menu

Marathon Man (1976)

mijn stem
3,69 (1007)
1007 stemmen

Verenigde Staten
Thriller / Drama
125 minuten

geregisseerd door John Schlesinger
met Dustin Hoffman, Laurence Olivier en Roy Scheider

De broer van een beruchte Nazi-crimineel wordt gedood in een auto-ongeluk. Kort daarna worden de leden van een geheime overheidsdienst één voor één vermoord. Als de broer van één van de leden van de dienst ziet dat zijn broer neergestoken wordt, wordt duidelijk dat de voormalige SS-tandarts Szell de losse eindjes van een smokkeloperatie aan elkaar probeert te knopen.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=swMqaf9TiTA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
4,0
Inmiddels 40 jaar oud en nog steeds zeer, maar dan ook zeer, de moeite van het bekijken waard. Wat een film! Briljant acteerwerk van de cast en memorabele scenes in overvloed.
‘De’ scene sla ik zelfs weleens over, zelfs als er niet op korte termijn een bezoek aan de tandarts gepland staat. New York in de grauwe jaren ’70 doet het ook altijd goed bij mij, wat een sfeer! Het groezelige appartement van ‘Babe’ is er een perfecte afspiegeling van.
Niets dan lof voor deze film, een monument in de filmgeschiedenis. 4*

avatar van Left4Dead
3,0
De eerste helft is het allemaal maar kabbelen, de tweede helft is prima te doen.
Leuk verhaal, best goed acteerwerk en een prima regie met script.
Jammer dat het einde zo knullig moet zijn.

avatar van Roger Thornhill
5,0
Wat vind je precies knullig aan het einde, Left4Dead ?

avatar van Left4Dead
3,0
Roger Thornhill schreef:
Wat vind je precies knullig aan het einde, Left4Dead ?


Hoe zijn rivaal aan zijn einde komt.

avatar van Roger Thornhill
5,0
Toch wel mooi onaangenaam? Eerst die diamanten (stel je eens voor wat die in Szells slokdarm en maag aanrichten), daarna loopt hij in zijn eigen mes/val - ik vind het wel een treffende afrekening.

2,0
Zeer teleurstellend. Het verhaal rammelt aan alle kanten en het einde is gewoon te slecht voor woorden. Waarom gaat hij daar naar binnen?

avatar van Tiany
3,0
In begin een beetje twijfelachtige film, maar daar komt na een tijdje verandering in, best een spannende film.

avatar van baspls
4,0
Een student Geschiedenis met marathon-aspiraties wordt zijn hele leven achtervolgt door de zelfmoord van zijn vader die werd beschuldigt tijdens de heksenjachten van McCarthy. Zijn broer werkt in het geheim voor een overheidsorganisatie. Een organisatie die om Nazi oorlogsmisdadigers te kunnen opsporen een regeling maakt met de voormalige SS-tandarts Szell. Wanneer echter Szell's broer overlijd tijdens een auto-ongeluk loopt de zaak helemaal uit de hand...

Dustin Hoffman speelt een prima hoofdrol als de sociaal onhandige student die zich ineens in een totaal bizarre situatie bevind. Roy Scheider zet ook een prima spion neer. Het is echter Laurence Olivier die het meeste indruk maakt als Szell. Olivier had destijds kanker en de artsen zijden dat hij binnen korte tijd zou overlijden, daarom nam hij de rol aan zodat hij een erfenis kon nalaten aan zijn kinderen en kleinkinderen. Iedere draaidag had hij een hoop pijnstillers nodig om zijn rol te kunnen spelen. Totaal onverwacht genas hij echter en heeft hij nog tot 1989 geleefd.

Het personage van Szell is natuurlijk gemodelleerd naar de beruchte Josef Mengele. Die heette alleen niet De Witte Engel door zijn witte haar, maar door de lange witte labjas die hij altijd droeg. Toevallig kwam de echte Mengele 3 jaar na deze film op vrij bizarre omstandigheden om het leven: hij verdronk namelijk in zijn eigen zwembad, men zegt door een hartinfarct.

Aan de ene kant heeft Marathon Man veel weg van New Hollywood-films als The French Connection en Taxi Driver. De zelfde haast documentaire stijl af en toe en het gebruik van de steadycam bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant zou dit haast een film van Alfred Hitchcock kunnen zijn omdat de film geniaal naar momenten toe werkt en een aantal heel erg sterke momenten van suspense heeft.

Marathon Man is een onverwacht spannende suspense-thriller die weliswaar hier en daar een beetje suspension of disbelief vergt, maar dat goed maakt door heel vermakelijk te zijn en een paar briljante scènes te hebben.

avatar van Grindhouse62
3,5
Zeker die tandarts scene is klassiek.

avatar van goongumpa
4,0
Roger Thornhill schreef:
Toch wel mooi onaangenaam? Eerst die diamanten (stel je eens voor wat die in Szells slokdarm en maag aanrichten), daarna loopt hij in zijn eigen mes/val - ik vind het wel een treffende afrekening.
Heerlijke film, maar ik vond het einde toch ook een beetje gezocht... Scenarist en auteur van het boek Willam Goldman was het er ook niet mee eens:
The ending was rewritten by Robert Towne because, it has been speculated, Hoffman was unhappy with it. Goldman told an interviewer he thought the new, more famous ending was "shit" because it left out two important plot clarifications. The final confrontation between Babe and Szell, in particular, is changed: in the film, Babe "spares" Szell in a pump room, tries forcing him to swallow his diamonds and Szell then falls on his own retractable blade, dying. In the novel, Babe resolutely leads Szell to Central Park and shoots him multiple times, subsequently lecturing him. He then throws the diamonds away and is quietly led away by a policeman.[wiki]

avatar van arno74
2,0
Tegenvallende klassieker. Met name de lange introductie van het verhaal is erg verwarrend, zeker wanneer je zoals ik blanco instapt, je weet dan eigenlijk niet waar je naar zit te kijken of waar het naartoe gaat. Het verhaal is bovendien nogal vergezocht, in het tweede deel krijgen we dan (eindelijk) een vrij aardige thriller wat die introductie helemaal niet nodig had. Toch sloeg de verveling erin en haakte ik af toen het einde al duidelijk was, net voor die hier vaak tussen spoilertags bekritiseerde eindscene, ik had het toen wel gehad. De film is vermoed ik vooral bekend geworden en gebleven door de scene bij de tandarts maar als geheel vond ik het weinig noemenswaardig, al helemaal gezien het erg rommelige begin. Mager, 2*.

avatar van des1
4,0
Thriller zoals ze niet meer gemaakt worden vanwege de ADHD generatie, gewend aan grote stappen, snel thuis, die bediend moet worden in de bios. Lees de zeurcommentaren hiervoor maar. Geschreven door de grote scenarist William Goldman die zowel de novel schreef als de aanpassing voor de film. Misschien wel de grootste van alle paranoia thrillers uit de 70er jaren: The Parallax View, All The President's Men, Three Days Of The Condor. Film neemt de tijd om het verhaal te ontvouwen; refereert aan de smerige relatie die de Amerikaanse regering onderhield met ex-Nazis na WO2. Je ziet hier zoveel filmische thriller elementen die latere films en regisseurs gejat hebben. Ik herkende David Finchers The Game en Peter Weirs Witness bijv. Overigens was Hoffman al bijna 40 toen die voor de film als Columbia University student moest doorgaan. William Devane was geweldig als gluiperd. Speciale vermelding voor Laurence Olivier die de Nazi speelde, en hoe. Een jaar later zou hij exact het tegenovergestelde vertolken (ook meesterlijk) als Nazi jager in The Boys From Brazil. Goldman is ook scenarist van All The President's Men en Butch Cassidy & The Sundance Kid.

avatar van Alathir
2,5
Marathon Man is een thriller zoals ze ze niet meer maken. De zogenaamde paranoia thriller. Ik ben er nog niet echt bekend mee maar hopelijk zijn er toch betere dan deze. Nu moet ik wel bekennen dat het verhaal niet helemaal mijn ding was. Of misschien eerder de manier waarop het verfilmd is. Ook ik ging eigenlijk blanco de film in zoals ik bijna altijd doe en ik merkte dat ik moeite had om de touwtjes aan elkaar te knopen in het begin. Zo duurt het bijna een uur voordat de twee broers elkaar terugzien. Ik wist eerst ook niet dat het broers waren.
Dustin Hoffmann was ook veel te oud om een student te spelen. Eigenlijk echt slecht gecast maar hij speelt wel goed. Szell is best een coole villain.

Verder zijn er wel een aantal leuke ontwikkelingen en scènes. Al wegen die niet op tegen het behoorlijk stroeve eerste uur. Visueel typisch jaren 70, dat grauwe grimmige grijs. Vooralsnog lijkt dit mijn minst geliefde decennium te worden met een uitschieter zoals Jaws. Al moet ik nog veel zien.

Na een hele lange tijd heb ik de Marathon Man weer gezien, laat ik zeggen om mijn geheugen wat op te frissen, want ik was toch de precieze samenhang kwijt geraakt. Uiteraard stond dé scene nog zo helder voor ogen dat 't leek alsof ik 'm gisteren nog had beleefd...
Wat ik volledig kwijt was, waren die prachtige authentieke beelden van de legendarische Abebe Bikila, en zijn poster aan de muur. Verder staat het verhaal nog steeds als een huis, wat zeg ik, als een monument.

En over dat einde, dat bij sommige kijkers niet helemaal in de "smaak" viel, daarover zou ik willen opmerken dat de manier waarop Levy (Babe) wraak neemt op Szell perfect in lijn is met de ultieme manier waarop hij zijn buurtgenoten weet te bewegen zijn kamer "op te ruimen": Levy geeft niet om luxe noch om geld.

Uiteindelijk kan Levy het trauma uit zijn jeugd zowel figuurlijk als letterlijk van zich afwerpen. Schitterend !!

avatar van notsub
3,0
Het is echt lang geleden dat ik de film eerder zag, ik kon me nauwelijks iets herinneren. Op zich is Marathon Man wel een geslaagde film, maar heeft het de tand des tijds niet helemaal overleefd. Verder wisselt het sterke scenes af met zwakke momenten en kreeg ik de indruk dat ik Dustin Hoffman wel eens beter tot zijn recht zag komen. Op diverse punten vond ik verhaal ook net te ongeloofwaardig worden. Maar... bepaalde scenes zitten nu wel definitief in mijn hoofd.

avatar van Metalfist
4,0
Is it safe?

Ik heb tegenwoordig geen distributie meer en dat resulteert dus logischerwijs in geen digitale televisie meer. Het enige spijtige dat ik daaraan vind is dat ik het aanbod van onder andere Canvas niet meer kan zien, maar kijk eens aan: ze zetten gewoon erg veel online. Bij toeval kwam ik achter deze Marathon Man en zag dat hij nog maar 3 uur beschikbaar ging zijn en aangezien ik een Dustin Hoffman film nooit laat schieten, ben ik er maar meteen voor gaan zitten.

Even kwam er een twijfelgevoel toen ik zag dat dit van de hand van John Schlesinger was (wiens Midnight Cowboy ik nogal overroepen vind) maar dit doet hij wel erg fijn. Het is het leukste om compleet zonder enige voorkennis aan de film te beginnen en gewoon, net als Babe, meegesleurd te worden in de waanzin waar hij in terecht is gekomen. Een handvol harde scènes (ken je iemand met schrik van de tandarts? Laat hem of haar gewoon even de martelscène uit Marathon Man zien..) en een intelligent plot rond het smokkelen van diamanten en nazi's. Halverwege nog een grote verrassing wanneer blijkt dat Doc het loodje legt, maar vanaf dan begint de film wel wat zijn geloofwaardigheid te verliezen. Het is natuurlijk wel erg toevallig dat Szell zowat overal op straat opeens herkent wordt (zeker omdat hij dan nog eens zijn kenmerkende witte haar heeft gehalveerd) en ook dat Elsa subplot had wel wat beter gemogen, maar er staan gelukkig nog een hoop andere degelijke momenten tegenover dat je de film zo'n "knullige scènes" gemakkelijk vergeeft.

En ook wel omdat je hier een enorm sterke cast voorgeschoteld krijgt. Laurence Olivier had op het moment van opnemen kanker (hij nam de rol aan om nog een extra som geld achter te laten voor zijn vrouw & kinderen en speelde de rol van Szell onder de nodige pijnstillers waardoor hij soms maar 2 lijnen dialoog kon onthouden) maar zou uiteindelijk nog meer dan 10 jaar het scherm sieren. Geen idee of het daaraan te wijten is, maar Olivier speelt hier misschien wel zijn meest indrukwekkende rol. De link naar Mengele is nooit ver te zoeken, maar Olivier slaagt er perfect in om misschien één van de griezeligste slechteriken aller tijd neer te zetten. Ook Dustin Hoffman was hier op het toppunt van zijn kunnen en levert een aantal impressionante scènes af (het stuk in de badkamer...) maar ook Roy Scheider mag toch ook niet vergeten worden. Hoewel hij niet meteen mijn favoriete acteur is, is hij hier wel volledig op zijn plaats.

Tof! Misschien net iets teveel slordigheden om een echt hoge score te rechtvaardigen, maar het mag duidelijk zijn dat dit één van de beste thrillers is die Hollywood rijk is. Het grauwe van New York, het mistroostige van de jaren '70 en een cast die de pannen van het dak speelt. Zo zie je maar dat je een regisseur nooit op één film moet afschrijven.

Dikke 4*

avatar van Lovelyboy
3,5
Interessante film die meteen al met een duister en pakkend sfeertje komt, waarin achter iedere boom een beer schuilt en niets is wat het lijkt.

Over de openingsscène tussen de twee scheldende oudjes zit ik nu nog na te gniffelen. Heerlijk! het gerace en gebotst wat minder geloofwaardig maar niet minder leuk. De gevolgen niet minder complex zoals Scheider en zijn netwerk snel zal merken. Andermaal een door montage en muziek gecreëerd sfeertje dat geweldig te noemen is. De scene waarin Scheider op zijn kamer met de pianosnaar wordt aangevallen is eveneens heerlijk, beetje Hitchcock-achtige element met die man aan de overkant die alles ziet.

In eerste instantie vind ik het personage Babe weinig toevoegen en de vaart en sfeer uit de film halen, dat er iets stinkt aan die vrouw is overduidelijk, pas later bewijst Babe zijn rol als de pion waarvan iedereen denkt dat hij iets weet maar die totaal onschuldig is. Maar de tweedeling qua sfeer en verhaal kan ik in eerste instantie niet zo waarderen tot de badkamerscene.

Maar zoals gezegd als de rol Babe er verder betrokken in raakt herpakt de film zich op het gebied van spanning en sfeer. Twee elementen waar de film bijzonder in slaagt, al is het alleen al die prikkelende muziek. De smerige praktijken van de Nazi's met hun vlucht en smokkel wordt mooi gebracht, het smerige en donkere New York de perfecte setting. Daarnaast vind ik vooral de bijna ontmaskering in de Joods wijk geniaal, Devane bewijst maar weer eens dat hij niet te vertrouwen is, Olivier vind ik geweldig, in The boys from Brazil nog achter Mengele aan als nazijager en nu zelf als gewetenloze Nazi boef. Prima eind overigens waar hebzucht tot de ondergang leidt.

Zeker gecharmeerd van deze film, maar nog niet overtuigd genoeg voor een topwaardering, binnenkort nog maar eens.

avatar van Dievegge
4,5
Dit is een typisch voorbeeld van een paranoiathriller. Ten tijde van de Koude Oorlog heerste er wantrouwen. Er waren dubbelagenten, valse identiteiten, afluisterpraktijken en ideologische conflicten. Een studentenbetoging tegen milieuverontreiniging tekent de tijdgeest. De nasleep van de communistenjacht onder Joseph McCarthy was nog voelbaar.

New York wordt in beeld gebracht als een heksenketel waarin verschillende bevolkingsgroepen opeengepakt leven en met elkaar botsen. Het verkeer is er hectisch. Er is voortdurend beweging: auto's, hardlopers, fonteinen. Het was een van de eerste keren dat de steadicam gebruikt werd. Er zijn mooie matchcuts: van Abebe Bikila naar een trainende Levy; van een raster boven een fontein naar het hek in Central Park.

De twee broers verschillen van karakter. Doc draagt dure kleren en een Rolex; Babe loopt er slonzig bij en hecht geen belang aan materiële rijkdom. Toch is er een sterke band tussen de twee. Om de finesses van de intrige te volgen, moet je meer dan één keer kijken en eventueel het boek lezen. Vreemd genoeg wordt de keten van wraakacties en achtervolgingen in gang gezet na een toevallig verkeersaccident. Het geweld dringt binnen in schijnbaar veilige plaatsen als een studentenkot en een buitenhuisje.

De folterscène kun je best niet bekijken kort voor een afspraak bij de tandarts. Ze is angstaanjagender dan grootschalig geweld. Het is een confrontatie tussen twee topacteurs met een verschillende stijl. Laurence Olivier stond bekend als de klassieke thespiaan. Terwijl hij zelf met kanker streed, moest hij het verlies van de gezondheid de ultieme diefstal noemen. Dustin Hoffman was aanhanger van method acting. Hij liet z'n hoofd echt onder water duwen, ging echt hardlopen, stond echt te zweten en te hijgen. Olivier zou verwonderd gereageerd hebben: "Why don't you try acting?"

avatar van Flavio
3,5
Flavio (moderator)
Klassieke thriller heeft minstens twee zeer memorabele scenes: de Is it safe scène en de herkenning van Szell door overlevenden van de Holocaust. Scènes die na zoveel jaar niks aan kracht hebben ingeboet. Ook de beginscène met de twee bejaarde ruziemakers is trouwens het vermelden waard.

Helaas is het niveau niet altijd even hoog: zo was het spionagedeel met Doc rommelig en af en toe ook iets te James Bond, en door de editing was het met name in het begin soms lastig te volgen. Voordeel is wel dat de kijker net als Hofmann nauwelijks een idee heeft waar Szell op doelt als hij zijn beroemde ondervraging start. Ook vond ik de rol van de Amerikaanse dubbelspion de gehele film erg onduidelijk. Waarom hij zijn Duitse kompanen neerschoot om vervolgens ook "Irmgard" neer te knallen en achter Hoffman aan te gaan is me een raadsel. Maar goed, daar is het ook een dubbelspion voor.

De scenes met Olivier en Hoffman maken in elk geval de film, beiden spelen zeer goed. Hoffman speelt hier wat mij betreft een van zijn beste rollen, vanaf de jaren 80 wordt het snel een stuk minder. Van Olivier heb ik nog niet zo veel gezien maar die staat toch vooral bekend om zijn Shakespeare-films van enkele decennia eerder. Hij overtuigt in elk geval ook als Mengele-achtige nazi.

avatar van Fisico
3,0
Een vrij boeiende spionagethriller waarbij een sterke sfeer wordt opgezet in het bruisende New York van de jaren 70. Dubbelagenten, mysterieuze achtervolgingen, intriges en smokkel zijn de klemtoon van deze geslaagde film met Een immer lopende Dustin Hoffman en Laurence Olivier in de hoofdrollen, maar ook Roy Scheider verdient een eervolle vermelding als de broer van Babe.

Geen meesterwerk, maar zeker het bekijken waard met enkele leuke scènes. Het start bvb al erg vermakelijk met de verkeersagressie tussen twee oudjes. De tandartsscène is vrij bekend en is vooral erg suggestief en laat bijgevolg je verbeelding danig werken. Ook de nachtelijke achtervolgingsscène op de ontblote Baba was erg vermakelijk.

Het einde loopt jammer af op een kleine sisser, maar zit voor de rest prima in elkaar. Een degelijke 3,5* is dan ook zijn deel!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.