Genre: Drama / Film noir
Speelduur: 106 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Joseph L. Mankiewicz
Met onder meer: Richard Widmark, Sidney Poitier en Linda Darnell
IMDb beoordeling: 7,4 (6.556)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot No Way Out
"Is it a question... or an answer?"
Een blanke patiënt sterft buiten de schuld van een zwarte arts. Bevriende gangsters van de overledene gebruiken hem als zondebok en nemen wraak door rassenonlusten te veroorzaken.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. Luther Brooks
Edie Johnson - Mrs. John Biddle
Ray Biddle
Dr. Dan Wharton
Cora Brooks
George Biddle
Dr. Sam Moreland
Lefty Jones - Orderly
Louie - Assistant Deputy in Hospital Prison Ward (onvermeld)
School Teacher (onvermeld)
Reviews & comments
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ver boven verwachting; aanrader!
Linda Darnell geeft hier geweldig inhoud aan de titel van deze film-noir, waar ook (V.S.-) racisme in de jaren-50 centraal staat!
In deze rol kon Linda nets iet meer kwijt dan Richard Widmark, die veel moeite had de racist te spelen.
Zeer dubbel is de scene, waar femme-fatale Linda Darnell met een brandende sigaret in haar bed ligt; dezelfde situatie betekende in haar eigen leven de (verbrandings-) dood met 42.
Twijfel tussen 4* en 4,5*, toch 4.5* vanwege Linda en perfecte DVD met prima extra's.
Widmark en Darnell op hun best...:
http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/36/02/46/18446093.jpg
PS
Gaarne andere, recente filmfoto hier: DEZE.
Pacino88
-
- 608 berichten
- 1448 stemmen
Zeer sterke noir met een zeer sterk verhaal. Widmark speelt hier goed de psychopaat, zijn beweegredenen zijn idioot. Leuk om te zien hoe de femme fatale op het einde steeds stiller wordt en steeds minder kan doen tegen de situatie.
De poster hierboven doet de film geen goed.
4*
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Zeer sterke noir met een zeer sterk verhaal. Widmark speelt hier goed de psychopaat, zijn beweegredenen zijn idioot. Leuk om te zien hoe de femme fatale op het einde steeds stiller wordt en steeds minder kan doen tegen de situatie. 4*
De poster hierboven doet de film geen goed.
(Deze uitstekende Noir heeft verder alleen quad-posters.)
edit:
Inmiddels al aangepast; geweldig!
stephan73
-
- 6238 berichten
- 14233 stemmen
Dit moet in 1950 keihard zijn aangekomen. Een film die racisme aan de kaak stelt.
Zeer goed acteerwerk van zowel Sidney Poitier als Richard Widmark (heeft die man ooit een slechte rol in een Noir gehad?), en zelfs enkele wonderschone scenes: zoals de scene waar de blanke mannen zich klaarmaken voor de gevechten.
Hoewel ik films als deze, waar de aandacht meer gaat naar het dramatische kant van het verhaal, zeer waardeer mis ik toch de pure Noir elementen. Qua camerawerk is het allemaal goed, met genoeg schaduws en een goed gebruik van zwart-wit, maar de verhalende elementen (zoals detectives en femme fatales) mis ik toch wel.
Een hele goede film, maar niet één die ooit in mijn top 50 van beste Noirs zal komen!
4*
matthijs_013
-
- 3628 berichten
- 5419 stemmen
Een mooie film met knap acteerspel (vooral van Widmark). Het thema trekt me niet zozeer aan en ik vond Pinky (1949) een meer geslaagde film over discriminatie. Het einde was (natuurlijk) een grote teleurstelling. Dat zoetsappige paste niet bij de sfeer van de film.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Oude Hollywoodfilm met racisme als centraal thema. Maar, daar waar het destijds gebruikelijk was de namen van de hoofdrolspelers bij de openingscredits “above the title” te zetten, komt de naam van protagonist Sidney Poitier toch nog ná de titel. Zo ver waren ze in die tijd nog niet.
Het knappe scenario zorgt voor een meeslepende film, waarin Mankiewicz de tijd neemt om de karakters te tekenen en om de spanning langzaam maar zeker op te voeren, al is het slot van de film niet bepaald sterk.
Mooie rollen van Sidney Poitier, Linda Darnell en vooral Richard Widmark.
Een aanrader.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
En passant haalt de film ook nog even de Bechdel test. Zeer fraai. Ontzettend fijn camerawerk uit een tijd dat films nog "talk of the day" waren.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Zeker voor 1950 een vooruitstrevende productie. Een spannende, gewelddadige en meeslepende mix van melodrama en film noir over rassenhaat, met een eerste belangrijke rol voor Sidney Poitier. Hier en daar wat te gedetailleerd en te traag, maar een mooie film.
Brix
-
- 19478 berichten
- 4858 stemmen
Een sterke noir met uitstekende acteurs
Vooral Linda Darnell, die altijd al een favoriete actrice van mij was.
Hiermee klimt ze nog een trapje hoger.
Deze film had ik niet eerder gezien, maar werd vanavond door de onvolprezen TV zender ARTE uitgezonden, in de originele Engelstalige versie.
Movsin
-
- 8050 berichten
- 8282 stemmen
De beproevingen van een jonge, zwarte dokter die het slachtoffer wordt van de blank-zwarttegenstellingen in een rumoerige stadswijk waar de wederzijdse haat erg extreem is.
Een goed verhaal, sfeervol en spannend in beeld gebracht, niet ongeloofwaardig maar met in het slot het eeuwig terugkerend thema van "de slechterik die verzachtende omstandigheden - uit zijn jeugd bijvoorbeeld - blijkt te hebben en enigszins tot inkeer komt; de goede die zich heel edelmoedig en vergevend opstelt . Maar goed, het Amerikaans publiek was er dol op en we zagen het reeds van James Cagney, Humphrey Bogart e.a. waarom niet van Richard Widmark; een Richard Widmark die trouwens heel goed in zijn rol zit. Daarnaast is ook Linda Darnell prima.
Verdienstelijk in deze film zijn ook de rake dialogen en ook wel de jazzy-evergreen-soundtrack. Inderdaad,Brix, Arte is dikwijls heel welkom.
scorsese
-
- 12392 berichten
- 10550 stemmen
Goeie film waarin een zwarte dokter de schuld krijgt van het overlijden van een blanke patiënt. Een film over rassenhaat met een goed verhaal en waarbij ook de personages prima zijn uitgewerkt. De combinatie van film-noir en drama pakt goed uit hier. Het einde was iets te gemakkelijk. Goed acteerwerk met debuutrollen van Sidney Poitier en Ossie Davis.
mrklm
-
- 9546 berichten
- 8894 stemmen
Sidney Poitier maakte zijn film debuut als Luther Brooks, een ziekenhuisdokter die probeert het leven te redden van de gewonde broer van crimineel Ray Biddle [Richard Widmark]. Wanneer die desondanks toch komt te overleven, is Ray ervan overtuigd dat Luther zijn broer heeft vermoord. Luther is ervan overtuigd dat een autopsie zal uitwijzen dat hij alles heeft gedaan wat hij kon, maar Ray weigert een autopsie op zijn broer te laten uitvoeren. Wanneer Ray, die zelf ook gewond was, het ziekenhuis verlaat besluit hij wraak te nemen door zijn 'vrienden' aan te zetten tot rassenrellen in de hoop zo af te komen van Luther en al het andere 'zwarte gespuis'.
Joseph L. Mankiewicz schreef een scenario waarin alle zwarte acteurs, waaronder de eveneens debuterende Ossie Davis, een serieuze rol kregen. Een bijzondere keuze, omdat tot die tijd zwarte acteurs vaak bedienden speelden of gebruikt werden als komische karikatuur. Dat geeft deze film zeker een historische significantie, maar de goede bedoelingen van Mankiewicz liggen er dusdanig dik bovenop dat deze film, ondanks de sterke cast en het prima acteerwerk, een kleine 70 jaar later wat gedateerd aandoet.
Basto
-
- 10928 berichten
- 7101 stemmen
Venijnig racisme drama. De set up vond ik ietwat ongeloofwaardig, maar de film laat goed het gezicht van racisme zien, zonder enige terughoudendheid. Manckiewicz schotelt ons verder een vakkundig geregisseerd drama voor dat de hele speeltijd weet te boeien.
Prachtige blu ray van Masters of Cinema.
4*
pjmj
-
- 296 berichten
- 279 stemmen
Ik was zo'n 96 minuten getuige van woede-opwekkende discriminatie van een dokter met donker huidskleur door een werkelijk doortrapt slechte, blanke crimineel (uitstekend gespeeld overigens door Richard Widmark). Ik kan me voorstellen dat deze film in bepaalde gedeelten van de Verenigde Staten destijds (1950) niet met open armen werd ontvangen of zelfs geheel verboden werd uit angst voor provocaties en onlusten.
Hoewel hij een belangrijke hoofdrol speelt in deze film (de film draait wat mij betreft juist om HEM), werd de naam van Sidney Poitier aan het begin van de film niet op de eerste pagina van acteurs genoemd, maar pas op de tweede pagina en dan ook nog in een kleiner lettertype. Ik vond dit een belediging voor de prestaties van deze geweldige acteur.
clubsport
-
- 3479 berichten
- 6755 stemmen
Daar sla je naar mijn idee de plank behoorlijk mis , racisme is hier niet direct het hoofdthema maar meer de blinde haat van 1 persoon die duidelijk niet rationeel meer kan denken , ok hij is zwaar racistisch maar is ook volledig ontoerekeningsvatbaar .
Bovendien is er ook haat vanaf de andere kant uit initiatief van die donkere collega arts .
Racisme speelt een rolletje maar meer op de achtergrond en het is niet direct het hoofdthema .
Sidney Poitier speelt zijn rol goed en ook Richard widmark doet het aardig al schuurt het soms tegen het overacting aan .
Basto
-
- 10928 berichten
- 7101 stemmen
Daar sla je naar mijn idee de plank behoorlijk mis , racisme is hier niet direct het hoofdthema maar meer de blinde haat van 1 persoon die duidelijk niet rationeel meer kan denken , ok hij is zwaar racistisch maar is ook volledig ontoerekeningsvatbaar .
Bovendien is er ook haat vanaf de andere kant uit initiatief van die donkere collega arts .
Racisme speelt een rolletje maar meer op de achtergrond en het is niet direct het hoofdthema .
Sidney Poitier speelt zijn rol goed en ook Richard widmark doet het aardig al schuurt het soms tegen het overacting aan .
Maak de arts blank en je houdt geen drama meer over. Lijkt mij daarom dat het juist daar om draait. Die blinde haat is immers puur door racisme aangewkeerd.
clubsport
-
- 3479 berichten
- 6755 stemmen
Maak de arts blank en je houdt geen drama meer over. Lijkt mij daarom dat het juist daar om draait. Die blinde haat is immers puur door racisme aangewkeerd.
Het thema kan makkelijk switchen op die manier naar haat vanwege de dood van zijn broer en dat is ook
in dit geval 1 van de hoofdredenen en daarmee kan je ook bijna volledig de rest van de scenes invullen .
nogmaals racisme speelt een rolletje maar veel kleiner dan je zou denken .
Basto
-
- 10928 berichten
- 7101 stemmen
Het thema kan makkelijk switchen op die manier naar haat vanwege de dood van zijn broer en dat is ook in dit geval 1 van de hoofdredenen en daarmee kan je ook bijna volledig de rest van de scenes invullen .nogmaals racisme speelt een rolletje maar veel kleiner dan je zou denken .
Ben ik gewoon niet met je eens. De haat was er al voordat z’n broer stierf en kwam puur voort uit racisme.
De dood wordt aangegrepen om de dokter zwart te maken. Pun intended. Was de dokter blank geweest, dan had de broer geen enkele reden gehad om m te wantrouwen.
Maar goed, als jij het anders wilt zien, ben je daar vrij in.
starbright boy (moderator films)
-
- 21817 berichten
- 4686 stemmen
Indrukwekkende film. Darryl F, Zanuck, de baas van Fox, las het verhaal en een combinatie van idealisme (wat hij het meeste had van alle studiobazen) en lef (wat hij het meeste had van alle studiobazen) zorgde ervoor dat hij zijn favoriete regisseur bij Fox op dat moment smeekte het te verfilmen. Er waren nog maar nauwelijks films over racisme gemaakt en soms was een verhaallijn over racisme in een verhaal weleens verdwenen in de film. De film laat knap de onderliggende effecten zien en is verbazingwekkend actueel voor een film van 71 jaar terug.
Minstens zo indrukwekkend als het thema is Poittier. Dit is nota bene zijn debuut en zowel het acteren als de hele uitstraling moeten toen echt een verpletterende indruk hebben gemaakt. Hij is geweldig. Widmark had geen zin in het spelen van de racist maar Zanuck en Mankiewicz haalden hem over. Widmark excuseerde zich bij Poittier na elke scene voor de racistische taal die hij moest zeggen. De film is ook razend goed in spanningsopbouw, zeker in langere scenes en weet op het juiste moment te stoppen. elke scene meer had er afbreuk aan gedaan. En had er meer een boodschapfilm van gemaakt, maar dit is toch ook echt een film noir.
Pas mijn tweede Mankiewicz, na het veel bekendere All About Eve dat hij nota bene in hetzelfde jaar maakte. Deze is heel anders maat behoorlijk gelijkwaardig. Ik heb nog het een en ander liggen.
Collins
-
- 6709 berichten
- 3995 stemmen
No Way Out is de debuutfilm van Sydney Poitier. Ok, er was nog een film uit 1947 waarin hij ook te zien was, maar dat rolletje was uncredited. En dat telt wat mij betreft niet mee. No Way Out is een acceptabel debuut. Een hard en somber drama dat serieuze en gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaat.
De film zet de zaken meteen heel duidelijk op scherp. Allereerst is daar natuurlijk de zwarte arts Luther Brooks (gespeeld door Poitier), die temidden van blanke collega’s in een ziekenhuis werkt. Hij wordt bevooroordelend geconfronteerd met wantrouwen en beledigingen van patiënten en hun familie die zich baseren op zijn zwarte uiterlijk in plaats van op zijn competentie. Dan zijn daar naast de goede ook de schijnheilige blanken met een onoprechte liberale instelling die trots bogen op het feit dat een zwarte arts in de staf van het ziekenhuis werkzaam is. Tenslotte is daar de agressieve patiënt Ray Biddle (Richard Widmark) die de personificatie vormt van het maatschappelijke probleem dat racisme heet.
Widmark geeft gestalte aan een walgelijke racist die al zijn haat richt op die ene man die hem medische hulp moet verlenen. Hij is kwaadwillig, geslepen en provocatief. Hij is een boeiender personage dan de goede dokter Brooks die ook zijn boeiende momenten heeft, maar die naar mijn smaak wel wat overdreven wordt getooid met bedachtzame onderdanigheid en heilige edelmoedigheid. Poitier speelt hem op die typische lijzige en theatrale manier waarop hij patent heeft. Ik loop daar nooit zo warm voor. Hoe dan ook. De twee hoofdpersonen fascineren voldoende om de aandacht vast te houden, ondanks dat ze behoorlijk zwart-wit (pardon the pun) worden afgebeeld met amper ruimte voor nuancering. Het wordt de kijker wel erg gemakkelijk gemaakt om partij te kiezen.
Eerlijk is eerlijk, ik ging er in mee. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid stak ondanks de simpele figurentekening de kop op en mijn sympathie ging volledig uit naar de arme dokter Brooks als onvrijwillig slachtoffer van vooroordelen en pure haat. Ja, No Way Out is alleszins een film die op een doorzichtige manier emoties losmaakt. Zoals gezegd, ik ging er in mee.
Filmkriebel
-
- 9428 berichten
- 4360 stemmen
Kleine mijlpaal inderdaad. In 1950 een zwarte als arts tonen lijkt een hele ommezwaai in de filmgeschiedenis. Tot nog toe zag men zwarten enkel als slaven, katoenplukkers en huishoudpersoneel op het scherm. Al bestond er al sinds 1830 hoger onderwijs voor zwarten, maar dan vooral in de noordelijke staten. Wanneer dr Brooks een gewonde crimineel verzorgt met een punctie, overlijdt die, en wordt hij door diens racistische broer van moord beschuldigd, wat tot rassenrellen dreigt te leiden. Ik vind Widmark een miskend acteur; de grove taal, gaande van "stinking nigger" tot "little black Sambo" wordt venijnig uitgespuwd over de eerbare Brooks. Opvallend is dat de dame ditmaal geen femme fatale is maar telkens moreel altijd op het goede pad zit. Niet slecht al zijn er naar mijn smaak niet zoveel krachtige scènes te bespeuren.
Het laatste nieuws
Aangrijpende WOII-film 'Skyggen i Mit Øje' is perfecte 'Nr. 24'-opvolger op Netflix, Stijlvolle misdaadthriller 'The Score' morgen op Netflix | MovieMeter Recap
Waargebeurde sportfilm 'Unstoppable' vanaf vandaag te zien op Prime Video: 'Een echte feel-good tranentrekker'
Disney+ deelt de eerste trailer van de langverwachte Marvel-serie 'Daredevil: Born Again'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
A Letter to Three Wives
Drama / Romantiek, 1949
19 reacties
Birdman of Alcatraz
Drama, 1962
71 reacties
Where the Sidewalk Ends
Misdaad / Film noir, 1950
22 reacties
Never Take Sweets from a Stranger
Drama, 1960
8 reacties
A Raisin in the Sun
Drama, 1961
6 reacties
Experiment in Terror
Misdaad / Thriller, 1962
24 reacties
Gerelateerde tags
film noirrace riot ziekenhuisracismedokterzwarte filmblack doctor
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.