High Noon (1952)

Alternatieve titels: Klokslag 12 | De Trein Zal Drie Maal Fluiten

Western / Thriller

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Gary Cooper, Grace Kelly en Lloyd Bridges

Will Kane is al jaren de wetshandhaver in het stadje Hadleyville in Kansas. Op de dag dat hij heeft besloten zijn penning in te leveren en te trouwen, krijgt hij te horen dat de door hem opgepakte crimineel Frank Miller met zijn bende terugkeert om wraak te nemen. Het plan was om met zijn kersverse bruid de stad te verlaten, maar Will besluit om toch te blijven om Miller onder ogen te komen. Hij probeert hulp te krijgen van de bange bewoners.

avatar van Bélon
Drama met western sausje, prima te doen dankzij de korte speelduur en misschien vroeger wel opzienbarend maar nu niet meer dan gemiddeld. Halve ster erbij voor Katy Jurado die lekker bits was.

avatar van MovieMind
Op de derde plaats in de western knock out van vorig jaar, en een waardige nummer 3 achteraf gezien. Met de benarde (op een gegeven moment uitzichtloze) situatie, trots, verraad en teleurstelling samen met de setting en cast kon ik me prima inleven. Ben daarom ook zeer tevreden dat ik hem gezien heb. Wat mij betreft een terecht (goed) gemiddelde hier op de site.

avatar van Zuster Stein
Korte & krachtige film, van begin tot eind meeslepend, met alle personages hun eigen standpunt rondom de centrale vraag: Waarom blijft hij?, waarom peert hij 'm niet? Vul zelf maar in. Vergelijkbaar met 12 angry men, maar dan anders.

Nadat ik wat heb opgepend, ga ik vaak wat rondneuzen in de kommentaren, ik heb toch 12 uur voor het er definitief staat.

Sommigen schrijven dat Cooper houterig acteert, maar dat is juist eigen aan iemand die onzeker is, en dat is de persoon die hij speelt, hij speelt geen super(over de top) macho a la John Wayne of Clint Eastwood die schijnbaar geen angst kennen. Cooper speelt een mens van vlees en bloed. De enige die niet bang is, is een knaap van 14.. en dat is maar al te logisch.

avatar van notsub
High Noon is een western, waarin het eens niet de revolverhelden zijn die de show stelen. Het levert een film op, die om "gewone mensen" draait en dat is op zich wel eens verfrissend. Voor mij blijft de werld van de rauwe koppen en onmogelijke schietprestaties toch wat leuker. High Noon neemt ondanks zijn korte speelduur nog best wat tijd om de onderlinge verhoudingen aan te geven en vervolgens volgt direct de ontknoping. Die voelde erg gehaast aan. Nee, High Noon is geen hoogvlieger voor mij.

avatar van 606
Deze draait nu niet op TV, gezien het feit dat Michael Madsen erin zit. Lijkt me niet kunnen in 1952

avatar van hannes64
606 schreef:

Dit is de 2000 remake van dit origineel met Skerritt etc.
Maar het origineel is onovertroffen.