• 8.262.129 stemmen

The Man from Laramie (1955)

Western | 103 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Anthony Mann

Met onder meer: James Stewart, Donald Crisp en Arthur Kennedy

• Bioscoop Zondag 7 november in één bioscoop (Heerlen)

Plot The Man from Laramie

"The man you'll never forget!"

Will Lockhart (James Stewart) is de man uit Laramie die in New Mexico op zoek gaat naar de moordenaar van zijn broer. Zijn broer is neergeschoten door apachen, gewapend met automatische geweren. Will zoekt de man die deze wapens aan de indianen heeft verkocht. Zijn verdenking richt zich al snel op de zoon van een schatrijke veehouder die zowel het stadje als de omgeving terroriseert.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Charley O'Leary

Chris Boldt

Frank Darrah

Bobbejaantje

James Stewart is een man met een missie en hij is afkomstig uit Laramie. Zoveel is van bij het begin zeker, en gaandeweg krijgen we als kijker meer en meer stukjes van de puzzel te verwerken. Daarbij wordt de actie verweven met geloofwaardige psychologie van de karakters.
Naast James Stewart vind ik vooral een interessante rol terug voor Arthur Kennedy, die niet is wat hij op het eerste zicht lijkt te zijn. In de finale had hij er sowieso beter niet aan gedaan om de wagen met wapens in de afgrond te helpen duwen, maar misschien had hij last van de adrenaline (en wilden de filmmakers een bevredigend eind aan de film breien).

Prachtig geschoten door Mann & co in de wijdse landschappen van New Mexico; liefhebbers van long shots komen hier volop aan hun trekken.
Ook nog een pluim voor de smaakvolle score van George Dunning. Tweede score die ik hoor van hem en hij lijkt iemand die er treffelijk in slaagt om een film te ondersteunen zonder dat de muziek per se de aandacht moet trekken.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Klassiek gegeven (wraak) met een niet klassieke held want Stewart is geen gunfighter, geen ‘de beste in iets” maar verbitterd en koppig. Mann is vooral geïnteresseerd in beelden met landschappen en in zijn eerste widescreen film krijgen we prachtige panorama's van woeste landschappen die symbolisch zijn voor de dorre ziel van de personages. Want niet alleen Stewart is ongelukkig, de rest is dat ook. Kennedy die dreigt de ranch te verliezen, de zoon die niet goed is voor de vader, de vader die blind wordt, het lief van Kennedy dat weg wil, etc. Goede, solide western maar niet bij de grootsten voor mij. Mist dat sprankeltje creativiteit in vormgeving en inhoud. De film gaat onopvallend maar vlot onderhoudend naar de (voor mij) tegenvallende finish. Vind ik de film nu goed of zeer goed ? Ik weet het niet, net zoals ik niet 100% zeker ben dat Stewart afkomstig is van Laramie, Bobbejaantje (volgens mij komt hij uit Laramie in de zin van 'het was zijn laatste stopplaats' maar niet zijn woon of geboorteplaats).

Bobbejaantje

Ik denk dat je daar best gelijk in kan hebben cinemanukerke. Je twijfel bij je appreciatie begrijp ik ook, ben benieuwd welke kant het uiteindelijk zal opgaan bij je.

Het is ook niet helemaal duidelijk waarom Stewart in eerste instantie wil terugkeren naar Laramie en pas besluit om te blijven nadat zijn bezittingen vernield worden. Hoewel hij anderzijds toch de missie had om zijn broer te wreken op de snoodaards. Dus dan had hij sowieso moeten blijven waar hij was.

Misschien moet ik zelf een halve ster aftrekken

avatar van Brix

Brix

Bobbejaantje (Misschien moet ik zelf een halve ster aftrekken)

Niet doen hoor, laat je niet gek maken

(ook) een interessante review > The Man from Laramie | Riding the High Country - livius1.com

Bobbejaantje

De man van Laramie staat er gelukkig niet helemaal alleen voor. Dankjewel voor je interessante insteek Brix. Ik maak me sterk niets te wijzigen aan mijn score, tenzij na herziening Sowieso wil ik ook nog veel meer westerns bekijken om deze en andere films beter te kunnen appreciëren. Dat wordt wel een meerjarenplan!

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Interessante link Brix maar toch twijfel ik nog altijd aan de kwaliteit. Het is zeker een knap opgebouwde psychologische studie van obsessie en wraak maar voor mij te braaf (inhoudelijk en vormelijk) uitgewerkt. The man from Laramie heeft door o.a. te breken met de klassieke zwart wit personages zeker zijn plaats en status in de geschiedenis van de Western verdiend (en de tandem Stewart/Mann in het algemeen) maar als film zet ik The man from Laramie alsnog in de wachtrij bij de poort van de meesterwerken.