ad

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 26 februari 1969

Over Z

"He is alive!"

Tijdens een betoging tegen het oprukkende fascisme en de kernbewapening wordt een linkse politicus gedood. Zogenaamd 'per toeval', maar de onderzoekende rechter bemerkt al snel dat er meer aan de hand is. De regering ontkent natuurlijk alles, en tracht de zaak in de doofpot te stoppen. Onder de bevolking is grote beroering ontstaan, en op muren in de steden is veelvuldig de letter Z gekalkt. Het staat voor 'Zei'; 'hij leeft'. De film volgt vervolgens de speurtocht van de onderzoeksrechter naar de waarheid.

imageimageimageimageimageimageimageimage

hugohei

De (echte) naam van de linkse politicus die in de film wordt vermoord kan ik zogauw niet terugvinden. Maar de film heb ik nog eens bekeken met tweehonderd scholieren, en hij maakt nog behoorlijk veel indruk.

Erg goed in het genre. Niks geen opgelegde propaganda, niks geen zwart-witverdeling van goed en slecht.

En Yves Montand is uitstekend en Trintignan, als gewoonlijk... Niks te klagen ! Aanbevolen.

avatar van FisherKing

FisherKing

De echte naam van de vermoorde politicus was Grigoris Lambrakis, in Thessaloniki.

Vassilis Vassilikos schreef de novelle die de basis voor het script diende.

hugohei

Lambrakis. Ja ! Dank je. En dat boek was ik al helemaal vergeten.

De moord werd nota bene uitgevoerd voor het ouderlijk huis van Vassilikos, die toen maar besloot een nauwkeurig verslag van de gebeurtenissen op papier weer te geven.

hugohei

Voor wat het zegt : twee Oscars - voor beste buitenlander en voor montage.

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

do 26 jun - 00:50 - 02:50 op ARD

avatar van T.O.

T.O.

Lijkt me een interessante film. Is ie in het Frans? En wordt ie ondertiteld op 'de Duitser' ?

• 20898 berichten

duits gesproken.

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

Dat versta ik beter (lees, goed) als Frans (lees, slecht)

avatar van yosemite44

yosemite44

knappe montage, goed gebruik van muziek (vooral de scene met de typmachine!) en een interessant, in rap tempo verteld verhaal over een stukje geschiedenis dat ik blijkbaar gemist heb. net geen vier sterren. 3.5* dus...

avatar van Wouter

Wouter

Viel me erg tegen.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Dit kon me ook niet echt bekoren. Sowieso miste ik voorkennis en word je in het diepe gegooid bij deze film met vele karakters. 3*.

avatar van BlowUp

BlowUp

Hoi,

heeft iemand enig idee hoe ik aan de dvd van deze film kan komen?

Ben al (te) lang op zoek.

Thx

lowhusky

2 oscars beste buitenlandse film en beste montage....de kortste filmtitel ooit in de filmgeschiedenis, moet ik nog zien

avatar van Straniero

Straniero

Zeer spannende film met bijzonder goed acteerwerk, gave montage en een boeiend verhaal dat vooral vanuit historisch oogpunt heel interessant is. 4,5*

avatar van KW2

KW2

lowhusky schreef:

Vergeet π niet , en D, G, H, K.. etc.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Wervelende politieke thriller die met een rotgang langs alle elementen van de juridische procedural sjeest. Tevens een van de sterkste anti-fascistische films. Dikke 4*

avatar van timbo_

timbo_

Omdat deze film nogal regelmatig wordt vergeleken met The Battle of Algiers wilde ik hem erg graag zien. En dat viel gelukkig niet tegen. Wat me vooral opviel aan Z is het bijzondere gebruik van muziek. Zeer aparte deuntjes die bij tijd en wijle eigenlijk totaal niet bij de film passen maar wel werken. Het opnemen van scenes vanuit verschillende standpunten en visies vond ik bovendien erg sterk gedaan. De acteerprestaties waren over de grote lijn ook nog eens goed te noemen.

Enige minpuntje vond ik dan eigenlijk ook het hoge tempo richting einde. Daar waar de film het eerste uur zichzelf wel de tijd gunt wordt dat in deel twee flink opgeschroefd. Het maakt de binding met het verhaal en de personages kleiner. Het wordt hierdoor iets te zakelijk wat mij betreft.

Toch is Z absoluut de moeite waard. Hij mag dan niet het niveau van The Battle of Algiers halen 4 * verdient hij wel.

avatar van stephan73

stephan73

In Oktober komt hier een special edition DVD van uit, via Criterion!

avatar van T.O.

T.O.

Zoals boven aangegeven, een hectische film met vele karakters, die vanaf het begin een aardige inspanning vergt van de kijker.

Dat pakt niet altijd helemaal goed uit vind ik, hoewel het verhaal interessant en inhoudelijk goed uitgevoerd is.

Mooi zijn trouwens de subtiele verwijzingen naar Griekenland: onduidelijke affiches in het Grieks op muren, Griekse kranten die hier en daar liggen, Grieksige namen etc.

timbo_ schreef:

Omdat deze film nogal regelmatig wordt vergeleken met The Battle of Algiers

Hmm... die vergelijking is me tijdens het kijken ontgaan, ook al heb ik die film onlangs ook gezien en snap ik de overeenkomsten. Maar gevoelsmatig leg ik het verband niet echt.

avatar van badfans69

badfans69

stephan73 schreef:

In Oktober komt hier een special edition DVD van uit, via Criterion!

DISC FEATURES:

# New, restored high-definition digital transfer, supervised and approved by cinematographer Raoul Coutard.

# Audio commentary featuring film historian Peter Cowie.

# New interviews with Costa-Gavras and Coutard.

# Archival interviews with Costa-Gavras; producer-actor Jacques Perrin; actors Pierre Dux, Yves Montand, Irene Papas, and Jean-Louis Trintignant; and Vassilis Vassilikos, author of the book Z.

# Theatrical trailer.

# New and improved English subtitle translation.

Extra's zijn ok, gister gekeken.

avatar van Spetie

Spetie

Fijne politieke thriller.

Z is een film die gelijk midden in een gebeurtenis inspringt. Op zich geen probleem, maar je moet wel even goed opletten wie nu wie is, en wat er allemaal precies gebeurt. Gelukkig speelt de altijd goede Yves Montand mee, die prima acteert evenals overigens de rest van de cast. Toen ik eenmaal echt in de film zat, werd de film steeds boeiender. Het verhaal zit erg goed in elkaar en door scènes uit verschillende standpunten te laten zien wordt het duidelijker en daarnaast is dat gewoon erg goed gedaan. Sowieso is het camerawerk sterk en is het soms ook erg dicht op de huid gefilmd, waardoor je als kijker soms bijna letterlijk in een scène zit.

Het tempo van de film is redelijk hoog en daarnaast heeft de film een fijne aangename soundtrack. Ik kan eigenlijk vrij weinig minpunten bedenken verder, want het is al met al een erg fijne thriller, zonder echt hele memorabele momenten of scènes. Ik vond alleen wel dat je niet echt kunt zien of merken, dat deze film over de Griekse politiek gaat. Gavras heeft hiermee duidelijk een statement willen maken tegen zijn regering, maar zonder enige voorkennis haal je er niet direct uit dat deze film over Griekenland gaat, mede ook omdat de film voornamelijk gevuld is met Franse acteurs. Maar dit is verder geen minpunt.

Verder opvallend om te zien dat het ruim veertig jaar geleden in Griekenland ook al niet altijd even goed liep, iets wat vandaag de dag weer helemaal actueel is, zij het dan op een iets andere manier.

BBarbie

Middenin het Kolonelsregime maakte Costa-Gavras deze film over de moord op de Griekse politicus en vredesactivist Grigoris Lambrakis in 1963. De film is gebaseerd op het boek "Z" van Vassilis Vassilikos.

Behalve op de moord zelf richt de film vooral z'n aandacht op het onderzoek van de onderzoeksrechter.

Met Yves Montand en Jean-Louis Trintignant in de hoofdrollen heeft Costa-Gavras er een zeer geëngageerde film van gemaakt, zoals hij dat jaren later nog eens zou doen met "Missing" over de militaire staatsgreep in Chili.

Een must voor liefhebbers van politieke thrillers, een must voor geëngageerde mensen.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Meesterlijke politieke thriller en aanklacht tegen het toenmalige militaire regime in Griekenland. Ik ken niet zoveel films van Konstantinos Costa-Gavras, maar ik zag dat hij

regelmatig gebruik maakte van filmische trucjes in deze film, wat betreft montage. Misschien hoorde dat ook bij die tijd (Nouvelle Vague). Sterke rol vooral van Jean-Louis Trintignant.

avatar van 93.9

93.9

Fijn! Dank Vara gids: film duurt dikke 2 uur geen anderhalf uur zoals in het blad staat.

avatar van thunderball

thunderball

Deze gisteren bekeken nadat ik hem ruim twintig jaar geleden ooit op een vrijdagavond op de Belg had zitten kijken.

Film was nog niets van zijn glans verloren en boeide van begin tot eind.

Hoewel als hoofdrolspeler aangeduid en de hele film om zijn personage draait, is feitelijke aanwezigheid van Montand in deze film relatief klein (misschien tien minuten) te noemen.

Trintignant zet sterke en uitermate cool vertolkte rol neer als onderzoeksrechter.

Enig minpuntje vond ik persoonlijk dat de scene, waarbij iedere keer de hoofdverantwoordelijken afdruipen nadat ze te horen hebben gekregen wat de eis tegen hun zal zijn, iets te veel een komische noot wordt gekozen, wat ik niet bij de rest van de film vond passen.

Sterke, nergens gedateerde, politieke thriller.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van thunderball

thunderball

93.9 schreef:

Was bij mij hetzelfde in de "TV Film" gids, maar kon mij eigenlijk al niet voorstellen dat de film zo kort zou gaan duren.

Wat ik wel ook weer irritant vond was dat op het eind de film heel abrupt werd gestopt en een VPRO spotje begon. Waarom nu weer geen aftiteling?

scorsese

Uitstekende film waarin een ogenschijnlijk ongeval, waarbij een linkse politicus om het leven komt, in de doofpot wordt gestopt. Een politieke thriller met een boeiend verhaal dat goed in elkaar zit en zich vooral concentreert op het politieke gedeelte, maar daardoor niet minder spannend is. Onderhoudend van begin tot eind, ook vanwege de vlotte montage.

avatar van jipt

jipt

Lekker vlotte journalistieke politieke thriller. Boeiend verhaal en fijne montage 4*tje

avatar van 93.9

93.9

5 minuten niet opgenomen. Eilogue toch via youtube kunnen zien...

Goud hoor. Die 3 minuten zijn toch essentieel.

Goede film overigens