menu

I Compagni (1963)

Alternatieve titel: The Organizer

mijn stem
3,69 (18)
18 stemmen

Italië / Frankrijk / Joegoslavië
Misdaad / Drama
130 minuten

geregisseerd door Mario Monicelli
met Marcello Mastroianni, Renato Salvatori en Gabriella Giorgelli

In de 19de eeuw gaat een politieke vluchteling uit Genoa op bezoek bij een vriend in Turijn. Hij ziet er de zeer slechte arbeidsomstandigheden in een textielfabriek en blijft er om de arbeiders te organiseren voor een staking. Hoewel hij zijn leven niet meer zeker is, is hij een voorbeeld voor de arbeiders die zich sterk samenbinden.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=e-PZ6w_2wp0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van kos
3,5
kos
De beslommeringen en het uiterlijk (zie foto: brilletje, baardje) van Mastroianni's karakter in deze film deden de Amerikanen wel erg denken aan een ouwe Bolsjewiek. Het duurde dan ook niet lang voor deze film door de anti-communisten hoog op de Zwarte Lijst was gezet. De Academy reageerde verrassend tegendraads en nomineerde het script voor een Oscar.


De eigenaardigheden en het uiterlijk van Mastroianni's karakter(zie foto:brilletje,sjaaltje) in deze film deden me wel erg denken aan een ouwe filmcriticus.Het duurde dan ook niet lang voor deze neo-realistische remake van Stachka werd overladen met prijzen,en zelfs een Oscar nominatie ontving voor het script.
Dit is dus duidelijk niet your average Monicelli komedie,maar een bloedserieus drama met een hartverwarmende boodschap.Die boodschap spreekt volkomen voor zich,het interessantste is het ambigue karakter van Mastroianni waar de film om draait.Held of anti-held die per ongeluk alles fout doet?Hij veroorzaakt iig een paar serieuze ongelukken,maar dan nog heeft de kijker het idee dat we hier te maken hebben met een nobele ziel en zijn hogere missie.
Dat deze film blijkbaar ook werd gewaardeerd in Hollywood zou kunnen worden verklaard door het feit dat termen als socialisme of marxisme nergens vallen,nog sterker,de demonstrerende arbeiders dragen geen rode vaandels met zich mee maar de Italiaanse driekleur.Je kunt de film dus gewoon bekijken als een human interest drama over losers.
Overigens spreken de meste acteurs met een Piemontees accent, neigend naar dialect,Mastroianni natuurlijk niet.

avatar van BBarbie
4,0
Prima sociaal drama over rechteloze arbeiders, die eind 19e eeuw —na het zoveelste incident— in actie komen tegen de bedroevende arbeidsomstandigheden en uitbuiting in een textielfabriek in Turijn. Een beetje een kruising tussen Daens (1992) en Germinal (1993). De leefomstandigheden van de arbeiders met hun gezinnen leveren schokkende beelden op.
Ik kende regisseur Mario Monicelli tot nu toe eigenlijk alleen van komedies, maar dit is heel andere koek. Sterke rollen van Folco Lulli en Marcello Mastroianni als stakingsleiders. De eerste keer dat ik de veelzijdige Raffaella ("A far l'amore comincia tu") Carrà tegenkom in een film. Ze doet het niet onaardig.

4,0
Nog een meesterwerkje uit het Italiaans succesjaar 1963 "(8 1/2", "I Gattopardo", "Ieri, Oggi e domani", "I mostri"...).
Zelden zo'n indringende film gezien over uitbuiting van de arbeidersklasse, hier de fabriekswerkers in het bijzonder. Zekerlijk de aanvangsscènes met beelden uit de werkplaatsen (met inzicht op de verschrikkelijke arbeidsduur en het gebrek aan sociale zorg) en de schandalige huisvesting (de ochtendscène met de bevroren waterkan...) maken indruk.
Het sociaal conflict wordt in vele aspecten belicht : de onmacht zich sterk en eendrachtig te doen gelden, deels door ongeletterdheid, de houding van de elite die verdeeldheid bij de stakers als een wapen naar zich toetrekt.
Uitstekend camerawerk over de ganse lengte van deze op en top sociale film met de vele gevatte scènes.
Merkwaardige rollen zijn er voor Mastroianni als de verlopen professor die zijn inzet met wisselend succes ziet beloond en er zijn ook enkele bekende Franse gezichten, zoal Bernard Blier in een voor hem hoogst ongewone rol (troiuwens zeer goede vertolking), François Perrier en ook Annie Girardot in de rol van de jonge vrouw die zich onttrekt aan miserie door een domein te bewandelen waar ook de grote heren voor vallen.
Betekenisvolle niet erg hoopvolle slotscène.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:58 uur

geplaatst: vandaag om 16:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.