• 10.604 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Delmer Daves

Met onder meer: Richard Widmark, Felicia Farr en Susan Kohner

Gesproken taal: Engels

Plot The Last Wagon

"Nothing Could Stop the Last Wagon From Coming Through!"

Nadat hij wraak heeft genomen op degenen die zijn vrouw en kinderen vermoordde, wordt Comanche Todd na een felle strijd opgepakt door Sherriff Bull Harper die vastberaden is hem slecht half levend voor het gerecht te brengen. Wanneer Harper zich aansluit bij een konvooi met vrome, vredelievende Christenen, wekt zijn gedrag zoveel afschuw op dat de konvooileden Todd besluiten te helpen. Wanneer het hulpeloze konvooi bedreigd wordt door plunderende Apaches, voelt Todd zich verplicht de mensen die zijn leven redden koste wat kost te beschermen.

avatar van MovieMind

MovieMind

Prima western, heb me er wel mee vermaakt.
Straightforward verhaal waarbij de omgeving goed en mooi in beeld is gebracht.
Widmark steekt er met kop en schouders bovenuit en de rest van de cast vult hun rol naar behoren in.

Heb me eigenlijk nergens aan gestoord buiten een paar gebeurtenissen zoals..wanneer Comanche Todd geketend aan het wiel met kar en al de klif af word geduwd, dan kom je daar niet ongeschonden vanaf (ook niet als je gelukkigerwijs als door een wonder tussen 2 rotsblokken neerkomt ),
en het hier al vaker genoemde einde moet ik ook toegeven was een beetje teleurstellend, had liever gezien dat...Comanche Todd zijn daden hem hadden gered van de strop, maar dat hij alsnog een aantal jaren gevangenisstraf had gekregen.

Dat was mijn inziens ook een acceptabel einde geweest, maar kritieken kun je bij elke film vinden.
Al met al is dit een goede western die zeker het kijken waard is.

avatar van clubsport

clubsport

mooie western die me aangenaam heeft verrast met een prima rol van widmark en een prima verhaal

geschoten in een mooie setting .

avatar van mrklm

mrklm

Comanche Todd [Richard Widmark], die gezocht wordt voor een aantal moorden, sluit zich aan bij een konvooi van welwillende, maar slecht bewapende Christenen wanneer die hem bevrijden uit de handen van de brute sheriff die hem arresteerde. Zijn hulp blijkt van levensbelang wanneer Apaches in de omgeving op oorlogspad blijken te zijn.

Een oude, vaak herhaalde westernformule krijgt zijn meerwaarde deels door het sterke spel van de altijd betrouwbare Richard Widmark (een persoonlijke favoriet), maar ook door goede karakteriseringen en interessante ontwikkelingen in de groepsdynamiek. Regisseur Delmer Daves, een wat onderbelichte expert in dit genre, maakt prima gebruik van locaties en brengt alles prachtig in beeld. De slotconfrontatie is één van de spectaculairste momenten uit de geschiedenis van de moderne western en de finale van deze film werpt op intelligente wijze enkele lastige morele vraagstukken op. Een goed gemaakte, prima gespeelde, intelligente verfilming van een vertrouwd westernverhaal. Liefhebbers van hun genre kunnen hun hart ophalen!

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

louisvf schreef:

Ik bestel deze ook maar even...

Inmiddels in Duitsland op Blu-ray!

avatar van louisvf

louisvf

Dogie Hogan schreef:

Inmiddels in Duitsland op Blu-ray!

Bedankt Dogie. Mooie western, meer hoeft het soms niet.