Il Grande Silenzio (1968)

Alternatieve titels: The Great Silence | Levend of Dood | The Big Silence

Italië / Frankrijk
Drama / Western

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Jean-Louis Trintignant, Klaus Kinski en Frank Wolff

Een groep premiejagers onder leiding van Loco jaagt op vogelvrijen die zich verstopt hebben in de besneeuwde bergen van Utah. Nadat de man van Pauline slachtoffer is geworden van Loco, huurt ze een revolverheld in om wraak te nemen. Dit is Silence, stom sinds zijn keel is afgesneden in zijn jeugd.

avatar van thunderball
Kon het toch niet laten en heb de Japanse blu ray besteld en afgelopen week ontvangen en bekeken.
Viel mij 100% mee.
Beeld en geluid zijn gewoon goed te noemen (op hier en daar uitzondering na) voor een film, die verder niet is opgeknapt. Ik heb hem nooit op dvd gezien, dus kan niet vergelijken, maar het zal ongeveer dezelfde kwaliteit zijn.
Extra's zijn o.a. alternatief (flauw) einde, andere begin en eindtitels, interview met vrouw van regisseur (in Italiaans met Japanse ondertitels, dus daar heb je niet veel aan), Amerikaanse en Duitse trailers en promotie foto's en posters.
De screens lijken overigens van die promo foto's genomen, da's natuurlijk niet helemaal eerlijk en zegt dus eigenlijk niets over beeldkwaliteit van de film, die stukken beter is dan op die site wordt beweert.

thunderball schreef:
Kon het toch niet laten en heb de Japanse blu ray besteld.

Wat ben je toch een eigenwijsje.. Nee, dit doe je alleen als je een grote fan bent van dé spaghetti der spaghetti's. Ik blijf hoop houden, Arrow, Eureka, 88 Films, of Kino Lorber kom in actie!! # Goudmijn.

avatar van HarmJanStegenga
Misschien had ik er vannacht - na een lange dag - niet echt de kracht meer voor, maar ik had toch veel meer verwacht van deze 'Il Grande Silenzio'. Vond 't toch een aardig lange rit door de sneeuw. Cinematografisch een pareltje, absoluut. Qua sfeer zit het goed. De film is verder redelijk vermakelijk, maar qua personages en verhaal vond ik dit absoluut niet zo bijzonder. Einde viel me ook wat tegen. Toch zeker een voldoende. Sfeer is zo belangrijk. En Corbucci slaagt erin om dat te creëren. Gelukkig maar.

avatar van thunderball
Deze vorig weekend bekeken.
Beroemde en beruchte film, vooral door onconventionele einde.

Volgens sommige mensen is alleen het einde bijzonder en rest van film doorsnee, maar daar ben ik het toch niet mee eens.

Heel de film is vanaf begin intrigerend door speciale, ietwat sinistere, naargeestige sfeer; opvallende, uitzonderlijke omgeving want volledig in sneeuw afspelend verhaal; de zwijgzame -bijna anti- held Trintignant; de geweldige, iedere scene stelende, Kinski en de bijzonder sfeervolle muziek van Morricone. Vonetta McGee is er voor de romantiek en kende ik voorheen alleen van de actiethriller The Eiger Sanction van/met Clint Eastwood.

Een van de weinige westerns, waarbij de held het onderspit delft en de schurk met misdaad wegkomt. Einde film is uitermate opvallend, onderscheidend en legendarisch.

Een pareltje en must-see!

Een dikke acht, ofwel vier sterren!

avatar van mcdaktari
Ga de film vandaag eindelijk kijken, ben echt benieuwd want ik heb deze western nog altijd niet gezien.
Tenminste niet dat ik me zo kan herinneren. Daarna Face to Face ook maar gelijk kijken om in de sfeer te blijven.

avatar van baspls
Heb deze film nu eindelijk in handen gekregen en ben super nieuwsgierig.
Maar de kwaliteit die ik heb is niet veel soeps helaas... Dus ik wacht nog maar even mocht er iets beters voorbij komen.

avatar van mcdaktari
Gisteren gezien, en het is een prima western, zeker als je kijkt hoe oud deze film al is. Toch vind ik The Great Silence een film die eigenlijk tijdloos blijft. Je herkent meteen de Ennio Morricone soundtrack , al heeft die toch wel betere film muziek gemaakt vind ik.
Wat ik vooral goed vind aan deze film is het einde Dit is eens een keer een film met niet een happy ending, Hoewel er voor de liefhebbers ook nog een alternatief einde bij zit, het zgn. Happy ending. Maar daar zat geen geluid bij.
Al bij al is het een hele beste western en diegene die van westerns houden en deze film nog niet zagen, moeten er beslist een keer naar kijken.

avatar van thunderball
Bij mij (Japanse blu ray) zat er wel geluid bij het alternatieve einde, maar was helaas alleen in Italiaans af te spelen.

avatar van frolunda
Stond al lang op mijn lijstje deze en vandaag was het dan zo ver.Door alle positieve berichten/recensies had ik hoge verwachtingen (ook omdat het genre me lief is) en Il Grande Silenzio stelde niet teleur.
Allereerst zijn daar de prachtige,sneeuwrijke buitenopnames,veelal opgenomen in de Dolomieten in de omgeving van Cortina d'Ampezzo en San Cassiano (Zuid-Tirol) die deze western een extra dimensie geven.
Jammer genoeg blijft de soundtrack van Ennio Morricone,zoals op deze pagina al eerder opgemerkt hier iets bij achter.Slechts op het einde als Loco en zijn mannen richting Snow hill rijden maakt ie indruk.Niet dat de score slecht is maar voor Morricone's doen wat gewoontjes,zeker als je hem vergelijkt met de toppers van Sergio Leone of bijvoorbeeld Navajo Joe.
Wat wel imponeerde was het verhaal dat zeker voor die tijd hard en (mede door de setting en het opmerkelijke einde) origineel was.Iets wat vooral tot uiting kwam in de glansrol van Klaus Kinski,ik ken niemand die zo'n sinistere en ter gelijkertijd aimabele schurk kan neerzetten als hij.In zijn kielzog zetten overigens ook Jean-Louis Trintignant en niet te vergeten Frank Wolff uitstekende prestaties neer.

Wel kende de film enkele schoonheidsfoutjes zoals in het begin toen het trio voor het eerst met de postkoets in Snow hill aankwam.In de scene met Loco en de sherrif was er zware sneeuwval en bij Silenzio iets verderop was het droog.Kleinigheidjes die overigens niet aan de klasse van de film afdoen.

Wel betreurenswaardig dat ik het moest doen met een Duits nagesynchroniseerde versie,dat drukt de pret toch wel een beetje.Had deze graag op een nog groter scherm en met de originele audio track gezien.
Maar ook dat laatste doet niets af aan de status van Il Grande Silenzio als klassieke en invloedrijke western.

Erg goed.

avatar van baspls
"Now say "good-bye" to your husband. Always respect the dead. Now pack your husband in the snow. That'll keep him fresh till I collect his bounty. So don't you bury him, you hear? What times we live in. Blacks worth as much as a white man."

Martin Koolhoven raad The Great Silence aan als een van de beste Spaghetti Westerns en zodoende heb ik hem bekeken voor de Western/Thriller Challenge.

De film verteld het verhaal van 'Stilte', een stomme een gunfighter die terechtkomt in een ondergesneeuwd dorpje waar Loco en zijn bende van premiejagers de dienst uit maken.

De Franse Jean-Louis Trintignant speelt een prima rol als Silence, al had het mischien wat expressiever gekund sinds hij niet praten. Klaus Kinski speelde goed als Loco, een rol die voor hem geknipt is (alhoewel, zelf zou hij wel degelijk zijn geduld verliezen). De dubbing is zoals vaak bij Italiaanse films weer niet van al te beste kwaliteit, al vond ik dat ze wel goede stemmen bij de personages hadden gezocht. De Sheriff zorgde trouwens voor een aantal Leone-achtige humoristische momenten.

Een western die zich volledig in de sneeuw afspeelt zie je niet vaak. Ik vond dat de film een heerlijk winters sfeertje had en daarnaast ook zo'n geweldige uitstraling zoals alleen Italiaanse Westerns die hebben, dat schiet-geluidseffect alleen al. Voor de studio-opnames met sneeuw zijn liters scheerschuim gebruikt.

Op het feit dat de film zich in de sneeuw afspeelt na, onderscheid de film zich ook nog van de gemiddelde western door de interessante achtergrond van de personages. De achtergrond van Silence doet weliswaar een beetje denken aan die van Harmonica in Once Upon A Time in the West, maar het blijft geniaal gevonden. Verder maakt de film ook een soort statement tegenover premiejagen, net zoals The Good, The Bad and the Ugly dat deed met de Amerikaanse burgeroorlog.

Verder is het ook erg origineel dat de film geen happy ending heeft. Aan het einde wordt duidelijk dat Loco de echte hoofdpersoon van de film was, geniaal bedacht en erg origineel, ook al is het mischien anticlimactisch als je op een gave gunfight had gerekend. Bij mijn versie zat ook nog een alternatief 'happy ending', dat was behoorlijk cliché en de film zou echt vele male minder zijn geweest als dat was gebruikt.

Mijn versie was nogal raar bijgeknipt in een vreemd aspectratio en had zeer lage beeldkwaliteit. Toch ontgingen de mooie opnames me niet. Prachtige beelden van de sneeuw en een aantal zeer kundig geschoten scènes. De achtervolging door de sneeuw was werkelijk briljant geschoten. Verder zaten er een aantal mooie close-ups in de film die aan Sergio Leone deden denken en zooms die dan weer aan Lucio Fulci doen denken. De flash-back via de kaars was briljant gedaan en de shoot-outs waren ook erg sterk gefilmd met afwisselend bloed-effecten en close-ups van de geweren.

Ennio Morricone maakte weer een mooie soundtrack die met name de dramatische momenten erg ten goede doet. De muziek is echter niet van het niveau als zijn Leone-soundtracks, bij vlagen deed het me een beetje aan Fabio Frizzi denken.

De film was duidelijk een grote inspiratie voor Quentin Tarantino. De eerste helft van The Hatefull Eight is duidelijk afgekeken van deze film. De postkoets en de dode outlaws op het dak bijvoorbeeld... Verder staat ook op IMDb dat de film een grote inspiratie was voor de grauwe sfeer die Koolhoven in Oorlogswinter heeft neergezet, Corbucci wordt zelfs genoemd in de aftiteling (ik ga onze binnenlandse cinema met de dag beter waarderen).

Al met al vind ik The Great Silence een erg sterke, lekker grauwe Italiaanse western die zeker de moeite waard is.

avatar van John Milton
Niet gek, die Duitse titel, voor de verandering....

avatar van dionj

Ik zie dit gek genoeg nu pas. Wat een geweldig nieuws dat deze film eindelijk op Blu-Ray uitkomt. Gelukkig ook nog met een restaureerde 4K-scan.

dionj schreef:

Inderdaad bizarre!! Ik kan geen film bedenken die ik liever op blu-ray zou hebben.

avatar van de grunt
Jaren op gewacht en dan zo'n waardeloos product op de markt brengen.

avatar van thunderball
Hoezo, ik snap eerlijk gezegd niet heel veel van de info, die jouw link weergeeft.
Ik sta op het punt de Duitse Mediabook met dvd en blu ray te bestellen, maar is het niet de moeite waard?

avatar van Brix
Naar het schijnt is er tijdens de originele opnames van de film al het e.e.a. mis gegaan, zoals onscherpte van een aantal scènes en een "raster" in andere.
Dat is nooit meer goed te krijgen natuurlijk.

thunderball schreef:

Klik de Dvd aan en de Blu-ray dan kun je ze vergelijken qua beeld. Er is echter weinig verschil. Erbarmelijk

Brix schreef:
Dat is nooit meer goed te krijgen natuurlijk.

Arrow kan hier iets van maken. 100%

Dus gewoon houden bij mijn Japanse blu ray en geen Duitse aanschaffen?
Hoe is de kwaliteit van de gewone reguliere dvd's, want die heb ik nooit aangeschaft.

de grunt schreef:

Arrow kan hier iets van maken. 100%

Heeft Arrow al iets bevestigd?? Ik weet dat Film Movement (US label) een 2K versie gaat uitbrengen: Film Movement: 2K Restoration of Sergio Corbucci's The Great Silence Prepped for Blu-ray
Zal dat dezelfde versie zijn als de Duitse uitgave?

Dus gewoon houden bij mijn Japanse blu ray en geen Duitse aanschaffen?

De kwaliteit van de dvd's is erg matig. Veel compressiefouten, gezichten zien er heel bleek uit (overbelicht bijna). Ik zou de dvd's nu niet meer afschaffen. Ik ben het daarom niet helemaal eens met de grunt. De Blu-Ray ziet er redelijk uit, wat ik zo van de screenshots kan zien. Het beeld is in ieder geval een stuk scherper en de kleuren zijn veel meer 'filmischer'. Ondanks dat, kan het natuurlijk altijd véél beter, er is namelijk weinig aan restauratie gedaan (als er überhaupt al iets aan gedaan is). Er is nu alleen een print gemaakt met een hogere resolutie.

thunderball Die Japanse Blu-ray is helemaal om te huilen. Gewoon een upscaling van de dvd's.

avatar van wolfmanrene
Of kom hem 19 januari gewoon op groot doek kijken waar de 4K-DCP wordt vertoond:
Cinema Egzotik: Winter Is Coming at EYE Film in Amsterdam | EYE - eyefilm.nl

wolfmanrene schreef:
Cinema Egzotik: Winter Is Coming at EYE Film in Amsterdam | EYE - eyefilm.nl

Wow! Bedankt voor de tip:-) Ben enorm benieuwd naar de 4K-versie.

Ja wachten!