La Battaglia di Algeri (1966)

Alternatieve titel: The Battle of Algiers

Algerije / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Gillo Pontecorvo
met Jean Martin, Yacef Saadi en Brahim Haggiag

1957. Ali is een dief die zich aansluit bij de FLN (Front de Libération Nationale), die strijden voor een vrij Algerije. Dit omdat zij de politie wegdrijven die geassocieerd wordt met het kolonialisme. De Franse overheersers nemen steeds drastischer maatregelen tegen de FLN, wat al snel een landelijke revolutie ontketent.

avatar van zoutzak
Vanavond eindelijk dit meesterwerk op het grote scherm herzien, zalig!!

avatar van 3 2 1 cut
Nou, de media buit volledig de Zomergasten van de VPRO (as zondag 31 juli) uit met daarin de heer Abou Jahjah. Links en rechts vallen over elkaar heen daar er een podium wordt gegeven aan een betwistbaar man met een Occidentale visie ('het Westen in de ogen van zijn vijanden') die nou niet echt wordt gepruimd in ons Westen.

Hij heeft deze film uitgekozen om met ons te delen. Als ik bovenstaande reacties lees is het een goede film die beide kanten uitlicht zonder echt een voorkeur te hebben. Ik ben, vandaag de dag, niet echt gelukkig met wat er allemaal gebeurt in onze wereld. Veel stemmingmakerij ook. Ik kan zowel de film als de uitzending pas beoordelen nadat ik deze beide heb gezien. Ben benieuwd.

avatar van mjk87
Was dit ook niet de film die Jan Marijnissen koos?

avatar van Sneakers35
mjk87 ik heb even gezocht op het internet en volgens mij heb je gelijk.

Jan Marijnissen – 25 juli 23:15 uur

The Battle of Algiers (Battaglia di Algeri)

Hoewel deze film inmiddels behoorlijk oud (ook in zwart/wit) is en zelfs ouder is dan mij, is dit zeker nog een interessante, realistische en leerzame (m.b.t. Moslims) Drama / Oorlog film om gezien te hebben. Deze film werd vorige week zondag na het VPRO programma "Zomergasten" uitgezonden en toen heb ik hem opgenomen (iets wat ik tegenwoordig zelden nog doe) en afgelopen nacht dus bekeken.

Het verhaal (oogt inderdaad ook wat als een documentaire) welke zich afspeelt einde jaren 50 in Algerije m.b.t. de strijd tot onafhankelijkheid, zit opzicht best aardig in elkaar en oogt ook realistisch en is geregeld ook best hard (als er weer eens een Franse politieagent wordt doodgeschoten of men ergens een bom laat exploderen), hoewel je wel geen echte schokkende beelden te zien krijgt en eigenlijk ook geen bloed. Maar goed, dat was eigenlijk destijds in de jaren 60 normaal in een film. Verder weet het verhaal te boeien van de eerste tot de laatste minuut (duurt bijna 120 minuten), zit het met de opbouw ook goed en qua uitvoering werd alles fraai in beeld gebracht en daarbij regelmatig begeleidt met fraaie muziek (vooral als de Fransen gingen ingrijpen) die ook werd toegepast in de film "Inglourious Basterds (2009)". Het laatste gedeelte van de film mocht er zeker ook wezen (inclusief de Franse tank die veel weg had van een Duitse Jagdpanzer gebruikt in de Tweede Wereldoorlog) en daarmee opent de film ook (zonder dat je de afloop ervan weet), waarna men terug gaat in de tijd en het verhaal dan eigenlijk pas echt begint.

De cast (die nu grotendeels is overleden) speelde overigens overtuigend en met name de hoofdrolspelers Brahim Hadjadj (in de rol van de Algerijnse kruimeldief Ali La Pointe, die zich aansluit bij de FLN) en Jean Martin (in de rol van de sympathieke Franse Kolonel Mathieu die met zijn troepen de FLN gaat bestrijden), die fraai in beeld werd gebracht toen hij aankwam in Algerije met zijn troepen en daarbij door de straten pareerde met hem lopend voorop. Samia Kerbash (in de rol van FLN aanhangster met blond krullig haar) vond ik overigens wel een mooie verschijning en dat vonden de Fransen duidelijk ook, want men liet haar steeds ongehinderd doorlopen, zonder haar te controleren Het verhaal wordt overigens bekeken van twee kanten, dus zowel uit Algerijns oogpunt (vooral via La Pointe) als Frans oogpunt (vooral via Kolonel Mathieu), en daarbij kiest regisseur Gillo Pontecorvo niet echt voor een kant.

Al met al gewoon goede en realistische Drama / Oorlog film m.b.t. de strijd/revolutie tot een onafhankelijk en vrij Algerije (sinds 5 juli 1962).

avatar van Decec
Een redelijk drama/oorlog film...
Redelijk verhaal...
Klassieke muziek, redelijk muziek,
wel Dolby Digital aanwezig...
Alleen zwart beeld, geen HD aanwezig...
Ouderwetse opname...
Redelijk acteerwerk...
Geen moeite waard...

avatar van 93.9
Had hier meer van verwacht..
Goed, genoeg pluspunten te bedenken, maar echt om ver geblazen ben ik niet.

avatar van eRCee
Heel knap hoe de film het verhalende en het registrerende combineert: aan de ene kant zijn er een handvol personages die je gedurende (een deel van) de film volgt en die een eigen persoonlijkheid hebben (merk het verschil op in het einde voor Jaffer en voor Ali). Anderzijds is er het documentaire-aspect, maar dan van binnenuit, die de strijd op een indringende en inzichtelijke manier weergeeft. De nuchterheid van de persconferentie, waarin in twee, drie zinnen de doodsimpele oorzaak van de gewapende strijd wordt geschetst, zonder ook maar een spoor van pathos, is iets wat geen enkele Hollywood-film ooit zal kunnen bereiken. Een terechte klassieker dus, hoewel het geen persoonlijke favoriet van me is, daarvoor houd ik teveel van een meer personage-georienteerd narratief.

avatar van notsub
De film behandelt een boeiend thema. Omdat de opzet veel weg heeft van een docu miste ik toch wel een band met de personages. Voor 1966 lijken me diverse scenes best rauw en expliciet. Het is vooral de koelbloedigheid waarmee de Fransen de problemen benaderen die me het meest bij blijft. Zo ben ik een stukje geschiedenis rijker, maar daar blijft het wel bij.

avatar van Stuntman_Jasper
Binnenkort wordt deze film tweemaal vertoond in KINO Rotterdam!

Morricone: The Battle of Algiers (1966) - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

Gillo Pontecorvo was als regisseur min of meer een "one hit-wonder". Zijn 'Battaglia di Algeri' is een kruising van Rossellini's 'Roma Citta Aperta' (de filmstijl) en Duvivier's 'Pepe Le Moko' (het decor). Pontecorvo verfilmt op documentaire wijze beide kanten van de opstand in Algerije tussen 1954 en 1957. Confronterend actueel door de methodes van de opstandelingen (bomaanslagen op Westerse symboolplaatsen) en de nare reacties van de autoriteiten (martelingen, vrijheidsbeperkingen voor iedereen) daarop.

avatar van mjk87
Heel aardige film die gewoon nergens verveelt, maar ik zie hier niet dat meesterwerk in. De stijl is soms docu-achtig, maar misschien had ik daar veel meer van verwacht, alsof het echt als docu bijna was geschoten. Verder dan wat camerawerk los vanaf de schouder komt dit niet, dit is eerst en vooral gewoon een normale film. En dan is die stijl ook niet heel nodig. Wel goed geacteerd en het geeft en goed beeld van die tijd en vooral de scène met de drie bommen is geweldig geschoten. Ook fijn dat niet echt een kant wordt gekozen, sterker: zowel rechtsextremisten als gutmenschen kunnen hun gelijk hierin vinden. Enfin, twee uur vermaakt, maar wel wat teleurgesteld door de -allicht- te hoge verwachting. 3,5*.

Op Imdb staat trouwens Algerije gewoon als eerste land. Veranderen, of is er een goede reden waarom het hier in deze volgorde staat?

avatar van Quentin
mister blonde schreef:

Een blik op de onderste zin van de poster verklaart veel .

avatar van Basto
Vandaag op het grote scherm van Kino gezien. Erg fijn dat ze daar ook dit soort pareltjes vertonen. Sterke film die een eerlijke inkijk geeft aan beide zijdes van het conflict.

Dikke 4*

avatar van stefan dias
Nog eens herbekeken en wat een meesterwerkje zeg.
Aartsmoeilijk om te maken met al die massascènes, maar het werkt. De bezwerende muziek doet zeker zijn duit in het zakje en absoluut een film zoals ik er nog nooit een gezien heb. Het wat starre acteren, de ongelofelijke, zenuwachtige vaart in heel de film. En ja… het gruwelijk actuele onbehagen dat je erbij krijgt toch ook wel.

Pontecorvo’s klassieker was bij mij al geruime tijd aan herziening toe. Zoveel jaren na dato maakt de film nog evenveel indruk op mij, als toen ik ‘m voor de eerste keer zag. Dat komt vooral door de brutale beelden van martelingen, (bom)aanslagen en maaiende mitrailleurs enerzijds en de menselijke maat met verdriet, onschuld, (on)geloof en kille berekening anderzijds. Het zijn stuk voor stuk aspecten, die de film een uitzonderlijk hoog realiteitsgehalte geven. Dat wordt nog versterkt door de docudrama-achtige aanpak van Pontecorvo, waardoor de film er uit ziet als een journaalreportage.

Hoewel je gevoelsmatig wellicht de neiging hebt de zijde van de rebellen / guerrilla’s te kiezen, kun je het bloed vergieten van goeddeels onschuldige burgers niet achteloos afdoen als “collateral damage”. Het in beeld brengen van de mensen, die op het punt staan slachtoffer te worden van bomaanslagen, bezorgde mij de nodige koude rillingen. Het versterkt wat ik voor mijzelf al heel lang weet: oorlogsgeweld kent op de keper beschouwd geen winnaars en dat geldt ook voor guerrillaoorlogen.

avatar van eRCee
Helaas zijn er achter de schermen vaak wel mensen die profiteren van oorlogen, en die je dus winnaars kunt noemen. Denk aan de wapenindustrie en bijvoorbeeld de private contracters in Irak en hun aandeelhouders (organisaties als Halliburton waar Cheney eerder CEO van was en een aandelenpakket van had). Zo smerig is het vaak.

Uitstekende film over de FLN die strijd tegen de Fransen voor een onafhankelijk Algerije. Rauw en realistisch in beeld gebracht (ook geheel op locatie geschoten). De documentaire-achtige aanpak maakt het wellicht wat afstandelijk, maar voorkomt ook sentiment. Vooral sterk omdat beide partijen belicht worden (hun tactieken en methoden), zonder echt een kant te kiezen.