It's a Wonderful Life (1946)

Alternatieve titel: Mens, Durf te Leven

Drama / Romantiek

geregisseerd door Frank Capra
met James Stewart, Donna Reed en Lionel Barrymore

George Bailey, een inwoner van het kleine stadje Bedford Falls, wil de wereld zien en grootse dingen doen. Omstandigheden en zijn eigen karakter dwingen hem echter in zijn geboortestadje te blijven om er een volgens hem, saai leven te leiden. Hij trouwt met zijn jeugdliefde Mary, krijgt kinderen en tracht als bankier op een sociaal bewogen manier het leven in Bedford Falls voor iedereen een beetje aangenamer te maken. Wanneer de zaken slecht beginnen te gaan en het leven hem niets meer te bieden heeft, wil George er een einde aan maken. Zijn engelbewaarder Clarence denkt daar echter anders over en toont hem wat er van Bedford Falls zou zijn geworden zonder zijn inzet...

KillerPony 3000
Braaf, naief en klef, maar dat is toegestaan voor een kerstfilm. Zeker wannneer het oprecht is zoals ze het eigenlijk alleen maar in de jaren 40 konden brengen. De meer dan verdienstelijke cinematografie schept het meeste voordeel van de twijfel. Stewart in een van zijn betere rollen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Chainsaw schreef:
Ach, voor cynische zuurpruimen is zo'n portie zoetigheid op zijn tijd helemaal niet zo verkeerd.

En ik lijk elk jaar meer waardering voor deze film te krijgen.

It's a Wonderful Life is zo'n beetje dé ultieme kerstfilm - ondanks dat mijn generatie waarschijnlijk veel meer Home Alone binnen heeft gekregen tijdens de feestdagen. De film is net zo sympathiek en lief als hoofdpersoon George Bailey. De film neemt flink de tijd om George voor te stellen, maar stuk voor stuk in boeiende segmenten. We zien George steevast als rots in de branding voor zijn gehele omgeving, terwijl hij zelf het liefst dat saaie slaapstadje zou verlaten en de wijde wereld in zou trekken. Het deel van het script bevat weliswaar de nodige toevalligheden, maar het principe is ijzersterk en zeer geloofwaardig; iemand die noodgedwongen zijn dromen langzamerhand moet opgeven om voor anderen te zorgen. George maakt overal het beste van, maar je ziet steeds dat hij toch liever elders was.

It's a Wonderful Life staat bekend als een over-de-top en mierzoete kerstfilm. Dat valt mij bij elke kijkbeurt toch weer mee. Ik heb meestal een allergie voor veel te kleffe (kerst)films, maar It's a Wonderful Life is veelal voorzien van die sterke Frank Capra humor en er zitten best wat lekker cynische momenten in de film verstopt. Neem zo'n moment dat George kennismaakt met Clarence. Niets magisch, maar juist lekker natuurlijke dialogen en een cynische George. Akkoord, tegen het einde gaat de film even helemaal los wat betreft sentiment, maar dat heeft de film verdiend. Bij mij werkte het in ieder geval wel, vooral deze keer. It's a Wonderful Life is meer dan 'die sfeervolle kerstfilm die vaak op televisie voorbij komt'; het is wat mij betreft een groot meesterwerk.

Volle score, 5 sterren.

avatar van John Milton
Ben je niet wat vroeg dit jaar, Chainsaw? Of dacht je de Sint is in het land, Jimmytime?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik moest de film herzien ivm research voor een podcast - maar ach, deze film kan áltijd. Wat heet, volgend jaar zet ik 'm gewoon in augustus al lekker op.

avatar van Donkerwoud
Saturday Night Live doet een parodie-versie over Trump. Met o.a. Alec Baldwin, Matt Damon en Robert de Niro: It's a Wonderful Trump Cold Open - SNL - YouTube

avatar van korenbloem02
Zoals rond elke kerst weer deze film gekeken en verwonderlijk hoe deze film mij (nog steeds) doet verbazen; over de subtiliteit en prachtige sfeer deze film ten toonstelt.

avatar van Baboesjka
In het begin was ik niet erg enthousiast, ik vond het zelfs een beetje saai, maar hoe langer ik keek, hoe meer ik ging zien wat een prachtige film het is. De film bevat zoveel sfeer en gevoel, en de film voelde oprecht voor mij. Het is krachtig gemaakt en het ouderwetse heeft zijn charmes bij dit verhaal. Vooral het eind raakte mij. Goed acteerwerk ook. Een (kerst)pareltje! 4*