The Tin Star (1957)

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met Henry Fonda, Anthony Perkins en Betsy Palmer

De cynische ex-sheriff Morgan 'Morg' Hickman is premiejager geworden. Morg brengt een lijk naar de stad en verlangt zijn premie. De bevolking wil niets van hem weten, maar de jonge en onervaren tijdelijke sheriff Ben Owens wil bij hem ervaring opdoen. Owens wil leren, hoe hij met situaties om moet gaan, waarbij hij in conflict komt met burgers. Morg knoopt een relatie aan met Nona Mayfield, een jonge vrouw, die een kind heeft van een indiaan. Het maakt Morg er allemaal niet populairder op, totdat blijkt, dat een aantal outlaws (de gebroeders McGaffey) de postkoets hebben overvallen, waarbij een dode is gevallen en de populaire huisarts 'Doc' McCord hebben vermoord.

FisherKing
Henry Fonda imponeert in deze indrukwekkende western.

avatar van Pacino88
Uitstekende western weer,
Een van betere Mann westerns, met The Man from Laramie.
Henry Fonda is veel cooler dan James Stewart, allleen het is wennen om Perkins als sherrif te zien, gelukkig verbetert die naar het einde toe.
Perfecte transfer van paramount ook, hulde.

ps: waarom zie ik mijn username niet bij dit bericht staan?

Staat er wel hoor.

avatar van Pacino88
stinissen schreef:
Staat er wel hoor.

Nu weer wel.
Dit is het kopen wel waard stinissen.

KIjk es hier: R2-NL.

avatar van Cwk
Cwk
Als je Fonda in The Ox-bow Incident hebt gezien is deze Western toch wat braaf, maar desondanks toch een prettige charme. Het verhaal is niets bijzonders, de karakters ook niet, maar je zit met een glimlach op het gezicht te kijken. Prima DVD-release trouwens.

avatar van Jan met de pet
Goede western, zwart wit beeld heeft toch wel iets, als je van western films houd deze zeker kijken: 4,0

Na herziening een halfje erbij voor deze western.
Erg mooie klassieke western met alles erop en eraan zonder dat het een echt spannende western is. Maar de sfeer is op de één of andere manier erg prettig. Goede acteurs, degelijk verhaal en geen storende factoren. Een heel klein beetje moeite met Perkins in het begin als stuntelende sheriff, maar dat ging na korte tijd ook weer over.
De manier waarop Fonda zijn karakters neerzet is toch wel uniek.
Een western om eens in de zoveel jaar weer uit de kast te trekken.

avatar van Dogie_Hogan
Voor mij een 'overlooked'-Western, zojuist meteen maar besteld bij TheHut.com (is daar € 6,08 inkl., R-2NL)

avatar van Mochizuki Rokuro
Beetje wisselvallig maar wel (erg) de moeite. Mann zijn mountain westerns met Stewart behoren tot mijn favorieten, maar Fonda is ook behoorlijk sterk in deze (geen mountain western overigens). Daarnaast is de keuze voor zwart/wit een goeie geweest denk ik. De theatrale in het dorp bij Saloon/Sheriff zijn de beste. Mann heeft goed gevoel voor dramatische compositie.

Het plichtmatige verhaal met de vrouw behoort tot de meest ongeloofwaardige ooit, maar ondanks dat en feit dat het hoogtepunt een kwartier te vroeg lijkt te komen heeft Mann nog een goed einde in petto. Het klopt dat Perkins in zijn rol groeit gedurende de film (dat is natuurlijk ook het uitgangspunt), maar Perkins in een Westerns was toch wel érg wennen. Lee Van Cleef is te zien in een belangrijke bijrol.

Stond al lang hoog op mijn wensenlijst, maar die NL-se release was blijkbaar helemaal aan mijn oog onttrokken geweest, tot vandaag.

avatar van Dogie_Hogan
Prima Western: voorspelbaar verhaal, maar geweldig door in breedbeeld en in prachtig zwart/wit te zijn gefilmd. Evenals bijvoorbeeld de breedbeeld-Western 'Forty Guns', een lust om naar te kijken. Kleur zou alleen maar afleiden.

En ook in deze Western imponeert Henry Fonda weer (Zijn stem klinkt op de R-2 PAL DVD wel iets hoger dan op R-1 NTSC DVD's, die ik het meest bekijk.)
Er had wel meer chemie tussen Fonda en Betsie Palmer mogen zijn, maar ze schelen elkaar ook minstens 21 jaar.
Het is aan 't begin ff wennen aan Perkins in een sheriff rol. Misschien wel eens prettig om hem voor de verandering eens een 'normale' rol te zien spelen.
Lee van Cleef is weer OK in een 'Jack Elam rol' als de eeuwige bandiet.

Uitstekende DVD transfer (R-2NL), alleen geen extra's.
Film: 7/10, transfer: 9/10, uiteidelijk IMDB *8/10.

avatar van trebremmit
Mooie western met prachtige zwart wit beelden, vooral het stadje is schitterend. Hoewel het af en toe wat inzakt verveelt het nooit, de laatste shoot out vind ik zelfs een van de mooiste die ik gezien heb.

Besteld...

louisvf schreef:
Besteld...
Nu € 3,99 inkl. porto bij Play.

avatar van louisvf
Awel, die komt er binnen enkele dagen aan .

avatar van louisvf
Mijn 4de en tot nu toe 2de beste Mann!
Zeer mooie muziek, sterke acteerprestaties, mooie beelden en een leuk verhaal met een spannende finale.
De sfeer zit goed en het zwart/wit gegeven is zeker een meerwaarde.

avatar van Brix
Fijne western, rustig van opbouw, maar door het goede spel van vooral Fonda geen moment vervelend.
Perkins zie ik niet graag, hetgeen ook de reden is waarom ik deze film zo lang gemeden heb.
Hier is hij echter, onverwacht, wel op zijn plaats.

De rol van Lee van Cleef had voor mij wel iets groter mogen zijn.

Betsy Palmer (Nona Mayfield) is ook een prettige actrice, en komt heel geloofwaardig over als love-interest van Morg Hickman, ondank het leeftijdsverschil.Het is echt een feel-good moment wanneer de de vrouw uiteindelijk uit haar situatie kan ontsnappen door met Hickman een nieuw leven elders te beginnen, en ook die laatste zijn verleden achter zich kan laten
Al met al een heel aangename western.

(Met dank aan Dogie_Hogan voor de tip! Zonder die had ik de film denkelijk nog steeds niet bekeken)

avatar van madmax1
Komt binnen,lang geleden gezien,Fonda iets met de ogen .

avatar van madmax1
Net herzien, niet die ik verwachte maar daar kom ik met de tijd wel achter.
Sterke western,lee van cleef ken ik al zo lang er bandieten gevraagd worden

Is het iemand al opgevallen dat de poster van deze film verwerkt zit in de intro van de legendarische "Happy Days" serie?

avatar van Brix
Dat is een leuk weetje.
Ondanks dat ik de serie gevolgd heb is het mij niet echt opgevallen.

Je zou eerder iets van The Lone Ranger (Fonzie's grote voorbeeld) verwacht hebben

Hiermee kom ik erachter dat ik de The Lonely Man in gedachten had ook met
Perkins.

avatar van Spetie
”A decent man doesn't want to kill, but if you're gonna shoot, you shoot to kill.”

Een mooie western weer van Anthony Mann, die toch telkens weer bewijst echt een vakman in dit genre te zijn. Hij slaagt er altijd in om zijn personages iets extra’s en vooral iets sympathieks mee te geven. Daarnaast krijgen ze de nodige diepgang en ook de actie mag niet ontbreken. Deze ingrediënten bevat The Tin Star ook allemaal en wederom zijn ze goed gemixt.

Henry Fonda speelt hier een sterke rol als premiejager. Het natuurlijke overwicht en de rust die hij hier uitstraalt, zorgen automatisch voor een bepaalde manier van gezag. Daarnaast heeft de man zoveel uitstraling, dat een rol als deze hem ook op het lijf geschreven is. Anthony Perkins vond ik in eerste instantie een opvallende keuze voor een rol in een western, maar hij vult de rol van onervaren sheriff prima in. Mann diept het verhaal beetje bij beetje uit en brengt in de tweede helft, de vaart er goed in. Dit soort verhalen hebben als enige manco, dat ze ietwat voorspelbaar zijn, maar hier vind ik dat totaal niet erg.

Er zitten nog een paar mooi geschoten actiescènes in, waarbij ik het vooral mooi vond hoe Fonda op een gegeven momentde twee schurken letterlijk uitrookte. Sowieso is de cinematografie hier dik in orde. Ook het einde vond ik best goed. The Tin Star is in de basis al erg solide, maar wordt door de uitwerking van het verhaal en de invulling van de personages naar behoorlijke hoogten gestuwd.

avatar van mr rumson
Gisterenavond deze film maar eens in de dvd speler gestopt voor een tweede kijkbeurt.
De film heb ik een paar jaar terug nog gezien maar veel herinner ik mij er niet meer van .
Dan zou je kunnen zeggen dat het een slechte film is omdat hij niet in je hoofd blijft hangen .
Maar gelukkig is dat met deze film niet zo.
Dat de film voor mij boven de middenmoot uitsteekt is vooral te danken aan Fonda die een sterke rol neerzet .
Er zaten voor mij dan ook stukken in de film dat het niet altijd even boeiend was .
Zoals het stuk dat ex-sheriff Morgan ( Fonda ) die een jongen naar huis brengt. Hierdoor komt hij in contact met Nona Mayfield ( Palmer) ze hebben wat woorden wisselingen .
Waarna ze Morgan vraagt om te overnachten die op dat moment toch een vreemde man voor haar is .
Voor mij was dit ongeloofwaardig.
Wat ik dan weer wel interessanter vond om te volgen was hoe Fonda de in het begin klungelige Perkins de fijne kneepjes bij bracht van het sheriff's bestaan .
Het stadje mocht er ook wezen en als ik mij niet vergis is dit stadje maar dan in kleur ook te zien in Last Train from Gun Hill (1959).
Een pluspunt vond ik ook de muziek in deze western .
Over de gehele linie gezien vond ik dit een degelijke western al wordt het nergens hoogstand.

avatar van trebremmit
Vandaag weer eens gezien, blijft een sterke western, vond het ook niet vreemd dat Fonda zo bij Mayfield mocht blijven slapen aangezien deze vrouw met de nek werd aangekeken en niemand had behalve haar zoon, ze was denk ik erg eenzaam.

Nederlandse poster