The Taking of Pelham One Two Three (1974)

Alternatieve titels: Pelham 1-2-3 | The Taking of Pelham 1 2 3

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Joseph Sargent
met Walter Matthau, Robert Shaw en Hector Elizondo

Vier gewapende mannen gijzelen een New Yorkse metro en eisen 1 miljoen dollar, die moeten worden geleverd in 1 uur, omdat anders de passagiers vermoord zullen worden. Lt. Zachary Garber van de New York City Transit Police moet samenwerken met de burgemeester, de eisen van de kapers en met de doortikkende klok, om zo de passagiers te kunnen redden en de kapers te straffen.

avatar van Pacino88
Stijlvolle 70's misdaadfilm, met klasse acteurs en dito sfeer. Vooral die soundtrack haalt het geheel omhoog. Het blijft mooi om te ontdekken waar Tarantino zo duidelijk inspiratie heeft gevonden, in dit geval voor zijn Reservoir Dogs.

avatar van Vinokourov
Volgens mij heeft The Taking of Pelham One Two Three de standaard gezet voor de cliche actiefilms met lollerdialogen en ongeloofwaardige wendingen. Lag regelmatig in een deuk om dit verhaal waarin een metrostel in New York gekaapt wordt. Het wordt nooit geniaal, maar het heeft genoeg lollige momenten zullen we maar zeggen.

avatar van Insignificance
Shit! Piss! Fuck! Het moge duidelijk zijn dat Scott het wint op het visuele, maar op alle andere fronten is Sargent de baas. Tot zover de vergelijking, want dat gaat toch nergens over. Deze mag dan als misdaad thriller de boeken in zijn gegaan, klamme handen krijg je er niet meer van. Geeft niks, ik zie vooral een harde komedie met een enorme dosis lol en bravoure die het van start tot finish domineert.

Iedereen loopt elkaar af te snauwen met grote, giftige en cynische bekken, Mr. Grey is een smeerlap pur sang, de burgemeester is een dwaas die telt in stemmen in plaats van levens en als Garber ze probeert te redden, moet hij het opnemen tegen iemand die er vooral over inzit of z'n treintjes wel op tijd rijden. Zelfs de gijzelaars gedragen zich lang niet altijd als bange wezels. Dat dronken wijf mist alles.

Heel wat kutopmerkingen die de revue passeren, die soms maar gewoon genegeerd worden, want Shaw is de allercoolste van het stel en ze hebben maar een uurtje om het zaakje af te handelen. De afloop zal niemand verbazen, alhoewel het nog wel een opvallende manoeuvre heeft, maar er zit daar nog wel wat spektakel. En een heerlijk brede grijns. Een grijns die ik gedurende de hele film heb gehad.

Uitstekende film waarin een groep mannen een metro en de passagiers gijzelen voor losgeld. Een fijne typisch jaren '70 actie-thriller die het 40 jaar na dato nog goed doet (ook vanwege het tijdsbeeld). Een uitstekende opbouw met genoeg spanning, waarbij ook ruimte voor wat humor hier en daar. Walther Matthau doet het goed in een a-typische rol voor hem.

avatar van Quentin
Hehe, ik zat vanmiddag ook al te watertanden. Eindelijk fatsoenlijke extra's voor deze film.

avatar van de grunt
Yeah!

• Interview with Star Hector Elizondo
• Interview with Composer David Shire
• Interview with Editor Jerry Greenberg
• Audio Commentary by Actor/Filmmaker Pat Healy and Film Historian Jim Healy

En check die cover art...

avatar van joolstein
Wat moet het in de jaren '70 toch makkelijkere geweest zijn. Zeker als je naar deze film kijk want er is niets te bespeuren van politieke correctheid. Alles en iedereen wordt zo niet serieus genomen. Maar wat heerlijk was dit. De titel van de film is gewoonweg voldoende als plot meer is er niet nodig maar door de nietsontziende humor weet de film zich goed te handhaven. Het viel me ook op dat toentertijd 1 miljoen dollar erg veel geld moet zijn geweest maar anno nu niets meer voorstelt. De door mij gemiste remake van Tony Scott heeft bv. al over 10 miljoen dollar. Daarin heeft de film dus niet de tand des tijds overleefd maar als mooi filmdocument uit de 'jaren 70 zeer geslaagd.