The Last Wagon (1956)

Western

geregisseerd door Delmer Daves
met Richard Widmark, Felicia Farr en Susan Kohner

Nadat hij wraak heeft genomen op degenen die zijn vrouw en kinderen vermoordde, wordt Comanche Todd na een felle strijd opgepakt door Sherriff Bull Harper die vastberaden is hem slecht half levend voor het gerecht te brengen. Wanneer Harper zich aansluit bij een konvooi met vrome, vredelievende Christenen, wekt zijn gedrag zoveel afschuw op dat de konvooileden Todd besluiten te helpen. Wanneer het hulpeloze konvooi bedreigd wordt door plunderende Apaches, voelt Todd zich verplicht de mensen die zijn leven redden koste wat kost te beschermen.

Voor mijn persoonlijk is dit een van de beste westerns ooit. Gewoon een heerlijke film die ik al meerdere malen heb gezien.

Stinissen,ik moet U gelijk geven,dit is één van de beste westerns ooit.Ga nu eens in mijn verzameling kijken,denk dat ik hem nog opgenomen heb in vcc 2000

Gelukkig ben ik niet de eenigste die deze western gezien heb. Ik ben toch al een fan van Widmark en voor mijn is dit zijn beste werk.

avatar van pjotr
stinissen schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige die deze western gezien heeft.

heerlijk klassieke western 3.5*

Prachtige natuuropnamen in Cinemascope. Veel buiten, weinig studio. Goed verhaal, spannend en aan het eind zeker ook komisch. Hoewel de Indianen de "bad guys" zijn, wordt hier toch de reden voor hun handelen naar voren gebracht.

*DVDreview.
Ziet er goed uit, meteen maar besteld.

De filmposter: link.

avatar van Dogie_Hogan
Een heerlijke Western om vaker te zien. Verhaal, acteurs, de setting zijn allemaal geweldig! Een Western met een veelste lage MM-kijkcijfer in elk geval.
(The Last Wagon behoort tot top Westerns als Yellow Sky en Death Rides a Horse met te weinig bekendheid in NL.)

Ook de openingscene met meteen veel actie (al tijdens de aftiteling) mag er zijn, je zit meteen in 't verhaal! Daar was ik aan toe, aangezien ik kort hiervoor mij door de zwaar tegenvallende Ford-Westerns My Darling Clementine en The Man who shot Liberty Valance had moeten worstelen.

Kwam eigenlijk bij The Last Wagon (1956) terecht via de Western "3:10 to Yuma" uit '57 met de attractieve Felicia Farr. Las dat Felicia een leading-role had in deze Western. Ondanks dat ze hier zelfs een jaar jonger is (24), is van aantrekkelijkheid in deze Western nauwelijks iets te merken. Dat is eerder weggelegd voor de tv-actrice Stepha- nie Griffin, die helaas haar filmcarriere niet gecontinueerd heeft, maar haar rol als raciste hier prima neerzet.
Tommy Rettig kennen we natuurlijk nog van de Lassie tv-serie.

Veel prachtige landschappen, veel actie, 2-dimensionale rollen en een zeer aange- name en actieve rol van Richard Widmark als Comanche Todd.
Ik prefereer altijd Westerns met veel buitenopnames en zit dan in elk geval zeer goed met The Last Wagon.
Voorlopig IMDB 8/10, maar zoals hierboven gezegd, een heerlijke Western om vaker te kijken, en zit een MM 4,5/5 er nog wel in verwacht ik.
Aanrader. Een "must" voor Western-liefhebbers naar mijn mening.

PS
De DVD heeft 2 versies, letterboxed 4:3 en 16:9 widescreen; uiteraard kijken in widescreen. Verder interessante extra's als o.a. trailer, promoshots en filmposters (helaas in zwart/wit). Daarnaast o.a. trailer van Western "100Rifles" met Raquel Welch....

Dit roept echt nostalgische gevoelens op. Naar mijn idee kreeg ik dit soort films veelvuldig voorgeschoteld op de Duitse televisie in de jaren zeventig. Samen met mijn grote neef op de bank, cowboyhoed op of een veer op je kop. Daarna op het erf van de boerderij de film naspelen en ruzie maken wie de held mocht zijn.

Dit is een prachtig avontuur. Richard Widmark op zijn best. De rest van de cast is ook prima, met leuke stereo-type rollen. Prachtige locaties.
Het einde is misschien wat te klef, maar is toch een goede afsluiting van deze film waar je je helemaal vrolijk van gaat voelen.

Is gewoon een super western

avatar van Jan met de pet
Klopt super western, heb er veel gezien maar deze behoort tot de besten: 4.0

avatar van JiMBR0wsKi
Deze film heeft me aangenaam verrast. Ook ik heb de nodige westerns gezien en daardoor zijn de films uit de hoogtijdagen van dit genre soms wat voorspelbaar geworden. Hier werd ik toch 1x op het verkeerde spoor gezet.
Inderdaad prachtige buitenopnamen en stereotypen rollen. Ik had gelijk al een hekel aan die sheriff en voelde sympathie voor commanche Todd.
Alleen de laatste minuten hadden voor mij wel anders gemogen, dat werd me even te zoet.

JiMBR0wsKi schreef:
Mag ik dan tippen als verlengde van deze verrassend goede Western: Backlash! Ook met Richard Widmark en een very cool Donna Reed! twwede Westerntopper uit '56!

avatar van Dogie_Hogan
De R-2UK release: te duur en geen subs. De R-1 is stukken goedkoper en heeft Eng. subs.

avatar van Brix
Inderdaad veel te duur die R-2UK versie.

Voor wie een regio-0 versie wil, met Engelse subs, wide-screen en veel goedkoper (€ 8,78 incl. porto) kan die op Ebay vinden (nieuw) bij Z-Koreaanse aanbieders.
(altijd goede ervaringen mee gehad, en al veel bij besteld)

avatar van Brix
Gisteren zag ik de film voor 't eerst sinds lang weer terug.
Als ik het mij juist herinner, dan had ik hem nog nooit in kleur gezien.
Alleen in zwart wit, heel vroeger op TV.
In prachtige kleuren is het wel een openbaring.

De landschapsopnamen zijn overweldigend.
Telkens wanneer ik weer zo'n western zie met een dergelijke setting denk ik dat dat de optimale gebruikmaking van het landschap is.
Maar het blijkt steeds weer dat het nóg fraaier kan.

In 'The Last Wagon' maakt die natuur dan ook de grootste indruk op mij.
Daarmee wil ik de bijdrage van Widmark zeker niet tekort doen, want die is uitstekend bezig hier.
Ook goede rollen van Farr en Kohner, en een van mijn favoriete jeugdige acteurs, Tommy Rettig (het latere eerste baasje van Lassie, in de TV serie)

Uitstekend verhaal, navenant in beeld gebracht, met een dipje aan 't eind.
Ik heb er van genoten.

De zeer redelijk geprijsde Koreaanse regiovrije DVD (zie vorig bericht) ziet er prima uit.

Brix schreef:
Uitstekend verhaal, navenant in beeld gebracht, met een dipje aan 't eind.
Inderdaad. Zou je die moralistische rechtzaak er uitknippen of anders uitvoeren, dan was het een super Western. Vermoed, dat ook hier die Hays-Code censuur weer heeft toegeslagen.
The Last Wagon vind ik een prima kandidaat voor een Blu-ray release.

avatar van madmax1
Een rechtzaak waar iedereen zomaar het woord neemt ,kwam niet goed over.
Voor mij geen echte top wel goed.

madmax1 schreef:
Een rechtzaak waar iedereen zomaar het woord neemt ,kwam niet goed over. Voor mij geen echte top wel goed.
Net voor die rechtzaak begint moet je de film gewoon stoppen. Is anti-climax (door Hays Code censuur, blijf er bij); verder is de film OK.

avatar van louisvf
Ik bestel deze ook maar even...

louisvf schreef:
Ik bestel deze ook maar even...
Ga voor de R-1, prachtige transfer!

Ziet er goed uit ,maar ja dat moet ook voor een van de beste westerns ooit.

avatar van trebremmit
Een western die maar niet op gang wilde komen, het begint sterk maar wordt naarmate de film vodert steeds zoetsappiger, met maar weinig boeiende scenes en een magere cast stelt het dan ook niet veel voor.
Doe me dan maar een Mann die wel weet hoe je een spannende buitenwestern moet maken.

avatar van Jan met de pet
Nogmaals gezien..........topper doe er 0,5 bij

Jan met de pet schreef:
Nogmaals gezien..........topper doe er 0,5 bij

avatar van LuukRamaker
Goeie western die grotendeels gedragen wordt door Richard Widmark. Hij vervult een glansrol als voormalig ingeburgerde Comanche die zich middels wraakgevoelens in de nesten heeft gewerkt. Zijn verleden bij de indianen komt hem vaak goed van pas maar brengt ook nadelen met zich mee. Als hij op een gegeven moment als een van de weinigen een indianenoverval overleeft wordt het interessant. Enkele, niet altijd even vriendelijke jongelui blijken ook nog in leven en hij moet met hen zien te overleven.

The Last Wagon moet het vervolgens niet hebben van een ingewikkeld verhaal, maar de omstandigheden waarin de groep verkeert brengen dusdanig veel problemen met zich mee dat het voortdurend boeiend blijft om naar te kijken. Er is een voortdurende spanning aanwezig omdat de Apachen hen op de hielen zitten. De vraag blijft hoe het hen zal vergaan en hoe het zal aflopen. Als het uiteindelijk is afgelopen gaat de film nog even door met een wellicht wat overbodige rechtszaak, maar persoonlijk vond ik niet dat het afbreuk doet aan de film.

avatar van Dogie_Hogan
@LuukRademaker. Spoel die rechtszaak altijd ff door. Enigste minpunt van deze Western, die mij geweldig in Blu-ray lijkt trouwens.

avatar van mr rumson
Zeer mooie western met prima camera werk.
Het verhaal vond ik boeiend om te volgen .Zo ging ik mij dus echt afvragen wie die tocht zou overleven.
Maar ook de onderlinge haat tussen de beide zussen of de haat tussen Stephanie Griffin en Richard Widmark vond ik interessant om te volgen.
Tja en dan George Mathews die een sterke rol neer zet als Sheriff Bull Harper wat een misbaksel was me dat .
De romance tussen Richard Widmark en Felicia Farr vond ik wat minder vooral omdat in het begin van de film het er te dik boven op ligt dat die twee wat zouden gaan krijgen.
Met de actie daar zat het wel goed mee de scene met dat karrewiel die omhoog gehesen word is leuk bedacht en fraai in beeld gebracht.
Het einde wat hier ook al aangehaald is mag dan wat minder zijn .
Maar de film is voor mij nog meer dan voldoende goed om er een acht voor te geven oftewel 4 sterren.

avatar van trebremmit
Deze maar eens weer gekeken en nu op de dvd van Koch, die een prima beeldkwaliteit heeft, het landschap in deze western is prachtig.
Maar voor de rest wist deze film me nog steeds niet te raken, dat komt denk ik vooral door de matige cast, alleen Widmark doet het goed, maar de rest vond ik maar zwak, daardoor mist het verhaal spanning. Het was voor de film denk ik beter geweest als de sheriff en de kolonel niet in het begin al omkwamen, dat waren tenminste nog scenes waar spanning in zat, daarna toen Widmark met die zes jongeren opgescheept zat die niet konden acteren vond ik er maar weinig meer aan.

avatar van MovieMind
Prima western, heb me er wel mee vermaakt.
Straightforward verhaal waarbij de omgeving goed en mooi in beeld is gebracht.
Widmark steekt er met kop en schouders bovenuit en de rest van de cast vult hun rol naar behoren in.

Heb me eigenlijk nergens aan gestoord buiten een paar gebeurtenissen zoals..wanneer Comanche Todd geketend aan het wiel met kar en al de klif af word geduwd, dan kom je daar niet ongeschonden vanaf (ook niet als je gelukkigerwijs als door een wonder tussen 2 rotsblokken neerkomt ),
en het hier al vaker genoemde einde moet ik ook toegeven was een beetje teleurstellend, had liever gezien dat...Comanche Todd zijn daden hem hadden gered van de strop, maar dat hij alsnog een aantal jaren gevangenisstraf had gekregen.

Dat was mijn inziens ook een acceptabel einde geweest, maar kritieken kun je bij elke film vinden.
Al met al is dit een goede western die zeker het kijken waard is.

avatar van clubsport
mooie western die me aangenaam heeft verrast met een prima rol van widmark en een prima verhaal
geschoten in een mooie setting .

avatar van mrklm
Comanche Todd [Richard Widmark], die gezocht wordt voor een aantal moorden, sluit zich aan bij een konvooi van welwillende, maar slecht bewapende Christenen wanneer die hem bevrijden uit de handen van de brute sheriff die hem arresteerde. Zijn hulp blijkt van levensbelang wanneer Apaches in de omgeving op oorlogspad blijken te zijn.
Een oude, vaak herhaalde westernformule krijgt zijn meerwaarde deels door het sterke spel van de altijd betrouwbare Richard Widmark (een persoonlijke favoriet), maar ook door goede karakteriseringen en interessante ontwikkelingen in de groepsdynamiek. Regisseur Delmer Daves, een wat onderbelichte expert in dit genre, maakt prima gebruik van locaties en brengt alles prachtig in beeld. De slotconfrontatie is één van de spectaculairste momenten uit de geschiedenis van de moderne western en de finale van deze film werpt op intelligente wijze enkele lastige morele vraagstukken op. Een goed gemaakte, prima gespeelde, intelligente verfilming van een vertrouwd westernverhaal. Liefhebbers van hun genre kunnen hun hart ophalen!