Marathon Man (1976)

Thriller / Drama

geregisseerd door John Schlesinger
met Dustin Hoffman, Laurence Olivier en Roy Scheider

De broer van een beruchte Nazi-crimineel wordt gedood in een auto-ongeluk. Kort daarna worden de leden van een geheime overheidsdienst één voor één vermoord. Als de broer van één van de leden van de dienst ziet dat zijn broer neergestoken wordt, wordt duidelijk dat de voormalige SS-tandarts Szell de losse eindjes van een smokkeloperatie aan elkaar probeert te knopen.

Inmiddels 40 jaar oud en nog steeds zeer, maar dan ook zeer, de moeite van het bekijken waard. Wat een film! Briljant acteerwerk van de cast en memorabele scenes in overvloed.
‘De’ scene sla ik zelfs weleens over, zelfs als er niet op korte termijn een bezoek aan de tandarts gepland staat. New York in de grauwe jaren ’70 doet het ook altijd goed bij mij, wat een sfeer! Het groezelige appartement van ‘Babe’ is er een perfecte afspiegeling van.
Niets dan lof voor deze film, een monument in de filmgeschiedenis. 4*

avatar van Left4Dead
De eerste helft is het allemaal maar kabbelen, de tweede helft is prima te doen.
Leuk verhaal, best goed acteerwerk en een prima regie met script.
Jammer dat het einde zo knullig moet zijn.

avatar van Roger Thornhill
Wat vind je precies knullig aan het einde, Left4Dead ?

avatar van Left4Dead
Roger Thornhill schreef:
Wat vind je precies knullig aan het einde, Left4Dead ?

Hoe zijn rivaal aan zijn einde komt.

avatar van Roger Thornhill
Toch wel mooi onaangenaam? Eerst die diamanten (stel je eens voor wat die in Szells slokdarm en maag aanrichten), daarna loopt hij in zijn eigen mes/val - ik vind het wel een treffende afrekening.

Zeer teleurstellend. Het verhaal rammelt aan alle kanten en het einde is gewoon te slecht voor woorden. Waarom gaat hij daar naar binnen?

avatar van Tiany
In begin een beetje twijfelachtige film, maar daar komt na een tijdje verandering in, best een spannende film.