Lawrence of Arabia (1962)

Alternatieve titel: Lawrence van Arabiƫ

3,84

Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Drama
210 minuten / 228 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door David Lean
met Peter O'Toole, Omar Sharif en Alec Guinness

In 1935 verongelukt kolonel Thomas Edward Lawrence op zijn motorfiets. Op zijn herdenkingsdienst heeft iedere gast een uiteenlopende mening over hem; de een vindt hem laag bij de grond, de ander prijst hem de hemel in. Hierop flitst het filmverhaal terug in de tijd naar 1916; Engeland en Frankrijk vechten tegen Duitsland in de Eerste Wereldoorlog. Turkije, dat eeuwen lang het Midden-Oosten domineerde, schaart zich aan Duitse zijde. Voor de Britse strategie blijkt het vitaal om de Arabische stammen onder Turks bestuur te verenigen tot één Arabisch leger om daarmee het Turkse Rijk te verslaan. De jonge luitenant Lawrence wordt naar Arabië gestuurd en besluit daar om op eigen initiatief de Arabische opstand te leiden.

570 BERICHTEN 44 MENINGEN
avatar van Rarara
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ongelofelijk wat staat deze film nog sterk na al die jaren. prachtige beelden en goed degelijk acteer werk. Ik denk dat ik hem voor het eerst helemaal gezien heb. wat ik opmerkelijk vond was dat er praktisch geen vrouwen in voor komen. ja aan het eind even : afgeslacht. Dat geeft toch te denken...

Om de een of andere reden had ik nooit echt zin om aan deze film te beginnen. De lange speelduur speelt daar overigens nauwelijks tot geen rol in, maar zeker wel nadat ik de prent keek. Gebeurtenissen worden naar mijn mening over een te grote tijdspanne uitgerekt waardoor ik mijn aandacht hier en daar verloor. Met name in het laatste uur komen de politieke schermutselingen aan bod, wat lang niet altijd even boeiend is. De dialoog is desalniettemin in orde en ook het acteerwerk belet Lawrence of Arabia niet op weg naar een goede score. Op technisch vlak worden de meeste punten binnengeharkt. De sterke muziek, fijne montage en een paar handenvol prachtige geschoten scenes maken van Lawrence of Arabia dat epos zoals het had moeten zijn, al begrijp ik nog altijd niet waarom nachtscenes ovedag worden gedraaid met wat kleurfilters eroverheen. Gewoonweg afschuwelijk. Een kleine smet die overigens niet bepalend is voor mijn eindoordeel: 3,5*

Dick2008
Dick2008 schreef:
Ja die is wel beter. Maar zijn die nieuwe posters op de site ook weer corrigeerbaar?

Ja, zie De Site >> Algemeen >> grote posters, hulp gevraagd!

Driello
Weertenaar schreef:

Die politieke schermutselingen zijn juist ontzettend belangrijk. De manier waarop de britten en fransen Arabie gemakshalve verdelen, waarbij ze de vele stammen negeren, is een van de meest dominante redenen waarom er zoveel ellende is in het huidige midden oosten. Deze periode was voor het midden-oosten zeer bepalend in negatieve zin. Het hielp natuurlijk ook niet dat de 'Arabieren' het niet echt met elkaar konden vinden, dat er geen eenheid was.
Het kan zijn dat je het politieke gehalte in de film niet interessant genoeg vond, maar het is juist een van de dominerende factoren in deze film.

avatar van Gruffalo
Erg mooie film, vooral het eerste gedeelte is sterk. Tweede deel sprak me minder aan. Door de gevechten verloor het wat qua stijl. Ook werden de personages voor mij wat onduidelijker op de een of andere manier. En het politieke deel kon ik niet helemaal volgen. Maar dat kon ook aan mij liggen. Verder prachtige scènes met veel karakter. Gedenkwaardig.

avatar van madmax1
Vanmorgen eens zin om een goede film te zien,vrouw en dochter naar Liége kerst inkopen doen.
Als liefhebber van western eens snuffelen in het regaal,waar ik een niet western tegenkom namelijk
Hidalgo een paarden race in de woestijn, en toen ging het radertje werken lawrence van Arabié moet het worden.
Na wat zoekwerk gevonden de originele (restored roadshow 127 min met medewerking van Steven Allan Spielberg en Francis Ford Coppola als mede reparateurs.
Het is alweer een hele tijd terug dat ik hem heb gezien ,en meen deze uitvoering nog niet te hebben gezien ,begint geweldig met de opening de ouverture van London Philharmonic Orchestra ,en je heb nog even tijd de boxen te checken, en dan opent een pracht van een beeld op groot scherm tv.
De film; na het intermezzo en de gegevens wat er te doen staat voor lawrence begint het avontuur met het opkomen van de zon met begeleiding van de sound,en die sound als liefhebber van goede muziek blijft nog wel een weekje na hangen , en het zou me niet verbazen als ik als ik tijd heb de film nogmaals af te kijken.
Ik denk dat zulke prachtige cinematografie niet meer overtroffen wordt ondanks alle middelen van de tijd met digitaal enz, de aanval op Akaba gefilmd van boven af maak een geweldige indruk paarden en kamelen door mekaar in volle galop, aan figuranten geen gebrek klasse van deze artiesten.
In het midden stuk van de film volgt dan nog een intermezzo van zo’n 5 min voor even op adem te komen en bij vullen van de koffie en andere versnaperingen.
Het verhaal valt niet te verbeteren en valt nergens stil het raast in een tempo door, of het historisch klopt maak mij niks uit ik waande dik 3 uur in de desert
Als nagerecht heb ik bij Google map met als achter grond de sound, de kaart eens opgezocht waar het allemaal gebeurde imposant wat een afstanden men daar door de woestijn aflegt.
Heerlijke voor middag gehad met een avonturen film die met cijfers niet is te beoordelen.

avatar van Illmaticly Ill
Dat was een lange zit zeg, 3 uur en 47 minuten. Maar wat een heerlijke film, heb me niet verveeld ondanks de extreem lange speelduur. Uitstekende vertolking van Lawrence of Arabia door Peter O'Toole, prachtige shots en daarbij ook mooie muziek. Gewoonweg een erg vermakelijke film over de Engelsman Lawrence die allerlei Arabische stammen wist / probeerde te verenigen en zo de Turken te verdrijven tijdens al die ellende van de Eerste Wereldoorlog.

avatar van Re73

Ik heb nu twee avonden een uurtje gekeken wat een lange saaie film.... Dat ik hem ben gaan kijken is puur omdat ik bij zoveel mensen deze hoog in het lijstje zie staan en ik daarom dacht goh laat ik die dan toch eens gaan kijken als filmliefhebber pur sang. Voor nu dus maar weer afgezet .... misschien morgen maar weer even verder kijken maar gezien de reacties hierboven voor wat betreft het politieke geneuzel vrees ik het ergste. Reacties hierboven van deze film staat nog als een huis vind ik slechts deels waar. Filmtechnisch ziet het er op zich wel ok (hier en daar mooie shots) uit maar die filmmuziek.... wat een ellende en samen met het acteerniveau toch echt gedateert. Daarnaast erger ik me aan het gegeven dat iedereen toevallig Engels spreekt?
wordt vervolgt ... als ik me er nog toe kan zetten......

avatar van mr. Prizzi
Driello schreef:

Goede opmerking, dat maakt deze film inderdaad zo ontzettend belangrijk afgezien van de prachtige acteerprestaties van O'Toole-Sharif.

avatar van Re73

tot op heden nog niet de kracht gevonden ....... maar ik heb hem nog niet verwijderd......

Ebenezer Scrooge
Die azuurblauwe ogen van O'Toole! Het lijken haast weerspiegelingen van de woestijn waar deze film zich afspeelt, een soort fata morgana.

Lawrence of Arabia is een mystiek meesterwerk.

avatar van Gooly
Wat een prachtige film. Soms lijkt hij wat langdradig te worden, maar net voor dat gebeurt komt het toch steeds weer goed. Prachtig acteerwerk en een boeiend verhaal. Ondanks dat de film in de eerste wereld oorlog speelt wel enigzins gedateerd en duidelijk een jaren '50 / '60 film. Maar dat is tegelijkertijd ook weer een van de charmes van deze film.

Een episch verhaal over de strijd in het Midden Oosten van de Britten en de Arabieren tegen het Ottomaanse Rijk (Turken) tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een van de vele blockbusters uit de jaren ‘50/60, die tot de Hollywood-monumenten gerekend wordt. Niet alle monumenten zijn evenwel even mooi. In weerwil van de soms spectaculaire beelden kon deze film mij –ook na herziening– niet echt bekoren. Zand en kamelen, zand en kamelen en nog meer zand en nog meer kamelen. Het sprak mij gaandeweg steeds minder aan, ondanks de uitstekende rol van Peter O’Toole als de soms warrige, soms raadselachtige officier.

avatar van RuudC
Prachtig! Wel heb ik helaas Lawrence Of Arabia in etappes moeten zien, omdat drie en een half uur onafgebroken film kijken er vanwege veel drukte gewoon niet in zit. Ik kan nou niet zeggen dat ik er minder van genoten heb. Een epic als deze gaat er in principe altijd wel in. Lawrence Of Arabia heeft alles in zich: toffe personages, prachtige decors, goed verhaal en godzijdank durven ze er de tijd voor te nemen. Een slopende woestijntocht kan je namelijk niet laten zien in een scene van anderhalve minuut. Dat wordt hier goed aangepakt.

Peter O Toole is fantastisch als de excentrieke Lawrence. Alec Guinness doet het trouwens zeker niet minder. Prachtig duo hier en Guinness had best wel wat meer screentime mogen hebben. Beide personages zijn van onschatbare waarde voor dit verhaal. Het is wel erg mooi trouwens dat een film als deze het lukt om een voetnoot uit de geschiedenis van de eerste wereldoorlog in de schijnwerpers te krijgen. Ik sla geen film over de loopgraven over, maar de strijd in de uitgestrekte woestijnen van Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn ook erg interessant. Het deed me soms aan Dune denken. Paul Atreides heeft ook wel iets weg van Lawrence.

De lange speelduur heeft absoluut zijn voordelen, maar ook een nadeel. Samen met het langzame tempo vond ik het moeilijk om de aandacht erbij te houden. Het is geen film die ik in mijn persoonlijke top 250 zou plaatsen, maar de hoge waardering kan ik zeker begrijpen.

avatar van Franklin1975
Afgelopen weekend de film Doctor Zhivago gezien van deze regisseur, en ondanks de lange speelduur van 200 minuten, heb ik naar een meesterwerk zitten kijken. Mede door de extra's op de blu-ray werd dat versterkt. Ik was meteen geïnteresseerd in het overige werk van deze regisseur, die blijkbaar een hele grote was met hooggewaardeerde epische films als Bridge Over The River Kwai, A Passage To India en deze Lawrence Of Arabia.
Met een beetje rondneuzen op internet naar A Passage To India kwam ik uiteindelijk bij de regiovrije blu-ray op Amazon.com uit voor een aardige prijs. Maar meteen viel mijn oog op de Collector's Edition 4-disc set met tafelboek van deze film uit, voor een schamele prijs van 43 dollar! De volledig gerestaureerde versie van 228 minuten, de bonusdisc met veel extra, plús een extra blu-ray met nog veel meer extra's speciaal voor deze set, én de volledige soundtrack op cd. Oh ja, ook nog een orginele filmcel. Afgaand op de uitgebreide filmpjes op YouTube is dit de ultieme set van deze film, groot en behoorlijk zwaar.

Zhivago kwam mijn persoonlijk top 10 binnenvallen (samen met de director's cut van Amadeus die ik een dag eerder voor het eerst zag). Benieuwd wat deze film bij mij teweeg gaat brengen...

avatar van rcuppen79
Visueel gezien is de film een pareltje, met prachtige fotografie van Freddie Young, sublieme muziek van Maurice Jarre en zeer fraaie decors en kostuums. Daarnaast is het acteerwerk van Peter O'Toole briljant.

Maar verder kon de film mij eerlijk gezegd weinig boeien. Met een speelduur van ruim 3,5 uur is de film toch echt een dik half uur te lang. Hierdoor is de film erg langdradig. Buiten de hiervoor genoemde punten, maakte deze alom geprezen klassieker geen diepe indruk op mij.

avatar van royals
Wat een groot avontuur is deze film. Hij verveelt eigenlijk zelden. Vooral door de mooie scenes en de actie. Ik vind het tweede uur wel beter dan het eerste.

avatar van Freeburt
Langdradige film maar heeft de tand des tijds wel redelijk doorstaan.

Mooie beelden van de Wadi Rum in Jordanië, vooral interessant als je hier op vakantie bent geweest of wilt gaan.

avatar van SnakeDoc
Prachtige beelden en met name door de lang uitgerekte scenes wordt het afzien in de woestijn goed uitgebeeld.

Toch stond de speelduur me wat tegen en werd het langzaam wat van het zelfde.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
M'n 4e film van David Lean, na Great Expectations, Bridge over the river Kwai en Doctor Zhivago. Lean heeft vooral met die laatste films een zeer herkenbare stijl gecreëerd wat spektakelfilms betreft en zet z'n films perfect naast tijdgenoten als Ben Hur, The longest day of Spartacus. Een genre waar je voor moet zijn, omdat deze films net als Lawrence of Arabia, vrij lang uitgerokken en geromantiseerd zijn.

Toch zit het verhaal hier heel goed en is het het steeds boeiend. We krijgen Lawrence te zien die - met welke motiviaties dan ook - ten strijde trekt met de Arabieren in de 1e wereldoorlog. Hoe hij omgaat met de politiek rond de Arabische wereld, het verschil tussen Britten en Arabieren, het omgaan met leiderschap, het overleven in de woestijn en de keuze tussen eigen belang en beslissingen die hij moet nemen om te overleven zoals mensen doden, iemand achterlaten of net bemiddelen.

De acteurs zijn vooral theateracteurs die hier best op hun plaats zitten. Peter O'Toole had volgens mij net iets te licht geweest om de film op z'n eentje te dragen maar krijgt gelukkig hulp van andere topacteurs waardoor het probleem zich niet voordoet. Vooral Omar Sharif (hier z'n doorbraak, nog voor Doctor Zhivago) en Claude Rains spelen zeer sterk. Ook Alec Guiness is beter dan in Bridge over river Kwai.

David Lean maakt er een prachtige mengeling van tussen avonturenfilm, oorlogsfilm, sfeerbeelden uit de woestijn, politieke issues tussen de Arabische wereld en de Westerse wereld en een biografische weergave van Lawrence. Feit dat het soms wat geromantiseerd is mag je hem niet kwalelijk nemen. Het is vooral gebaseerd op Lawrence boek zelf en het moet tenslotte ook leuk zijn om als filmkijker naar de film te kijken.

In mijn ogen een aanrader, met slechts een klein dipje in de 2e helft, waar David Lean blijkbaar de teugels laat vieren. Al valt dat uiteindelijk nogal mee en is dit zeker een aanrader voor liefhebbers van het genre.

Het werd tijd de film nog een keer te herzien. Qua oordeel ben ik nog steeds dezelfde mening. De film bestaat uit 2 delen (met een intermission er letterlijk tussen). Het eerste deel is topcinema. Peter O'Toole schittert als T.E. Lawrence die niet meteen de ideale militair is en groeit in de Arabische cultuur. Hij wordt de lijm tussen Brittanië en de Arabische stammen. Deel 2 gaat over de oorlog zelf en daar merk je dat Lawrence verloren loopt. Met zichzelf, met de moeilijk taak van gebombardeerde held en met z'n houding in het leger. Dat is niet meer onderhandelen, maar een leger aanvoeren. Dat 2e deel heeft als film veel minder impact dan het 1e deel. Zeker niet slecht, want zo lagen de feiten nu eenmaal. Maar zeker bij film verwacht je toch gaandeweg dat de film alsmaar beter wordt.

Nog opvallend is dat de film niet de hele tijd muziek gebruikt, wat voor dit genre best wel uitzonderlijk is. De muzikaal ondersteunde stukken blijven nog wel bombastisch, maar op een mooie manier. En ondanks de romantisering die nu eenmaal in alle biopics te zien is, zou deze Lawrence of Arabia best wel waarheidsgetrouw zijn. Zoals gewoonlijk zijn enkele feiten wat bijgeschaafd in het voordeel van film, maar de hoofdlijnen en de sfeer is er wel.

Net geen topper dus door het mindere 2e deel, maar wel een klassieker en een absolute aanrader.

avatar van Basto
Vanmiddag deze schitterende epische vertelling over de vereniging van Arabie herzien. Het moge duidelijk zijn dat dit verhaal 100 jaar later, nog een flinke staart aan het krijgen is. De film geeft ook inzicht waarom het daar nu zo'n puinhoop is, want de macho stammencultuur heeft men daar nooit echt achter zich gelaten. Terwijl wraak, rancune en geweld daar een belangrijk ondedeel van zijn.

Interessant, juist nu. En laten we vooral hopen dat Europa wel de eenheid bewaard, want die is een stuk jonger maar gelukkig ook beschaafder.

avatar van SergioMalick
De blu-ray van deze films is echt geweldig. Het was natuurlijk al een fraaie film, maar de Blu-ray laat alles er nog veel scherper en kleurvoller uitzien. Misschien moet ik meer van deze "oudjes" herkijken in een betere kwaliteit.

MaartenTuinstra
Jammer.

Het begon allemaal zo mooi. Prachtige beelden van het uitgestrekte landschap en Lawrence lijkt een best boeiend personage. De muziek vond ik niet erg mooi, maar niettemin een erg fijn eerste uur. Helaas verdwijnen de beelden van het landschap grotendeels en ploegt de film langzaam maar zeker richting het einde. De speelduur is uiteindelijk gewoon te lang. Wel is duidelijk dat er een hoop werk in is gestoken: veel figuranten, geen green screen, kortom een film die vandaag de dag niet meer gemaakt zou worden.
Lawrence is een boeiend personage, de landschappen zijn prachtig geschoten, maar na het eerste uur valt er net te weinig te beleven.

avatar van JeroenFR08
In tegenstelling tot de film kan ik wel kort blijven. Dit was gewoon niks voor mij.

Hij duurt véél te lang. Ik keek er naar uit deze te gaan kijken nadat ik hem besteld had. Maar na een half uurtje was mijn aandacht gewoon al op. En zodoende werd het een lange zit.

Zal best een klassieker zijn, maar niks voor mij.

Saai.

avatar van IH88
“You answered without saying anything. That's politics.”

Indrukwekkend epos. Lawrence of Arabia is bijna vier uur lang en ik heb hem in twee keer gekeken. Maar de film verveelt geen moment en alleen al om de schitterende beelden van de woestijn blijf je gefascineerd kijken. Het verhaal over de Engelse en Franse belangen in de Arabische landen, de verschillende Arabische stammen die samen werken en later toch uiteenvallen en het terugdringen van het Ottomaanse Rijk heeft tot op de dag van vandaag nog gevolgen. Het is daardoor ook een belangrijke geschiedenisles.

De regie van David Lean is weergaloos. Niet alleen de beelden en de schitterende locaties maken indruk, maar Lean weet met een traag maar aangenaam ritme de kijker helemaal mee te voeren in het indrukwekkende verhaal van T.E. Lawrence. Een rare snuiter waar je weinig hoogte van krijgt. Perfect gespeeld door Peter O’Toole, die Lawrence’s transformatie van bedeesde bruggenbouwer tot oorlogsheld tegen wil en dank geloofwaardig speelt. Ook andere acteurs zoals Sharif, Quinn en Guinness zijn uitstekend. De film duurt lang, maar deze klassieker is het meer dan waard.

avatar van jeuletaxi
Visueel schitterend gemaakt en de muziek ook prachtig maar het verhaal vond ik niet boeiend genoeg waardoor het voor mij een erg lange zit werd.
Eens en nooit meer.
Klein detail, misschien de enigste film waar geen enkele vrouw meespeelt
Knap gemaakt zeker voor die tijd maar voor mij geen aanrader!!

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De Lawrence van het verre Arabië, het is me er eentje. Het is een beetje een gekke kerel, ook al zegt die meerdere malen uitdrukkelijk dat hij juist niet gek wilt worden. Ik vond het eerste deel een heel stuk boeiender dan het tweede deel. Waarschijnlijk omdat de toon van het eerste stuk voor een groot stuk ook ligt op survival in de woestijn. En laat ik nu net vrij gek zijn op overlevingstochten. Het opzoeken van menselijke limieten vind ik altijd fascinerend om naar te kijken en bovendien ook erg inspirerend. Uiteindelijk kwam er van dat tweede weinig in huis, Lawrence inspireerde mij vrijwel niet. Ik kon weinig met zijn personage. Ik ken de achtergrond van de geschiedenis eigenlijk niet, dus daar kan het zeker ook aan liggen. Ondanks dat is David Lean een fantastische regisseur en weet hij wel degelijk hoe hij een epos als dit moest verfilmen. Dit is nog maar mijn 2e film van hem, al kon ik wel een stuk meer met The Bridge over the River Kwai. Anyway, ik vind Lawrence of Arabia een lichte teleurstelling. Het verhaal en het hoofdpersonage staan me wat tegen en dan stopt het al gauw. Want ja ik heb nu bijna 4 uur naar Lawrence gekeken en zijn gedrag bestudeerd en ik vind het echt nog steeds een vage dude. Kan iemand helpen deze kerel te doorgronden? Wie is hij en wat drijft hem?

avatar van Zuster Stein

Super film over het verschil tussen gezond verstand en passie.

Zou de film ooit in Turkije vertoond zijn? Denk het niet..