zo ook hier, waarbij Kirk Douglas een enorm sterke rol neerzet als een soort van schurk die de mensen goed naar zijn hand weet te zetten. Zo ook de arme man in de grot, waar ik op een gegeven moment behoorlijk wat medelijden mee begon te krijgen, mede ook omdat ook deze man gewoon meer dan goed acteert. Verder was het best leuk om te zien wat voor een mediaspektakel er op een gegeven moment allemaal op de arme man afkomt. Ik vond het eerst nogal overdreven, maar nadat ik de film gezien had las ik in het stukje van TOR dat dit allemaal op waarheid gebaseerd is. Achteraf is dit misschien ook wel logisch, omdat Amerikanen nu eenmaal sensatiebeluste mensen zijn en niet alleen Amerikanen trouwens. Files ontstaan ook regelmatig door kijkers naar een ongeluk aan de andere kant. Eigenlijk best erg als je er zo nuchter over nadenkt.

Al met al een erg sterke film van Wilder, die erg stabiel is, geloofwaardig en van begin tot einde weet te boeien. Dat Douglas op het einde sterft had van mij niet gehoeven, maar het maakt de film er ook niet minder om. Fijn dat ik ook deze Wilder nu gezien heb. Ik was er al lange tijd benieuwd naar en de film heeft in ieder geval aan mijn verwachtingen voldaan.

avatar van Pistons
Heerlijk verhaal dat kundig wordt gedragen door Billy Wilder. Al is het wel vreemd dat een grote krant zoveel moeite doet voor Tatum om drie dagen goed te verkopen en dat zoveel mensen afkomen op zo'n ongeluk alsof het een volksfeest is. Charismatisch acteerwerk van de hard boiled Kirk Douglas en bij vlagen geweldig camerawerk ook.

avatar van Harco
Zit er nog altijd geen Nederlandse release (zij het dvd of blu-ray) aan te komen voor Ace in the Hole? Ik blijf het maar vreemd vinden: één van Wilders grootste films heeft geen release in ons land, terwijl zijn relatief onbekendere - vooral zijn nieuwere - films wel zijn uitgebracht hier. Of is het nog altijd een rechtenkwestie inzake Criterion? Al meen ik dan weer wel ergens een Amerikaanse Paramount-uitgave gezien te hebben.

avatar van otherfool
I met a lot of hard-boiled eggs in my life, but you - you're twenty minutes.

Heerlijke cinema! Een bijtende, cynische twist aan de nog altijd actuele if it bleeds it leads mentaliteit, waarin nieuwsmakende pers en het kuddegedrag van het publiek onder de loep worden genomen. Douglas' amorele oneliners zijn om van te smullen en Ace in the Hole zit verder vol met memorabele karakters (Lorraine, Boot, de sheriff) die allen een duit in het zakje doen.

4*.

avatar van bunkerboy
ijzersterke film noir
mag gerust bij de beste van dit genre gezet worden
Kirk Douglas zet zijn rol gewoon perfect neer , hij ontziet niets en niemand en doer dat zeer overtuigend . Spijtig zijn in het echte leven nog altijd zulke karakters aanwezig .... deze film is niks verouderd en de sensatiedrang van de mensen is nog altijd niks veranderd (Kijk maar wat er gebeurd met een auto accident met gewonden ....)
Billy Wilder bewijst weer eens wat een kunstenaar hij is met deze film
weer een dikke 5

avatar van wendyvortex
Sociaal drama van Billy Wilder en een aanklacht tegen riool-journalistiek en ramptoeristen.
Kirk Douglas en de locatie zijn geweldig.
Toch is het juist het sociaal drama-element en de moraal die er iets te nadrukkelijk op ligt dat hem net iets minder doet uit vallen als de noir en comedy-klassiekers van Billy Wilder.
Maar als aanklacht nog net zo actueel als in 1951.

Uitstekende film waarin een journalist op een groot verhaal stuit als er een man vastzit in een grot. Een goed opgebouwd verhaal over beroepsethiek binnen de journalistiek. Geloofwaardig neergezet en na ruim 60 jaar niks aan kracht ingeboet. Kirk Douglas zet hier zeker één van zijn betere rollen neer.

TMP
Sterk acteerwerk van Kirk Douglas als een journalist die tot het uiterste gaat om een exclusief verhaal te bemachtigen en behouden. Het plot is prima, de riooljournalistiek en het ramptoerisme zoals die hier in beeld worden gebracht zijn tegenwoordig nog steeds herkenbaar. Goed camerawerk ook, vooral de situatie in de mijn is goed in beeld gebracht. Minpuntje is dat de film wel erg leunt op het personage van Douglas, de overige personages zijn een stuk minder interessant.

avatar van John Milton
Wilder does it again.

Heerlijke film over de sensatiedrang van de pers én de behoefte daaraan bij het volk. Douglas is een heerlijk schoft maar het is Wilders strakke regie die hier de show steelt. Jammer dat deze film zo lang amper te zien is geweest. Roger Ebert nam de film op in zijn Great Movies (klik link voor review) en ik begrijpvolledig waarom. Het topt Sunset Boulevard niet (ik kijk nu al uit naar de re-release in de bios, wordt mijn tweede keer), maar staat met stip op een voor ondergewaardeerde Wilders.

De quotes van Wilder zijn trouwens ook heerlijk, eigenlijk verplichte kost om even doorheen te browsen.

Billy Wilder gaat op de Hitchcock tour in deze film, waarin jan en allemaal als aasgieren afkomen op “The Mountain of the Seven Vultures” waar een man vastzit in een verlaten mijnschacht. Cynische film noir —met de toepasselijke alternatieve titel “The Big Carnival”— over schaamteloos egoïsme, riooljournalistiek, ramptoerisme, manipulatie, corruptie en massahysterie. Terwijl het slachtoffer crepeert, bereikt het egocentrisch gedrag tijdens het volksfeest buiten de schacht ongekende hoogten. Sterk scenario en ook de kille rol van Jan Sterling mag er zijn.
Film heeft thematisch overeenkomsten met Fury (1936) en Mad City (1997).

avatar van HarmJanStegenga
Het begint de normaalste zaak van de wereld te worden, maar oké.. wederom een goede film van Billy Wilder. 'Ace in the Hole' is heerlijk duister. Kirk Douglas zet een sterke prestatie neer als bikkelharde journalist, maar het is vooral ook weer de hand van Wilder die dit toch bijzonder genietbaar maakt.

Wilder brengt het verhaal mooi. Of ik het nou verschrikkelijk moet vinden, of grappig. Het is ongelofelijk, vooral als je denkt dat dit soort praktijken niet ver van de werkelijkheid staan. Qua locaties en sfeer is het genieten geblazen en de film hield me vast tot het einde. Duistere humor, sensatie en bijtende ernst.

Een cynische, maar overdreven en weinig subtiele film noir, die barstte van de symboliek en elementen bevatte van een Griekse tragdie. Het verhaal ging over een sensatiejournalist die voor god speelde en een zaak, onder het mom dat slecht nieuws zorgt voor verkoop van kranten), wist op te blazen tot een gigantisch mediacircus. Vooral Kirk Douglas speelde ijzersterk.

Onwaarschijnlijk verhaal maar interessant om zien hoe een man met veel branie en bravoure er in slaagt zelfs experten om de tuin te leiden, hoe het corruptie-apparaat onmiddellijk in werking treedt, hoe op geld beluste personages geen zier geven om het leven van een mens en hoe dom en sensatie- en mediageil de massa is.
Billy Wilder zette een sterke, emotiegeladen film neer met een uitmuntende Kirk Douglas in de hoofdrol.

En wederom een topper van Billy Wilder. Een jaar na 'Sunset Boulevard' geeft hij nu een beeld van het cynisme van pers, radio en televisie. Vrijwel geheel op locatie gefilmd en nog altijd actueel. De ramp en het menselijk leed als entertainment en bron van omzet. Nothing changed really.

avatar van mjk87
Sterk. Nog steeds nu ook erg actueel: als er iets gebeurt, men staat erbij. Niet eens zozeer om te kijken wat er is, maar vooral om even uit de sleur te komen en erbij te horen. Dat doet Wilder ook zo sterk in deze film, waarin men lekker kampeert, hamburgers gaat eten, de kermis opgaat. En wat er met de man in mijn gebeurt doet niets eens zo zeer ter zake. Juist die hele sfeerimpressie rond het centrale verhaal maakt deze film bovengemiddeld goed. De eigenlijke plot is niets eens zo heel bijzonder uitgewerkt en vooral Douglas is zeker in het begin niet heel overtuigend. Te theatraal, maar door de film heen valt dat allemaal wat meer op zijn plek. Wel leuk is het tijdsbeeld rond de journalistiek, maar ook de kleding met veel hoge broeken en erg wijd. Douglas heeft zelfs bretels en een riem, ook geinig. Jammer is wel dat Wilder er niet voor heeft gekozen dat Douglas uiteindelijk zonder schaamte als overwinnaar eruit kwam. Het is nu een beetje een laf einde, hoewel Douglas dit wel overtuigend brengt. Het laatste shot was wel fenomenaal.

avatar van W.V.
Ik heb de film een paar keer gezien op de duitse en engelse zenders. Steeds weer verbaas ik mij over de keuze's van de nederlandse zenders waarom ze nooit dit soort kleine meesterwerken eens de kans geven op de publieke omroep. Maar goed dit forum is er niet voor om daarover ons beklag te doen.

Dit was, zeker in 1951, een verrassende film van Wilder waarin hij de meedogenloosheid en hebzucht van de media, met in dat kielzog de commercie, van Amerika te kijk zette.
Wilder confronteerd de kijker keihard met feiten, de mislukte reporter die ten koste van alles, naar later blijkt een mensenleven, naam wil maken en bereid is daarvoor hele hoge prijzen te betalen. Anderen die zich laten betoveren met mooie woorden en onmiddelijk dollartekens en visoenen van naamsbekendheid krijgen en niet aan een slachtoffer denken. Dit alles wordt verweven met een stukje corruptie en je hebt een film welke, zeker voor die tijd, keihard binnen komt.
Prachtige rollen van Jan Sterling en Ray Teal. De rol van Douglas is hem op het lijf geschreven, Heb zelden een betere rol van hem gezien. Als je de film nu zou zien is het niet eens gedateerd, je kunt het zelfs breder trekken, de media over de hele wereld doet nu mee en is in al die jaren alleen maar brutaler en confronterender geworden.

avatar van erniesam
Ben een enorm fan van het werk van Wilder en dit is zo'n beetje de laatste film die ik van hem nog moest zien. Veel van verwacht, diep teleurgesteld. Het onderwerp kon mij weinig boeien, geen ontwikkeling in de plot behalve veel voorspelbaarheid, geen humor, weinig tot geen cynisme; ik kon hier weinig mee.

Verhaal is bijzonder voorspelbaar afgezien dat de emotie van Tatum op het laatst compleet onverwacht is. Het scenario vind ik behoorlijk slecht. Prachtige fotografie, dat dan weer wel.

Diep, diep teleurgesteld in deze film; verbaasd me niets dat deze het slecht deed in die tijd.

Wederom vaardig gemaakt door Wilder en de maatschappijkritische noot klinkt onverminderd door in het heden. En Douglas doet het meer dan prima als hoofdpersoon. Vooral het begin is sterk, zoals de scène waarin Tatum zich verveelt bij zijn nieuwe werkgever, temidden van gebreide Tell The Truth stukjes aan de wand Helaas is de kwaliteit niet continu van een hoog niveau.

avatar van de grunt
Die Kirk Douglas is wel een taaie zeg....

avatar van John Milton
de grunt schreef:
Die Kirk Douglas is wel een taaie zeg....

Echt he? Niet neer te knuppelen.

Hoop dat hij nog even mee kan!

avatar van Illmaticly Ill
Wat een fenomenale rol van Kirk Douglas....

Ijzersterk en grimmig drama met een krachtige boodschap die 67 jaar later net zo actueel is, zo niet actueler dan destijds.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eén van de betere rollen van Kirk Douglas. Gewoonlijk ben ik niet echt fan van hem, maar hier doet hij het echt wel goed. Een verhaal met een boodschap dat nog steeds actueel is. Het zakt wat in naar het midden, maar is verder best wel goed. En dankzij het werk van Billy Wilder zijn de dialogen zeker de moeite. Met het personage Lorraine Minosa wordt gaandeweg ook minder gedaan, wat wel jammer is met het talent van Jan Sterling. Ze schittert tegenover Douglas, ondanks dat het personage wat op de zijweg wordt geplaatst met momenten.

Als je weet dat dit gemaakt werd tussen toppers als Sunset Boulevard en Stalag 17, mocht de lat toch wel wat hoger liggen voor Wilder en is het voor zijn kunnen iets te doorsnee. De film is in elk geval beter dan hij in 1951 werd onthaald.

avatar van wihu61
Heel onderhoudende film. Geweldig om te zien hoe alles langzaam uit de hand loopt en er een compleet pretpark ontstaat.

De favoriet van Wilder zelf maar ik vond ‘m net als The Lost Weekend (1945) - MovieMeter.nl wat tegenvallen. De film is zelfs wat saai, maar net als The Lost Weekend heeft de film op het einde een interessante twist: niet zo’n twist die bijna alle huidige films hebben en die het verhaal opeens helemaal de andere kant op stuurt maar een subtiele twist die de film opeens een extra laag geeft in plaats van het een andere kant op te sturen en die de film ver verheft boven de middelmaat. In dit geval een twist met als boodschap iets als: als je uit sensatiezucht maar lang genoeg leugens vertelt wordt op een gegeven moment de waarheid sensationeler dan je volgende leugen. Maar net als in The Lost Weekend is de motivatie van de hoofdpersoon om aan het eind opeens iets anders te doen wat raadselachtig in de zin dat er meerdere factoren of theorieën mogelijk lijken zodat de film je daar als kijker over laat nadenken in plaats van het antwoord te geven zoals bij de meeste andere films gebeurt. De film is denk ik geen film noir maar de hoofdpersoon Tatum is overigens wel weer een zeer cynische gast (die dan nog wordt overtroffen door de andere hoofdpersoon Lorraine qua verdorvenheid). Bijzonder leuk is hoe Wilder de karakters en hun kleding laat verbinden: zo merkt Tatum op dat Boot zowel een riem als bretels draagt dus zekerheid wil en zo ook alle feiten checkt terwijl Lorraine net zo leugenachtig is als haar geblondeerde haar.

De film oogt erg actueel wegens de hele mediahype omtrent ‘nepnieuws’, maar de film demonstreert natuurlijk juist dat nepnieuws geen uitvinding van Trump is maar altijd al heeft bestaan. Ik denk dat het kapitalisme noodzakelijk de journalistiek corrumpeert (en nota bene The American Dream verbindt in zijn beroemd voorbeeld kapitalisme en media: ‘van krantenjongen tot krantenmagnaat’) omdat kranten en in onze tijd webmedia commerciële producten zijn en dus aan de man moeten worden gebracht zodat de klant primair moet worden bediend in plaats van geïnformeerd: zo moeten er deadlines worden gehaald (zodat zorgvuldig onderzoek vaak ontbreekt), verkoopt sensatie dus opgeklopte verhalen beter en wil de consument alleen nieuws dat in zijn politiek straatje past (omdat het leuker is om in je mening te worden bevestigd dan ‘cognitieve dissonantie’, hetgeen we nu filter bubbles noemen). Wel kent de vrije markt een inherent correctiemechanisme: als een krant te ver gaat in zijn leugens verliest het zijn geloofwaardigheid en gaan de klanten naar een andere, betere krant. In socialistische dictaturen wordt niet om geld maar om ideologie gelogen en ontbreekt behalve een alternatieve informatiebron zelfs een inherent correctiemechanisme, nu volgens Arendt een dictatuur juist is gebaseerd op het ondermijnen van alle feitelijke kennis. De burger in een dictatuur hoeft de leugens van het regime niet te geloven: het gaat er veeleer om dat de burger geen idee meer heeft wat waar en wat niet waar is zodat alles mogelijk waar wordt. De film focust overigens niet alleen op de leugens van een sensatiebeluste journalist die daarmee snel rijk wil worden maar ook op het manipulatieve van de media die niet alleen de gebeurtenissen verslaan maar zelf ook bewust en onbewust nieuws scheppen. Gelijk de kwantummechanica leert qua observeren van kleine deeltjes, lijken ook de media geen gebeurtenissen te kunnen verslaan zonder die gebeurtenissen ook zelf mede te bepalen door erover te berichten.

Overigens, een toevallig actueel tintje geeft het drama van de Thaise voetballertjes die vast zitten in een grot: dat vergelijkbare drama demonstreert dat vastzitten in een grot nog steeds ‘groot nieuws’ is dus een gebeurtenis is die de verbeelding van de nieuwsconsumenten prikkelt. Tatum weet ook dat mensen ‘human interest’-verhalen willen lezen, zodat een drama met één slachtoffer veel beter verkoopt dan een drama met vele slachtoffers omdat vele slachtoffers anoniem worden dus slechts een getal. Daarom spreken journalisten en politici bijna altijd over specifieke gevallen (‘Dit is Ans: zij is bijstandsmoeder en kan moeilijk rond komen’) in plaats van over statistieken (‘60% van alle bijstandsmoeders kan moeilijk rond komen’) want mensen willen een gezicht zien in plaats van een getal horen. Zoals The Lost Weekend groot inzicht toont in alcoholisme, toont deze film groot inzicht in de werking van de media.