Z (1969)

Frankrijk / Algerije
Drama / Mystery

geregisseerd door Costa-Gavras
met Yves Montand, Irene Papas en Jean-Louis Trintignant

Tijdens een betoging tegen het oprukkende fascisme en de kernbewapening wordt een linkse politicus gedood. Zogenaamd 'per toeval', maar de onderzoekende rechter bemerkt al snel dat er meer aan de hand is. De regering ontkent natuurlijk alles, en tracht de zaak in de doofpot te stoppen. Onder de bevolking is grote beroering ontstaan, en op muren in de steden is veelvuldig de letter Z gekalkt. Het staat voor 'Zei'; 'hij leeft'. De film volgt vervolgens de speurtocht van de onderzoeksrechter naar de waarheid.

avatar van narva77
93.9 schreef:
Fijn! Dank Vara gids: film duurt dikke 2 uur geen anderhalf uur zoals in het blad staat.
thunderball schreef:
Was bij mij hetzelfde in de "TV Film" gids, maar kon mij eigenlijk al niet voorstellen dat de film zo kort zou gaan duren.
Niet alleen in de VARA-gids hoor. Stond ook in het Veronica Magazine en zelfs op NOS-teletekst dat de film tot 00.56 of 00.58 zou duren...

avatar van 93.9
narva77 schreef:

Kon het me al niet voorstellen van de vara

Keuzefilm van Nelleke Noordervliet bij VPRO's Zomergasten afgelopen zondag (4 augustus). Kende de film niet, in de voorschouw al wel wat over gelezen in NRC. Daardoor nieuwsgierig geworden en de nachtelijke zit voor lief genomen.....en terecht. Goede, weliswaar tijdgebonden, film......althans als het om de filmische aspecten gaat. Het verhaal is en blijft actueel (kijk naar Midden-Oosten danwel elders op de wereld en, op subtielere wijze, in het 'moderne Westen'). Dat het een Franstalige film is (Jeanes d'Arc, Montesquie) maakt het extra bijzonder al was het sterker geweest als het (gewoon) in het Grieks was geweest (immers de geboortegrond van grote Wijsgeren als Heraclitus, Socrates, Plato en Aristoteles) en dat had, voor mij, het verhaal extra kracht meegegeven. Maar ja, of er in die tijd (eind jaren '60) in het 'Land van de Oorsprong' ook acteurs van een gelijkwaardig niveau rondliepen is de vraag....

avatar van The One Ring
Allereerst moet ik erg veel lof betuigen aan het eerste half uur. Toen die voorbij was zat ik op vijf sterren. Zelden het ontstaan van een rel en de verdere uitloop tot extreem geweld zo krachtig verbeeld zien worden. Alsof de onrust mijn woonkamer binnenkroop. Deze lange opening behoort tot de spannendste sequenties die ik ooit op film gezien heb. Geweldig gemonteerd ook vooral.

De rest van de film is niet zo buitenaards goed, maar nog altijd erg sterk. Het blijft spannend en altijd boeiend, waardoor ik helemaal geen moeite had met het late tijdstip dat bij Zomergasten hoort: Z hield me constant bij de les. Het zijn vooral de montage en het script die het echt bijzonder maken. De film heeft niet echt een hoofdfiguur (Jean-Louis Trintignant komt hier het dichtst bij in de buurt en die zit niet in het eerste uur!), maar volgt vele personages op een wijze die wellicht een inspiratie is geweest voor Robert Altman. Op deze manier wordt de hele intrige van iedere kant belicht. Knap is hoe ieder segment met het grootste gemak, bijna onmerkbaar, in het volgende overvloeit. Met zoveel namen en zo'n complex gebeurtenis was het makkelijk geweest het overzicht kwijt te raken, maar ik wist altijd wie, wat, waar, wanneer en waarom. Het kan nooit een gemakkelijke taak zijn geweest om dat zo te krijgen en mijn complimenten aan de editor en de schijvers. Ook aan de casting director, want ze hebben erg diverse gezichten gecast, wat ook erg veel helpt.

Het enige wat enigszins jammer is is dat na het eerste half uur het wat draait om een onderzoek waarvan de uitslag ons als kijker al enigszins duidelijk is en waarvan je de onduidelijkheden makkelijk kan raden als je beseft dat het draait om fascisme en corruptie. Het politieke statement hier klinkt me wat al te bekend in de oren, al durf ik verder niet goed te zeggen of men in 1969 datzelfde gevoel gehad zullen hebben. Politieke boodschappen in films lijken vaak nogal op elkaar. Costa-Gavras kiest ook wel duidelijk partij, al belicht hij ook opportunisme aan zijn eigen kant en is "held" Trintignant een politiek neutraal personage. Dat vind ik wel fijn. Z geeft een krachtig beeld van een rel, een politieke moord en de nasleep daarvan en doet dat met veel complexiteit, maar het is vooral het filmische karakter en de spanning die indruk maken. Die maken de politieke agenda invoelbaar, maar veel stof tot nadenken gaf het niet (meer). Wel voelt het erg actueel aan allemaal, vooral dankzij die opstanden in het Midden-Oosten de laatste jaren.

4*, neigend naar 4,5*.

LeRoi2 schreef:

Wat hebben deze namen allemaal te maken met deze film? De aanwezigheid van grote denkers in Griekenland duizenden jaren geleden ga je nergens merken in dit verhaal.
Oveirgens, deze film is geïnspireerd door een werkelijke Griekse gebeurtenis, maar speelt zich duidelijk in een fictief land af, wat je alleen al merkt aan het feit dat niemand het land ooit bij naam noemt.

The One Ring schreef:

Dit is niet het forum om (uitgebreid) in te gaan op de achtergrond van oude (Griekse) Wijsgeren dan wel historische Franse Helden. Echter, de oorsprong van de beschrijving van Beschaving vinden we (sterk) terug in de Griekse Oudheid. Zaken als duiding van moreel verval (leidend tot politiek verval) en de rol van (staatsrechtelijke) instituties als (onafhankelijke) pers/nieuwsduiding en rechtspraak, zijn wezenlijke thema's waar de genoemde wijsgeren/filosofen wat over geschreven/gevonden hebben. Tegen die achtergrond vond ondergetekende de film m.n. belangwekkend, zeker daar waar het gaat om een 'werkelijke Griekse gebeurtenis' ('tragedie'). Besef me echter dat je zonder kennis hiervan ook niet met een gelijksoortige bril naar een dergelijk film zult kijken.
N.b. dat het land niet 'bij naam' wordt genoemd heeft waarschijnlijk een andere reden als gesuggereerd: kan me voorstellen dat de film destijds een behoorlijke politieke lading had en dat omzichtig omgesprongen diende te worden met, te nadrukkelijke, verwijzingen....

LeRoi2 schreef:

Ik ken de filosofen wel, maar zelfs al zouden ze gewoon Griekse acteurs hebben gehad en het land bij naam hebben genoemd zou de link met de filosofen wat oppervlakkig zijn. De beschaving hier is toch wel een andere dan in hun tijd en Costa-Gavras had de film waarschijnlijk ook niet even stop gezet om wat Plato te citeren. Dit is een politieke film die op de actualiteit (van toen) reageert, niet een filosofische film.

Maar goed, een belangrijk punt is dit verder niet.

Dat denk ik ook. Het helpt ook om de film wat universeler en daardoor tijdlozer te maken.

avatar van narva77
93.9 schreef:

Kon het me al niet voorstellen van de vara
Ook de VARA kan verkeerde informatie geven hoor, maar in dit geval lag het dus niet alleen aan de VARA. Ik denk de mensen van NED2 gewoon verkeerde informatie hebben doorgegeven aan de TV-gidsen en teletekst...

The One Ring schreef:
......Dit is een politieke film die op de actualiteit (van toen) reageert,....en......N.b. dat het land niet 'bij naam' wordt genoemd........... daardoor tijdlozer te maken.

Spijker op z'n kop: de film is een hele aardige poging om aan de hand van een aktueel politieke gebeurtenis en universeel (en eeuwenoud) thema een tijdloos filmdocument te maken. Daar is men aardig in geslaagd.

Ik denk dat @The One Ring en @LeRoi2 regisseur Costa-Gavras tekort doen, want die neemt naar mijn gevoelen nooit een blad voor de mond. Zie L'Aveu (het voormalige Tsjechoslowakije), État de Siège (Uruguay), Missing (Chili), Amen (Vaticaan) e.a. Net als Z (het kolonelsregime van zijn geboorteland Griekenland) zijn het allemaal politieke films met vlijmscherpe aanklachten tegen rechtse regimes.

BBarbie schreef:
Ik denk dat @The One Ring en @LeRoi2 regisseur Costa-Gavras tekort doen, ....

Ken het overige werk van Costa-Gavras niet. Z biedt iig aanleiding om daar verandering in aan te brengen. Overigens zie ik de onderbouwing van het 'tekortschieten' niet terug in de commentaren zoals eerder geleverd. Prima verhaal alleen filmisch is het wat mij betreft wel erg jaren '60 maar dat doet geen afbreuk aan het geheel.

Film die op zijn tijd kwam, in een periode van strijd om overtuigingen en vrijheden, studentenbetogingen, revoltes...
Ondertusen zijn er al heel wat werken over politieke intrige, corruptie en doofpotoperaties de revue gepasseerd.
"Z" vind ik een goede film, zonder meer. Toch wel meerdere al te lange scènes, die soms niet erg significant zijn voor de verhaallijn.
Het is de eerste keer dat ik de film zag. Moest ik hem destijds hebben kunnen bekijken dan zou ik hem mogelijks hoger hebben ingeschat.
Wat de acts betreft : Irene Papas is nergens, Yves Montand, één der beste Franse acteurs van de laatste 50 jaar, daarentegen overtuigt des te meer, een jonge Jean-Louis Trintignant, kort na zijn "Un Homme et une Femme", bewijst alweer zijn heel apart talent en Jean Bouise, zoals zo dikwijls in een belangrijke bijrol, is uitstekend.

avatar van mayhemblik
Wat een pracht film dit zeg.

avatar van Proeneke
Goeie film, alleen een beetje jammer dat getoonde corruptie alleen maar is toegenomen (en op grotere schaal) de laatste 45 jaar.

Een vakkundig gemaakte politieke thriller (Z = hij leeft), in semi-documentaire stijl, over de moord, in 1963, op een links politicus in Griekenland (daarna zou het kolonelsregime aan de macht komen). Een gerechtelijk ambtenaar ontdekte een netwerk van intriges en corruptie op regerings-, militair- en politiek niveau. Vooral het eerste deel vond ik een behoorlijke tour de force, daarna werd het een stuk interessanter en vooral spannender. Er werd subliem geacteerd. De filmmuziek was van Mikis Theodorakis: variaties op zijn schitterende Mauthausen liederen (1964).

avatar van arno74
Eens met mijn voorganger. Het begin kon vlotter en korter, al is het duidelijk dat de regisseur de gespannen politieke sfeer waarin dit verhaal zich afspeelt (met succes) probeert neer te zetten. Eenmaal dat dat is gebeurd geraakt het in een stroomversnelling, met meer intrige en spanning. Na Missing is dit mijn tweede Costa-Gavras. Degelijk. 3,5*

Wanneer komt dit nu eens fatsoenlijk verkrijgbaar op dvd?