Io La Conoscevo Bene (1965)

Alternatieve titel: I Knew Her Well

Italië / West-Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Antonio Pietrangeli
met Stefania Sandrelli, Nino Manfredi en Ugo Tognazzi

Adriana is een jonge vrouw van het platteland die verstrikt raakt in de verlokkingen van de grote stad. Ze heeft een reeks affaires, puur voor de lol, en raakt gedeprimeerd wanneer ze daadwerkelijk een betekenisvolle relatie zoekt. De enige mannen met wie ze echt kan opschieten zijn een matige bokser en een p.r.-man.

Vivere la sua vita.Ik bedoel dus dat Pietrangeli duidelijk vol bewondering naar vivre sa vie heeft zitten kijken.De overeenkomsten in verhaallijn en karakter van de heldin zijn overduidelijk,en we hebben hier ook een soort tableau structuur..Gelukkig geeft de regisseur toe dat hij imiteert door de befaamde huilscène van Karina te citeren(en wie weet overtreffen).
Verschil is dat deze film op 2 scènes na (waaronder een niet geheel onbelangrijke)kan worden bekeken als een komedie waarin popculture en de onnozele slachtoffers ervan worden gesatiriseerd.De regisseur doet dit mbv ironische montage,terwijl die tig keer 360 graden rondraaiende camera bij de flauwvalscène wel aardig gevonden was.Door die lichtvoetige stijl komt de ontknoping des te harder aan.
Wat deze film bovendien extra de moeite maakt is de ensemble cast,met behalve de 3 reeds genoemden rolletjes voor oa Brialy,Adorf,Fabrizi,Franco Nero en zelfs pulpgialllo sterretje Robert Hoffman.Maar de ereprijs gaat naar de 19 jarige Sandrelli die geweldig is in haar rol van dom provincietrutje,dat overigens itt tot Karina gratis en voor niets haar benen voor iedereen wijd doet.

De soundtrack bestaat louter uit pophitjes van die tijd,doet qua feel aan il sorpasso denken.

Een reeks vluchtige ontmoetingen van een jong en mooi plattelandsmeisje op zoek naar geluk in de grote stad. Soms zijn die ontmoetingen luchtig en komisch, soms hebben ze een ernstige ondertoon. De mannen die ze ontmoet willen op enigerlei wijze allemaal profiteren van haar goedgelovigheid en inschikkelijkheid en haar neiging om het iedereen naar z’n zin te maken.
Hoewel nog heel erg jong (pas 19 !) laat Stefania Sandrelli tijdens deze tour-de-force zien dat zij niet alleen een schoonheid, maar ook een veelzijdig actrice is. Misschien niet de allerbeste rol uit haar inmiddels imposante filmcarrière, maar zeker één van de betere.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede film met een geweldige soundtrack doet inderdaad denken aan Vivre sa vie, maar Sandrelli is geen Karina, die heeft toch wel een pak meer uitstraling. Sandrelli doet het zeker niet slecht, maar echt sprankelen doet de film toch vooral in de cameravoering en montage (de tapdans scène!) én met name dus met de genoemde soundtrack.