No Way Out (1950)

Drama / Film noir

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met Richard Widmark, Sidney Poitier en Linda Darnell

Een blanke patiënt sterft buiten de schuld van een zwarte arts. Bevriende gangsters van de overledene gebruiken hem als zondebok en nemen wraak door rassenonlusten te veroorzaken.

avatar van Dogie_Hogan
Ver boven verwachting; aanrader!

Linda Darnell geeft hier geweldig inhoud aan de titel van deze film-noir, waar ook (V.S.-) racisme in de jaren-50 centraal staat!
In deze rol kon Linda nets iet meer kwijt dan Richard Widmark, die veel moeite had de racist te spelen.

Zeer dubbel is de scene, waar femme-fatale Linda Darnell met een brandende sigaret in haar bed ligt; dezelfde situatie betekende in haar eigen leven de (verbrandings-) dood met 42.

Twijfel tussen 4* en 4,5*, toch 4.5* vanwege Linda en perfecte DVD met prima extra's.

Widmark en Darnell op hun best...:

PS
Gaarne andere, recente filmfoto hier: DEZE.

avatar van Pacino88

De poster hierboven doet de film geen goed.

avatar van Dogie_Hogan
Pacino88 schreef:
Zeer sterke noir met een zeer sterk verhaal. Widmark speelt hier goed de psychopaat, zijn beweegredenen zijn idioot. Leuk om te zien hoe de femme fatale op het einde steeds stiller wordt en steeds minder kan doen tegen de situatie. 4*
Verbazingwekkend hoe weinig stemmen by-the-way...
Pacino88 schreef:
De poster hierboven doet de film geen goed.
Inderdaad; Ik had DEZE al eens aangeboden, maar is niet geaccepteerd; vandaag 2e poging.
(Deze uitstekende Noir heeft verder alleen quad-posters.)

edit:
Inmiddels al aangepast; geweldig!

avatar van stephan73
Dit moet in 1950 keihard zijn aangekomen. Een film die racisme aan de kaak stelt.
Zeer goed acteerwerk van zowel Sidney Poitier als Richard Widmark (heeft die man ooit een slechte rol in een Noir gehad?), en zelfs enkele wonderschone scenes: zoals de scene waar de blanke mannen zich klaarmaken voor de gevechten.

Hoewel ik films als deze, waar de aandacht meer gaat naar het dramatische kant van het verhaal, zeer waardeer mis ik toch de pure Noir elementen. Qua camerawerk is het allemaal goed, met genoeg schaduws en een goed gebruik van zwart-wit, maar de verhalende elementen (zoals detectives en femme fatales) mis ik toch wel.

Een hele goede film, maar niet één die ooit in mijn top 50 van beste Noirs zal komen!

avatar van matthijs_013
Een mooie film met knap acteerspel (vooral van Widmark). Het thema trekt me niet zozeer aan en ik vond Pinky (1949) een meer geslaagde film over discriminatie. Het einde was (natuurlijk) een grote teleurstelling. Dat zoetsappige paste niet bij de sfeer van de film.

Oude Hollywoodfilm met racisme als centraal thema. Maar, daar waar het destijds gebruikelijk was de namen van de hoofdrolspelers bij de openingscredits “above the title” te zetten, komt de naam van protagonist Sidney Poitier toch nog ná de titel. Zo ver waren ze in die tijd nog niet.

Het knappe scenario zorgt voor een meeslepende film, waarin Mankiewicz de tijd neemt om de karakters te tekenen en om de spanning langzaam maar zeker op te voeren, al is het slot van de film niet bepaald sterk.
Mooie rollen van Sidney Poitier, Linda Darnell en vooral Richard Widmark.
Een aanrader.

avatar van Biosguru
En passant haalt de film ook nog even de Bechdel test. Zeer fraai. Ontzettend fijn camerawerk uit een tijd dat films nog "talk of the day" waren.

Zeker voor 1950 een vooruitstrevende productie. Een spannende, gewelddadige en meeslepende mix van melodrama en film noir over rassenhaat, met een eerste belangrijke rol voor Sidney Poitier. Hier en daar wat te gedetailleerd en te traag, maar een mooie film.

avatar van Brix
Een sterke noir met uitstekende acteurs
Vooral Linda Darnell, die altijd al een favoriete actrice van mij was.
Hiermee klimt ze nog een trapje hoger.

Deze film had ik niet eerder gezien, maar werd vanavond door de onvolprezen TV zender ARTE uitgezonden, in de originele Engelstalige versie.

De beproevingen van een jonge, zwarte dokter die het slachtoffer wordt van de blank-zwarttegenstellingen in een rumoerige stadswijk waar de wederzijdse haat erg extreem is.
Een goed verhaal, sfeervol en spannend in beeld gebracht, niet ongeloofwaardig maar met in het slot het eeuwig terugkerend thema van "de slechterik die verzachtende omstandigheden - uit zijn jeugd bijvoorbeeld - blijkt te hebben en enigszins tot inkeer komt; de goede die zich heel edelmoedig en vergevend opstelt . Maar goed, het Amerikaans publiek was er dol op en we zagen het reeds van James Cagney, Humphrey Bogart e.a. waarom niet van Richard Widmark; een Richard Widmark die trouwens heel goed in zijn rol zit. Daarnaast is ook Linda Darnell prima.
Verdienstelijk in deze film zijn ook de rake dialogen en ook wel de jazzy-evergreen-soundtrack. Inderdaad,Brix, Arte is dikwijls heel welkom.

Goeie film waarin een zwarte dokter de schuld krijgt van het overlijden van een blanke patiënt. Een film over rassenhaat met een goed verhaal en waarbij ook de personages prima zijn uitgewerkt. De combinatie van film-noir en drama pakt goed uit hier. Het einde was iets te gemakkelijk. Goed acteerwerk met debuutrollen van Sidney Poitier en Ossie Davis.