Lawrence of Arabia (1962)

Alternatieve titel: Lawrence van Arabië

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama
210 minuten / 228 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door David Lean
met Peter O'Toole, Omar Sharif en Alec Guinness

In 1935 verongelukt kolonel Thomas Edward Lawrence op zijn motorfiets. Op zijn herdenkingsdienst heeft iedere gast een uiteenlopende mening over hem; de een vindt hem laag bij de grond, de ander prijst hem de hemel in. Hierop flitst het filmverhaal terug in de tijd naar 1916; Engeland en Frankrijk vechten tegen Duitsland in de Eerste Wereldoorlog. Turkije, dat eeuwen lang het Midden-Oosten domineerde, schaart zich aan Duitse zijde. Voor de Britse strategie blijkt het vitaal om de Arabische stammen onder Turks bestuur te verenigen tot één Arabisch leger om daarmee het Turkse Rijk te verslaan. De jonge luitenant Lawrence wordt naar Arabië gestuurd en besluit daar om op eigen initiatief de Arabische opstand te leiden.

Bélon
Thy mother mated with a scorpion

Zo worden ze nier meer gemaakt tegenwoordig....

...en terecht want dit was een veel te lange zit.

Gezien op groot scherm (Kino) en voor de bioscoopervaring komt er wel dik 1* bij: een episch audiovisueel spektakel. De inhoud is helaas een stuk minder episch: er had zeker 75 minuten uit deze film geknipt kunnen worden, neem nou dat hele stuk waar Lawrence teruggaat in woestijn om een van z'n "bedienden" te redden dat had er zo uit gekund. Verder vallen de actie scenes tegen -die zitten er sowieso te weinig in- en zitten er wat sullige dingen in zoals het verliezen van het kompas en de ontstekingsplug. Tegen het einde wordt de film ook helaas steeds minder. Alec Guiness was wel vaak hilarisch met z'n "Awrence" en droge maniertjes.

Er zijn ergere manieren om een druilerige zondagmiddag door te brengen en ik ben blij dat ik 'm -eindelijk- gezien heb vandaar 2.5* + 1,2* voor de bioscoopervaring = 3.7* zeg 7,5.

avatar van Fisico
Lawrence of Arabia is zo’n epos, zo’n klassieker die je als filmliefhebber minstens één keer in je leven moet gezien hebben. Het verhaal is sterk, spreekt tot de verbeelding en T.E. Lawrence had voldoende persoonlijkheid om het boeiend te houden. Uiteraard is zijn personage wat geromantiseerd, maar zijn rol in het Midden-Oosten tijdens WOI kan niet onderschat worden. En toch is er veel controverse rond zijn personage. Ook dat item komt aan bod op zijn begrafenis.

Lawrence of Arabia is desalniettemin een erg lange zit met zijn drie en een half uur. Voor het eerste gedeelte van de film is erg sterk met de tocht door de woestijn, de overlevering aan de hitte en de woestijn. David Lean schiet op een prachtige manier zijn meesterwerk met prachtige beelden en mooie locaties. Ook de acteerprestaties van Omar Sharif, O’Toole en Guinness zijn uitstekend. Vervelen doet het nooit helemaal, maar in het tweede gedeelte van de film liep ik wat verloren.

De film wordt te pas en te onpas ondersteund met zijn gekende soundtrack. Uiteraard nogal typisch bombastisch, maar het geeft wel iets met die weidse woestijnlandschappen. Lawrence of Arabia is een trage film en kent een uitstekende regie. Ook de actie is knap met de vele figuranten.

niet slecht als je veel tijd hebt, heel trage film

avatar van FlyingGustman81
De muziek in deze film is prachtig net zoals de prachtige landschappen. Het verhaal duurt m.i. veel te lang. Daarvoor een punt in aftrek, verder een mooie film.