The Man from Laramie (1955)

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met James Stewart, Donald Crisp en Arthur Kennedy

Will Lockhart (James Stewart) is de man uit Laramie die in New Mexico op zoek gaat naar de moordenaar van zijn broer. Zijn broer is neergeschoten door apachen, gewapend met automatische geweren. Will zoekt de man die deze wapens aan de indianen heeft verkocht. Zijn verdenking richt zich al snel op de zoon van een schatrijke veehouder die zowel het stadje als de omgeving terroriseert.

avatar van DieGo
Leuke western maar zoals hier boven al vermeld minder dan Winchester '73 maar vermakelijk is het zeker. Al is het alleen al door de wederom uitstekende Stewart, durf nu wel te zeggen dat het mijn favoriete acteur is, zijn aanwezigheid tilt het niveau toch vaak een stukje omhoog.

Ook erg genoten van die oude trailers die als extra's op de DVD staan. Ze duren vaak minuten lang , ze gooiden de meest bizarre leuzen er doorheen en schromen niet om het einde van de film (gedeeltelijk) prijs te geven. Erg leuk om naar te kijken (als je de film al gezien hebt dan ).

avatar van simonvinkie
De tweede film die ik zie uit de samenwerking van Mann/Stewart. Dit is dan ook weer gewoon een uitstekende western hoor. Misschien zelfs wel beter dan Winchester '73, in ieder geval zijn het gelijkwaardige films. Stewart is weer briljant in deze film. Vooral het moment dat hij in zijn hand wordt geschoten (wat trouwens een erg indrukwekkende scene is) is een knap staaltje acteerwerk. Sowieso vind ik het ook een erg prettige westernacteur, en dat kan ik al zeggen terwijl ik pas twee westerns met hem erin heb gezien.

Arthur Kennedy overtuigt ook erg goed als badguy. Hij speelde blijkbaar ook in High Sierra, herkende hem niet. Verder kende deze sterke western een aantal erg mooie beelden en ook prima muziek. Viel iemand het trouwens ook op dat bij het gevecht tussen Vic, Dave en Lockhart dat Stewart zijn broek schurde. Ook de regie van Mann is erg verzorgt. Dit is zeker niet de laatste film die ik van deze regisseur kijk. Volgens mij maakt hij in totaal vijf western met James Stewart. Heb er nog drie te gaan dus. In ieder geval was dit een erg sterke, vermakelijke film.

3,5*, dikverdient!

Hmm wat lijkt het uitgangspunt van deze film op dat van Get Carter. Apart zeg. En deze film is minstens zo goed. Die Man(n) heeft echt de ene na de andere geweldige western gemaakt. Ook deze film ziet er weer fantastisch uit, ook deze heeft weer een bovengemiddeld sterk plot en Stewart is weer op dreef. Wat (ook) deze film (weer) zo sterk maakt. Zijn eenvoudigweg het grote aantal sterke scenes. Op deze momenten zijn z'n films om je vingers bij af te likken. Zo amusant en zo goed gemaakt dat je bijna zit te juichen voor het scherm. Man from Laramie heeft ook zeker 5/6 momenten die hier onder vallen (o.a. het in de brand steken van de wagens van Stewart, de lange knockpartij die daar op volgt (de aanloop!), de schietpartij waar beide mannen uiteindelijk in de hand worden geschoten, het slotakoord op de berg, de scenes waar Stewart wordt besprongen met een mes). Ook deze verdient weer 4 dikke sterren.

avatar van 606
Mooi gemaakte western en een zeer goed acteerwerk van James en de rest van de cast.
Mooi gefilmd en aantal goede scenes.

3,5 ster

avatar van Spetie
Geweldige western dit van Antony Mann!

Een paar weken geleden zag ik met Winchester ’73 mijn eerste film van deze regisseur en dat smaakte naar meer. The Man from Laramie beviel zelfs nog beter en mag wat mij betreft een klein meesterwerk genoemd worden.

De acteurs zijn in ieder geval allemaal geweldig in vorm. James Stewart speelt overtuigend Lockhart,de man die op zoek gaat naar de man/mensen die de wapens leverden, waardoor zijn broer vermoord werd. Donald Crisp is minstens zo goed als de rijke veebaron Alec, die zowat een hele stad bezit. Arthur Kennedy is prima als zijn rechterhand Vic, en dan is er nog Alex Nicol die een degelijke rol speelt als de psychopatische en zeer verwende rijkeluiszoon Dave.

Wat vooral opvalt in deze film, is dat alle personages vooral heel menselijk zijn. Iedereen heeft zo zijn goede en slechte eigenschappen. Daarnaast worden de personages allemaal behoorlijk goed uitgediept, waardoor een sterke fundering wordt gecreëerd voor deze western. Daarnaast zit het verhaal gewoon erg goed in elkaar en verloopt het verhaal ook totaal niet voorspelbaar. Integendeel zelfs, want ik vond de film zelfs zeer verrassend. Ik had namelijk verwacht dat Dave de persoon was waar het hier om ging en zag totaal niet aankomen dat het om Vic ging. Mede daardoor vond ik de film ook behoorlijk spannend.

Er mag dan niet zoveel actie in deze film zitten, maar de actie die er in zit is erg goed en functioneel. Vooral het einde, vanaf het moment waarbij Lockhart en Vic vechten en Vic uiteindelijk wordt gedood door de Apachen, zag er allemaal ontzettend goed uit. Daarnaast is dat het beste einde dat ik me maar voor kon stellen bij deze film. Ook de overige actie wordt fraai in beeld gebracht. Daarnaast is het camerawerk sowieso erg goed en verzorgd in deze film, want ook de momenten waarbij er geen actie is zien er prima uit.

Ja een echte topper deze western, geen twijfel mogelijk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterke film die ook technisch mij kan overtuigen. Deze western hoort tot de eerste westerns gefilmd in Cinemascope, een techniek om brede shots te maken. En dat komt in westerns zeker tot z'n recht. Bovendien krijgen we de warme beelden van Technicolor en nog eens één van mijn favoriete acteurs: James Stewart. Ik zag de man al eerder in een western: The man who shot Liberty Valance en in een minder prominente rol: How the west was won.

De westerns van James Stewart zoals deze, zijn anders dan we die gewoon zijn met John Wayne of Clint Eastwood. Stewart is eerder een good guy, een Lucky Luke zonder scherpschutter te zijn. Die aanpak past mooi bij hem en geeft het genre een andere wending met een wat meer romantische trek. En toch is er evengoed het 'wilde westen' sfeertje met mooie grote landschappen, galopperende paarden, gunfights en knockpartijen, ...

The man from Laramie is een goed gemaakte western geworden. Het mist het iconische om een echte topper te worden, maar heeft verder wel de nodige kwaliteiten in huis. Naast Stewart zien we ook nog Donald Crisp, Cathy O'Donnell en vooral Arthur Kennedy, die mij soms even deed denken aan een jonge Jack Nicholson.

avatar van LuukRamaker
Anthony Mann en James Stewart hebben, zoals bekend, meerdere malen samen gewerkt aan een aantal westerns. The Man from Laramie is daar een goed voorbeeld van en is mijns inziens ook een van de betere films die er uit die samenwerking is voortgekomen. Manns westerns staan bekend om de rauwe, harde natuur die hij erbij betrekt en hoewel dat op deze film geen doorslaggevende invloed had, is het ook hier geen onbelangrijk onderdeel van de film. Naast een mooi vormgegeven dorpje zijn het onder andere de lange uitgestrekte vlakten en steile rotswanden die voor mooie plaatjes zorgen.

Daarnaast is Stewart (als Will Lockhart) weer eens in een interessante situatie beland waarin zowel hemzelf als de kijker een hoop te wachten staat. Al in het begin blijkt dat hij niet in romantisch, leuk en gezellig dorpje terecht is gekomen met zijn goederen, maar dat er nogal de nodige onrust in de lucht hangt. Familiedrama's, nachtmerries, duistere figuren, er komt van alles voorbij. Vooral Arthur Kennedy is erg sterk als vreemde, goedlachse arbeider die kans ziet een familiebedrijf naar zijn hand te zetten, terwijl hij zich eigenlijk (nog) geen familie mag noemen.

Ook de vrouwen spelen een belangrijke rol, zoals dat in de Mann-westerns die ik gezien heb doorgaans eigenlijk altijd wel het geval was. Ditmaal is het vooral de buurvrouw die naast de familieranch woont, die een belangrijke rol heeft. Aline MacMahon moet het dan misschien niet zo veel van haar schoonheid hebben als Cathy O'Donnell, maar de manier waarop ze dat hier compenseert is geweldig.

De ruzie en onenigheid zoals die in de film voorkomt, is niet zo simpel als het klinkt. Er is al sprake van een onprettige verstandshouding tussen de burenranches, maar ook binnen de genoemde partijen is niet alles koek en ei. Het interessante daarvan is dat bijna niemand te vertrouwen is en het onduidelijk is of iemand goed is of kwaad in de zin heeft. Uiteindelijk blijkt het antwoord op Lockharts onopgeloste raadsel ook nog eens in de omgeving te vinden en als er dan vervolgens, tegen het einde van de film, nog een aantal (Apache-)indianen ten tonele verschijnen is deze western helemaal compleet.

Een visueel sterke, traditionele, psychologische wraakwestern over innerlijke tweestrijd, vaderliefde, bedrog en verraad. James Stewart speelde uiterst geloofwaardig (ook al kan ik nooit goed aan zijn uitstraling wennen: z'n gezicht stond altijd op zeven dagen smart). Ik vond Cathy O'Donnell en Alex Nicol minder overtuigend acteren.

avatar van Roger Thornhill
Het is heel goed mogelijk dat de filmkijker die eind jaren 30 Jimmy Stewart vooral kende uit luchtige romantische komedies zich niet kon voorstellen hoe hij ooit zwaarder werk aan zou kunnen, maar anno nu zou ik me niet meer een andere acteur dan James Stewart in de rol van de wraakzuchtige, onvermurwbare en gedreven Will Lockhart kunnen voorstellen. Zijn presence in de scène waarin hij het hotel uitkomt en in één lange take in medium-close-up op de terugwijkende camera afloopt richting kwelgeest Alex Nicol om die eens flink zijn vet te geven is nog altijd intimiderend.
        Andere hoogtepunten zijn voor mij de zoals altijd intense Arthur Kennedy, die zijn zijn rol weer met de van hem bekende getormenteerde ambiguïteit speelt, en de onverwacht ontroerende scène waarbij Aline McMahon aan het bed van Donald Crisp komt zitten. Sommige gebruikers hier noemen het gebrek aan tempo als een belangrijk minpunt van de film, maar dat is voor mij juist een kwaliteit, het zorgt voor een aangenaam meanderend ritme dat ik vaak wel bij westerns vind passen: de ontspannen sfeer kan daardoor de ontlading van de gewelddadige scènes des te heviger laten overkomen. Prima DVD-transfer, maar zoals DieGo op 2-1-2007 al opmerkte moet je niet van tevoren de trailer al gaan bekijken aangezien daar de climactische scène tussen Stewart en de hoofdschurk bovenop de heuvel al pontificaal in beeld komt.
        De jaren vijftig zijn toch wel mijn favoriete decennium wat westerns betreft, en James Stewart is en blijft één van de allergrootsten, binnen en buiten het genre.

avatar van HarmJanStegenga
Jimmy Stewart doet het (weer) goed, dit keer als de man uit Laramie. Vermakelijke film, sfeervol en met een paar prima spannende scenes. Echter vond ik de bijrollen en dan met name de rol van Dave minder. Beetje vervelend, dom personage. De film verrast een paar keer met wat harde, sterke scenes, zoals het moment dat de ezels worden afgeschoten, of het moment dat Stewart het moet ontgelden en een kogel door z'n hand krijgt. De wending op het einde is verrassend en verder is dit gewoon een erg vermakelijke prent.