Charley Varrick (1973)

Alternatieve titel: Kill Charley Varrick

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Don Siegel
met Walter Matthau, Joe Don Baker en Felicia Farr

Charley Varrick en zijn vrienden beroven een kleine bank in een rustig dorpje. Verwachtend een klein geldbedrag aan te treffen, blijkt dat ze een enorm bedrag mee kunnen nemen. Als snel ontdekken ze dat het geld van de maffia is en dus besluiten ze om met een niet geheel waterdicht plan de maffia van zich af te schudden.

neo (crew)
goeie misdaadfilm.al heel vaak gezien en nog steeds niet vervelend om te kijken.vooral het einde is goed.3.5 sterren

avatar van jackie
Het einde is inderdaad goed.

avatar van John Doe
Deze goede film komt nooit eens langs op tv, echt een spannende mooie film.

avatar van blabla
Is het afgelopen jaar al twee keer op de BBC geweest.

avatar van Floris22
Vet goeie film! Het begin verrast je direct en de film blijft de gehele 110 minuten boeien. Zeker omdat je bij dit soort films nooit zeker weet of het goed afloopt.
Het einde is spectaculair en enigzins verrassend.
Past zeker in het rijtje The Taking Of Pelham One Two Three en The Laughing Policeman, beide ook van Walther Matthau. Dikke 4.5*

avatar van Paalhaas
Hoe lang moeten we nog wachten op een R2-release?

avatar van brucecampbell
PRACHTIGE film met een atypische maar zeer sterke rol van MATTHAU en een uitstekende JOE DON BAKER!

Wanneer komt hier eens een widescreen dvd van uit ... de regio 1 pan&scan

avatar van Quentin
Leuke film maar wel wat vreemd om Matthau zo'n grimmig karakter te zien spelen. De transfer van de regio 1 dvd leek open matte te zijn. Vind de poster wel wat weg hebben van Hitchcock's North by Northwest poster.

Prachtposter

Quentin schreef:

Zeker.

Een nogal voorspelbare en dertien in en dozijn film, maar zeker niet vervelend.

Paalhaas schreef:
Hoe lang moeten we nog wachten op een R2-release?

Exact een jaar later heb ik antwoord op mijn eigen vraag: nog 17 dagen!
De hoes doet me trouwens sterk denken aan die van Michael Clayton.
€8,49 in de pre-order bij Play.

avatar van Paalhaas
Hmm, er lijkt niet erg veel tijd en moeite in deze nieuwe uitgave te zijn gestoken (Had ik maar wat beter opgelet alvorens deze dvd klakkeloos in de pre-order te kopen). Een mono-soundtrack, geen subtitles en ondanks prima contrast en scherpte bevat de transfer veel 'artifacts'. Ik kan me niet echt voorstellen dat dit een vooruitgang is ten opzichte van de R1 of de Duitse breedbeelduitgave.

Quentin schreef:
Er is nu een hele mooie Duitse widescreen DVD.

Vanaf 2008-11-10 ook uit in Engeland.

avatar van dionj
Verrassend goede film, met inderdaad een andere rol van Matthau dan normaal. 4*

avatar van Flavio
Hm, tegenvaller dit. Vond het nog wel aardig beginnen maar ik vond het einde maar rommelig.

Script gebruikt hoop ideetjes maar werkt dit maar half uit, nee een onaffe prent dit die nog wel wat cuts kan gebruiken.

Loepsaal
Buitengewoon amusant-gedateerde actiefilm. (er zijn momenten dat je jaloers bent op koeien in de wei, die krijgen hun vreten en hoeven niks uit te leggen aan de Maffia)
Tijd om 'm weer eens te zien, voor de zoveelste keer.

avatar van Filmkriebel
Een film met een anti-held, de wat sullig uitziende Charley Varrick. Varrick overvalt een bank met enkele kompanen en maakt een boel geld buit. Probleempje : het is mafia geld. Allemaal heel simpel en niks nieuws onder zon. Gelukkig gaat het tempo nooit echt zakken en is het mede daarom een fijne wegkijker. Dirty Harry regisseur Siegel regisseert hier opnieuw een leuke actiefilm die heel goed past in de jaren '70 misdaadfilms zoals er velen waren toen. Matthau, vooral een man uit komedies, is niet zo leuk en zo charismatisch als Clint Eastwood en vind hem wat misgecast. Joe Don Baker is de man om te prijzen hier. Maar dat geeft niet, was verder een goede film die niet gedateerd overkwam.

avatar van Insignificance
Toch apart, die overval. Er vallen nogal wat doden en hoe dat met vrouwlief gaat, toe maar. Het maakt Varrick en z'n bende er niet al te sympathiek op, terwijl je voor de rest van de film voor een groot deel op hem bent aangewezen. Siegel zal wel in z'n nopjes zijn geweest met dat hobbeltje. Vieze Harry was per slot van rekening ook niet brandschoon. Ook zonder Eastwood, die wel even wordt genoemd, komt hij blijkbaar ook tot toffe filmpjes. Dit keer met Walter Matthau als lead.

Niet helemaal perfect voor deze rol, dat voel je vooral als hij in de armen van een meisje belandt , maar hij komt toch een heel eind met z'n even doordachte als nonchalante houding. De andere blikvanger is Baker als kille maffia henchman die de strooptocht inzet. Rondom Harman lijkt er even zeurzand in de motor te komen, maar dat heeft een doel. Sowieso is het een behoorlijk doelmatig filmpje dat stilaan toewerkt naar een finale die nog een paar aardige streken in petto heeft.

De film lijkt een standaard verhaal te gaan vertellen over criminelen die geldt jatten en de maffia achter zich aan krijgen. Het verhaal steekt echter intelligenter in mekaar met Varrick, knap gespeeld door Matthau, die zelf zo zijn plannen heeft. Dit leidt uiteindelijk tot een spectaculair en knap bedachte climax. dat hij echter met die meid in bed beland is, en dat zien we vaker in films uit die tijd, ronduit belachelijk..

Goeie film waarin een bankovervaller er achter komt dat hij geld heeft gestolen van de maffia. Op zich een simpel verhaal, maar de film blijft onderhoudend mede door een aantal verrassingen en de meerdere personages die gevolgd worden. Verder ook een prima cast en een fijne jaren '70 uitstraling.

avatar van Hendrick99
Sterk en origineel verhaal over een uit de hand gelopen bankoverval. Een overval die bovendien merkwaardig veel geld oplevert, veel meer dan de bende vooraf had berekend.
De film was in commercieel opzicht een flop, mede doordat hoofdrolspeler Walter Matthau in vrijwel elk interview de film afkraakte. Desondanks is dit één van de beste rollen uit zijn loopbaan als acteur.
Tevens een sterk optreden van Joe Don Baker in zijn rol als huurmoordenaar, die namens de maffia het vele (zwarte) geld terug dient te halen.

avatar van clubsport
Aangenaam verrast door deze actieprent uit de jaren 70 waarin Walter Matthau uiteindelijk iedereen te slim af is , de wendingen in het verhaal waren allemaal origineel en verrassend .

avatar van dionj
Stem met een 0.5* verhoogd. Het is toch allemaal erg cool en relaxed. Fantastische cast (Sheree North, Joe Don Baker, Andy Robinson en natuurlijk Walter Matthau).

Uitstekende Britse Blu-Ray van Indicator trouwens. Mooie release.