• 10.609 nieuwsartikelen
  • 8.969.103 stemmen

L'Homme Qui Plantait des Arbres (1987)

Animatie | 30 minuten

Genre: Animatie

Alternatieve titel: The Man Who Planted Trees

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Frédéric Back

Met onder meer: Philippe Noiret

Gesproken taal: Frans

Plot L'Homme Qui Plantait des Arbres

De verteller, een wandelaar in de Franse Alpen in 1913, ontmoet tijdens het schuilen een herder. De herder heeft zichzelf als doel gesteld het ecosysteem in dat gebied te herstellen door eigenhandig een bos te planten. Jaren later komt de verteller terug en aanschouwt het resultaat van de herder, dat een kalmerend contrast vormt met de twee wereldoorlogen die in de tussentijd gewoed hebben.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Narrator (stemrol: French version)

Narrator (stemrol: English version)

avatar van John Milton

John Milton

Een meesterwerk(je), dit.

avatar van klara

klara

• 20367 stemmen

Mee eens, en wat mij betreft zonder het - je - tussen haakjes. Zo worden ze tegenwoordig zelden meer gemaakt. Ambachtelijk creatief en wonderschoon. Moest ook bij de soberheid qua kleurgebruik aan

Chronopolis denken, ook al zo'n verrassend juweel (Dito van de jaren tachtig) en dat eveneens mijlenver weg staat van de huidige meestal te perfectionistische computeranimaties waarbij je dikwijls warmte en visuele creativiteit mist. Voor mij was dit filmpje zonder meer bizonder en een verademing. En een

erg mooi en knap gemaakt meesterwerk!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Technisch een erg knappe animatiefilm die met zijn wazige winderige contouren erg sprookjesachtig en mysterieus aandoet. Ondanks de zandkorrelige structuren en bruingrijze kleuren met een zeker oog voor detail. De korte animatiefilm is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jean Giono. De eenheid met de natuur staat centraal en de filmt ademt een positieve boodschap uit door het leven te promoten.

Mooi staaltje van hoe een animatiefilm eens op een andere hoogstaande manier kan geproduceerd worden in plaats van de vele Pixars en Disneys die we meer gewend zijn. Deze L'Homme Qui Plantait des Arbres is mooi in al zijn eenvoud. Less is more.

avatar van Movsin

Movsin

Herkende meteen de warme, ietwat zangerige stem van Philippe Noiret en keek meteen ook bewonderend naar de mooie, impressionistische, binnen het verhaal van grijs naar pastelkleurig evoluerende, schetsen en tekeningen.

Een heel positief verhaal trouwens dat een ode brengt aan inzet en liefde voor de natuur en terloops nog eens sneert naar commercialisering en industrialisatie, waaraan deze keer op het nippertje werd ontsnapt.

En inderdaad, ook mooi contrast met de twee wereldoorlogen uitgelokt door mensen, totaal verschillend van die eenvoudige, brave, klaarziende en -denkende herder,

avatar van John Milton

John Milton

Eindelijk te zien op YouTube in echt goede kwaliteit: The Man Who Planted Trees 4K