High Noon (1952)

Alternatieve titels: Klokslag 12 | De Trein Zal Drie Maal Fluiten

Western / Thriller

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Gary Cooper, Grace Kelly en Lloyd Bridges

Will Kane is al jaren de wetshandhaver in het stadje Hadleyville in Kansas. Op de dag dat hij heeft besloten zijn penning in te leveren en te trouwen, krijgt hij te horen dat de door hem opgepakte crimineel Frank Miller met zijn bende terugkeert om wraak te nemen. Het plan was om met zijn kersverse bruid de stad te verlaten, maar Will besluit om toch te blijven om Miller onder ogen te komen. Hij probeert hulp te krijgen van de bange bewoners.

Bélon
Drama met western sausje, prima te doen dankzij de korte speelduur en misschien vroeger wel opzienbarend maar nu niet meer dan gemiddeld. Halve ster erbij voor Katy Jurado die lekker bits was.

avatar van MovieMind
Op de derde plaats in de western knock out van vorig jaar, en een waardige nummer 3 achteraf gezien. Met de benarde (op een gegeven moment uitzichtloze) situatie, trots, verraad en teleurstelling samen met de setting en cast kon ik me prima inleven. Ben daarom ook zeer tevreden dat ik hem gezien heb. Wat mij betreft een terecht (goed) gemiddelde hier op de site.

avatar van Zuster Stein
Korte & krachtige film, van begin tot eind meeslepend, met alle personages hun eigen standpunt rondom de centrale vraag: Waarom blijft hij?, waarom peert hij 'm niet? Vul zelf maar in. Vergelijkbaar met 12 angry men, maar dan anders.

Nadat ik wat heb opgepend, ga ik vaak wat rondneuzen in de kommentaren, ik heb toch 12 uur voor het er definitief staat.

Sommigen schrijven dat Cooper houterig acteert, maar dat is juist eigen aan iemand die onzeker is, en dat is de persoon die hij speelt, hij speelt geen super(over de top) macho a la John Wayne of Clint Eastwood die schijnbaar geen angst kennen. Cooper speelt een mens van vlees en bloed. De enige die niet bang is, is een knaap van 14.. en dat is maar al te logisch.

avatar van notsub
High Noon is een western, waarin het eens niet de revolverhelden zijn die de show stelen. Het levert een film op, die om "gewone mensen" draait en dat is op zich wel eens verfrissend. Voor mij blijft de werld van de rauwe koppen en onmogelijke schietprestaties toch wat leuker. High Noon neemt ondanks zijn korte speelduur nog best wat tijd om de onderlinge verhoudingen aan te geven en vervolgens volgt direct de ontknoping. Die voelde erg gehaast aan. Nee, High Noon is geen hoogvlieger voor mij.

avatar van 606
Deze draait nu niet op TV, gezien het feit dat Michael Madsen erin zit. Lijkt me niet kunnen in 1952

avatar van hannes64
606 schreef:

Dit is de 2000 remake van dit origineel met Skerritt etc.
Maar het origineel is onovertroffen.

Fillumon
Ik heb deze eens op DVD gekocht , maar heb het na 1 keer nooit meer gezien. Ik kende het min of meer en kon deze film goedkoop aanschaffen. De mate van herzien bepaalt toch of ik er van kan nlijven genieten. Deze film doet dat bij mij niet omdat er op zich niet zoveel gebeurt, los van het einde ( ik doel op actie). Op zich wel goed , maar watI mij betreft niet zo boeiend.

avatar van IH88
“Don't try to be a hero! You don't have to be a hero, not for me!”

Geweldige Western. High Noon heeft een geweldige sfeer, en de (bijna) real time waarin we alles zien zorgt voor een ijzingwekkende spanning. Het tempo is laag, maar de spanning wordt steeds verder opgevoerd. High Noon is daarnaast ook een mooi verhaal over de hypocrisie en verschillende belangen in zo'n klein stadje.

Will Kane vraagt om hulp in zijn strijd tegen Frank Miller en zijn drie kornuiten, maar de mensen hebben allemaal zo hun redenen om hem niet te helpen. Ik moest even wennen aan Gary Cooper, maar tegen het einde van de film vond ik hem steeds beter op dreef. Aan Grace Kelly hoef ik nooit te wennen, en ook de andere acteurs zijn allemaal geweldig. De muziek/score is fantastisch, en de regie van Zinnemann is zeer effectief. Met het actievolle einde als sterke afsluiter.

'k Zag hem al minstens voor de derde keer en het blijft een knappe, heel bijzondere film, een "western-plus".
Eentje die van vele cliche's van het genre afstand doet. Een stevige opbouw; de actie verloopt zowat in real time en zelden zo een spanning, in alle soberheid, weten opdrijven.
Cary Grant is beslist in zijn element en zet één van de beste westernhoofdrollen allertijden neer. Een terechte Oscarwinnaar.
Inhoudelijk ook, want toch een schrijnende schets hoe solidariteit, ook dankbaarheid en moed bij de massa, soms ver te zoeken is.
En Grace Kelly ? Nog maar halverwege op de affiche, maar innemend mooi en overtuigend in één van haar debuutfilms van haar korte carrière.

avatar van chiel
Movsin schreef:

Euh, misschien nog een keer kijken?

Sorry chiel en alle anderen. Kijken moet ik niet meer, alleen maar aandachtiger zijn bij het typen. Pure verstrooidheid of zou ik dan toch oud worden !? Is helaas niet meer recht te zetten. Vervelend en meteen Gary Cooper even onrecht aangedaan.

avatar van Roger Thornhill
Oeh, na Shane pakken ze nu ook High noon aan, met heel veel extra's zo te zien. Mooie alert, de grunt !

Uit verveling gehuurd op een saaie regenachtige dag in de bib.
Beviel me zo goed dat ik toch mij wat verplicht voel om hier een positieve review te typen.

De film is zwart-wit maar dit went verbazend snel.
Er word zeer goed en realistisch geacteerd. Er spelen ook wat bekende koppen in oa Lloyd Bridges die ik herkende van Hot Shots en een Lee Van Cleef bekend v andere westerns...
Psychologish vond ik de film goed.
Het gaat niet enkel om de strijd van goed versus kwaad, maar ook de keuze tussen je plicht te doen of je vel te redden...
Howe: People gotta talk themselves into law and order before they do anything about it. Maybe because down deep they don't care.

Movsin schreef:

"Stank voor dank" noemen ze het.
toen Kane zijn ster verbitterd op het einde op de grond smeet en weg rijd met z'n vrouw.
Een dikke middelvinger naar het stadje

AANRADER!

Roger Thornhill schreef:
Oeh, na Shane pakken ze nu ook High noon aan, met heel veel extra's zo te zien !

Zojuist bekeken, en het is een juweeltje geworden.
Een extra belevings-boost a.h.w. van de film.

Volop van genoten.
Er zit geen sleet op deze western, lijkt alleen maar beter te worden.
Opvallend weer hoeveel elementen Sergio Leone geïnspireerd moeten hebben voor zijn Once upon a Time in the West.
Ik zie bij elke kijkbeurt meer overeenkomsten.
Helemaal vergeten dat ook Jack Elam hierin meespeelde, al was het maar kort.

De extra's moet ik nog bekijken, maar het bijbehorende boekje is ook meer dan de moeite waard.
Daar is veel werk van gemaakt.

Vooruit, een halve ster erbij, een betere town-western bestaat er niet .

Dikke aanrader die EUREKA! release.

avatar van Roger Thornhill
Brix schreef:
Helemaal vergeten dat ook Jack Elam hierin meespeelde, al was het maar kort.
Die slaapt z'n roes toch uit in de cel van Kane?
Brix schreef:
Dikke aanrader die EUREKA! release.
Ja, ik heb de laatste tijd toevallig veel Eureka-releases gekocht, en die zijn allemaal piekfijn verzorgd, ook het artwork en de boekjes (soms zelfs hele boekwerken).
Brix schreef:
een betere town-western bestaat er niet.
A truer word was never spoken!

Roger Thornhill

Inderdaad Jack Elam is de town drunk, en ligt in de cel.
Kane laat hem wel lopen.

In de extra's zie je wel dat Elam oorspronkelijk meer screen time had, in een saloon scène.
Die is eruit geknipt.
Hij was blijkbaar toch nog lang genoeg in beeld voor Sergio Leone om hem te spotten

Zo is er wel meer uitgeknipt, o.a. ook een sideline met een deputy (James Brown) die een nogal gehavende gevangene binnenbrengt.
Die hele deputy zie je niet meer in de film.

Degelijke western met een spanningsboog die nauwelijks verslapt. Vooral het uitgangspunt is uitstekend en wordt versterkt door een boeiend verloop dat zich in 'realtime' ontvouwt. Om de zoveel tijd krijg je een shot van een klok te zien; een soort tijdbom die doorlopend suspense creëert. De klassieke shootout op het einde vormt het hoogtepunt, al zijn er onderweg zeker een aantal leuke scènes te zien. De scenarist behandelt het publiek niet als een bende steenezels en geeft het simpele verhaal wat meer diepgang via allerlei nevenpersonages en hun interpersoonlijke relaties. Veelomvattend wordt het nergens, maar het is genoeg om een momentum in stand te houden. Het grootste probleem is naar mijn mening de verschrikkelijke theme music die om de haverklap wordt afgespeeld. Het duffe liedje jaagt alle opgebouwde spanning abrupt weg en doet me hunkeren naar de epische composities van Ennio Morricone. Muziek heeft een belangrijke functie binnen een western aangezien het de toon van een scène of soms de hele film kan bepalen. Het is spijtig dat High Noon, samen met zowat elke Amerikaanse 'Hays Code' Western, vaak zo'n misplaatste deuntjes toelaat. Het acteerwerk en de regie waren oké. Cooper heeft meer weg een boekhouder die ze een cowboy kostuum hebben aangetrokken, maar hij weet niettemin een zekere coolness te belichamen. De geschiedenis rond de slechterik is nogal mager, waardoor zijn onvermijdelijke dood niet bepaald veel voldoening opleverde. Al bij al gewoon oké.

avatar van Brix
Vreemde beoordeling van de titelsong die net zo beroemd is als de film zelf, en wat mij betreft juist uitstekend past met die monotone begeleiding en sonore stem van Ritter.
Laat alsjeblieft de Amerikaanse western in zijn waarde, en de Italiaanse in de zijne.