Last Train from Gun Hill (1959)

Western / Drama

geregisseerd door John Sturges
met Kirk Douglas, Anthony Quinn en Carolyn Jones

Sheriff Matt Morgan is er op gebrand de verkrachters en moordenaars van zijn indiaanse vrouw te pakken. Een van hen, Rick Belden, blijkt de enige zoon te zijn van zijn oude makker Craig Belden, tegenwoordig een machtige veebaron in de omgeving van het stadje Gunn Hill. In Gunn Hill staan sheriff Bartlett en de bevolking onder Craigs invloedssfeer en Matt hoeft dus niet te rekenen op enige steun bij zijn speurtocht naar beide daders (Rick Belden en Lee Smithers). Craig heeft echter weinig invloed op zijn ex-vriendin Linda, daar kan Matt misschien baat bij hebben.

avatar van Biosguru
Dank! Ik was al aan het zoeken geweest. Ik had inderdaad echt niet door dat zij van the Adam's family was . Cool een Elvis film regie Curtiz.

avatar van Arapaho85
Zoals reeds aangehaald past deze western perfect in hetzelfde rijtje als High Noon en 3:10 to Yuma (1957), vermits ook dit hoofdpersonage onder een dreigende tijdsdruk staat.
Enkel is deze film, ondanks het ernstige onderwerp als verkrachting wel veel luchtiger als bovengenoemde films en zijn er hier en daar wel wat ‘schoonheidsfoutjes’ op te merken.

Waarom ik deze western dan zo goed vind, door Kirk Douglas en Anthony Quinn. Deze twee acteurs waren al meermaals tegenover elkaar gecast (denk maar aan de film Lust for Live) en wanneer hun personages elkaar dan na lange tijd terug zien en ze daarna tegen elkaar keren, dat is echt genieten.

Dit is een typisch jaren ’50 western met alles er op en er aan: echte mannen die niet opgeven en geen angst kennen (Matt huilt zelfs niet wanneer hij z’n vrouw dood terug vindt), mooie landschappen, mooie (nep) decors (de jaren ‘50 westerns staan niet gekend voor hun realisme, maar ik hou wel van die sfeer) en de nodige western-actie.. en die is wel redelijk aanwezig.

Het enigste wat ik een beetje minder vind is de beeldkwaliteit... ik weet niet hoe ik die moet omschrijven, niet goed niet slecht, ze hadden deze film gerust in het zwart/wit mogen schieten.

Dit is, ondanks het standaard verhaaltje (zoals gezegd volgens het spoorwegboekje) toch een van mijn meest favoriete films die ik toch wel geregeld eens wil bekijken.

Prima western.
Beide hoofdrollen, zijn puik vertolkt door twee iconen van de cinema, Kirk Douglas en Anthony Quinn.
Het verhaal is simpel, maar goed, net zoals dat hoort in een traditionele western.
Het anderhalf uur is zo voorbij, je voelt de spanning ten top rijzen naarmate de film vordert.
Deze film hoort in het rijtje van de klassiekers in dit genre !!

avatar van trebremmit
Vandaag weer eens gezien, blijft een hele goede film maar het wordt wel eens tijd dat deze op blu-ray uitkomt.

[quote]
Absoluut, ik wacht er al jaren op en in nederland kun je dat helemaal wel vergeten !

avatar van Illmaticly Ill
Deze film schreeuwt inderdaad om een bluray release!! En zou allicht nog krachtiger overkomen in zwart-wit... Heb hier een al wat oudere dvd release, erg jammer dat het beeld niet al te scherp is want dit is me toch even een western met klasse! Niet te gecompliceerd verhaal, niettemin erg sterk en een geweldige cast. Dit is volgens mij pas de 4e (!) film waarin ik Douglas zie spelen (na 2 Kubricks en 1 Wilder) maar man man man wat is het een genot om 'm te zien spelen. Vroeg me echt af hoe het zou aflopen. Vind het einde van de film heel treffend.

Yup, hele fijne oldskool western met name door de prima hoofdrollen.
Geen fratsen, dat scheelt.