Marathon Man (1976)

Thriller / Drama

geregisseerd door John Schlesinger
met Dustin Hoffman, Laurence Olivier en Roy Scheider

De broer van een beruchte Nazi-crimineel wordt gedood in een auto-ongeluk. Kort daarna worden de leden van een geheime overheidsdienst één voor één vermoord. Als de broer van één van de leden van de dienst ziet dat zijn broer neergestoken wordt, wordt duidelijk dat de voormalige SS-tandarts Szell de losse eindjes van een smokkeloperatie aan elkaar probeert te knopen.

Inmiddels 40 jaar oud en nog steeds zeer, maar dan ook zeer, de moeite van het bekijken waard. Wat een film! Briljant acteerwerk van de cast en memorabele scenes in overvloed.
‘De’ scene sla ik zelfs weleens over, zelfs als er niet op korte termijn een bezoek aan de tandarts gepland staat. New York in de grauwe jaren ’70 doet het ook altijd goed bij mij, wat een sfeer! Het groezelige appartement van ‘Babe’ is er een perfecte afspiegeling van.
Niets dan lof voor deze film, een monument in de filmgeschiedenis. 4*

avatar van Left4Dead
De eerste helft is het allemaal maar kabbelen, de tweede helft is prima te doen.
Leuk verhaal, best goed acteerwerk en een prima regie met script.
Jammer dat het einde zo knullig moet zijn.

avatar van Roger Thornhill
Wat vind je precies knullig aan het einde, Left4Dead ?

avatar van Left4Dead
Roger Thornhill schreef:
Wat vind je precies knullig aan het einde, Left4Dead ?

Hoe zijn rivaal aan zijn einde komt.

avatar van Roger Thornhill
Toch wel mooi onaangenaam? Eerst die diamanten (stel je eens voor wat die in Szells slokdarm en maag aanrichten), daarna loopt hij in zijn eigen mes/val - ik vind het wel een treffende afrekening.

Zeer teleurstellend. Het verhaal rammelt aan alle kanten en het einde is gewoon te slecht voor woorden. Waarom gaat hij daar naar binnen?

avatar van Tiany
In begin een beetje twijfelachtige film, maar daar komt na een tijdje verandering in, best een spannende film.

avatar van baspls
Een student Geschiedenis met marathon-aspiraties wordt zijn hele leven achtervolgt door de zelfmoord van zijn vader die werd beschuldigt tijdens de heksenjachten van McCarthy. Zijn broer werkt in het geheim voor een overheidsorganisatie. Een organisatie die om Nazi oorlogsmisdadigers te kunnen opsporen een regeling maakt met de voormalige SS-tandarts Szell. Wanneer echter Szell's broer overlijd tijdens een auto-ongeluk loopt de zaak helemaal uit de hand...

Dustin Hoffman speelt een prima hoofdrol als de sociaal onhandige student die zich ineens in een totaal bizarre situatie bevind. Roy Scheider zet ook een prima spion neer. Het is echter Laurence Olivier die het meeste indruk maakt als Szell. Olivier had destijds kanker en de artsen zijden dat hij binnen korte tijd zou overlijden, daarom nam hij de rol aan zodat hij een erfenis kon nalaten aan zijn kinderen en kleinkinderen. Iedere draaidag had hij een hoop pijnstillers nodig om zijn rol te kunnen spelen. Totaal onverwacht genas hij echter en heeft hij nog tot 1989 geleefd.

Het personage van Szell is natuurlijk gemodelleerd naar de beruchte Josef Mengele. Die heette alleen niet De Witte Engel door zijn witte haar, maar door de lange witte labjas die hij altijd droeg. Toevallig kwam de echte Mengele 3 jaar na deze film op vrij bizarre omstandigheden om het leven: hij verdronk namelijk in zijn eigen zwembad, men zegt door een hartinfarct.

Aan de ene kant heeft Marathon Man veel weg van New Hollywood-films als The French Connection en Taxi Driver. De zelfde haast documentaire stijl af en toe en het gebruik van de steadycam bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant zou dit haast een film van Alfred Hitchcock kunnen zijn omdat de film geniaal naar momenten toe werkt en een aantal heel erg sterke momenten van suspense heeft.

Marathon Man is een onverwacht spannende suspense-thriller die weliswaar hier en daar een beetje suspension of disbelief vergt, maar dat goed maakt door heel vermakelijk te zijn en een paar briljante scènes te hebben.

avatar van Grindhouse62
Zeker die tandarts scene is klassiek.

avatar van goongumpa
Roger Thornhill schreef:
Heerlijke film, maar ik vond het einde toch ook een beetje gezocht... Scenarist en auteur van het boek Willam Goldman was het er ook niet mee eens:
The ending was rewritten by Robert Towne because, it has been speculated, Hoffman was unhappy with it. Goldman told an interviewer he thought the new, more famous ending was "shit" because it left out two important plot clarifications. The final confrontation between Babe and Szell, in particular, is changed: in the film, Babe "spares" Szell in a pump room, tries forcing him to swallow his diamonds and Szell then falls on his own retractable blade, dying. In the novel, Babe resolutely leads Szell to Central Park and shoots him multiple times, subsequently lecturing him. He then throws the diamonds away and is quietly led away by a policeman.[wiki]