The Ox-Bow Incident (1943)

Drama / Western

geregisseerd door William A. Wellman
met Henry Fonda, Dana Andrews en Mary Beth Hughes

Twee voorbijgangers passeren een western-stad. Wanneer het nieuws komt dat een boer vermoord is en zijn vee gestolen is, voegen de stadsmensen zich bij de voorbijgangers en maken samen jacht op de daders. Als ze drie mannen tegenkomen die samen vee bezitten, besluiten ze hen te berechten.

avatar van W.M.J.M
Geweldige film 4.5*

4,5 ster is zeer veel, en misschien wel meer dan de film had gekregen als het in 2009 was gemaakt. Dit komt doordat ik constant het gevoel had dat de drie veedieven niet vermoord zouden worden. Dit komt doordat ik nog nooit een oude film heb gezien waarbij zoiets onrechtvaardigs gebeurd. Bij oude films is het toch altijd een happy end.
Hoewel alles er op wees dat de mannen zouden worden opgehangen, was mijn gebrek aan ervaring aan zo’n negatieve einde een voordeel, omdat ik bleef gelopen dat het wel goed zou aflopen. Zelfs nadat de personen werden neergeschoten, dacht ik dat het niet echt gebeurd was, geholpen door het feit dat het off-screen gebeurde.

Het thema is gewoon geweldig en tijdloos, ook zeer actueel. De neiging om voor eigen rechter te gaan spelen is in deze maatschappij, en ook bij mij persoonlijk, aanwezig. Ik ben er niet rauwig om als een misdager om wordt gelegd en bij bv. een pedofiel is groepswraak ook begrijpelijk. Deze film laat zien wat er (kan) gebeuren als je aan die neigingen toegeeft. De posse was dan ook niet echt geïnteresseerd in recht, maar in pure wraak en machtsuitoefening. Zulke dingen spelen mee in elke rechtsgang, maar als 'volksrecht' zijnde veel meer.

Het deed me een beetje denken aan '12 Angry Man' die dezelfde thema's raakt en natuurlijk ook dezelfde hoofdrolspeler (Henry Fonda) heeft. Hoewel Henry Fonda de hoofdrol speelde vond ik hem onopvallend. De leider van de posse, die zuidelijke kolonel vond ik beter. De brief op het laatst is briljant, een prachtige scène, die de essentie van de film weet te vatten, zonder prekerig om misplaatst in de plot te voelen.
Nadelen zijn vooral dat het wel erg toevallig is, wat er allemaal gebeurde. De jongens hadden de schijn wel erg tegen, iets teveel als je het mij vraagt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Interessant vanwege zijn boodschap. Niet zozeer de inhoud ervan (en al helemaal niet het nogal 'dik er bovenop liggen' ervan), maar ik denk dat er hiervoor weinig voorbeelden zijn te vinden van films waarin het niet allemaal zo heroïsch en goed is. Zeker tussen Westerns zitten nogal wat mislukte heroïsche, patriottistische misbaksels. Denk wel dat dat één van de belangrijkste dingen is die Wellman heeft ingebracht. Ik zag eerder dit jaar zijn versie van 'A Star is Born' en ook daarin zit dat cynische toontje. De Tweede Wereldoorlog zal er in dit geval wel een rol in gespeeld hebben.

Verder standaardkwaliteiten van de cast, met name de vaste westerngroep al dissoneert Dana Andrews me toch wat teveel. Vind dat meer een intellectueel of 'goede' in een stadsthriller dan iemand als veeboer in een western.

HarmJanStegenga schreef:
De cinematografie is prachtig. De beelden 's nachts in het bos zijn fenomenaal en erg beklemmend. Nou moet ik wel zeggen dat de sfeer in een western mij al snel goed bevalt,
Zoals Brix zegt dus wel helemaal in de studio geschoten overigens (oorlogstijd - budgetten etc), maar dat verklaart wellicht het beklemmende. De weidsheid was dus ook helemaal niet aanwezig.

avatar van niethie
Opzich wel een boeiend filmpje met een mooi uitgangspunt en aardig rolletje van de altijd sterke Fonda, maar om nou te zeggen dat het me echt gegrepen heeft, nee. Daarvoor lag de moraal op het eind er toch wel erg dik bovenop. Ook de aanloop was veels te lang, zeker als je je bedenkt dat het allemaal maar 75 minuten duurde...

3 sterren

avatar van otherfool
In vlekkeloos zwart-wit geschoten Western klassieker heeft een hoop prachtigs te overleggen. Het zijn vooral de boeiende karakters die van The Ox-Bow Incident iets bijzonders maken; er zijn er zeker een handvol die veel meer zijn dan toevallige omstanders. Een ieder met zijn eigen verhaal en achtergrond, die ook in deze korte film prima worden uitgediept.

Centraal in de film staat een spectaculair goede Fonda, maar ook de rest van de cast is overtuigend in een verhaal over vigilantisme in een schijnbaar toch al wetteloze tijd. De uiteindelijke hanging komt dan hard aan; en wat een shot ook met de schaduwen.

Werkelijk uitstekend, zelfs lichtelijk briljant. 4*!

avatar van Ruiter13
Ik heb echt genoten van deze top film. De spanning werd goed vastgehouden en de sfeer vond ik prachtig. Ook bijzonder een goede western te zien zonder shootouts hoeren en bandieten .

avatar van simonvinkie
Korte film, niet dat daar wat mis mee is, want dit is over het algemeen gewoon een prima western. The Ox-Bow Incident viel gister bij mij door de brievenbus, en ik had al erg veel zin in deze film. Vandaag dan bekeken.

75 minuten duurt de film slechts. Van mij hadden er nog makkelijk 20 minuten bij gemogen. Nu bleven de karakters een beetje oppervlakkig en werden ze niet echt uitgediept. Al was het acteerwerk wel erg sterk. Vooral Henry Fonda deed het goed, maar ook de andere acteurs zetten stuk voor stuk prima rollen neer.

De film is erg mooi in zwart-wit geschoten. Vooral de scenes in de Ox-Bow zijn erg goed gefilmd. Natuurlijk was de boodschap flink aanwezig, en probeert de film je echt te laten zien dat ''eigen rechtertje'' spelen niet de bedoeling is. Maar de film heeft gelukkig niet zo'n overgeromantiseerd sfeertje. Nee, het blijft allemaal lekker donker.

Verder heeft de film gewoon een heel degelijk niveau. Ik heb me er over het algemeen prima mee vermaakt, al bleef het echte ''wow'' gevoel uit.

Wel een ruime 3,5*

avatar van louisvf
Ruiter13 schreef:

Feit

avatar van The One Ring
Voor mij was de grote verrassing van The Ox-Bow Incident het slechte einde. Ik was kennelijk niet de enige die er van overtuigd was dat het wel goed zou aflopen, omdat het dat meestal doet in klassieke Hollywoodfilms. De verhanging is een krachtig stukje cinema en enkele momenten van de aanloop er naartoe zijn beklemmend en zijn geschoten in een toepasselijk donkere sfeer.

En toch wist The Ox-bow Incident me niet te overdonderen. Het is een goed uitgevoerde film, zeker, maar misschien iets teveel gemaakt om een boodschap over te brengen.De film gaat om bijna niets anders dan om zijn boodschap en aangezien die al snel duidelijk is en er weinig is om je er van af te leiden is het allemaal niet bijzonder spannend om naar te kijken. Een beetje de Crash van de jaren '40 wat dat betreft. De lengte is hier dan ook een probleem, het had allemaal wel wat meer uitgebreid mogen worden. Ironisch genoeg is het enige element dat het hoofdplot een beetje verlaat ook opvallend slecht uitgewerkt, namelijk dat liefje van Fonda. Er zaten maar twee verrassingen in eigenlijk, het eerder genoemde einde en de passiviteit van Fonda's personage, wat me trouwens erg aansprak omdat het realistisch over kwam. Hoe dan ook, deze verrassingen waren groot genoeg om 3,5* te verantwoorden, maar dat werd verpest door de laatste scène, waarin Fonda de brief voorleest. Ik vond het een mooie vondst om Fonda's ogen af te schermen, maar helaas lag de inhoud van de brief er zo dik bovenop dat hij beter weg kon blijven. Een boodschap letterlijk uitspreken werkt zelden in een film, maar zeker niet als de boodschap al na een paar scènes duidelijk was.

Het probleem ligt hem ook een beetje in de vergelijking die ik tijdens het kijken constant maakte met twee andere films, namelijk het al vaker genoemde 12 Angry Men, maar vooral Fury. Bij 12 Angry Men is het argument gewoon beter uitgevoerd, met geweldig schrijfwerk. Bij Fury wordt dieper gegraven. The Ox-Bow Incident is in vergelijking vooral een simpele, goedbedoelde film die werkt maar niet meer dan dat. Het zijn enkele acteerprestaties die de film boven zich uit laten stijgen, waaronder Fonda, Quinn, Eythe en de briljante anti-type casting van Jane Darwell.

avatar van madmax1
Ook deze nogmaals herzien,een beetje de voorloper van clint's hang 'm hich.
Klasse uitgewerkt,en Fonda is in westerns niet te overtreffen.

avatar van madmax2011
madmax1 schreef:
Ook deze nogmaals herzien,een beetje de voorloper van clint's hang 'm hich.
Klasse uitgewerkt,en Fonda is in westerns niet te overtreffen.

wat een film kennis madmax1 hahahhah

avatar van madmax1
Ja mijn beste madmax 2011,ik ben van 1942 en opgegroeid met de westerns,zondag middag de matine in de royal te maastricht , om half 6 bij de paters koepel kerk , en om 8 uur de hebios te heer en allemaal westerns oa; tommix, zorro, roy rogers ,hopalong casedy,gene autry,randolp schot,cary cooper ,victor mature,henry fonda,e.v.a. mocht ik deze allemaal gaan berichten heb ik hier op m.m een week nodig.
Alleen de spagettie aria's met hun trommeltjes kerkklokken mond harmonika ,plus close up allerhand gezichten is bij mij niet faforiet.
En dan die john wayne ondanks dat ik bijna allemaal heb gezien kon mij niet bekoren mochten er in alle drie de locaties john wayne draaien had ik een baaldag.Ga nu clint's hang 'm high nogmaals afkijken.

avatar van Dogie_Hogan
@Madmax1
Niet op reageren; is geen serieuze MM'er.

Mbt J. Wayne sta je niet alleen. Randolph Scott is ook beetje kaliber van Wayne. Uitstekende 'Western-acteurs' zijn trouwens Henry Fonda, Robert Ryan, Burt Lancaster en Richard Widmark.

Hang 'm high haalt bij lange na niet het niveau van deze Western.

avatar van Biosguru
Beste Madmax1,

Ik heb deze film gisteren gezien. En nog wat andere klassiekers en had toevallig een stukje over nitraatfilm gelezen deze week. Erg leuk dat ik eindelijk eens iemand kan vragen die het verschil mogelijk gezien heeft! Wat mij opvalt is dat veel films uit die tijd erg donker zijn. Dat valt opzich nog wel te verklaren omdat er immers nog tv was in die tijd. Alles was voor groot doek en een donkere zaal. The Ox-Bow incident is hier een mooi voorbeeld van.

Nu de Clou... Wat ik zo lees was nitraat film erg goed in het weergeven van diep zwart en grote contrasten. Zeker tov het modernere safetyfilm materiaal. Deel jij die ervaring? Of is dat echt te lang geleden? Hier het stukje over de technische voordelen van nitraatfilm:

Het kan ook net zo goed zo zijn dat die films zo donker zijn omdat alles voor filmvertoning op groot doek was geschoten Het viel me bij deze film ook weer op hoe fraai die donkere scene's waren.

Nomak
Een sterke western die me deed denken aan 12 Angry Men. Niet alleen dezelfde hoofdrolspeler, maar ook het verhaal vertoont heel wat overeenkomsten. De boodschap die de film uitdraagt is ook zeer duidelijk, het is namelijk geen goed idee om het recht in eigen handen te nemen. Ik had wel de hele tijd het idee dat het nog wel goed zou komen, en ik vond het dan ook bijzonder verrassend toen de drie onschuldigen alsnog werden gelyncht. Die scène wordt ook prachtig in beeld gebracht door enkel de schaduwen te laten zien. Verder zijn er nog enkele mooie scènes zoals de zeven mannen die tegen de lynchpartij zijn en apart gaan staan maar helaas geen meerderheid vormen, en natuurlijk ook het sterke einde waarin Henry Fonda de brief voorleest. Dan zie je dat de mannen beseffen dat ze een enorme en onherstelbare fout hebben gemaakt.

The Ox-Bow Incident is door het tijdloze en universele verhaal niet enkel een aanrader voor de western liefhebbers, maar dit is een film die wellicht ook in de smaak kan vallen bij mensen die niets met het genre hebben. Uitblinkers zijn Henry Fonda en Anthony Quinn, beide mannen acteren subliem. Ik had eerlijk gezegd ook niets anders verwacht van deze giganten.

Vandaag herzien. Blijft een sterk plamflet tegen het in eigen hand nemen van het recht en voor de rechtsstaat. Bovendien is het laatste half uur gevoelig mooi. Sowieso worden werkelijk alle cliches vermeden verplichte lovestory, happy end, stoere cowboys etc. Daarin is deze film wel verfrissend. 4 sterren blijven staan.

Zie een paar keer de vergelijking met 12 Angry Men staan, op zich moest ik daar ook aan denken. Maar toch slaat de vergelijking eigenlijk de plank mis, omdat de films iets heel anders willen. Dit is een film voor de rechtsstaat en 12 Angry Men benadert het juist heel kritisch. Dat is het voornaamste verschil. Deze film gaat dan ook over het in eigen hand nemen van het recht, terwijl dat bij 12 Angry Men juist is neergelegd bij de mannen (die er misschien helemaal niet om vroegen). Bovendien zijn hier andere belangrijke thema's als groepsdruk heel anders uitgewerkt.

Driello
Het thema van deze film kan eigenlijk al worden afgeleid uit de introductietekst hier op MM. Dat thema is niet echt alledaags voor een western (concludeer ik gemakshalve op ongeveer 15 westerns in totaal, niet echt imposant dus.....) en in die zin is dit voor mij al een interessante en originele western. Het had allemaal echer wel wat beter kunnen worden uitgewerkt. Vanaf scene twee ongeveer, met de groep buiten de saloon, is het al duidelijk dat het recht in eigen handen zal worden genomen. Een beetje een give-away dus. Er wordt nog getracht om dit gegeven een wel-niet spanning mee te geven door de rechter en de deputy-sheriff te introduceren, maar het wrkt niet overtuigend en eigenlijk weet je al min of meer wat er gaat gebeuren. De enige spanning is dan nog veroorzaakt door de vraag: hoe en met wie?. En daar ging het een stuk beter mee. er volgen dan namelijk zaken die deze film zeer interessant maken. Allereerst de rol van de kolonel die de hele bende een beetje aanvoert. Enerzijds wil hij sterk leiderschap tonen, anderzijds wil hij ook geen besluit nemen tegen de mening van de meerderheid in. Dat levert al een mooie spanning op, die nog wordt versterkt door de voor- en tegenstanders. Fraai is ook dat er eigenlijk geen enkele held in de klassieke zin deze woords in de film is te bespeuren. Het zijn eigenlijk allemaal min of meer 'gewone' mensen, behalve dan die clown die telkens een grappige snuit moest trekken met dat touw en die vrouw. Dat zijn dan ook meteen de karakters die met de kwaliteit van de film detoneren. En dat die klote lach af en toe..............erg storend en niet nodig - jammer eigenlijk.
De scene van de hanging is prachtig gefilmd. Datzelfde geldt overigens voor de zelfmoord.
Wat dan nog te bekritiseren valt is dat sommige actiescenes wat uit de toon vallen. Ze komen ineens uit het niets en ook daar begreep ik de functionaliteit niet. Voorbeeld is de korte knok-scene in de saloon en de 'ontsnapping' van de mexicaan. Dit zijn echter kleine kritiekpunten in een verder verrassend goede film. Tot slot nog: mijn punten zet ik een halfje hoger in, dan de 3,5 die ik in gedachten had, omdat ik de beide eerder genomede scenes zo fraai zijn gefilmd. ik vind dat een prijzenswaardige manier van weergeven van een gebeurtenissen die er in die tijd, met de toenmalige 'special-effects' zeker knullig hadden uitgezien.

avatar van gert_r
Een zwart-wit kojboj-film uit het jaar kruik: ik kan niet zeggen dat ik heel hoge verwachtingen had van deze rolprent. Tot mijn niet geringe verbazing bleek het echter toch om een meesterwerkje te gaan, met een thema dat nog steeds actueel is, en dat ook altijd wel zal blijven.
Op cinema.nl is krijgt de film ook 4,5 ster: the-ox-bow-incident/cinema.nl.
Aanrader!

avatar van beavis
Aardige acteurs en karakterisatie, maar het ligt er zo mijlen dik bovenop dat het allemaal één grote morele vertelling is... dan is Johnny Guitar nog overtuigender als statement tegen mob rule, witch hunts en aanverwante soorten van blind en woest kuddegedrag...

TMP
Aardige western met goed acteerwerk van onder andere Henry Fonda. De film heeft wel iets weg van 12 Angry Men, al zijn er ook duidelijke verschillen aan te wijzen. De film was wat aan de korte kant, want het had allemaal nog wel wat beter en uitgebreider uitgewerkt kunnen worden. De personages hadden dan ook wat meer diepgang gekregen. Toch is deze film absoluut de moeite waard.

avatar van SnakeDoc
Best een prima western met een paar versassende wendingen, maar laten we het ook niet overdrijven. Ik hou het bij drie sterretjes.

'Gewoon' voldoende!

Waargebeurd moraliserend drama (Montana 1888), verpakt als western. Regisseur Wellman weet de spanning aardig op te bouwen, maar de filosofische inhoud en academische schrijfstijl van de afscheidsbrief bezorgen de geloofwaardigheid van het verhaal een flinke deuk. Bovendien blijven de acteerprestaties achter bij wat je van sterren als Henry Fonda (die trouwens maar een bescheiden rol heeft) en Dana Andrews mag verwachten.
Niet slecht, maar er zijn tientallen betere westerns.

avatar van mr rumson
The oxbow incident is een eenvoudige film die recht op zijn doel af gaat .
Door het stellen van de vraag wat rechtvaardigheid is .
In het begin van de film lijkt het erop dat dit gewoon een traditionele western is met als thema wraak .
Maar gaande weg de film wordt duidelijk dat dit helemaal geen traditionele western is .
Maar een western met een boodschap .
Als men zegt dat westernfilms allemaal het zelfde zijn .
Dan zou ik ze aanraden deze film eens te gaan kijken .
Dit is voor mij dan ook een van de westerns die het genre zo mooi maken .
Door dit soort films heb je meer dan genoeg variatie in het genre .
Kortom een eenvoudige western maar die toch uitblinkt in zijn grootheid .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wat een zoveelste western leek te worden, draaide gelukkig helemaal anders uit. De film kent een sterk verhaal dat verder kijkt dat het Wilde Westen. En voor een film uit Hollywood best wel met een donker randje. Toch verschiet ik er niet van dat dit een nominatie kreeg voor de Oscar van Beste Film. Naast het verhaal (naar het gelijknamige boek), kan de film ook teren op een geweldige cast.

De film is zoals gezegd meer dan een western met een filosofisch vraagstuk. Kan je zomaar het recht in eigen handen nemen. Het is begrijpelijk dat je woedende bent als er iets gebeurd met iemand die dicht bij je staat. Maar weet je wel wat er gebeurd is? En wie wat gedaan heeft? Of ga je uit van wat je hoort om meteen een oordeel te vellen?

In het genre is dit één van de meest opvallende films. Andere films als The Good, The Bad & The Ugly of Once upon a time in the west zijn vooral dat nog ietsje beter door de visuele aanpak en klassieke muziek. Maar The Ox-Bow Incident mag zich zeker in het rijtje plaatsen.

avatar van Woland
Sterke western, die me positief verraste door er geen stoer cowboy- en indianenverhaal van te maken, maar veel meer een aanklacht tegen de mob mentality en kortzichtige stoerheid bleek. Deze boodschap werd er wel met de botte bijl ingeramd, zodra je de posse weg ziet rijden zie je de bui al hangen. Iets meer subtiliteit had hier wel gemogen; qua ietwat karikaturale wild-west tokkies, al zullen die er ook echt wel geweest zijn, en met name een wat minder ongeloofwaardige eindscene. Zo'n brief als afscheid aan je vrouw met praktisch geen persoonlijke boodschap, maar die meer leest als een filosofisch tractaat over oordeel en rechtvaardigheid kwam nogal gezocht en ongeloofwaardig over. Maar uiteindelijk blijft dit gewoon een bijzonder sterke western met prima acteerwerk, een mooie beklemmende sfeer en een goed verhaal waar ik van heb genoten. Meer klassieke westerns zullen ongetwijfeld volgen, en ik hoop op meer pareltjes als deze.

avatar van arno74
Fraaie western die mede dankzij de korte tijdsduur geen minuut verveelt. De spanning wordt goed opgebouwd en het acteerwerk is uitstekend. Het begint met de introductie van een liefdessubplot die verder voor wat afwisseling zorgt en gaat daarna snel over op het hoofdverhaal, waar de hele film de focus op legt. Rauw, zonder overdreven sentiment en zonder overdreven actiescènes. Personages zijn misschien wel wat cliché maar passen prima bij het verhaal dat wordt gebracht.

Een van de betere westerns wat mij betreft. 4*

Een solide ,moralistische, genadeloze, sombere, deprimerende, doch levendige western, zonder versiering, over het grensgebied van rechtvaardigheid, die bekend stond als de anti-lynch film. De cast bestond louter uit eersteklas acteurs.

avatar van erniesam
Hmmm, doorgaans kan ik genieten van het spel van Henry Fonda, maar hier vind ik hem eendimensionaal en oninterressant. Deze film valt me zwaar tegen. Het uitgangspunt vind ik wel interessant, maar het is duidelijk dat het enkel een pamflet is tegen het recht in eigen hand nemen...and that's it. Bijzonder voorspelbaar met een vreselijk moraliserend en zoetsappig einde. Het verhaaltje met de vriendin van Fonda voegt niets toe, de major die plotsklaps zelfmoord pleegt. Nee, op enkele momenten heb ik me kapot geergerd. Geen enkele noemswaardige ontwikkeling te zien, enkel hoe de groepsdynamiek de overhand kan nemen. Dit is al vele malen beter gedaan in Lang's Fury. Het camerawerk vind ik geheel onnoemenswaardig. Eerlijk gezegd leek het mij een B-film, aangezien ik het camerawerk er zo groezelig en goedkoop uit zag zien.

Enige pluspunt vond ik het spel van Quin en Andrews; zij speelden goed. Verder...nee, dank u.

avatar van de grunt
Arrow!!

avatar van joolstein
Duidelijk meer een drama die zich afspeelt in een tijd dat cowboys er dienst uitmaakte. Toch is het geen slechte film. Prachtig acteerwerk in een film met een donker randje en waar af en toe ook nog wat humor in opdook. De film speelt met het vraagstuk: Mag je het recht in eigen handen nemen. En je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Vooral de scene's met de spanningen tussen de mannen en vrouw waar een genot om naar te kijken. Ietsepietsie moralistisch maar door het goede acteer- en camerawerk een fijne film.

'k Wil hem niet vergelijken met "Brimstone", "Open Range" of "Dances Wolves" of welke film dan ook maar uit die periode (dan nog pal tijdens WO II gedraaid) is dit de beste western die ik ooit zag.
Stevige, evenwichtige opbouw, knappe dialogen en vooral zeer inhoudelijk daar waar de problematiek van recht in eigen handen te nemen, ten koste van alles een schuldige te willen aanduiden en de hysterische dwaasheid van de massa, het onderwerp uitmaakt.
Film die nochtans heel eenvoudig overkomt (muziek om toestanden en gevoelens te accentueren is er amper).
Knappe vertolkingen. 'k Vraag me alleen af wat Mary Beth Hughes op de affiche kwam doen. Komt nauwelijks in het stuk voor.