Il Conformista (1970)

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli en Dominique Sanda

Marcello Clerici reist naar Parijs om professor Quadri, een antifascistisch leider die naar Frankrijk verbannen is, te vermoorden. Marcello was vroeger zijn leerling en nu moet Marcello het vertrouwen van Quadri winnen en hem in een valstrik van de volgelingen van Mussolini laten lopen.

kappeuter (moderator)
Hij zal dan ook een tour maken door het land. Welke theaters weet ik nog niet.

Misschien wat onnodig zwaar op de hand af en toe, maar dat past in de tijdsgeest. Vond het vooral een erg stijlvolle, mooi golvende film. Grossiert in prachtige shots met passende muziek.

Overigens dacht ik een paar keer product placement avant la lettre te aanschouwen - die Franse modewinkel, asbakken van Ricard die langdurig en duidelijk in beeld worden gebracht. Kan iemand dat bevestigen?

avatar van eRCee
De roman van Moravia kon me niet erg boeien, en hoewel ik de film beter vind, blijven het verhaal en met name het hoofdpersonage een struikelpunt. Vermoedelijk heeft dat vooral te maken met de amorele levenshouding van Marcello Clerici. Het voordeel van Bertolucci's versie van Il conformista is in elk geval dat het een stuk vlotter gaat, narratief is het zelfs wat rommelig te noemen. Nog groter voordeel is de al veel geroemde stijl. Dat shot tussen opwaaiende bladeren door, wauw. Ook de decors zijn mooi. De scene waarin alle sterke punten van de film samenkomen is de moordpartij in het bos. IJzingwekkend goed. Daar tegenover staan echter ook momenten die ik weinig interessant vond en over de gehele linie middelt zich dat een beetje uit. Il non-conformista zou mij een beter uitgangspunt lijken...

avatar van mjk87
Lastig te beoordelen, deze zesde Bertolucci voor mij alweer, en toch wel zijn minste uiteindelijk. Jammer, want ik had stiekem gehoopt dat dit dan zijn meesterwerk zou zijn (allicht moet ik The Last Emperor nog eens terugzien, dat is alweer een tijdje terug immers).

Om te beginnen, zoals ook iedereen aangeeft, is vooral het visuele aspect hetgeen het meest opvalt, en eigenlijk ook datgeen dat veruit het beste is. Mooie shots, goed gekadreerd, soms opvallende standpunten, vaak een bewegende camera die dan een beeld of scène in een volstrekt ander perspectief zet of heel andere extra informatie geeft, et cetera. Ik denk dan alleen al aan één van de eerste shots met de protagonist in bed die belt, opstaat en de camera die iets omhoog gaat waardoor je een vrouwspersoon naakt ziet liggen. Ik kan heel erg genieten van zulke shots. Daarnaast ziet het er gewoon mooi uit, met het spel met licht en donker en de kleuren. Enkele scènes schieten er ook bovenuit, met die dansscène iets na de helft en natuurlijk de moord in de besneeuwde bossen die een serene rust en angst tegelijk uitstraalt. De muziek verder werkt sfeerverhogend doorheen de hele film.

Maar verder kon het me allemaal niet zo boeien. De hele inhoud kwam eigenlijk nooit over, vooral door het matige acteerwerk over de hele linie. Het begint al met die overdub (althans, het is Italiaans en die films hebben er patent op en de teksten leken net te vaak niet gesynchroniseerd of überhaupt heel wat anders te zeggen dan de acteurs op het beeld deden), maar ook het hysterisch gegil van vrouwen, het totaal zonder gevoel inspreken van teksten die daardoor nep overkomen en ga zo maar door. En dan is er nog de kille hoofdpersoon waar geen enkele emotie vanaf spat waardoor deze in potentie interessante figuur, waar de hele inhoud van die 'conformist' om draait, nooit uit de verf komt. Je kijkt dus als kijker vrij passief en dan wordt de film, behoudens een sterker middenstuk, vrij saai. 3,0*, voor de beelden en de sfeer.

avatar van leatherhead
Kent zeker zijn sterke punten, maar wist me als geheel weinig bij de strot te grijpen.

Mijn eerste kennismaking met de heer Bertolucci was er geen om over naar huis te schrijven, gelukkig wist ik deze iets beter te appreciëren. Al heb ik d'r uiteindelijk gewoon weinig mee, en is dit niet echt mijn soort film.

Mijn kritiekpunten liggen hoe dan ook niet bij het visuele; de cinematografie hoort immers bij het beste wat ik zoal ken uit de 70' jaren. Mooie composities, kleurrijke shots, die meestal met veel elegantie en schwung gepaard gingen. Zo'n treinscene kun je gerust een (klein) hoogstandje noemen, en zo waren er diverse momenten waarop de film zijn visuele spierballen toonde. De soundtrack is wel beneden alle peil, nauwelijks up to par met het visuele.

Verder snap ik wel dat mensen die veel met de thematiek hebben hier een meesterwerk in kunnen zien. Helaas boeide het verhaaltje me niet zo, daarnaast ben ik nogal wars van het bordkartonnen acteerwerk en de ietwat gekunstelde dialogen, die je daar steevast cadeau bij krijgt in dit soort films. Na de, weliswaar aardige moordscene, bleef het ook maar wat aanmodderen allemaal, en vond ik het wel mooi geweest.

Maar goed, slecht is het niet, daarvoor is de Storaro's werk simpelweg te goed. Jammer dat het geneuzel errond (uitgezonderd één of twee scenes, plato scene bijv.) me eigenlijk nogal gestolen kon worden. Nipte voldoende, 2,5*.

avatar van wibro
Deze film weer eens herzien en dit keer ben ik beduidend minder enthousiast. Op het camerawerk en de score valt niets aan te merken en dat geldt ook voor die schitterende dansscène met Stefania Sandrelli en Dominique Sanda. Mijn waardering hiervoor is hetzelfde gebleven.
Neen, het is het verhaal en vooral die Marcello Clerici waarover ik dit keer minder te spreken ben. Ik ergerde mij mateloos aan die Marcello, voor mij het lafste personage in de geschiedenis van de cinema. Dat je die mooie vrouw van die professor laat vermoorden moet je toch enorm in gewetensnood brengen. Dan kun je toch niet normaal meer functioneren. Het einde trouwens met die schreeuwende Marcello vind ik buitengewoon zwak.

Waardering: van 5,0* naar 4,0*

avatar van eRCee
Marcello is volgens mij niet zozeer laf maar een opportunist die er geen moraal op na houdt en vooral bang is om op te vallen; daarom conformeert hij zich aan de heersende moraal, namelijk op dat moment in Italie het fascisme. Denk dat de eventuele zeggingskracht van Moravia over de opkomst van het fascisme (in zoverre daarvan sprake is overigens, ik vind zelf dat die zeggingskracht sowieso vrij gering is) wegvalt als je het handelen van de hoofdpersoon opvat als persoonlijke lafheid.

avatar van HarmJanStegenga
Zo, gister maar weer eens 'Il Conformista' uit het stof gehaald. Een paar jaar geleden al eens aan begonnen, maar verder dan de eerste 10 minuten kwam ik toen niet. Nu weet ik ook weer (een beetje) waarom.

Op visueel vlak niks te klagen. Bertolucci zorgt voor een mooi uitziend geheel, vol met knappe shots en mooie locaties. Van de muziek van Delerue had ik wat meer verwacht. Kritiekpunt ligt 'm vooral bij het verhaal zelf. Halverwege de film kreeg ik echt zin om een dutje te doen hoor, zo oninteressant allemaal.

Naar het einde toe werd ik wat wakker geschud. Vooral de scene (executie) in het bos in de sneeuw is erg goed, maar als geheel had ik toch op veel meer gehoopt. Hopelijk biedt Bertolucci meer de volgende keer.

Mwah.

Je kan niet zeggen dat Bertolucci z'n best niet gedaan heeft. Visueel zie je hem echt moeite doen, af en toe ook wel met resultaat. Maar om nu te zeggen dat het écht mooi is? Daarvoor spreken de kleuren net niet genoeg en mag het contrast net wat scherper.

De opzet is op zich wel interessant, maar de uitwerking is minder spannend. De film hinkt op meerdere benen tegelijkertijd en houdt zo moeilijk een sfeertje vast. Ook het acteerwerk vond ik allesbehalve. Erg houterig allemaal, zowel qua mimiek als dialoog vlot het amper.

De speelduur is aan de lange kant, maar omdat Bertolucci z'n best blijft doen en omdat er toch geregeld een scene is die wel de aandacht weet te grijpen wordt het nergens overdreven vervelend of saai. Maar veel meer kon er ik ook niet mee. Nergens pakkend, op stijl overleeft het ook niet en het onderwerp had een betere uitwerking verdiend.

Mag het contrast scherper? Heb je een voorbeeld? Of kun je het toelichten? Het contrast tussen wat en wat? En met dat de kleuren niet genoeg spreken bedoel je gewoon dat je het niet mooi vindt neem ik aan?

avatar van de grunt
Wie komt er vanmiddag?

avatar van John Milton
Ik zit helaas klem op kantoor!

avatar van de grunt
Helaas! Ik zat net te kijken hoeveel kaarten er zijn verkocht: 7 (!) en dit prachtaffiche is +/- Aug 2015 aangekondigd. In Amsterdam had het zeker vol gezeten. Jeronimus Bosch expositie daarentegen zorgt hier in DB voor een complete invasie van pensionado's. Maar (oude) filmliefde hó maar.

avatar van John Milton
zeven kaartjes is wel beschamend. Dat zou In Utrecht of Eye inderdaad meer geweest zijn. Al zat ik toen Taxi van Panahi draaide ook in een praktisch lege zaal, en Vertigo van Hitchcock ook, al was dat wel om 12 uur. Misschien wat vroeg... Maar ik zou hier zeker heen zijn gegaan als het had gekund en in de buurt was. Zelfs als ik hem al gezien heb. Probeer in principe zoveel mogelijk oude films die hervertoond worden mee te pakken. Vorige week Nosferatu nog met een zeventienkoppig ensemble en Live muziek.

avatar van dennis013
Een visueel spektakel. Prachtig om te zien, helaas is het verhaal nergens echt boeiend en stond deze film maar op als levend behang

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had al enkele films gezien van Bernardo Bertolucci, maar dit is wel z'n beste film tot nu toe. Mooi gemaakt met een stijl die doet denken aan Jean-Pierre Melville. Maar ook Jacques Tati heeft zo'n mooi kleurenpalet. Mooier dan de meeste films over oorlogsjaren. Gezien de foto's toen zwart/wit waren, heb ik geen idee of deze aanpak een juist beeld geeft. Maar het is in elk geval mooi om te zien.

De film is een neo-noir met een dosis oorlog, politiek en thriller. Dit zal vooral werken als boek. Het verhaal komt dan ook minder uit de verf, en dat heeft deels ook te maken met het personage. Dat is nu eenmaal een man die mee heult met het beleid om zo wat kleurloos te worden en zijn eigen geschiedenis te doen vergeten. De film moet het dan ook niet echt van het verhaal hebben, maar de combinatie van de thematiek en de cinematografie, maken wel dat dit een pareltje is. De samenwerking van regisseur en cinematograaf in de latere werken heeft nooit hetzelfde resultaat.

avatar van Badalamenti
Ferdydurke schreef:

Trintignant en Sanda zijn in deze film uitstekend, maar hoe Stefania Sandrelli haar Giulia, in al haar onnozele, kleinburgerlijke opgewektheid en ééndimensionaliteit, tot leven laat komen, is werkelijk grandioos.

Zag Dominique Sanda laatst opduiken in Une Femme Douce (1969), één van de betere van Bresson wat mij betreft (al heb ik er nog wel een paar te gaan). Die heb je toch niet over het hoofd gezien neem ik aan!?

avatar van Ferdydurke
Badalamenti schreef:
Die heb je toch niet over het hoofd gezien neem ik aan!?

Nee, maar als ik iets niet direct kan vinden, dan komt het op een zijspoor. De oude Europeanen zijn momenteel een beetje uit de picture bij mij, maar ongetwijfeld komt dat wel weer een keer. Van Bertolucci kan ik er trouwens ook nog wel een paar hebben denk ik; nooit verder gekomen dan drie of vier van z'n bekendste titels. En daar zit Last Tango bijvoorbeeld nog niet eens bij.